E61 535d kleine problemen
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
E61 535d kleine problemen
Hallo,
Ik heb wat kleine problemen met mijn auto en hoop dat hier iemand er wat licht op kan werpen.
In december 2014 heb ik deze auto gekocht. In het begin geen problemen behalve dat de standkachel het niet deed. Kort na aankoop begon het motorstoring lampje te branden. Dit eigenlijk alleen in situaties waar de motor eerst langer stationair had gedraaid voor het wegrijden. Het lampje ging na een aantal ritten weer weg.
Later bleef het lampje continue branden (melding: Verhoogde uitstoot). Uitlezen leek op de EGR te wijzen. Deze is gereinigd. Inmiddels is ook de LMM vervangen en gecodeerd. Helaas. Melding blijft.
Eigenlijk is er weinig te merken in het rijgedrag. Verbruik 1:11. Niet absurd voor mijn rijstijl. Wel valt mij op dat bij het filerijden (automaat in D, geen gas, alleen rem loslaten) de verbruiksmeter naar rechts schiet (1:5 of slechter).
De accu is waarschijnlijk ook minder. 11,7v voor start (via geheim menu) 14,7v bij motor aan. Mijn specialist had dit al aangegeven.
Tevens heb ik al 4x de direct drive uitgevallen melding gehad. Vreemd genoeg altijd na dezelfde bocht de snelweg op.
Als laatste lijkt de temperatuur minder te zijn geworden. Ik heb laatst de olie bijgevuld (Shell Helix LL-04 equivalent). Nu komt de meter niet meer verder dan 5 streepjes. Het geheime menu geeft aan dat de koelvloeistof niet boven de 84 graden komt. Ik krijg pas na 10 minuten warme lucht.
Iemand een idee?
Ik heb wat kleine problemen met mijn auto en hoop dat hier iemand er wat licht op kan werpen.
In december 2014 heb ik deze auto gekocht. In het begin geen problemen behalve dat de standkachel het niet deed. Kort na aankoop begon het motorstoring lampje te branden. Dit eigenlijk alleen in situaties waar de motor eerst langer stationair had gedraaid voor het wegrijden. Het lampje ging na een aantal ritten weer weg.
Later bleef het lampje continue branden (melding: Verhoogde uitstoot). Uitlezen leek op de EGR te wijzen. Deze is gereinigd. Inmiddels is ook de LMM vervangen en gecodeerd. Helaas. Melding blijft.
Eigenlijk is er weinig te merken in het rijgedrag. Verbruik 1:11. Niet absurd voor mijn rijstijl. Wel valt mij op dat bij het filerijden (automaat in D, geen gas, alleen rem loslaten) de verbruiksmeter naar rechts schiet (1:5 of slechter).
De accu is waarschijnlijk ook minder. 11,7v voor start (via geheim menu) 14,7v bij motor aan. Mijn specialist had dit al aangegeven.
Tevens heb ik al 4x de direct drive uitgevallen melding gehad. Vreemd genoeg altijd na dezelfde bocht de snelweg op.
Als laatste lijkt de temperatuur minder te zijn geworden. Ik heb laatst de olie bijgevuld (Shell Helix LL-04 equivalent). Nu komt de meter niet meer verder dan 5 streepjes. Het geheime menu geeft aan dat de koelvloeistof niet boven de 84 graden komt. Ik krijg pas na 10 minuten warme lucht.
Iemand een idee?
Re: E61 535d kleine problemen
Ik zou beginnen met je thermostaten te vervangen. Temp komt normaal ergens tot 92 graden. Als je veel vermogen vraagt daalt dit weer een beetje.
Wat betreft de verhoogde uitstoot, en met wat je al gedaan hebt, ga maar zoeken bij je DPF. Ik weet bijna zeker dat deze dicht zit. Laat je niet leiden door wat je boardcomputer zegt over je DPF
Mede door thermostaten die niet goed werken komt het regeneratieproces niet goed op gang met uiteindelijk als mogelijk gevolg een DPF die zo vol zit dat deze vervangen moet worden.
wat je kan doen is het volgende, (laat) meten je tegendruk in je uitlaatsysteem. Dit zegt heel veel.
Wat betreft de direct drive drive: bedoel je hiermee, dynamic drive of active steering? Check sowieso even je olie niveau van de stuurinrichting
Dat 'naar rechst schieten' van je verbruiksmeter, volstrekt normaal. Geen aandacht aan geven
Mvg,
Vincent
Wat betreft de verhoogde uitstoot, en met wat je al gedaan hebt, ga maar zoeken bij je DPF. Ik weet bijna zeker dat deze dicht zit. Laat je niet leiden door wat je boardcomputer zegt over je DPF
Mede door thermostaten die niet goed werken komt het regeneratieproces niet goed op gang met uiteindelijk als mogelijk gevolg een DPF die zo vol zit dat deze vervangen moet worden.
wat je kan doen is het volgende, (laat) meten je tegendruk in je uitlaatsysteem. Dit zegt heel veel.
Wat betreft de direct drive drive: bedoel je hiermee, dynamic drive of active steering? Check sowieso even je olie niveau van de stuurinrichting
Dat 'naar rechst schieten' van je verbruiksmeter, volstrekt normaal. Geen aandacht aan geven
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d kleine problemen
Helemaal eens met bovenstaande, verbruiksmeter klopt ook, is bij mijn benzine uitvoering ook, volstrekt normaal.
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
@Vintiem
Ik bedoel Dynamic Drive. Alle vloeistofniveaus zijn gecontroleerd. Na bijvullen van de olie zit alles tussen minimaal en maximaal.
Ik bedoel Dynamic Drive. Alle vloeistofniveaus zijn gecontroleerd. Na bijvullen van de olie zit alles tussen minimaal en maximaal.
Re: E61 535d kleine problemen
Het is helaas bekend van de e60/61 en de E65/66 dat de dynamic drive hydraulische kleppenblok geen levenlang meegaan. mocht de oorzaak daar inderdaad liggen dan adviseer ik een nieuw kleppenblok aan te schaffen bij de dealer. Heel veel tweede hands blokken zijn namelijk niet voor niets tweede hands geworden. Komt niet omdat de auto's in de kreukels gereden zijn. Nieuw kleppenblok kost rond de 1200,- dacht ik.
Het is echt een prachtig systeem het dymanic drive maar helaas niet zonder zorgen.
Mvg,
Vincent
Het is echt een prachtig systeem het dymanic drive maar helaas niet zonder zorgen.
Mvg,
Vincent
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
Het roetfilter is blijkbaar nog origineel en er zelfs nog nooit onderuit geweest. Ondanks dat geen foutmelding. Waarschijnlijk is de software aangepast (wasn't me).
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
Eigenlijk had er al lang een keer een foutmelding moeten zijn voor het roetfilter. Bij het coderen van de LMM was de software ook een probleem. De regensensor wordt niet herkend.
Het plan is nu om eerst de originele software te herstellen. Het risico hierbij is dat er dan nog meer problemen naar boven kunnen komen die nu nog niet opvallen.
Het plan is nu om eerst de originele software te herstellen. Het risico hierbij is dat er dan nog meer problemen naar boven kunnen komen die nu nog niet opvallen.
Re: E61 535d kleine problemen
Ik zou eerst de accu eens vervangen. Een klein verschil in voltage kan al de vreemdste storingen geven bij een E60/61/65/66.
Been there, done that...
bij mij werd de accu ook slechter, kreeg meldingen van kapotte olieniveausensoren tot het uitvallen van de "AUTO" stand van de climate. Ook ABS storingen, gordelspanners etc..etc...
Accu vervangen en geen problemen meer. Heb alleen nog het motormanagement lampje branden, en ben er nu achter dat dit aan de MIN kabel ligt bij de accu. Daar zit een IBS sensor op waardoor het laden niet verloopt zoals hij wenst.
Been there, done that...

bij mij werd de accu ook slechter, kreeg meldingen van kapotte olieniveausensoren tot het uitvallen van de "AUTO" stand van de climate. Ook ABS storingen, gordelspanners etc..etc...
Accu vervangen en geen problemen meer. Heb alleen nog het motormanagement lampje branden, en ben er nu achter dat dit aan de MIN kabel ligt bij de accu. Daar zit een IBS sensor op waardoor het laden niet verloopt zoals hij wenst.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: E61 535d kleine problemen
Wat wil je aan een lmm coderen? (of mis ik hier iets?)
Laatst gewijzigd door Source op 04 mar 2015, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E61 535d kleine problemen
Als je software problemen hebt of denkt te hebben dan zou ik de auto naar iemand brengen die hier meer vanaf weet.PaulHeynen schreef:Eigenlijk had er al lang een keer een foutmelding moeten zijn voor het roetfilter. Bij het coderen van de LMM was de software ook een probleem. De regensensor wordt niet herkend.
Het plan is nu om eerst de originele software te herstellen. Het risico hierbij is dat er dan nog meer problemen naar boven kunnen komen die nu nog niet opvallen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
@Source
Had ik ook... Via specialist/dealer.
Heb jij hier verstand van?
Had ik ook... Via specialist/dealer.
Heb jij hier verstand van?
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
Misschien was coderen niet helemaal duidelijk.
Het begon dus met een motorstoring. Uitlezen (BMW specialist) wees op EGR. EGR gereinigd (zat veel roet op). Helaas storing niet weg. De LMM gaf afwijkende waardes. Die bleek al vervangen te zijn. De aanwezige was niet origineel en niet correct gecodeerd. Eerst een poging die opnieuw te coderen. Niet geslaagd door een fout in de herkenning van de regensensor en iets met de adaptieve lichten (weet het niet precies).
Toen een nieuwe originele LMM. Adaptiewaarden opnieuw ingesteld. Storing niet weg.
Hoogst waarschijnlijk storing door DPF en mogelijk ergens een lek in het uitlaattraject. Om niet achter de feiten aan te blijven, is het voorstel nu ook eerst de software te herstellen.
Het begon dus met een motorstoring. Uitlezen (BMW specialist) wees op EGR. EGR gereinigd (zat veel roet op). Helaas storing niet weg. De LMM gaf afwijkende waardes. Die bleek al vervangen te zijn. De aanwezige was niet origineel en niet correct gecodeerd. Eerst een poging die opnieuw te coderen. Niet geslaagd door een fout in de herkenning van de regensensor en iets met de adaptieve lichten (weet het niet precies).
Toen een nieuwe originele LMM. Adaptiewaarden opnieuw ingesteld. Storing niet weg.
Hoogst waarschijnlijk storing door DPF en mogelijk ergens een lek in het uitlaattraject. Om niet achter de feiten aan te blijven, is het voorstel nu ook eerst de software te herstellen.
Re: E61 535d kleine problemen
Ah nu is het verhaal iets duidelijker.
Aan een lmm valt weinig te coderen enkel de adaptie waardes resetten als die vervangen moet worden.
Is de auto gechipped?
Heb je het uitleesrapport van de auto? Zo ja post deze eens.
Oh ja en ik heb wel verstand van software
Aan een lmm valt weinig te coderen enkel de adaptie waardes resetten als die vervangen moet worden.
Is de auto gechipped?
Heb je het uitleesrapport van de auto? Zo ja post deze eens.
Oh ja en ik heb wel verstand van software

|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: E61 535d kleine problemen
Ik zal om een uitleesrapport vragen (heb er nog geen).
Vandaag weer iets eigenaardigs. Na de rit naar het werk de auto geparkeerd. Ik laat dan altijd de motor nog even lopen terwijl ik mijn rotzooi verzamel (ergens gelezen dat dit misschien beter is voor de turbo's). Van contact, motor dus uit, afgesloten via sleutel, zie ik dat de lampen nog aan zijn. Dit is me nog nooit eerder opgevallen. Na ongeveer 30 sec. gaan ze alsnog uit.
Iemand een idee?
Vandaag weer iets eigenaardigs. Na de rit naar het werk de auto geparkeerd. Ik laat dan altijd de motor nog even lopen terwijl ik mijn rotzooi verzamel (ergens gelezen dat dit misschien beter is voor de turbo's). Van contact, motor dus uit, afgesloten via sleutel, zie ik dat de lampen nog aan zijn. Dit is me nog nooit eerder opgevallen. Na ongeveer 30 sec. gaan ze alsnog uit.
Iemand een idee?
Re: E61 535d kleine problemen
Je hebt waarschijnlijk de coming home functie geactiveerd.
Met sleutel uit contact aan de verlichtingshendel naar je toe trekken en je lampen blijven de tijd branden die ik in je iDrive ingegeven is.
Met sleutel uit contact aan de verlichtingshendel naar je toe trekken en je lampen blijven de tijd branden die ik in je iDrive ingegeven is.
525d E61 2007 pre-LCI