Source || Various
Re: Source || Various
Wil het een beetje lukken met de aux aansluiting?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
Update van de ombouw naar adaptive xenon.....zaterdagochtend erg vroeg begonnen. Eerst de koplampen gedemonteerd daarna de bestaande bedrading kaal gemaakt. Op het eerste gezicht zag het er uit zoals ik het had verwacht maar iets verder op kwam ik bedrading tegen waarvan ik dacht van....huh wat heb je nou gedaan?!?!?!??
Toen het laatste beetje kaal gemaakt en even de situatie in kaart gebracht
Mijn oorspronkelijk plan om de boel aan te sluiten is hierdoor in het honderd gelopen en mijn tijdsbestek dus ook.
Tja toen maar voor de auto gaan staan om enige vorm van inspiratie op te doen.
Het ging als volgt:
Toen de oplossing bedacht....de bestaande bedrading in z'n geheel verwijderen en daar zit ook orignele bedrading bij. Ik heb laatst m'n voorraad met kabels en pinnen aangevuld dus die kwam meteen goed van pas
Met de bedrading alleen ben ik ca. 7 uur mee bezig geweest tel daar bij de tijd op om het motorruim en het interieur weer op te bouwen.
Toen de bedrading eenmaal op zijn plek zat eerst maar getest of de lampen het überhaupt zouden doen. Sleutel er in en licht aan en wat denk je...helemaal niks
Voor mijn gevoel was het onmogelijk want ik wist zeker dat de bedrading goed zat en ik had zelf iets er tussen gezet zodat de lampen aan zouden gaan. Toen naar de stekker gekeken en die zat net niet in z'n vergrendeling
Dat gefixed en de lampen gingen aan. Je ziet ze veel mooier opstarten. Toen mijn eigen ding er uit gehaald en via de lichtschakelaar de lampen laten schakelen en dat werkte meteen. Alle lampen in de koplampen doen het.
Helaas zijn de ruitenwissers in storing gegaan maar dat is iets voor later.
Auto weer dichtgebouwt en merkte op dat het schakelaarsblok aan de bestuurderskant het niet meer doet. De spiegels wel maar de ramen niet. Het raam aan de bestuurderskant stond voor een kwart open. Zelfs met de kast kon ik 'm niet benaderen. De volgende dag maar naar gekeken en in een uurtje opgelost. Dat viel me dan nog mee.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het schakelaarsblok uit het niets ermee stopt.
Voordat ik de auto naar buiten reed nog even gekeken naar de verlichting en het ziet er echt mooi uit. Ze starten mooi op. Voorheen vond ik het een lichtbal nu ziet je duidelijk dat het geprojecteerd wordt. Toen ik de auto voor het eerst zag viel me het licht van de auto als eerste op. Het is lastig uit te leggen maar mijn gevoel zei er klopt iets niet aan. Als ik nu de auto zie dan heb ik dat gevoel niet meer.
Doordat de bedrading is uitgelopen heb ik geen tijd meer gehad om te kijken naar de achterste hoogtesensor. De bedrading van beide sensoren dienen ook getrokken te worden. De voorste hoogstesensor zit perfect op zijn plaats.
Uren:
Vrijdag: 5
Zaterdag: 13
Zondag: 2
Totaal: 20 uur
Het was een erg ingrijpende klus en ik raad het iedereen af om het zelf te doen tenzij je echt weet wat je doet.
Nadat ik de koplampen voor het eerst had getest, heb ik de auto aan de kast gehangen. Er kwamen 55 storingen uit. Allemaal opgelost en het aantal storingen staat weer op 0
De auto heeft geen regen/lichtsensor en dat is wel nodig voor de adaptieve koplampen. De volgende keer wil ik de achterse hoogtesensor monteren, bedrading trekken en de regen/lichtsensor coderen. Als dat allemaal werkt dan de lichtmodule vervangen inc. codering en de adaptieve koplampen coderen.
Dan is het grote moment of ze het doen of niet. Het is een onwijs mooie optie en het verhoogt de waarde van de auto.
Een setje xenon koplampen pre-lci levert zo'n 350 a 400 euro op. Een setje adaptieve koplampen 1000 a 1100 euro.
Lci adaptive xenon zo'n 750 euro. Persoonlijk vind ik de pre-lci koplampen mooier.
Ik zal straks eens kijken of ik nog wat foto's heb.
Toen het laatste beetje kaal gemaakt en even de situatie in kaart gebracht
Mijn oorspronkelijk plan om de boel aan te sluiten is hierdoor in het honderd gelopen en mijn tijdsbestek dus ook.
Tja toen maar voor de auto gaan staan om enige vorm van inspiratie op te doen.
Het ging als volgt:
Toen de oplossing bedacht....de bestaande bedrading in z'n geheel verwijderen en daar zit ook orignele bedrading bij. Ik heb laatst m'n voorraad met kabels en pinnen aangevuld dus die kwam meteen goed van pas
Met de bedrading alleen ben ik ca. 7 uur mee bezig geweest tel daar bij de tijd op om het motorruim en het interieur weer op te bouwen.
Toen de bedrading eenmaal op zijn plek zat eerst maar getest of de lampen het überhaupt zouden doen. Sleutel er in en licht aan en wat denk je...helemaal niks
Voor mijn gevoel was het onmogelijk want ik wist zeker dat de bedrading goed zat en ik had zelf iets er tussen gezet zodat de lampen aan zouden gaan. Toen naar de stekker gekeken en die zat net niet in z'n vergrendeling
Dat gefixed en de lampen gingen aan. Je ziet ze veel mooier opstarten. Toen mijn eigen ding er uit gehaald en via de lichtschakelaar de lampen laten schakelen en dat werkte meteen. Alle lampen in de koplampen doen het.
Helaas zijn de ruitenwissers in storing gegaan maar dat is iets voor later.
Auto weer dichtgebouwt en merkte op dat het schakelaarsblok aan de bestuurderskant het niet meer doet. De spiegels wel maar de ramen niet. Het raam aan de bestuurderskant stond voor een kwart open. Zelfs met de kast kon ik 'm niet benaderen. De volgende dag maar naar gekeken en in een uurtje opgelost. Dat viel me dan nog mee.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het schakelaarsblok uit het niets ermee stopt.
Voordat ik de auto naar buiten reed nog even gekeken naar de verlichting en het ziet er echt mooi uit. Ze starten mooi op. Voorheen vond ik het een lichtbal nu ziet je duidelijk dat het geprojecteerd wordt. Toen ik de auto voor het eerst zag viel me het licht van de auto als eerste op. Het is lastig uit te leggen maar mijn gevoel zei er klopt iets niet aan. Als ik nu de auto zie dan heb ik dat gevoel niet meer.
Doordat de bedrading is uitgelopen heb ik geen tijd meer gehad om te kijken naar de achterste hoogtesensor. De bedrading van beide sensoren dienen ook getrokken te worden. De voorste hoogstesensor zit perfect op zijn plaats.
Uren:
Vrijdag: 5
Zaterdag: 13
Zondag: 2
Totaal: 20 uur
Het was een erg ingrijpende klus en ik raad het iedereen af om het zelf te doen tenzij je echt weet wat je doet.
Nadat ik de koplampen voor het eerst had getest, heb ik de auto aan de kast gehangen. Er kwamen 55 storingen uit. Allemaal opgelost en het aantal storingen staat weer op 0
De auto heeft geen regen/lichtsensor en dat is wel nodig voor de adaptieve koplampen. De volgende keer wil ik de achterse hoogtesensor monteren, bedrading trekken en de regen/lichtsensor coderen. Als dat allemaal werkt dan de lichtmodule vervangen inc. codering en de adaptieve koplampen coderen.
Dan is het grote moment of ze het doen of niet. Het is een onwijs mooie optie en het verhoogt de waarde van de auto.
Een setje xenon koplampen pre-lci levert zo'n 350 a 400 euro op. Een setje adaptieve koplampen 1000 a 1100 euro.
Lci adaptive xenon zo'n 750 euro. Persoonlijk vind ik de pre-lci koplampen mooier.
Ik zal straks eens kijken of ik nog wat foto's heb.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: Source || Various
Ja het is gelukt maar was wel meer werk als ik had gedacht.Source schreef:Wil het een beetje lukken met de aux aansluiting?
Wilde hem in de middenconsole hebben en die kreeg ik er niet zomaar uit.
Een e30 is een stuk simpeler.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: Source || Various
Dat ziet er netjes uit
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
De 2 hoogtesensoren
De voorste sensor gemonteerd
Wat losse delen
Met de bedrading bezig
Weer een dashboard eruit
De voorste sensor gemonteerd
Wat losse delen
Met de bedrading bezig
Weer een dashboard eruit
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
Voor 99% wel.
De hoogtesensoren heb je bij standaard xenon ook nodig. Om de adaptieve koplampen te laten werken heb je de licht/regensensor nodig. Dit is bij standaard xenon niet nodig.
De bedrading voor de licht/regensensor heb ik al aangelegd. Er zit inmiddels een nieuwe voorruit in en de licht/regensensor is gemonteerd.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik 2 onderdelen mis voor de achterste hoogtesensor dus die heb ik besteld. Als dat gemonteerd zit dan de bedrading hiervoor aanleggen inc. voor de mistlampen (dat zat ook niet op de auto)
Als de licht/regensensor het doet dan de codering doorvoeren voor de adaptieve koplampen.
Zaterdag wordt weer een spannende dag
De hoogtesensoren heb je bij standaard xenon ook nodig. Om de adaptieve koplampen te laten werken heb je de licht/regensensor nodig. Dit is bij standaard xenon niet nodig.
De bedrading voor de licht/regensensor heb ik al aangelegd. Er zit inmiddels een nieuwe voorruit in en de licht/regensensor is gemonteerd.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik 2 onderdelen mis voor de achterste hoogtesensor dus die heb ik besteld. Als dat gemonteerd zit dan de bedrading hiervoor aanleggen inc. voor de mistlampen (dat zat ook niet op de auto)
Als de licht/regensensor het doet dan de codering doorvoeren voor de adaptieve koplampen.
Zaterdag wordt weer een spannende dag
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
wat een klus.... ben ik blij dat het bij mij AF-fabriek is geleverd. Het is wel een heerlijke optie die adaptieve Xenon...maar achteraf in laten bouwen zo ik zelf niet zo snel aan beginnen .... Succes met de klus..
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Source || Various
Vanavond aan de gang geweest met de regen-& lichtsensor. Nadat die in de lijst erbij stond kwam er de volgende melding:
Wel apart gezien de dimlichten het gewoon deden. Ik heb dat maar even gelaten en eerst maar de regensensor aan de praat krijgen. Na de eerste codering de wisser getest maar weinig response. Daarna een tweede codering doorgevoerd en toen deed die het.
Toen naar de lichtsensor gekeken waarom die de lampen aan liet staan. Uiteindelijk ook die aan de praat weten te krijgen en het werkt allemaal perfect!
Als laatste naar de storing van de dimlichten gekeken. Het programma suggereerde dat de voetenruimmodule vervangen moest worden. Dat gaat 'm dus niet worden
Toen verder gekeken en het euvel in 15 minuten opgelost. Ik heb dus niet de notificaties uitgezet voor de dimlichten. De regensensor heb ik nog niet in de praktijk kunnen testen maar zo op het eerste gezicht doet die het goed. Er vielen een paar regendruppels op de snelweg en de wissers gingen meteen aan.
Ik vind het mooi om te zien dat een auto het eerst niet heeft en nu wel geheel werkend.
Wel apart gezien de dimlichten het gewoon deden. Ik heb dat maar even gelaten en eerst maar de regensensor aan de praat krijgen. Na de eerste codering de wisser getest maar weinig response. Daarna een tweede codering doorgevoerd en toen deed die het.
Toen naar de lichtsensor gekeken waarom die de lampen aan liet staan. Uiteindelijk ook die aan de praat weten te krijgen en het werkt allemaal perfect!
Als laatste naar de storing van de dimlichten gekeken. Het programma suggereerde dat de voetenruimmodule vervangen moest worden. Dat gaat 'm dus niet worden
Toen verder gekeken en het euvel in 15 minuten opgelost. Ik heb dus niet de notificaties uitgezet voor de dimlichten. De regensensor heb ik nog niet in de praktijk kunnen testen maar zo op het eerste gezicht doet die het goed. Er vielen een paar regendruppels op de snelweg en de wissers gingen meteen aan.
Ik vind het mooi om te zien dat een auto het eerst niet heeft en nu wel geheel werkend.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
Ben ik zeker met je eens Bart
Heb ook nog een lijstje op mijn bureau liggen
Heb ook nog een lijstje op mijn bureau liggen
Re: Source || Various
Goed bezig Source! Zo maken je binnenkort van al die overgekochte kale lease bmw's, waardevolle BMW'S
Re: Source || Various
Bedankt heren
Afgelopen weekend verder gegaan met de koplampen.
Eerst de hoogtesensor achter gemonteerd en daarna de bedrading van beide sensoren aangesloten. Dat alleen al is bijna een dag werk.
Daarna de boel gecodeerd en eens kijken of de adaptieve koplampen nu echt adaptief zijn.
Zo op het eerste gezicht leek alles te werken. Testrondje gemaakt en geen foutcodes. Toch de koplampen nader bekeken en het blijkt dat ze niet meedraaien.
Wel apart gezien er geen foutcodes op het scherm voorbijkomen. Toen de koplamp apart getest en die draaien netjes mee. Daarna de koplampen handmatig aangestuurd en ook dat werkt.
De hoogteregeling van de koplampen werkt wel. Tenminste iets dat werkt
De achterste hoogtesensor
Om die te monteren moest er wel het ea gedemonteerd te worden
Nog op een andere manier de adaptieve koplampen getest en daar kwamen eindelijk de foutcodes
Afgelopen weekend verder gegaan met de koplampen.
Eerst de hoogtesensor achter gemonteerd en daarna de bedrading van beide sensoren aangesloten. Dat alleen al is bijna een dag werk.
Daarna de boel gecodeerd en eens kijken of de adaptieve koplampen nu echt adaptief zijn.
Zo op het eerste gezicht leek alles te werken. Testrondje gemaakt en geen foutcodes. Toch de koplampen nader bekeken en het blijkt dat ze niet meedraaien.
Wel apart gezien er geen foutcodes op het scherm voorbijkomen. Toen de koplamp apart getest en die draaien netjes mee. Daarna de koplampen handmatig aangestuurd en ook dat werkt.
De hoogteregeling van de koplampen werkt wel. Tenminste iets dat werkt
De achterste hoogtesensor
Om die te monteren moest er wel het ea gedemonteerd te worden
Nog op een andere manier de adaptieve koplampen getest en daar kwamen eindelijk de foutcodes
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Source || Various
Koplamp schijnt nu erg mooi tov hoe het eerst was aangesloten
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||