
Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 - SOLD!
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
begint er steeds geweldiger uit te zien 

Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
zo er zijn weer wat zaken gedaan.
allereerst had ik een gekke ratel wanneer ik de koppeling een klein stukje intrapte. ik dacht dat het druklager aan zn eind was na 215000km dus zo gezegd, zo gedaan. een nieuwe koppeling set besteld, een LUK SAC (self adjusting clutch) waarbij de drukgroep zichzelf stelt naarmate er meer slijtage optreed zodat je altijd hetzelfde aangrijppunt behoud.
voor dat alles begon maar even de auto gewassen.


daarna begonnen met demontage van alle zooi die in de weg zat.. mensen wat komt daar een berg vanaf voordat je ook maar bij de cardan kan of de bovenste bouten van de versnellingsbak.
de bouten van de bak maar even geordend zodat daar geen verwarring over ontstaat.

en de bak er onder vandaan gehaald

hier de oude drukgroep met daarachter de koppeling en tweemassa vliegwiel


gedemonteerd en met speciaal gereedschap de al voorgespannen nieuwe drukgroep en koppelingsplaat weer gemonteerd ( de ster die in het midden zit van de drukgroep moet na montage gedemonteerd worden, deze zorgt voor de voorspanning.

na alles weer gemonteerd te hebben en ontlucht, de auto gestart en potjandrie, het geluid was er nog. sh**.... dat kan maar 1 ding betekenen.
het was dus niet het druklager. maar wat kan het dan wel zijn ?
hebben het prise as lager van de bak gecontroleerd, alles spelingsvrij. ook hebben we het tweemassavliegwiel bekeken, hier zat wel iets speling en piep in maargoed dachten dat die nog wel goed was.. niet dus...
bak kan er weer af en kan een nieuw vliegwiel besteld worden, duur grapje. volgende maand dan maar.
zondag ochtend heerlijk in de zon bezig geweest met de lichtpakket deurgrepen die ik gekocht had.
eerst deze maar weer eigenhandig in de kleur gezet. (had ik al eerder gedaan)
geschuurd, en daarna gegrond

eerste laag dekkende kleur

en na een paar lagen extra de blanke lak


hierna deurpanelen gedemonteerd
en klinken verwisseld

draden getrokken van de FRM (fussraummodule, oftewel de lichtcomputer van bmw)

en de boel aan de praat gekregen op de originele manier



allereerst had ik een gekke ratel wanneer ik de koppeling een klein stukje intrapte. ik dacht dat het druklager aan zn eind was na 215000km dus zo gezegd, zo gedaan. een nieuwe koppeling set besteld, een LUK SAC (self adjusting clutch) waarbij de drukgroep zichzelf stelt naarmate er meer slijtage optreed zodat je altijd hetzelfde aangrijppunt behoud.
voor dat alles begon maar even de auto gewassen.


daarna begonnen met demontage van alle zooi die in de weg zat.. mensen wat komt daar een berg vanaf voordat je ook maar bij de cardan kan of de bovenste bouten van de versnellingsbak.
de bouten van de bak maar even geordend zodat daar geen verwarring over ontstaat.

en de bak er onder vandaan gehaald

hier de oude drukgroep met daarachter de koppeling en tweemassa vliegwiel


gedemonteerd en met speciaal gereedschap de al voorgespannen nieuwe drukgroep en koppelingsplaat weer gemonteerd ( de ster die in het midden zit van de drukgroep moet na montage gedemonteerd worden, deze zorgt voor de voorspanning.

na alles weer gemonteerd te hebben en ontlucht, de auto gestart en potjandrie, het geluid was er nog. sh**.... dat kan maar 1 ding betekenen.
het was dus niet het druklager. maar wat kan het dan wel zijn ?
hebben het prise as lager van de bak gecontroleerd, alles spelingsvrij. ook hebben we het tweemassavliegwiel bekeken, hier zat wel iets speling en piep in maargoed dachten dat die nog wel goed was.. niet dus...
bak kan er weer af en kan een nieuw vliegwiel besteld worden, duur grapje. volgende maand dan maar.
zondag ochtend heerlijk in de zon bezig geweest met de lichtpakket deurgrepen die ik gekocht had.
eerst deze maar weer eigenhandig in de kleur gezet. (had ik al eerder gedaan)
geschuurd, en daarna gegrond

eerste laag dekkende kleur

en na een paar lagen extra de blanke lak


hierna deurpanelen gedemonteerd

en klinken verwisseld

draden getrokken van de FRM (fussraummodule, oftewel de lichtcomputer van bmw)

en de boel aan de praat gekregen op de originele manier



Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Knap werk hoor. Mooie mod die deurgrepen. Erg gaaf dat je alles zelf doet en aandurft.
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
jammer dat het probleem nog steeds niet is opgelost.
nette modificatie.
nice dat je het allemaal zelf kan doen.
het word steeds meer een gavere bak
nette modificatie.
nice dat je het allemaal zelf kan doen.
het word steeds meer een gavere bak

Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
En het klusje van heden avond 











Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Mooi hoor!
En nu nog 3 deuren minder!
En nu nog 3 deuren minder!

Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Foto bij daglicht en het uitlaatje gemonteerd


Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Wow, lijkt me geweldig als je zo handig met auto's zeg ... echt een prachtig resultaat. Meer foto's! 

Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Dankje , vandaag een poetsmiddag










Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Was heerlijk om dit topic FF te lezen 

Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Pfffff, kan ik mijn wagen hier niet een paar weekjes stallen, verzin wel paar klusjes om je bezig te houden
Zeeeer mooi allemaal

Zeeeer mooi allemaal

- roodenburgertje
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30 apr 2015, 14:29
- Locatie: Warnsveld
Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Dikke respect dat je dat allemaal zelf kan
ik ben al blij dat ik zelf een paar kleine aanpassingen kan doen maar wat jij allemaal doet petje af hoor

1995 BMW E36 318i Cabrio *verkocht*
2009 BMW E81 118D *Huidige auto*
2009 BMW E81 118D *Huidige auto*
Re: Bas Jan , BMW 118 2.0D E87 updates 5-2
Na t geauwehoer met leds die wat je ook probeerde (op 4ohm 55watt weerstanden na) toch foutmeldingen blijven geven er helemaal klaar mee te zijn, maar een volwaardig xenon setje gestokenz Canbus h11 6000k. Op de foto lijkt t heel blauw maar had ze net een paar seconden aan dus moest nog opwarmen

Oh en de tijdelijke zomersetting ,
Iemand nog 2 225/45-17 bandjes over met wat profiel ?



tijd terug het vliegwiel vervangen, welke kapot was





wederom niet stil gezeten,
we hebben de velgen opgeknapt
door de corrosie leek t wel een rat

schuren

en nog eens schuren

primer met filler

kleurtje erop

en uiteraard blanke lak

verder de beamer nog een stukje dichter naar moeder aarde gebracht door middel van een Eibach Pro-kit

achter al gedaan, voor nog niet

en compleet

smoelwerk

en nog een paar plaatjes voor de verzameling (nog niet verlaagd)



Oh en de tijdelijke zomersetting ,
Iemand nog 2 225/45-17 bandjes over met wat profiel ?



tijd terug het vliegwiel vervangen, welke kapot was





wederom niet stil gezeten,
we hebben de velgen opgeknapt
door de corrosie leek t wel een rat

schuren

en nog eens schuren

primer met filler

kleurtje erop

en uiteraard blanke lak

verder de beamer nog een stukje dichter naar moeder aarde gebracht door middel van een Eibach Pro-kit

achter al gedaan, voor nog niet

en compleet

smoelwerk

en nog een paar plaatjes voor de verzameling (nog niet verlaagd)

