530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BarisK84
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 00:26

530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door BarisK84 » 24 feb 2015, 16:54

Hallo,

Ik ben Baris en ben in het bezit van een 530d E39 sedan uit 2000-8 met handbak.

Vaak zijn de handbakken wel wat karig uitgerust, maar deze heeft standaard fabrieksaf een;

M-tech I onderstel
M-Stuur
M-pook
M-hemelbekleding
Lederen stoelen met verwarming, radio navigatie, xenon, regensensor, climatronic enz.

Ik had hiervoor een 330d met handbak en die woog 1495kg.
De 530d van mij weegt 1550kg, waardoor deze in dezelfde categorie komt te zitten als de 330d.
Dus meer comfort en meer ruimte voor dezelfde belasting :)

De auto heb ik nu ruim een jaar in bezit.
Heeft wat kilometers erop zitten, ~350.000km .

Sinds 3 maanden heeft de auto wisselend vermogen.
Met koude motor zijn de pk's aanwezig, maar eenmaal warm zit er geen vermogen in tot 3000tpm.
Na 3000tpm wel meer dan eronder, maar niet zoals het is met alle vermogen aanwezig.

Zo nu en dan heb ik wel alle pk's terug, maar dit wisselt heel erg.
Ene keer 2 dagen geen problemen, daarna een week of 2 geen vermogen.

Ik wil de auto uit laten lezen met INPA. Welke waardes zijn belangrijk of waar moet ik opletten?
Of hebben jullie andere suggesties, waardoor ik zelf wat dingen kan uitsluiten?

Groeten

jazz4u

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door jazz4u » 24 feb 2015, 17:46

van dat uitlezen heb ik geen verstand

maar ik denk dat je richting verstuivers/common rail moet gaan denken

druk van de rail niet goed of haperende/lekke verstuivers

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door Johan6 » 25 feb 2015, 17:20

Ik zou je kabelboom controleren van de injectors.

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, ik had een kabelbreuk in de bekabeling.
Wou niet het gezeik hebben met nieuwe stekkertje monteren, dus uit voorzorg complete kabelboom vervangen.
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

BasB

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door BasB » 25 feb 2015, 22:07

Ik had ook weinig vermogen tot ong. 2800 a 3000 toeren, daarboven was het goed.
Zat een scheur in een vacuumslangetje van een euro.
Kijk eerst de vacuumslangen op het potje na, er zitten er een stuk of wat aan de rechterkant naast je blok ( rechts is altijd gezien als je IN de auto zit ;-) )
Je kunt het niet echt goed zien, dus voel goed en trek er een af, kijk hem na en indien goed, terug plaatsen.
Doe het stuk voor stuk, dan raak je niet in de war.

Het is wel vreemd dat het bij jou af en toe optreedt, dit duidt eerder op een electronisch probleem, wat hierboven ook al gezegd wordt,
Nou ja, die slangetjes zijn zo gecontroleerd, kun je dat ook uitsluiten

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door Johan6 » 28 feb 2015, 11:21

Ben je al iets wijzer geworden over je storing, BarisK84... (ben wel benieuwd)
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

BarisK84
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 00:26

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door BarisK84 » 02 mar 2015, 16:19

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb helemaal geen tijd gehad om de auto op punten na te checken dat door jullie is voorgesteld, maar zodra ik er tijd voor heb zal ik zeker aandacht besteden aan de vermeldde punten.

Overigens doet de auto nog steeds hetzelfde.
In het weekend een smile op mijn gezicht, maar vanochtend naar werk was het weer slowmotion :)

Zoals gezegd zodra ik er naar heb gekeken laat ik het zsm weten, dank!

BarisK84
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 apr 2008, 00:26

Re: 530d afwisselend vermogen, vermogenverlies

Bericht door BarisK84 » 10 jul 2015, 10:07

Het heeft wat geduurd, maar het resultaat was er dan ook.
Diagnose heb ik als amateur zelf gedaan na veel zoekwerk in forums.
Uit laten lezen had geen resultaat. Maar de turbo actuator bewoog dus niet met gas geven en deze wordt aangestuurd door de turbodruksensor.
Onderdeel kostte 50euro.

Deze vervangen en gelijk ook de vacuumslang van de sensor naar de vacuumreservoir vervangen, want deze was hard geworden en toonde kleine barstjes in de slang.

Volledig vermogen is weer terug en ik heb weer een brede smile :)

Off topic heb intussentijd ook een nette e36 sedan 318is edition in de kleur cosmosschwarz gekocht voor mijn vrouw.

Maar dit topic kan op slot, probleem is opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”