Massa probleem?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
sjan11
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2015, 14:18

Massa probleem?

Bericht door sjan11 » 06 mar 2015, 16:18

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een 318i touring met M-tech 2 pakket en shadow line exterieur, etc. 160k km en 2e eigenaar.

Ik loop tegen het volgende probleem aan. De auto start soms wel soms niet, ik hoor wel de tik van het start relais maar er gebeurt niks. met de sleutel in stand 2 gaan de airco en radio soms ook niet aan. als de airco wel aan gaat fluctueert deze in de hoeveelheid lucht die er uit komt. ook knippert het schermpje van de airco een heel klein beetje te zamen met het abs lampje op het dashboard.

direct op de accu gemeten geeft deze 10,9 volt wat mij wel aangeeft dat hij laad aangezien ik meermaals op de oprit de radio langere tijd aangehad heb. en de auto voor een week lang ook prima iedere keer gestart heeft.

voordat ik een nieuwe startmotor installeer wou ik graag eerst al het andere uit sluiten. om te beginnen met de massa punten echter weet ik niet waar deze allemaal zitten en wat ik nog meer zou kunnen checken aan het stroom circuit.

Graag jullie mening/advies.

gr,
Sjan
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 951
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Massa probleem?

Bericht door JdM » 06 mar 2015, 18:26

Onbelast 10,9 volt? Dan is je accu echt overleden.

sjan11
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2015, 14:18

Re: Massa probleem?

Bericht door sjan11 » 06 mar 2015, 18:29

Ik heb het met een andere accu en startkabels geprobeerd en dat veranderd helemaal niks..
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Massa probleem?

Bericht door bmweetje3 » 06 mar 2015, 19:19

De start motor heeft een andere massa als de radio en aanjager dus daar zou ik het niet direct zoeken.
Wat heb je precies gedaan met die andere accu en was die vol?
Het beste meet je even als de motor draait, heb je ongeveer 14 V met meten dan is het laad circuit goed. Wat meet je dan als de motor uit staat, weer die 10.9 V
En met start kabels (overstarten andere auto?) draait de startmotor ook niet?
Dan lijkt het heel veel op de start motor.
als je de woonplaats invult krijg je ook wel eens tips waar je naartoe kunt gaan eventueel :-)
E61 545 N62
BMW K1300S

sjan11
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2015, 14:18

Re: Massa probleem?

Bericht door sjan11 » 06 mar 2015, 19:24

Bedankt, als ik de auto aanduw springt de motor gelijk aan. Ik neig zelf ook naar de startmotor. Was vandaag alleen bezig een Grom audio in te bouwen en heb dus veel de radio etc. gebruik zonder de motor te laten draaien. de andere accu kwam rechtstreeks van de druppel lader en was dus helemaal vol. na een paar keer alleen de tik te horen van het start relais (3 a 4 keer) sloeg hij ineens wel aan. tijdje laten lopen maar daarna starte hij weer niet.
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa

Robin320
Berichten: 185
Lid geworden op: 12 aug 2013, 16:57

Re: Massa probleem?

Bericht door Robin320 » 06 mar 2015, 20:13

Als je ook last hebt dat je airco etc niet aangaat of raar doen, zou ik eerder kijken naar het elektrisch deel van je contactslot. Dat zit achterop. Deze willen wel eens kuren geven.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Massa probleem?

Bericht door bmweetje3 » 07 mar 2015, 09:50

Maar het start relais tikt op de startmotor dus het contactslot is het niet. Ga er maar vanuit dat de starmotor op is.
E61 545 N62
BMW K1300S

Robin320
Berichten: 185
Lid geworden op: 12 aug 2013, 16:57

Re: Massa probleem?

Bericht door Robin320 » 07 mar 2015, 11:25

Als je airco soms niet werkt dan zit het probleem niet in je startmotor. Trek eerst eens een dikke massastrip vanuit je blok naar het chassis. Kijk dan verder, voor je een hoop geld uitgeeft wat helemaal niet nodig is.

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Massa probleem?

Bericht door bmweetje3 » 07 mar 2015, 11:39

Robin,

Het probleem is dat de auto niet start, deze start de meeste tijd niet. De auto is wel aan te duwen. Dat de aanjager (de airco gaat alleen aan bij draaiende motor) en radio wat hapert is een ander probleem zoals ik het lees. Het start relais hoor je wel dus het contactslot werkt. Het kan inderdaad zijn dat de startmotor geen goede massa heeft. Maar als het relais een paar keer tikt en daarna draait de startmotor wel lijkt me geen echt massa probleem. Maar meten kan dit uitsluiten in dit geval.
E61 545 N62
BMW K1300S

sjan11
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2015, 14:18

Re: Massa probleem?

Bericht door sjan11 » 07 mar 2015, 12:07

Hele nacht de accu aan de lader gehad die is weer helemaal vol. ik ga kijken of de start motor werkt als ik hem direct op de accu zet en even de massa checken.
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa

sjan11
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2015, 14:18

Re: Massa probleem?

Bericht door sjan11 » 07 mar 2015, 16:18

auto starte gelijk echter na de 3e keer starten draaide ik de sleutel en helemaal geen stroom meer op de auto. wat geprutst aan de aansluitingen en er was weer stroom. gelijk even de laadstroom en het voltage getest in de auto en die waren goed (12,4 en 14,3 als de motor draait).

Ik heb alle aansluit punten schoongemaakt/geschuurd en ingevet hopelijk is het hiermee opgelost.
bmw 318 touring, bmw 2002L, bmw 3.0 csa

bmweetje3
Berichten: 193
Lid geworden op: 25 jan 2009, 18:19
Locatie: Velden

Re: Massa probleem?

Bericht door bmweetje3 » 07 mar 2015, 19:43

je bedoelt de accu aansluitingen? die andere accu heb je die verwisseld met de accu in de auto of naast de auto neer gezet en met de startkabels op de aansluitingen (over de accu in de auto) in de auto geprobeerd. Of heb je het over startpunt onder de motorkap geprobeerd?
als ik dit zo concludeer kunnen het ook gecorrodeerde accu polen en klemmen zijn. En aan welke aansluitingen heb je geprutst dat de auto weer startte?
E61 545 N62
BMW K1300S

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”