Bluetooth & Speakerupgrade

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Yoghurt

Bluetooth & Speakerupgrade

Bericht door Yoghurt » 08 mar 2015, 19:55

Hoi Allemaal,

Ik ben van plan het een en ander aan te passen aan de audio installatie mijn e46 coupe. Het uiteindelijke doel is om goed geluid af te spelen vanaf mijn Android telefoon en handsfree te kunnen bellen. Ik heb inmiddels op dit forum het e.e.a. gezocht en gevonden maar wil toch alles even op een rij krijgen.

Momenteel zit er af fabriek een business radio met tapespeler in, met in de kofferbak een 6-cd wisselaar (geen Navigatie). Alle speakers zijn nog standaard.
1). Klopt het dat de veelbesproken BM54 module dan niet aanwezig is en dus ook geen problemen kan geven?

Mijn voorkeur gaat naar het dashboard intact en origineel laten, dus geen aftermarket spul van Pioneer. Dan kom ik op de GROM BT3 die in de kofferbak in plaats van de cd-wisselaar aangesloten kan worden. De microfoon van de bluetooth ontvanger moet dan wel de auto door naar voren.
2). Zijn er mensen die dit gedaan hebben? Zoja is 3 meter kabel voor de microfoon dan toereikend of moet je 6m kabel bestellen?

Als dit op zijn plaats zit, wil ik de standaard speakers (geen H&K) vervangen voor wat potenter spul. Liefst znder tussenversterker en ook een sub vind ik (nog) niet nodig. Er wordt verwezen naar de Gladen speakers.
3). Geven de Gladen speakers op de standaard radio een flinke verbetering of zijn er andere suggesties?
4). is het al een "groot" verschil als alleen de speakers in de deuren te vervangen of moeten de 2 in de hoedenplak ook vervangen?

Alvast bedankt voor de input en het delen van jullie ervaringen!

evoluzione

Re: Bluetooth & Speakerupgrade

Bericht door evoluzione » 10 mar 2015, 12:25

1: Die heb je idd niet, is alleen voorbehouden aan de navi's

2: Met 3 meter kabel ga je het niet redden om de microfoon te plaatsen op bijv. de A stijl, of bij de binnenspiegel. Eventueel zou je dit ook kunnen oplossen door de versie voor achter de radio te bestellen, en de grom in je dashboardkastje te plaatsen.

3: Gladen heb ik geen ervaring mee, maar heb zelf audiosystem gehad, en deze waren stukken beter als de OEM speakers, echter zijn er voor minder geld wel betere oplossingen te koop. Dit is echter heel erg persoonlijk, wat je lekker vind klinken of niet.

4: Voorspeakers maken al een wereld verschil ja. Het geluid moet van voren komen, niet van achter. Vooral als je ze versterkt, en het liefst met een subje voor aanvulling, ga je de achterspeakers niet missen.

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 10 mar 2015, 22:00

Bedankt voor je reactie.
Ik wil de grom graag achterin, dit lijkt na wat video's bekeken te hebben wat minder ingrijpend. Dit wordt dus met 6 meter kabel. Zodra dit gelukt is hoop ik wat meer info over de speakerervaringen van anderen te hebben, specifiek over welk merk leuk klinkt. Een van de stappen wordt in ieder geval isolatie in de deur, dit schijnt erg goed te helpen. De achterspeakers mogen nog even blijven!

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 17 mar 2015, 22:03

Een kleine update: de grom is binnen en zonder veel moeite geinstalleerd. Het is plug en play zodra de cd wisselaar eenmaal losgekoppeld is. Wel duurde het even voor mijn android (samsung s4) de grom vond. Loskoppelen, bestaande bluetooth koppelingen verwijderd, nogmaals grom losgekoppeld, 3 min wachten (staat in de manual van grom). Uiteindelijk telefoon gereboot en tadaa.... Verbinding.

Wat betreft de speakerset die ik gekocht heb (graden one specifiek voor e46): ondanks dat de verkoper op zijn site beweert dat de luidsprekers op de bestaande plekken bevestigd kunnen worden, gaat dit niet voor de tweeters op. Deze zijn bedoeld voor bevestiging op bv de deurstijlen. Dit wil ik niet dus ga ik een gat maken in het plaatje in de deur en de tweeters met een lijmpistool bevestigen. Dit is prima te doen als je geen linkerhanden hebt. Uiteindelijk zal er niets meer zichtbaar zijn als het deurpaneel op zijn plaats zit. Wel ben ik enigzins teleurgesteld en raad ik de gradens af indien je plug en play vervanging zoekt. Er zijn vast andere merken die betere oplossingen hebben. Vreemd dat een merk een set verkoopt voor e46, wel de mid bass pas maakt maar niet de tweeter.

Wordt vervolgd.

Wat denken jullie van soundproofing van de deuren met bv silentcoat? Iemand goede / slechte ervaring hiermee?

MontanaBMW

Bericht door MontanaBMW » 18 mar 2015, 12:27

Ik heb ook de Gladen One speakers voor de E46 en dit was weldegelijk 100% passend hoor, dus ook de tweeters.
Vraag me dus af of je wel de juiste set geleverd hebt gekregen.

Deuren dempen met bitumen matten oid is altijd aan te raden, het is geen wereld van verschil vond ik maar toch wel de moeite waard.

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 18 mar 2015, 14:45

Bedankt voor je reactie Montana, dat betwijfelde ik ook. Ik heb nagebeld en er werd beweerd van wel. De tip met lijm kwam erna.

De website zegt duidelijk:
Pasklaar voor uw BMW. De ONE 165 E46 luidsprekers zijn pasklaar voor de volgende BMW's:

BMW E46 Sedan
BMW E46 Coupé
BMW E46 Touring
BMW E46 Cabrio

Hieronder een foto van de binnenkant van de deur, met de nieuwe gladen tweeter erbij. Kun je bevestigen of dit anders is dan wat ik heb of mis ik total hoe ik hem erin bouw?

Afbeelding

MontanaBMW

Bericht door MontanaBMW » 20 mar 2015, 17:29

Daar kan ik je niet mee helpen, ik heb zelf een sedan en daar paste de tweeters gewoon in het driehoekje, aan de binnenkant thv de buitenspiegel. Lijkt zo op de foto dat het bij een coupe idd niet pasklaar is.
Kun je niets via google vinden op Duitse of Engelse/Amerikaanse forums?

Yoghurt

Bericht door Yoghurt » 21 mar 2015, 22:17

De verkoper bevestigde ook al dat er voor de sedan wel pasklare tweeters zijn. Sinds wanneer worden coupe rijders gediscrimineerd? Misschien is er door de hoeveelheid coupes niet genoeg markt.

Ik heb vandaag samen met een klusmaatje de boel succesvol ingebouwd. De originele tweeter plus behuizing verwijderd, wat plastic eromheen weggehaald met een dremel en de tweeters met hotglue vastgemaakt. Het zit als een huis en er is na terugplaatsen van de deurpanelen niets meer te zien.

Er zit een filter tussen aan beide kanten, waarmee je de mogelijkheid hebt om een of twee draden door te knippen om per draad de tweeter 3db zachter te maken. Ik heb nog niets doorgeknipt en wacht even af. Misschien dat iemand hier tips voor heeft of ervaring mee heeft? Voor mij is dit onbekende materie maar wat ik de makers kan meegeven is dat een knopje praktischer is dan draden doorknippen....

Ben erg tevreden over het verschil met de standaard speakers.
Helaas valt hierdoor een sissende ruis extra op als gevolg van de grom/bluetooth stream. Morgen een software update voor de grom draaien, hopelijk helpt dat.

MontanaBMW

Bericht door MontanaBMW » 22 mar 2015, 11:00

Mooi dat het gelukt is.
Ik heb eerst een paar maanden rondgereden zonder de tweeters te dempen, maar heb uiteindelijk toch 1 draadje doorgeknipt. Met name bij bluetooth streaming, ik heb een Dension module, vond ik het toch wat te scherp sssissend klinken. Door 1 draadje door te knippen is dat verbeterd, echter is het bij radio luisteren nu wellicht ietsje te dof, maar voor mij prima. Draadjes kun je natuurlijk altijd later evt weer verbinden mocht je nog terug willen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”