Trackday tool: Prowood 325i coupe
- Prowood BMW 325i
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 feb 2015, 20:51
Trackday tool: Prowood 325i coupe
Goedenavond!
Na al jaren het plan te hebben om een circuitauto aan te schaffen hebben we eind vorig jaar de stap gemaakt en een BMW E36 325i Coupé aangeschaft.
De wagen was in de basis al voozien van een aantal aanpassingen:
- Eibach onderstel
- Eibach anti roll bars
- EBC remschijven voor en achter
- Stabilisatorstang voor
- Sabelt kuipstoel met vierpuntsgordel
- Killswitch
- Dakraam verwijderd
Intussen hebben we zelf ook al wat aanpassingen gedaan:
- Complete interieur gestript
- Bitumenlaag verwijderd
- Overbodige bedrading verwijderd
- Aluminium deurpanelen gemaakt
- Binnenzijde gespoten
- Einzel cds rolkooi laten plaatsen
- Semi slicks ( Toyo R888 ) aangeschaft
We zijn van plan een aantal trackdays per jaar te gaan rijden. Op 1 maart volgt de eerste op Zandvoort. Gaandeweg willen we de auto verder opbouwen en aanpassen. Als er updates zijn zullen we weer wat foto's posten.
Hieronder wat fotootjes om een indruk te geven hoe de auto er bij stond toen we hem kochten tot hoe hij er nu bij staat.
Dit weekend hebben we de kooi in de primer gezet. Voor de eerste trackday wordt dit verder afgewerkt, monteren we twee kuipstoelen (Sabelt en QSP), monteren we een QSP stuur, vervangen we preventief de Hardyschijf en verversen we de olie en filter.
Groeten
Maurice en Jelmer
Na al jaren het plan te hebben om een circuitauto aan te schaffen hebben we eind vorig jaar de stap gemaakt en een BMW E36 325i Coupé aangeschaft.
De wagen was in de basis al voozien van een aantal aanpassingen:
- Eibach onderstel
- Eibach anti roll bars
- EBC remschijven voor en achter
- Stabilisatorstang voor
- Sabelt kuipstoel met vierpuntsgordel
- Killswitch
- Dakraam verwijderd
Intussen hebben we zelf ook al wat aanpassingen gedaan:
- Complete interieur gestript
- Bitumenlaag verwijderd
- Overbodige bedrading verwijderd
- Aluminium deurpanelen gemaakt
- Binnenzijde gespoten
- Einzel cds rolkooi laten plaatsen
- Semi slicks ( Toyo R888 ) aangeschaft
We zijn van plan een aantal trackdays per jaar te gaan rijden. Op 1 maart volgt de eerste op Zandvoort. Gaandeweg willen we de auto verder opbouwen en aanpassen. Als er updates zijn zullen we weer wat foto's posten.
Hieronder wat fotootjes om een indruk te geven hoe de auto er bij stond toen we hem kochten tot hoe hij er nu bij staat.
Dit weekend hebben we de kooi in de primer gezet. Voor de eerste trackday wordt dit verder afgewerkt, monteren we twee kuipstoelen (Sabelt en QSP), monteren we een QSP stuur, vervangen we preventief de Hardyschijf en verversen we de olie en filter.
Groeten
Maurice en Jelmer
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
En... vandaag nog gereden?
- Prowood BMW 325i
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 feb 2015, 20:51
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Gister inderdaad een mooie dag gehad op Zandvoort! We zijn begonnen met een natte baan, maar werd geleidelijk steeds droger. In het begin dus een beetje glad met de semi slicks, maar uiteindelijk de laatste 1,5 uur goed kunnen boenderen
De auto hield zich goed. Smaakt duidelijk naar meer Voor de volgende keer waarschjnlijk wat kleine aanpassingen. F de stabi's anders, kont wat omlaag en het zou erg lekker zijn om er camberplates op te zetten.
Rijd jij vaak op Zandvoort witje?
De auto hield zich goed. Smaakt duidelijk naar meer Voor de volgende keer waarschjnlijk wat kleine aanpassingen. F de stabi's anders, kont wat omlaag en het zou erg lekker zijn om er camberplates op te zetten.
Rijd jij vaak op Zandvoort witje?
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
We wonen in de Zaanstreek dus het circuit is vlakbij, maar op een of andere manier trekt de Eifel ons meer.
Voorlopig houden we het bij Touristenfahrten. Niet alleen vanwege de Nordschleife zelf maar ook vanwege de sfeer, het spektakel en de omgeving.
Ik heb ondertussen wel een idee hoe een auto op de Ring goed functioneerd. Zijn er op Zandvoort eigenlijk zaken belangrijk (afgezien van de remmen en banden natuurlijk) ?
Voorlopig houden we het bij Touristenfahrten. Niet alleen vanwege de Nordschleife zelf maar ook vanwege de sfeer, het spektakel en de omgeving.
Ik heb ondertussen wel een idee hoe een auto op de Ring goed functioneerd. Zijn er op Zandvoort eigenlijk zaken belangrijk (afgezien van de remmen en banden natuurlijk) ?
- Martijn826
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 06 nov 2013, 17:07
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Dat herken ik helemaal Witje! De ring vind ik ook zoveel gaver dan zandvoort. Af en toe een avondje met driving fun vind ik daarin tegen wel leuk. Assen vind ik te ver rijden vanaf omgeving Rotterdam. Dan rij ik liever naar de ring haha.
- Prowood BMW 325i
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 feb 2015, 20:51
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Leuk om te horen. Wat maakt voor jullie bijvoorbeeld de Nordschleife vetter om naartoe te gaan Martijn en Witje?
Wat zijn zaken die met name belangrijk zijn als je op de Nordschleife gaat rijden?
We zijn van plan de eerst volgende keer weer Zandvoort te doen. Daarna staat Spa op het verlanglijstje Hebben jullie daar al gereden?
Wij hebben gemerkt dat de semi slicks waar we op reden (Toyo R888) een te zachte compound hebben voor het gewicht van de auto. Op den duur werden ze echt te warm. Nu dus orienteren voor andere banden (bijv Federal rsr).
Daarnaast denken wij eraan om camber plates te plaatsen, zodat we wat minder moeten 'werken' om hem lekker de bocht in te gooien.
Het zal daarnaast km maken worden om te kijken hoe we de auto kunnen optimaliseren.
Even wat foto's om een verdere indruk te geven van de ontwikkelingen:
Wat zijn zaken die met name belangrijk zijn als je op de Nordschleife gaat rijden?
We zijn van plan de eerst volgende keer weer Zandvoort te doen. Daarna staat Spa op het verlanglijstje Hebben jullie daar al gereden?
Wij hebben gemerkt dat de semi slicks waar we op reden (Toyo R888) een te zachte compound hebben voor het gewicht van de auto. Op den duur werden ze echt te warm. Nu dus orienteren voor andere banden (bijv Federal rsr).
Daarnaast denken wij eraan om camber plates te plaatsen, zodat we wat minder moeten 'werken' om hem lekker de bocht in te gooien.
Het zal daarnaast km maken worden om te kijken hoe we de auto kunnen optimaliseren.
Even wat foto's om een verdere indruk te geven van de ontwikkelingen:
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Die Federals zijn fijne banden, kosten ook geen drol
Ik heb in ieder geval een dodehoekspiegeltje in de zijspiegel omdat er door de spoiler een stuk minder zicht naar achter is. En als het druk is heb je die zeker nodig.
Voor de rest is het wel fijn een goed stijf chassis te hebben, wel een beetje beweging in het onderstel houden want op sommige plekken wordt de auto door het wegdek flinke stappen opzij gesleurd.
We hebben altijd een reservewiel mee welke aan een boom wordt geparkeerd tijdens het rijden. Mocht de voor of achterkant niet lekker voelen (en is niet te verhelpen geweest door bandenspanning te veranderen) dan gebruiken we die nog wel eens om de balans naar achteren te verschuiven. Werkt vooral goed bij vochtig wegdek.
Ik heb in ieder geval een dodehoekspiegeltje in de zijspiegel omdat er door de spoiler een stuk minder zicht naar achter is. En als het druk is heb je die zeker nodig.
Voor de rest is het wel fijn een goed stijf chassis te hebben, wel een beetje beweging in het onderstel houden want op sommige plekken wordt de auto door het wegdek flinke stappen opzij gesleurd.
We hebben altijd een reservewiel mee welke aan een boom wordt geparkeerd tijdens het rijden. Mocht de voor of achterkant niet lekker voelen (en is niet te verhelpen geweest door bandenspanning te veranderen) dan gebruiken we die nog wel eens om de balans naar achteren te verschuiven. Werkt vooral goed bij vochtig wegdek.
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Als je toyo's te warm stookt moet je helemaal niet aan federal beginnen. de R888 is duidelijk een paar stappen hoger. De federals zijn eigenlijk ook geen echte semi's en worden met veel hogere druk gereden. Wanneer de r888 gaat smeren zal dat aan de druk liggen. gewicht van de auto is geen enkel probleem. Hoeveel bar heb jij koud en warm in de band?
heb jij rondentijden gemeten op Zandvoort?
Nordschleife is speciaal door zijn hoogteverschillen, verschillende soorten asfalt, uiteraard natuur, lengte en de Britten die als mafketels rondvliegen. Wil je leuk tempo rijden dan heb ik maar 1 advies; rondjes maken en lijnen leren. Afstelling; dempers niet te hard zetten.
Spa is een schitterend circuit. Staat wat mij betreft op eenzame hoogte wat betreft "normale" circuits. Hoogteverschillen, van eerste versnellingsbocht (La Source) tot bochten in de 5e versnelling... Daarna Zolder. Geweldig leuke technische baan. de 24e staat hij op de planning.
heb jij rondentijden gemeten op Zandvoort?
Nordschleife is speciaal door zijn hoogteverschillen, verschillende soorten asfalt, uiteraard natuur, lengte en de Britten die als mafketels rondvliegen. Wil je leuk tempo rijden dan heb ik maar 1 advies; rondjes maken en lijnen leren. Afstelling; dempers niet te hard zetten.
Spa is een schitterend circuit. Staat wat mij betreft op eenzame hoogte wat betreft "normale" circuits. Hoogteverschillen, van eerste versnellingsbocht (La Source) tot bochten in de 5e versnelling... Daarna Zolder. Geweldig leuke technische baan. de 24e staat hij op de planning.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
- Martijn826
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 06 nov 2013, 17:07
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Ik vind het een mooi gebied. Heerlijk om heen te gaan. Mooie omgeving, aardige mensen. Leuk en uitdagend circuit met hoogteverschillen etc. Gewoon het complete plaatje. Je moet het een keer ervaren.Prowood BMW 325i schreef:Leuk om te horen. Wat maakt voor jullie bijvoorbeeld de Nordschleife vetter om naartoe te gaan Martijn en Witje?
Wat zijn zaken die met name belangrijk zijn als je op de Nordschleife gaat rijden?
Het is belangrijk om niet te snel te willen. En je moet goed kijken. Neem je tijd om de baan te leren en laat je niet opfokken. Dan gaat het juist mis.
Spa moet ik nog een keer heen. Gaat waarschijnlijk dit jaar gebeuren.
- Prowood BMW 325i
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 feb 2015, 20:51
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Martijn826 schreef:Ik vind het een mooi gebied. Heerlijk om heen te gaan. Mooie omgeving, aardige mensen. Leuk en uitdagend circuit met hoogteverschillen etc. Gewoon het complete plaatje. Je moet het een keer ervaren.
Klinkt goed! Bedankt voor de tips ook Een circuit waar we graag eens heen gaan! De auto moet daar wel op kenteken staan toch? Wij hebben hem momenteel geschorst.eric-328 schreef:Nordschleife is speciaal door zijn hoogteverschillen, verschillende soorten asfalt, uiteraard natuur, lengte en de Britten die als mafketels rondvliegen. Wil je leuk tempo rijden dan heb ik maar 1 advies; rondjes maken en lijnen leren. Afstelling; dempers niet te hard zetten.
Haha, we zijn in ons enthousiasme voorbij gegaan aan het bijhouden van de druk Erg handig.. Maar goed, de set is behoorlijk op zijn einde (met name achter). Voor de volgende trackday willen we wel een nieuwe set.eric-328 schreef:Als je toyo's te warm stookt moet je helemaal niet aan federal beginnen. de R888 is duidelijk een paar stappen hoger. De federals zijn eigenlijk ook geen echte semi's en worden met veel hogere druk gereden. Wanneer de r888 gaat smeren zal dat aan de druk liggen. gewicht van de auto is geen enkel probleem. Hoeveel bar heb jij koud en warm in de band?
We willen in het begin met name goede lijnen proberen aan te leren. Toch konden we het halverwege niet laten om en aantal rondjes te klokken. We zijn tot 2.17.4 gekomen. Daarna hebben we naar ons idee nog flink wat verbetering kunnen aanbrengen, maar bewust even het meten gestopt. Wat rijd jij daar Eric?eric-328 schreef:heb jij rondentijden gemeten op Zandvoort?
Gister hebben we de achterkant zo'n twee centimeter naar beneden gebracht. Ook de hitteschilden iets verbogen, die liepen na enige tijd wat aan.
Daarnaast hebben we even de remblokken bekeken, aangezien we daar tijdens het rijden een melding van kregen. De blokken achter zijn aardig op aan het gaan. Momenteel hebben we voor Ferodo ds2500, achter greenstuff. We denken eraan om achter ook Ferodo ds2500 te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen met goeie ervaringen met andere types?
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Met de 328i reed ik 2.05 op Zandvoort. Wel op slicks. De auto kon wel harder maar heb altijd iets van marge aangehouden. De 323ti zal iets sneller zijn. Als hij klaar is kan de auto onder de 2.00 maar of ik dat haal...voorlopig niet
Ds2500 is geen slechte blok voor combi straat / circuit. Voor zwaarder circuitgebruik zou ik naar hawk / performance friction (pfc) of corbone lorraine gaan.
Ds2500 is geen slechte blok voor combi straat / circuit. Voor zwaarder circuitgebruik zou ik naar hawk / performance friction (pfc) of corbone lorraine gaan.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Wat betreft de bandenspanning; ik vertrek koud op 1.8 bar. Warm pas ik de druk aan naar 2.3
Als je te hoog op koude banden vertrekt dan gaan ze inderdaad snel smeren. Meten is weten.
Als je te hoog op koude banden vertrekt dan gaan ze inderdaad snel smeren. Meten is weten.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: Trackday tool: Prowood 325i coupe
Sjiek ding!
Ik moet ook eigenlijk een set semi slicks halen voor circuitdagen. Ik glij alle bochten door op zandvoort. Maarja wat wil je als je met banden knalt die bedoeld zijn voor het driften.
Ik moet ook eigenlijk een set semi slicks halen voor circuitdagen. Ik glij alle bochten door op zandvoort. Maarja wat wil je als je met banden knalt die bedoeld zijn voor het driften.