BMW 525i of 530i?
BMW 525i of 530i?
Beste leden
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik heb sinds een jaar nu een bmw 316i coupe uit 1998 en ben er zeer blij mee. Geen problemen (ook al is de kilometerstand nu 285000), geen gezeik met de auto alleen te weinig power.
Vandaar dat ik nu eigenlijk op zoek ben naar een bmw 525i of 530i station facelift.
Mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen wat de betere keuze zou zijn. Zo weet ik dat de 530i stukke meer pk's heeft alleen vraag ik me af of in praktijk het verbruik wat hoger zal liggen. Op internet vind ik dat beide auto;s ongeveer het zelfde verbruiken. Is dat in praktijk ook zo?
Ook wil ik vragen of iemand mij wat aankoopadvies kan geven over beide auto's en wat jullie meningen zijn welke beter is.
Ik heb een 525i en een 530i op het oog, beide rond de 250000 km met historie en 2 a 3 vorige eigenaren.
Ik ben een rustige rijder die altijd de auto warm rijdt en goed voor de auto zorgt. Probleem dat ik nu met mijn 316i heb is dat de auto te weinig power heeft en op snelweg te veel toeren maakt. (120 km/u circa 3200 rpm)
Ik maak veel snelweg kilometers en ga vaak op reis met de auto. Verbruik is op zich gunstig van de 316i maar zou wat meer ruimte en vermogen willen hebben. Vandaar mijn zoektocht naar een e39 station.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik heb sinds een jaar nu een bmw 316i coupe uit 1998 en ben er zeer blij mee. Geen problemen (ook al is de kilometerstand nu 285000), geen gezeik met de auto alleen te weinig power.
Vandaar dat ik nu eigenlijk op zoek ben naar een bmw 525i of 530i station facelift.
Mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen wat de betere keuze zou zijn. Zo weet ik dat de 530i stukke meer pk's heeft alleen vraag ik me af of in praktijk het verbruik wat hoger zal liggen. Op internet vind ik dat beide auto;s ongeveer het zelfde verbruiken. Is dat in praktijk ook zo?
Ook wil ik vragen of iemand mij wat aankoopadvies kan geven over beide auto's en wat jullie meningen zijn welke beter is.
Ik heb een 525i en een 530i op het oog, beide rond de 250000 km met historie en 2 a 3 vorige eigenaren.
Ik ben een rustige rijder die altijd de auto warm rijdt en goed voor de auto zorgt. Probleem dat ik nu met mijn 316i heb is dat de auto te weinig power heeft en op snelweg te veel toeren maakt. (120 km/u circa 3200 rpm)
Ik maak veel snelweg kilometers en ga vaak op reis met de auto. Verbruik is op zich gunstig van de 316i maar zou wat meer ruimte en vermogen willen hebben. Vandaar mijn zoektocht naar een e39 station.
Alvast bedankt voor de reacties
Laatst gewijzigd door sam0172 op 19 feb 2015, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW 525i of 530i?
Ik zou voor de 530 gaan. Maar ik vind lekker veel vermogen heel belangrijk. De snellere auto's hebben over het algemeen ook een rijkere uitrusting, ook iets wat ik heel belangrijk vind.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: BMW 525i of 530i?
Vermogen is ook voor mij natuurlijk alleen vind ik het verbruik ook wel belangrijk aangezien ik veel op vakantie met de auto ga en veel kilometers maak. Vandaar dat ik me eigenlijk af vroeg of de verschil tussen de 2.5 en de 3.0 aanzienlijk is in theorie of dat de cijfers zoals op internet te zien, weinig is tussen beide motoren
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: BMW 525i of 530i?
ik denk dat je ipv "in theorie" in "de praktijk" bedoeld
Ik zou ook voor een 530 gaan..mooi soepel en krachtig blok en het verschil in verbruik...in de praktijk..is te verwaarlozen..in de boekjes zal er wat verschil staan, maar in dagelijks gebruik is een wat krachtiger blok versus een wat lichter blok in dezelfde auto beter...de motor hoeft immers minder moeite te doen om (nagenoeg) hetzelfde gewicht voor te bewegen
Ik zou ook voor een 530 gaan..mooi soepel en krachtig blok en het verschil in verbruik...in de praktijk..is te verwaarlozen..in de boekjes zal er wat verschil staan, maar in dagelijks gebruik is een wat krachtiger blok versus een wat lichter blok in dezelfde auto beter...de motor hoeft immers minder moeite te doen om (nagenoeg) hetzelfde gewicht voor te bewegen
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: BMW 525i of 530i?
Met jouw rijstijl zou ik gewoon de beste van de twee kiezen. Gezien de km standen hebben de twee al een rijke ervaring achter de rug met misschien totaal verschillende histories. Als beide ongeveer in dezelfde staat zijn zou ik natuurlijk de 530 nemen, verschil in verbruik is nihil en je hebt gewoon meer reserve.
Succes met kiezen,
Jos
Succes met kiezen,
Jos
Re: BMW 525i of 530i?
Je zegt dat je veel met de auto op vakantie gaat. Brandstof in het buitenland is toch heel goedkoop, kun je net zo goed met een dikkere motor rijden, kom je ook nog eens veel makkelijker de bergen op met een zwaar beladen auto.
M'n vorige auto was een Benz E320, altijd spijt gehad dat ik niet voor de E430 gegaan ben!
M'n vorige auto was een Benz E320, altijd spijt gehad dat ik niet voor de E430 gegaan ben!
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: BMW 525i of 530i?
haha klopt, ik bedoel in praktijkGreyCooperS schreef:ik denk dat je ipv "in theorie" in "de praktijk" bedoeld
Ik zou ook voor een 530 gaan..mooi soepel en krachtig blok en het verschil in verbruik...in de praktijk..is te verwaarlozen..in de boekjes zal er wat verschil staan, maar in dagelijks gebruik is een wat krachtiger blok versus een wat lichter blok in dezelfde auto beter...de motor hoeft immers minder moeite te doen om (nagenoeg) hetzelfde gewicht voor te bewegen
Re: BMW 525i of 530i?
Mijn gevoel zegt mij ook om voor de 530i te gaan als de auto goed is onderhouden natuurijk wat ik heel belangrijk vind.
Zijn er nog punten waar ik op zou moeten letten bij een testrit? ik weet dat ik op moet letten of de auto goed rijdt en schakelt en of ik piepjes en dergelijke hoor maar zijn er nog diepere punten waar ik op moet letten?
Zo heeft bv de 530i luchtvering waar ik niet veel goeds over hoor behalve dat het heerlijk rijdt maar als ik de reparatie kosten zie ga ik me toch een beetje zorgen maken
Zijn er nog punten waar ik op zou moeten letten bij een testrit? ik weet dat ik op moet letten of de auto goed rijdt en schakelt en of ik piepjes en dergelijke hoor maar zijn er nog diepere punten waar ik op moet letten?
Zo heeft bv de 530i luchtvering waar ik niet veel goeds over hoor behalve dat het heerlijk rijdt maar als ik de reparatie kosten zie ga ik me toch een beetje zorgen maken
Re: BMW 525i of 530i?
Auto alleen met 6 maanden garantie kopen. Ook al moet je daarvoor wat extra betalen. Met dit soort auto's haal je dat er altijd uit.
Ik had bijvoorbeeld een koppelomvormer die stuk was en de thermostaten waren ook niet goed meer.
Volgende week donderdag gaat de bimmer weer voor wat reparaties naar de garage. Zonder garantie ben je dan echt zuur!
Ik had bijvoorbeeld een koppelomvormer die stuk was en de thermostaten waren ook niet goed meer.
Volgende week donderdag gaat de bimmer weer voor wat reparaties naar de garage. Zonder garantie ben je dan echt zuur!
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: BMW 525i of 530i?
Hallo beste forum leden,
We hebben het dus over een E39, met of een M54B25 motor, of een M54B30 motor.
Ja, de keuze is voor een ieder anders.
Ik zelf heb de E39 met de M54B25 motor, ik trek er in de vakantie tijd een behoorlijke caravan mee, en dat doet deze wel heel erg goed, het verschil in de trekkracht, dat verschilt wel enigzinds tussen een 2.5 liter en een 3.0 liter motor. dat verschil is 39 pk, en de nodige Nm's.
Het verbruik ligt nagenoeg dicht bij elkaar, en als ik deze keuze zou moeten maken, dan is dat wel erg duidelijk, dan zou ik voor de E39 met de M54B30 motor gaan.
Dat zijn we gelukkig allemaal met elkaar eens.
Dan het gedoe over de garantie, dat ligt geheel anders dan velen denken, daar zijn erg veel misverstanden over, en dat bemerk ik ook in dit topic!
Garantie, dat krijgt men, als men ook een garantie aankoop keuring laat uitvoeren!
dat doet men door dit te melden aan de verkopende partij.
De uitvoerende instanties, dat zijn, de ANWB, en de Dekra, en eventueel de dealer.
Ik zelf zou dus kiezen voor of de Dekra of de ANWB.
Hier word een erg degelijke keuring uitgevoerd en men krijgt een erg degelijk keur rapport over de gehele auto.
Zonder dit alles kan men weinig tegen een niet willende garage uitvoeren, want wettelijk staat men nergens zonder dit gebeuren.
Een test rit is dus echt niet afdoende!! Houd daar wel rekening mee.
Het enige wat men kan bereiken zonder deze aankoop keuring, dat is een berg ellende en een hoop narigheid en erg hoge onkosten. Met een hoge rekening van de juridische onkosten, houd daar wel rekening mee.
Wettelijk heeft men een onderzoeks plicht bij het kopen van een auto, met garantie.
De verkopende partij heeft een meldings plicht, omtrent de verborgen gebreken, echter deze zal niet schromen, om deze te verzwijgen, vandaar dat ik zeg, doe de aankoopkeuring.
De keuze, is dus gemakkelijk.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
We hebben het dus over een E39, met of een M54B25 motor, of een M54B30 motor.
Ja, de keuze is voor een ieder anders.
Ik zelf heb de E39 met de M54B25 motor, ik trek er in de vakantie tijd een behoorlijke caravan mee, en dat doet deze wel heel erg goed, het verschil in de trekkracht, dat verschilt wel enigzinds tussen een 2.5 liter en een 3.0 liter motor. dat verschil is 39 pk, en de nodige Nm's.
Het verbruik ligt nagenoeg dicht bij elkaar, en als ik deze keuze zou moeten maken, dan is dat wel erg duidelijk, dan zou ik voor de E39 met de M54B30 motor gaan.
Dat zijn we gelukkig allemaal met elkaar eens.
Dan het gedoe over de garantie, dat ligt geheel anders dan velen denken, daar zijn erg veel misverstanden over, en dat bemerk ik ook in dit topic!
Garantie, dat krijgt men, als men ook een garantie aankoop keuring laat uitvoeren!
dat doet men door dit te melden aan de verkopende partij.
De uitvoerende instanties, dat zijn, de ANWB, en de Dekra, en eventueel de dealer.
Ik zelf zou dus kiezen voor of de Dekra of de ANWB.
Hier word een erg degelijke keuring uitgevoerd en men krijgt een erg degelijk keur rapport over de gehele auto.
Zonder dit alles kan men weinig tegen een niet willende garage uitvoeren, want wettelijk staat men nergens zonder dit gebeuren.
Een test rit is dus echt niet afdoende!! Houd daar wel rekening mee.
Het enige wat men kan bereiken zonder deze aankoop keuring, dat is een berg ellende en een hoop narigheid en erg hoge onkosten. Met een hoge rekening van de juridische onkosten, houd daar wel rekening mee.
Wettelijk heeft men een onderzoeks plicht bij het kopen van een auto, met garantie.
De verkopende partij heeft een meldings plicht, omtrent de verborgen gebreken, echter deze zal niet schromen, om deze te verzwijgen, vandaar dat ik zeg, doe de aankoopkeuring.
De keuze, is dus gemakkelijk.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: BMW 525i of 530i?
Bedankt voor je advies!
Ik was een aankoopadvies zelf aan het overwegen om er toch van zeker te zijn dat er green grote mankementen aan de auto zitten.
Zelf hebt u een 525i, is het verbruik in praktijk gelijk aan wat er in de boekjes staat beschreven en het grote probleem wat ik met mijn 316i heb is dat de auto veel te veel toeren maakt op de snelweg. Ik zelf vind dat niet prettig. Bijvoorbeeld als ik op de Duitse autobahn 140 wil rijden, de auto al 4000 rpm maakt. Ik krijg dan net het gevoel dat ik wat te veel van de auto vraag ook al is het 140 km/u. Ook al kan de auto dat waarschijnlijk makkelijk hebben en ook al is het verbruik mee te leven, ik voel me er dan toch niet zo prettig bij en rem ik maar af tot 120 km/u. Heeft uw 525i hier ook last van of rijdt die wat gemakkelijker met minder toeren?
mvg
Ik was een aankoopadvies zelf aan het overwegen om er toch van zeker te zijn dat er green grote mankementen aan de auto zitten.
Zelf hebt u een 525i, is het verbruik in praktijk gelijk aan wat er in de boekjes staat beschreven en het grote probleem wat ik met mijn 316i heb is dat de auto veel te veel toeren maakt op de snelweg. Ik zelf vind dat niet prettig. Bijvoorbeeld als ik op de Duitse autobahn 140 wil rijden, de auto al 4000 rpm maakt. Ik krijg dan net het gevoel dat ik wat te veel van de auto vraag ook al is het 140 km/u. Ook al kan de auto dat waarschijnlijk makkelijk hebben en ook al is het verbruik mee te leven, ik voel me er dan toch niet zo prettig bij en rem ik maar af tot 120 km/u. Heeft uw 525i hier ook last van of rijdt die wat gemakkelijker met minder toeren?
mvg
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2015, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: BMW 525i of 530i?
Hallo beste Sam,
Nee, helaas kunt u de gegevens die vermeld staan in de boekjes van welk auto merk dan ook, niet vergelijken met de praktijk gegevens.
De fabrikant zal altijd de gunstigste gegevens vermelden, dus zonder al dat remmen, en opnieuw optrekken, terug schakelen, en weer opschakelen.
De fabrikant zal altijd het gegeven verbruik met een constante snelheid weergeven.
Ik heb dus nog eens gekeken, de E39 met de M54B25 motor draait dus met een constante snelheid van 130 km./H. een goede 3.500 RPM/Min. Maar deze 6 cilinder draait daar tegen wel een stuk geruislozer dan een 4 cilinder motor. De 6 cilinder zal ook geen 4.000 Rpm./min draaien bij de 140 km./h.
Dat zal eerder een goede 3.700 rpm./min. zijn.
Maar dat kan men dus echt niet vergelijken met een 4 cilinder motor, een 6 cilinder draait gewoon veel en veel rustiger, en met veel minder geluid.
Met vriendelijke groet,
Ad
Nee, helaas kunt u de gegevens die vermeld staan in de boekjes van welk auto merk dan ook, niet vergelijken met de praktijk gegevens.
De fabrikant zal altijd de gunstigste gegevens vermelden, dus zonder al dat remmen, en opnieuw optrekken, terug schakelen, en weer opschakelen.
De fabrikant zal altijd het gegeven verbruik met een constante snelheid weergeven.
Ik heb dus nog eens gekeken, de E39 met de M54B25 motor draait dus met een constante snelheid van 130 km./H. een goede 3.500 RPM/Min. Maar deze 6 cilinder draait daar tegen wel een stuk geruislozer dan een 4 cilinder motor. De 6 cilinder zal ook geen 4.000 Rpm./min draaien bij de 140 km./h.
Dat zal eerder een goede 3.700 rpm./min. zijn.
Maar dat kan men dus echt niet vergelijken met een 4 cilinder motor, een 6 cilinder draait gewoon veel en veel rustiger, en met veel minder geluid.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: BMW 525i of 530i?
ik houd zelf ook van een laag toerental, net als jij.
Ga dus in dit geval voor de automaat versie:
De 530i draait bij 120km/pu met handbak 2850 toeren en met automaat 2100
De 525i draait bij 120km/pu met handbak 3050 toeren en met automaat 2250
Mijn ouders hadden vroeger een handgeschakelde 525i die zeer goed reed, maar ik stoorde me ook altijd aan het hoge toerental. Het klonk wel mooi en sportief, maar het leek net of er nog een 6e versnelling op hoorde.
Ga dus in dit geval voor de automaat versie:
De 530i draait bij 120km/pu met handbak 2850 toeren en met automaat 2100
De 525i draait bij 120km/pu met handbak 3050 toeren en met automaat 2250
Mijn ouders hadden vroeger een handgeschakelde 525i die zeer goed reed, maar ik stoorde me ook altijd aan het hoge toerental. Het klonk wel mooi en sportief, maar het leek net of er nog een 6e versnelling op hoorde.
Re: BMW 525i of 530i?
Of neem een goede 8 cilinder, is helemaal lekker te berijden. Het kost wel wat maar je hebt dan ook wat.
ik kan erover meespreken, ik heb zo'n beetje alle motorisaties gehad
ik kan erover meespreken, ik heb zo'n beetje alle motorisaties gehad
Re: BMW 525i of 530i?
ik sluit me aan bij Jos
't is even een stap in gedachten, maar als je en hoog koppel en lage toeren wilt is de 8 cilinder een pracht optie hoor
ik heb ook al van alles gereden, en nu al 2 jaar een 8 cilinder touring, elke keer genot om te rijden,
heb wel zelf al een hoop onderhoud gedaan rondom de motor
extra verbruik: ach, als je niet alleen naar de bakker op en neer rijdt valt dat wel mee
ik draai 1:10 met de cruise aan op 120
1:9 op 135-140
met een 525 of 530 gaat dat helemaal niet zoveel schelen
er is nu ook een topic over tips voor aanschaf 540:
daar is iemand die volgens mij door schade en schande alles heeft vermeld wat er mis kan gaan, staat alleen niet bij dat je ook in een ketting botsing kan geraken...is beetje negatief verhaal
bij elke auto wagen komt onderhoud kijken en kan er wat kapot gaan
als je bij de 6 cilinder blijft zou ik de grootste variant pakken met een automaat, lekker rustig touren, en als je het echt wilt kun je de rem met links inhouden en de motor alvast 1500 toeren geven en dan planken bij optrekken...geinig hoor
't is even een stap in gedachten, maar als je en hoog koppel en lage toeren wilt is de 8 cilinder een pracht optie hoor
ik heb ook al van alles gereden, en nu al 2 jaar een 8 cilinder touring, elke keer genot om te rijden,
heb wel zelf al een hoop onderhoud gedaan rondom de motor
extra verbruik: ach, als je niet alleen naar de bakker op en neer rijdt valt dat wel mee
ik draai 1:10 met de cruise aan op 120
1:9 op 135-140
met een 525 of 530 gaat dat helemaal niet zoveel schelen
er is nu ook een topic over tips voor aanschaf 540:
daar is iemand die volgens mij door schade en schande alles heeft vermeld wat er mis kan gaan, staat alleen niet bij dat je ook in een ketting botsing kan geraken...is beetje negatief verhaal
bij elke auto wagen komt onderhoud kijken en kan er wat kapot gaan
als je bij de 6 cilinder blijft zou ik de grootste variant pakken met een automaat, lekker rustig touren, en als je het echt wilt kun je de rem met links inhouden en de motor alvast 1500 toeren geven en dan planken bij optrekken...geinig hoor