e46 waterpomp vervangen
e46 waterpomp vervangen
Mijn waterpomp is aan het lekken. Het is nu nog weinig, maar ik weet van mede forummers dat dit een begin is en ik heb al een nieuwe waterpomp besteld. Ik heb op youtube gezien dat bij een waterpomp vervangen mensen ook thermostaat behuizing vervangen. Waarom is dit?
En vraag 2, hoe lang doet de dealer over het vervangen van de waterpomp? Dit lijkt namelijk een vrij recht toe recht aan job. Ooit een mazda 323F GT gehad waarvan de waterpomp vervangen moest worden, maar daarvoor moest de halve motor gedemonteerd worden, maar bij de e46 moet alleen de ventilator verwijderd worden. (zo lijkt het)
En vraag 2, hoe lang doet de dealer over het vervangen van de waterpomp? Dit lijkt namelijk een vrij recht toe recht aan job. Ooit een mazda 323F GT gehad waarvan de waterpomp vervangen moest worden, maar daarvoor moest de halve motor gedemonteerd worden, maar bij de e46 moet alleen de ventilator verwijderd worden. (zo lijkt het)
Re: e46 waterpomp vervangen
Een garage zal er hooguit twee uur mee bezig zijn of misschien wel een uurtje. (eruit halen en erin zetten)
Je eerste vraag zal iemand anders moeten beantwoorden..
Je eerste vraag zal iemand anders moeten beantwoorden..
Re: e46 waterpomp vervangen
Nou ik heb 4 jaar geleden ook waterpomp vervangen en thermostaat kwam pas 2 jaar geleden omdat het niet meer warm werd in de auto vandaar dat ik hem ging vervangen en heb niks met de waterpomp te maken.
E90 320d 2005
E46 320d 2003
e23 732i 1981
e23 735i 1983
e38 735i 1998
E46 320d 2003
e23 732i 1981
e23 735i 1983
e38 735i 1998
Re: e46 waterpomp vervangen
Het thermostaathuis vervangt men omdat het kunststof door de jaren heen haarscheurtjes krijgt of kan gaan barsten. Dan heb je alsnog een lekkage.
De thermostaat vervang je mee omdat een thermostaat kapot kan gaan (dan staat hij altijd open) en dan koelt hij de motor te hard. Natuurlijk heb je liever te harde koeling dan geen koeling maar op een lauwe motor rijden is ook niks.
Grondig =
- Waterpomp + Pakking
- Thermostaathuis + Pakking
- Thermostaat
- 10l Koelvloeistof
Na het verwijderen van waterpomp en thermostaathuis, gebruik je perslucht om al het koelvloeistof uit je systeem te krijgen.
De thermostaat vervang je mee omdat een thermostaat kapot kan gaan (dan staat hij altijd open) en dan koelt hij de motor te hard. Natuurlijk heb je liever te harde koeling dan geen koeling maar op een lauwe motor rijden is ook niks.
Grondig =
- Waterpomp + Pakking
- Thermostaathuis + Pakking
- Thermostaat
- 10l Koelvloeistof
Na het verwijderen van waterpomp en thermostaathuis, gebruik je perslucht om al het koelvloeistof uit je systeem te krijgen.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: e46 waterpomp vervangen
Bij iig de m54 zit er onder de spruitstukken ook nog een bout, als je die eruit draait is alle kvs uit je blok
Re: e46 waterpomp vervangen
Bedankt iedereen. Maar eerst mn waterpomp vervangen. Wordt vervolgd.
Re: e46 waterpomp vervangen
Ben benieuwd naar je bevindingen, want ik wil hetzelfde gaan doen bij mijn 320i (M52TU blok).
Mocht je ze nog niet gezien hebben: de DIY videos van Bavauto vind ik erg handig. Voor thermostaat + waterpomp hebben ze er ook eentje: https://www.youtube.com/watch?v=rcNa4e8d2VA
Mocht je ze nog niet gezien hebben: de DIY videos van Bavauto vind ik erg handig. Voor thermostaat + waterpomp hebben ze er ook eentje: https://www.youtube.com/watch?v=rcNa4e8d2VA
Re: e46 waterpomp vervangen
Yes ik kijk altijd heel veel youtube videos. Ik heb een M54 motor (170pk blok)
Mn grootste en geslaagde reparatie was het reviseren van VANOS ringen.
OMG wat een reparatie. Halve blok uit elkaar. Toch n beetje spannend. Maar was gelukt dankzij het bekijken van tientallen filmpjes. Had mn macbook zelfs mee in de garage om te dubbelchecken
Mn grootste en geslaagde reparatie was het reviseren van VANOS ringen.
OMG wat een reparatie. Halve blok uit elkaar. Toch n beetje spannend. Maar was gelukt dankzij het bekijken van tientallen filmpjes. Had mn macbook zelfs mee in de garage om te dubbelchecken
Re: e46 waterpomp vervangen
Waterpomp op een 6 in lijn is niet moeilijk. Concreet:
- Visco en plastic kap weghalen
- Riemen er af
- Koelslangen wegnemen en wat koelvloeistof kwijtraken
- Thermostaathuis er af (indien je die mee vervangt)
- Waterpomppoelie er af
- Waterpomp er af
- Contactplek waterpomp voorbewerken met scotchbrite
- Waterpomp er op met nieuwe O-ring & vaseline
- Waterpomppoelie er op
- (Nieuw) Thermostaathuis er op met juiste O-ringen, pakkingen en een thermostaat
- Alle koelslangen terugmonteren, let op de slangklemmen. Positioneer deze precies zoals ze er af kwamen
- Riemen er op
- Visco en plastic kap er op
Ik heb nu 4 6 in lijn motoren voorzien van waterpompen. Ik durf te beweren dat ik dit alles binnen 2 uur heb gedaan.
Pas wel op met bijvullen en ontluchten. R6 is wat lastiger te ontluchten. Zoek hiervoor op het forum er zijn al tig handleidingen.
- Visco en plastic kap weghalen
- Riemen er af
- Koelslangen wegnemen en wat koelvloeistof kwijtraken
- Thermostaathuis er af (indien je die mee vervangt)
- Waterpomppoelie er af
- Waterpomp er af
- Contactplek waterpomp voorbewerken met scotchbrite
- Waterpomp er op met nieuwe O-ring & vaseline
- Waterpomppoelie er op
- (Nieuw) Thermostaathuis er op met juiste O-ringen, pakkingen en een thermostaat
- Alle koelslangen terugmonteren, let op de slangklemmen. Positioneer deze precies zoals ze er af kwamen
- Riemen er op
- Visco en plastic kap er op
Ik heb nu 4 6 in lijn motoren voorzien van waterpompen. Ik durf te beweren dat ik dit alles binnen 2 uur heb gedaan.
Pas wel op met bijvullen en ontluchten. R6 is wat lastiger te ontluchten. Zoek hiervoor op het forum er zijn al tig handleidingen.
Re: e46 waterpomp vervangen
Op papier en in videos is het inderdaad geen lastige reparatie.
In veel manuals/videos zie ik dat men de koelvloeistof laat weglopen door het losmaken van een bout (tussen cylinder 3 en 4 als ik het niet mis heb). Het lijkt me dat dat de enige manier is om alle vloeistof eruit te krijgen, of niet? Bij het loshalen van de slangen en verwijderen van de pomp zal er wel veel uitlopen, maar ik vermoed dat je dan niet alles kwijt bent?
In veel manuals/videos zie ik dat men de koelvloeistof laat weglopen door het losmaken van een bout (tussen cylinder 3 en 4 als ik het niet mis heb). Het lijkt me dat dat de enige manier is om alle vloeistof eruit te krijgen, of niet? Bij het loshalen van de slangen en verwijderen van de pomp zal er wel veel uitlopen, maar ik vermoed dat je dan niet alles kwijt bent?
Re: e46 waterpomp vervangen
Klopt, om alle vloeistof eruit te krijgen moet je daar ook nog het water af laten. Alleen als je al het water wilt vervangen doe je dit. dit komt er met best wel wat druk uit dus het opvang bakje er recht onder zetten zal niet helemaal lukken
Onder de radiateur zit ook een aftapschroef, een blauwe meestal.
De waterpomp gaat er best lastig uit, op de pomp zitten nog 2 extra gaatjes met schroefdraad, bekijk de nieuwe pomp maar eens goed voor je begint.
In deze schroefgaten draai je 2 boutjes van de waterpomp en deze draai je omstebeurt een stukje aan dan trek je de waterpomp zeg maar uit het blok.
Zet voor het aflaten van het water en bij het vullen wel de kachel op warm.
Ontluchten is meestal geen probleem, vullen, motor starten en weer bijvullen, ontluchtingsschroefje open draaien en wachten tot de thermostaat opengaat of je rijd een klein stukje dat gaat sneller. Als je gaat rijden wel de dop er weer op en de ontluchtingsschroef weer dicht draaien
Je kunt aan de retourleiding voelen of de thermostaat open is gegaan, deze word dan warm.
Thermostaat is geen losse maar zit vast aan het thermosstaathuis, niet te strak aandraaien als je deze meteen mee vervangt (wel raadzaam als dit niet recent gedaan is).
Onderdelen bestel ik meestal bij http://www.mister-auto.nl/fl/?gclid=CJu ... tAodDigAoQ
Eerst draai je de poelie van de waterpomp los daarna pas de riem er af, anders krijg je de boutjes bijna niet los van de poelie.
De riemen kun je ontspannen met de spanrol, zie wel eens foto`s voorbij komen dat mensen riemen met schroevendraaiers of zoiets vastzetten
Op de beide spanrollen zit een dekseltje, dit eraf wippen. Dan kijken wat voor schroef er zit, bout of torx en dan kun je de spanrol naar boven of beneden drukken en de riem er zo af halen. Monteren werkt weer andersom.
Succes ermee en laat maar horen hoe het is gegaan
Onder de radiateur zit ook een aftapschroef, een blauwe meestal.
De waterpomp gaat er best lastig uit, op de pomp zitten nog 2 extra gaatjes met schroefdraad, bekijk de nieuwe pomp maar eens goed voor je begint.
In deze schroefgaten draai je 2 boutjes van de waterpomp en deze draai je omstebeurt een stukje aan dan trek je de waterpomp zeg maar uit het blok.
Zet voor het aflaten van het water en bij het vullen wel de kachel op warm.
Ontluchten is meestal geen probleem, vullen, motor starten en weer bijvullen, ontluchtingsschroefje open draaien en wachten tot de thermostaat opengaat of je rijd een klein stukje dat gaat sneller. Als je gaat rijden wel de dop er weer op en de ontluchtingsschroef weer dicht draaien
Je kunt aan de retourleiding voelen of de thermostaat open is gegaan, deze word dan warm.
Thermostaat is geen losse maar zit vast aan het thermosstaathuis, niet te strak aandraaien als je deze meteen mee vervangt (wel raadzaam als dit niet recent gedaan is).
Onderdelen bestel ik meestal bij http://www.mister-auto.nl/fl/?gclid=CJu ... tAodDigAoQ
Eerst draai je de poelie van de waterpomp los daarna pas de riem er af, anders krijg je de boutjes bijna niet los van de poelie.
De riemen kun je ontspannen met de spanrol, zie wel eens foto`s voorbij komen dat mensen riemen met schroevendraaiers of zoiets vastzetten
Op de beide spanrollen zit een dekseltje, dit eraf wippen. Dan kijken wat voor schroef er zit, bout of torx en dan kun je de spanrol naar boven of beneden drukken en de riem er zo af halen. Monteren werkt weer andersom.
Succes ermee en laat maar horen hoe het is gegaan
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: e46 waterpomp vervangen
Het kan zijn dat ik handen van drakenhuid heb maar ik hou de waterpomppoelie gewoon met mijn blote handen vast op de groeven en pak dan een klein wringijzertje met een dopje voor die 4 boutjes.
Aangezien die maar 10Nm hebben (bij correcte montage), zitten ze na x jaar waarschijnlijk een beetje vaster op zo'n 15Nm door wat mini vastroesting. Dat moet gewoon zo los komen.
Met een correcte voorbewerking en vaseline op de O ring van de waterpomp hoef je de waterpomp ook niet in het blok te schroeven. Als hij zo correct mogelijk voor het blok op de tapeindjes zit, duw je hem er met je hand gewoon in. De O-ring loopt dan perfect in de groef.
De vorige poster heeft gelijk met de bout om alle kvs weg te laten lopen. Wel kan dit een lastige zijn als je op je oprit de waterpomp doet. Makkelijker is dan perslucht te gebruiken. Ook omdat door druk de kvs alle kanten op spuit waardoor het opvangen / correct wegwerken lastig wordt. Ik heb bij mijn V8 na een waterpompswap +\- 10-11 liter koelvloeistof bijgevuld. Er gaat 12,5 liter in dus ik ben erg tevreden over die 11 liter.
Zie YouTube hoe ik perslucht gebruik in de zone rond de waterpomp. Bij een R6 is dit iets anders. Dan heb je maar 1 gat en gaat het via andere openingen er uit.
https://www.youtube.com/watch?v=4RpeflbTu7E
Zie ook hoe blank die "koelvloeistof" was. Dat hoort gewoon snoepgroen, limonaderood of donkerblauw te zijn.
Aangezien die maar 10Nm hebben (bij correcte montage), zitten ze na x jaar waarschijnlijk een beetje vaster op zo'n 15Nm door wat mini vastroesting. Dat moet gewoon zo los komen.
Met een correcte voorbewerking en vaseline op de O ring van de waterpomp hoef je de waterpomp ook niet in het blok te schroeven. Als hij zo correct mogelijk voor het blok op de tapeindjes zit, duw je hem er met je hand gewoon in. De O-ring loopt dan perfect in de groef.
De vorige poster heeft gelijk met de bout om alle kvs weg te laten lopen. Wel kan dit een lastige zijn als je op je oprit de waterpomp doet. Makkelijker is dan perslucht te gebruiken. Ook omdat door druk de kvs alle kanten op spuit waardoor het opvangen / correct wegwerken lastig wordt. Ik heb bij mijn V8 na een waterpompswap +\- 10-11 liter koelvloeistof bijgevuld. Er gaat 12,5 liter in dus ik ben erg tevreden over die 11 liter.
Zie YouTube hoe ik perslucht gebruik in de zone rond de waterpomp. Bij een R6 is dit iets anders. Dan heb je maar 1 gat en gaat het via andere openingen er uit.
https://www.youtube.com/watch?v=4RpeflbTu7E
Zie ook hoe blank die "koelvloeistof" was. Dat hoort gewoon snoepgroen, limonaderood of donkerblauw te zijn.
Re: e46 waterpomp vervangen
De boutjes kunnen toch wat vaster zitten, tenminste is mijn ervaring. Daarom draai ik ze van te voren los voordat de riem eraf gaat, weet ik zeker dat ik niet hoef te vloeken :-)
Over de boutjes gebruiken bij de waterpomp dit doe ik bij het verwijderen van de pomp niet het plaatsen van de pomp. Op deze manier trek je de pomp uit het blok, deze kan erg vast zitten.
En de pomp zit niet met tapeinden en moeren vast maar met 4 boutjes, gewoon wat wd40 op de o-ring gaat ook goed.
Over de boutjes gebruiken bij de waterpomp dit doe ik bij het verwijderen van de pomp niet het plaatsen van de pomp. Op deze manier trek je de pomp uit het blok, deze kan erg vast zitten.
En de pomp zit niet met tapeinden en moeren vast maar met 4 boutjes, gewoon wat wd40 op de o-ring gaat ook goed.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: e46 waterpomp vervangen
Handige tips allemaal! Bedankt. Vooral goed om te weten dat er verschillende trucjes zijn om het e.e.a. los/vast te zetten. Mijn wagen is dit jaar 15 jaar oud, dus denk dat bepaalde bouten behoorlijk vast zullen zitten. Zal het in de komende weken proberen.
Re: e46 waterpomp vervangen
Mijn auto is van 2001 en volgens mij nog nooit de waterpomp vervangen. Ik heb dus een nieuwe waterpomp gekocht bij de jongens van Offenga voor 60 euro. De schoepen zijn niet van plastic maar van een bepaalde metaal. (geen idee wat voor metaal). Het verwijderen van de v snaar was lastig. Moest een t50 torx halen en mijn torx schroef was bij de pully vlakbij de dynamo niet helemaal heel meer. Dus was vrij lastig om de spanning er af te halen. Later kwam ik dit plaatje tegen: