330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel? OPGELOST !
- Amsterdammer
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
- Locatie: Stockholm
330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel? OPGELOST !
Beste mensen,
Mochten jullie alsjeblieft de moeite willen nemen om mijn zeeer uitgebreide verhaal te lezen, dan zou ik dat enorm waarderen! Ik heb nu namelijk zoveel kosten gemaakt en tegen bepaalde dingen aangelopen dat mijn 330Ci misschien wel in de verkoop gaat (bijna 2k kosten in 3 maanden)...
Eind november kocht ik mijn 330Ci in Lisse met het volgende eronder:
BMW OEM 17 inch. style 51 met winterbanden
rondom: 8x7, ET47
Auto zat genageld aan de grond, op alle snelheden en manoeuvres...stuurt een beetje zwaar en beweegt niet zo scherp als onze Volvo's, in flauwe bochten blijft mijn stuur hangen...maar vooruit, het is zeker te doen allemaal.
Paar weken later ga ik op bezoek bij een familielid om zijn wagenpark te bekijken (begonnen met export van auto's), en in een hoekje zie ik het volgende liggen:
BMW OEM 18 inch. breedset style 135 met Bridgestone zomerbanden
voor: 8x18, ET47
achter: 8,5x18, ET50
Breedset overgenomen voor bijna niets en gelijk de auto in, en terug naar Amsterdam! Inmiddels had ik startproblemen door een defect EWS systeem, dus mijn auto ging naar Aaron in Odijk. Onderweg even in Diemen gestopt bij een bandenboer, en mijn nieuwe breedset laten monteren, balanceren met nieuwe (Imperial Eco Sport) achterbanden.
Vervolgens kreeg ik hiermee te maken op de snelweg richting Aaron:
- Zoekerig
- Slingeren/dweilen bij het wisselen van rijstroken
- Vanaf 100km/h constant stuur corrigeren, en met het corrigeren kom je in een vicieuze cirkel terecht van slingeren/dweilen en correcties
- Auto gaat een beetje horizontaal scheef staan bij scherpe bochten en manoeuvres
- Als klap op de vuurpijl: Bij het nemen van afritten op snelwegen neemt de voorkant van mijn auto positie, maar de achterkant moet nog als het ware meekomen en gaat enorm horizontaal schommelen...mijn vriendin (passagier) en ik voelen dat gewoon door de wangen van mijn stoelen die heen en weer tegen ons aandrukken.
Vervolgens heeft mijn auto een week in Odijk gestaan, en heb ik Aaron gevraagd gebruik te maken van mijn auto om te achterhalen wat er mijn wegligging mis is. Om Aaron maar gelijk even te quoten: "Wegligging is enorm slecht. Draagarmrubbers voor zijn versleten en daardoor aardige speling voor. Ga naar een goede bandenboer, want er is in het verleden voorin geboord om iets aan het onderstel te veranderen."
Draagarmrubbers vervangen vorige week door Lemforder, en daarna mijn auto laten uitlijnen. Ik wou naar een specialist in het Noorden maar het werd de bandenboer waar mijn auto ook inspecties onderging bij de vorige eigenaar omdat ik het week in week uit druk heb. En ik dacht wel zo leuk toch, terug naar de oude stek van mijn auto.
Volgens de bandenboer in Lisse kon het bijna niet dat ik B merk banden achter heb laten monteren (vragen om problemen etc etc etc), het geboor deed hij zelf ook wel eens bij BMW's om te zorgen dat ze niet trekken (camber afstellen vooras??) op de weg en ik moest hopen dat het met uitlijnen opgelost zou worden. Met bijna 250K op de teller moest ik er maar aan wennen en niet teveel verwachten..............euhm sorry?
Anyway...
Dit is mijn uitlijnrapport bij de bandenboer in Lisse na afloop:
En op de A4 terug naar Amsterdam: same old, same old...neus is wel scherper, maar de kont... Toevallig kwam er gisteren iemand via Marktplaats mijn oude lichtmodule overnemen, en wat blijkt: Het is de bandenboer uit Diemen!
Blijkt dat hij zelf ook een E46 Coupe heeft, en hij nam graag plaats in mijn auto om mijn probleem te begrijpen. Conclusie: Weggedrag zuigt, maar toen hij mijn uitlijnrapport zag schrok hij omdat er niets aan de achterkant is gedaan volgens hem. En hij gelooft niet dat het door zijn B merk banden komt, want hij gebruikt alleen maar Imperial voor zijn eigen coupe. A.s. zaterdag ga ik naar hem toe in Diemen om mijn achterkant in orde te krijgen (opnieuw uitlijnen maar nu bij hem ipv Lisse), en voor de zekerheid rondom opnieuw balanceren. Wel zo aardig!
Oke, nu ga ik even weer diep en daarna rustig ademhalen...
Beste dames en heren...hebben jullie misschien ideeën, tips of opmerkingen? Ik heb het gevoel dat dit een langslepend verhaal gaat worden...ook begin ik er een beetje moe van te worden, en mijn vriendin zit te aasgieren op een kale saaie 116i...help
Mochten jullie alsjeblieft de moeite willen nemen om mijn zeeer uitgebreide verhaal te lezen, dan zou ik dat enorm waarderen! Ik heb nu namelijk zoveel kosten gemaakt en tegen bepaalde dingen aangelopen dat mijn 330Ci misschien wel in de verkoop gaat (bijna 2k kosten in 3 maanden)...
Eind november kocht ik mijn 330Ci in Lisse met het volgende eronder:
BMW OEM 17 inch. style 51 met winterbanden
rondom: 8x7, ET47
Auto zat genageld aan de grond, op alle snelheden en manoeuvres...stuurt een beetje zwaar en beweegt niet zo scherp als onze Volvo's, in flauwe bochten blijft mijn stuur hangen...maar vooruit, het is zeker te doen allemaal.
Paar weken later ga ik op bezoek bij een familielid om zijn wagenpark te bekijken (begonnen met export van auto's), en in een hoekje zie ik het volgende liggen:
BMW OEM 18 inch. breedset style 135 met Bridgestone zomerbanden
voor: 8x18, ET47
achter: 8,5x18, ET50
Breedset overgenomen voor bijna niets en gelijk de auto in, en terug naar Amsterdam! Inmiddels had ik startproblemen door een defect EWS systeem, dus mijn auto ging naar Aaron in Odijk. Onderweg even in Diemen gestopt bij een bandenboer, en mijn nieuwe breedset laten monteren, balanceren met nieuwe (Imperial Eco Sport) achterbanden.
Vervolgens kreeg ik hiermee te maken op de snelweg richting Aaron:
- Zoekerig
- Slingeren/dweilen bij het wisselen van rijstroken
- Vanaf 100km/h constant stuur corrigeren, en met het corrigeren kom je in een vicieuze cirkel terecht van slingeren/dweilen en correcties
- Auto gaat een beetje horizontaal scheef staan bij scherpe bochten en manoeuvres
- Als klap op de vuurpijl: Bij het nemen van afritten op snelwegen neemt de voorkant van mijn auto positie, maar de achterkant moet nog als het ware meekomen en gaat enorm horizontaal schommelen...mijn vriendin (passagier) en ik voelen dat gewoon door de wangen van mijn stoelen die heen en weer tegen ons aandrukken.
Vervolgens heeft mijn auto een week in Odijk gestaan, en heb ik Aaron gevraagd gebruik te maken van mijn auto om te achterhalen wat er mijn wegligging mis is. Om Aaron maar gelijk even te quoten: "Wegligging is enorm slecht. Draagarmrubbers voor zijn versleten en daardoor aardige speling voor. Ga naar een goede bandenboer, want er is in het verleden voorin geboord om iets aan het onderstel te veranderen."
Draagarmrubbers vervangen vorige week door Lemforder, en daarna mijn auto laten uitlijnen. Ik wou naar een specialist in het Noorden maar het werd de bandenboer waar mijn auto ook inspecties onderging bij de vorige eigenaar omdat ik het week in week uit druk heb. En ik dacht wel zo leuk toch, terug naar de oude stek van mijn auto.
Volgens de bandenboer in Lisse kon het bijna niet dat ik B merk banden achter heb laten monteren (vragen om problemen etc etc etc), het geboor deed hij zelf ook wel eens bij BMW's om te zorgen dat ze niet trekken (camber afstellen vooras??) op de weg en ik moest hopen dat het met uitlijnen opgelost zou worden. Met bijna 250K op de teller moest ik er maar aan wennen en niet teveel verwachten..............euhm sorry?
Anyway...
Dit is mijn uitlijnrapport bij de bandenboer in Lisse na afloop:
En op de A4 terug naar Amsterdam: same old, same old...neus is wel scherper, maar de kont... Toevallig kwam er gisteren iemand via Marktplaats mijn oude lichtmodule overnemen, en wat blijkt: Het is de bandenboer uit Diemen!
Blijkt dat hij zelf ook een E46 Coupe heeft, en hij nam graag plaats in mijn auto om mijn probleem te begrijpen. Conclusie: Weggedrag zuigt, maar toen hij mijn uitlijnrapport zag schrok hij omdat er niets aan de achterkant is gedaan volgens hem. En hij gelooft niet dat het door zijn B merk banden komt, want hij gebruikt alleen maar Imperial voor zijn eigen coupe. A.s. zaterdag ga ik naar hem toe in Diemen om mijn achterkant in orde te krijgen (opnieuw uitlijnen maar nu bij hem ipv Lisse), en voor de zekerheid rondom opnieuw balanceren. Wel zo aardig!
Oke, nu ga ik even weer diep en daarna rustig ademhalen...
Beste dames en heren...hebben jullie misschien ideeën, tips of opmerkingen? Ik heb het gevoel dat dit een langslepend verhaal gaat worden...ook begin ik er een beetje moe van te worden, en mijn vriendin zit te aasgieren op een kale saaie 116i...help
Laatst gewijzigd door Amsterdammer op 15 mar 2015, 16:52, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Zie ik het goed dat je schokbrekers niet meer op de goede plek zitten?
Bedoel je dat "geboord"?
Dat ken ik niet als dat zo is, nooit meegemaakt ook.
Ik heb wel ooit eens Federals SS595 19" banden onder mijn andere auto gehad en dat waren zeer slechte banden (snelle slijtage en scheuren in de wangen van +/-15cm) maar dan nog was het rijgedrag goed.
Denk zelf ook niet dat het aan de banden ligt.
Bedoel je dat "geboord"?
Dat ken ik niet als dat zo is, nooit meegemaakt ook.
Ik heb wel ooit eens Federals SS595 19" banden onder mijn andere auto gehad en dat waren zeer slechte banden (snelle slijtage en scheuren in de wangen van +/-15cm) maar dan nog was het rijgedrag goed.
Denk zelf ook niet dat het aan de banden ligt.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Als een uitlijn specialist tegen mij zegt dat hij gaten moet gaan boren in mijn koets om de auto uit te lijnen dan zorg ik dat ik daar snel weg ga en nooit meer terug kom! Nog nooit zoiets geks gehoord :S
- Amsterdammer
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
- Locatie: Stockholm
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Yep, er zijn gaten gemaakt in mijn frame om mijn schokbreker/veerpoot te verstellen. Ook ik heb hier nooit over gehoord, maar de vaste bandenboer van de vorige eigenaar gaf aan dat mensen dit wel eens doen...
Ik ben trouwens (toevallig!) op het forum hier een post tegen gekomen waarin iemand dit omschrijft bij een probleem van een ander BP-lid:
Ik ben trouwens (toevallig!) op het forum hier een post tegen gekomen waarin iemand dit omschrijft bij een probleem van een ander BP-lid:
bmwhans schreef:Normaal gesproken kan idd het camber niet afgesteld worden en hoeft dat ook niet,alleen met problemen wordt wel eens de borgnok uit de bovenkant van de veerpoot getikt(onder de motorkap bij de drie moeren)om het camber iets te verstellen maar normaal is dat nooit nodig.
Als ik de sporingswaardes bekijk stonden die wel giga verkeerd,een bmw spoort het best met de sporing tegen de 0 waarde aan,dan krijg je ook geen cuppende banden aan de buitenkant vooropgesteld dat de draagarmrubbers goed zijn.
Als je het camber zelf gaat veranderen gaat de sporing ook weer verkeerd staan, dat heeft allemaal invloed op elkaar.
Bij jou is duidelijk iets anders aan de hand zoals hier al meer mensen aangaven,dat gaat niet veranderen met het camber verstellen.
gr hans
Laatst gewijzigd door Amsterdammer op 10 mar 2015, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Ik moet Chris hierbij eigenlijk een beetje gelijk geven.ParaChris schreef:Als een uitlijn specialist tegen mij zegt dat hij gaten moet gaan boren in mijn koets om de auto uit te lijnen dan zorg ik dat ik daar snel weg ga en nooit meer terug kom! Nog nooit zoiets geks gehoord :S
Ik heb aardig wat auto's gehad in het verleden en ook diverse schokbrekers met veren en dergelijke vervangen maar dat "boren" is voor mij echt iets heel nieuws of het nu wel of niet normaal is bij BMW.
Je hebt zeker geen idee hoe het is en wat er gaat gebeuren als je het allemaal terugbrengt in de oude staat? (is dat mogelijk eigenlijk?)
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Dit is wat ik zou proberen en dan uitlijnen (bij een ander uiteraard), als het nog gaat.. ik vind het maar een raar verhaal!Tomba schreef: Je hebt zeker geen idee hoe het is en wat er gaat gebeuren als je het allemaal terugbrengt in de oude staat? (is dat mogelijk eigenlijk?)
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 10:28
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Oef... geen goede updates om te lezen over je 330ci
Ik zou eerst afwachten op het uitlijnen van de achterkant. Je geeft zelf al aan dat de voorkant beter is geworden, maar aan de achterkant is nog niks gedaan, lijkt me nogal doorslaggevend bij achterwielaandrijving.
Er zijn veel bedrijven die kunnen balanceren en uitlijnen, maar weinig die het echt goed doen.
Heb bij mijn vorige auto 3 keer laten balanceren en uitlijnen met steeds slechte resultaten.
Ik zou eerst afwachten op het uitlijnen van de achterkant. Je geeft zelf al aan dat de voorkant beter is geworden, maar aan de achterkant is nog niks gedaan, lijkt me nogal doorslaggevend bij achterwielaandrijving.
Er zijn veel bedrijven die kunnen balanceren en uitlijnen, maar weinig die het echt goed doen.
Heb bij mijn vorige auto 3 keer laten balanceren en uitlijnen met steeds slechte resultaten.
E46 330i Sedan LCI
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Zo raar is dat niet. BMW Z4's waarmee geraced worden worden allemaal geboord voor een beter weggedrag.
Als t goed was met je oude banden en nu niet meer, dan zou ik daar zoeken. Sowieso begrijp ik niet waarom je op een 330i een B-merk banden legt. je koopt toch een 330 om lekker mee te sturen en voor en vlotte rit? Dan was banden het laatste waarop ik bezuinigde. leg je winterbanden er nog eens op. Is het dan goed, dan zou ik serieus gaan zoeken naar betere banden.
Als t goed was met je oude banden en nu niet meer, dan zou ik daar zoeken. Sowieso begrijp ik niet waarom je op een 330i een B-merk banden legt. je koopt toch een 330 om lekker mee te sturen en voor en vlotte rit? Dan was banden het laatste waarop ik bezuinigde. leg je winterbanden er nog eens op. Is het dan goed, dan zou ik serieus gaan zoeken naar betere banden.
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Trouwens, afstellen na boren is niet iets voor de gemiddelde bandenboer. Als 1 van de bandenboeren eraan heeft gerommeld dan verklaart het misschien al iets. Zoek een bedrijf dat doet in BMW racerij en verstand heeft om alles goed af te stellen. Als het dan op orde is zal je 330 beter sturen dan een standaard 330!
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Hier moet ik Toink wel gelijk in geven: ik denk niet dat zomaar een bandenboer ervaring heeft met wat er gedaan is aan jou BMW.Toink schreef:Trouwens, afstellen na boren is niet iets voor de gemiddelde bandenboer. Als 1 van de bandenboeren eraan heeft gerommeld dan verklaart het misschien al iets. Zoek een bedrijf dat doet in BMW racerij en verstand heeft om alles goed af te stellen. Als het dan op orde is zal je 330 beter sturen dan een standaard 330!
Neem anders eens telefonisch contact op met: http://www.molenaarmotorsport.nl
Misschien dat hun jou wat wijzer kunnen maken hierin.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
- Amsterdammer
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 30 nov 2014, 13:43
- Locatie: Stockholm
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Tomba, ik heb geen idee of het te herstellen valt, en wat er daardoor kan gebeuren.
En dan kom je bij dit punt: De ene forumlid is er wel bekend mee, en de ander niet. Als je dan met een probleem zit weet je op een gegeven moment niet meer wat je moet denken haha.
Chris, het ergste: Aaron was de eerste die erover begon! Ik snap werkelijk waar niet hoe het mij de afgelopen 3 maanden niet is opgevallen dat er daar gaten zitten.
Steven, zaterdagochtend inderdaad eerst maar eens rondom opnieuw laten balanceren en bij het uitlijnen focus op de achterkant leggen.
Toink, ik snap je punt heel goed...maar ik heb nu 5 weken niet 1 volle week van mijn auto kunnen genieten door garages, dealers, verschillende reparaties/storingen en ga zo maar door...kostenpost is inmiddels een trieste vorm aan het aannemen vandaar de b merk banden. Je komt bij mij over als iemand die contacten heeft in dat wereldje, mocht je iemand kennen dan hoor ik dat graag natuurlijk !
En dan kom je bij dit punt: De ene forumlid is er wel bekend mee, en de ander niet. Als je dan met een probleem zit weet je op een gegeven moment niet meer wat je moet denken haha.
Chris, het ergste: Aaron was de eerste die erover begon! Ik snap werkelijk waar niet hoe het mij de afgelopen 3 maanden niet is opgevallen dat er daar gaten zitten.
Steven, zaterdagochtend inderdaad eerst maar eens rondom opnieuw laten balanceren en bij het uitlijnen focus op de achterkant leggen.
Toink, ik snap je punt heel goed...maar ik heb nu 5 weken niet 1 volle week van mijn auto kunnen genieten door garages, dealers, verschillende reparaties/storingen en ga zo maar door...kostenpost is inmiddels een trieste vorm aan het aannemen vandaar de b merk banden. Je komt bij mij over als iemand die contacten heeft in dat wereldje, mocht je iemand kennen dan hoor ik dat graag natuurlijk !
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Als het met je oude velgen en banden niet was en nu wel, zou ik het ook daar zoeken en nergens anders. Het probleem is dat nu ook al aan de uitlijning is gerommeld, dus met een beetje pech is het nu met je andere velgen ook.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Helaas zitten mijn contacten in DLD. De eerste keer schrok ik ook van boren maar het is echt vrij gebruikelijk als je het weggedrag echt helemaal top wil krijgen. Voorbeeld:http://www.zroadster.com/forum/index.ph ... se.104386/
Een vorige eigenaar heeft flink geinvesteerd in het beste weggedrag. Zie het dus niet direct als een nadeel... maar laat het fixen door iemand met kennis van zaken en gebruik goed materiaal. een paar tientjes goedkopere banden heeft nu al een veelvoud aan frustratie gekost. Neem je verlies, fix het en ga genieten van het resultaat....
Voor de duidelijkheid, ik begrijp waarom men dit doet, maar zou dit nooit bij mijn eigen auto doen. Ik ben niet zo'n testpiloot.
Een vorige eigenaar heeft flink geinvesteerd in het beste weggedrag. Zie het dus niet direct als een nadeel... maar laat het fixen door iemand met kennis van zaken en gebruik goed materiaal. een paar tientjes goedkopere banden heeft nu al een veelvoud aan frustratie gekost. Neem je verlies, fix het en ga genieten van het resultaat....
Voor de duidelijkheid, ik begrijp waarom men dit doet, maar zou dit nooit bij mijn eigen auto doen. Ik ben niet zo'n testpiloot.
Laatst gewijzigd door Toink op 10 mar 2015, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Bij mij is niet geboord, maar ik heb M3 schokbrekers rondom, de M3 schokbrekers hebben iets meer caster, waardoor de auto met bredere banden minder zoekerig is. Mogelijk dat dit bij jou verholpen is door de auto op deze manier iets meer caster te geven.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel?
Amsterdammer,
Met dat boren heb ik geen ervaring en ik weet niet eens wat het is. Wel heb ik ervaring met B-merk banden.
Ik rij zomers op dezelfde 135 style breedset als jij. Ook met Bridgestone banden. Wegligging is perfect.
Toen voor de winter een styling 73 set aangeschaft. Achterbanden waren op, vervangen door B-merk : Fulda.
Toen gaan rijden : Weggedrag met name op de achteras was belabberd. Bij snelle spoorwisselingen leek het of ik de auto "kwijt"was. Verschrikkelijk.
Fulda's eraf en A-merk (vredestein) banden erop : Weggedrag terug. Niet zo strak als met de Zomerset natuurlijk, maar voor 17 Inch winterbanden goed genoeg en zo als het hoort.
Voor mij : Nooit geen B-merk banden meer op mijn auto.
Aangezien jou problemen ook begonnen zijn nadat B-mek banden zijn gemonteerd, zou ik een groot deel van je problemen daar in zoeken.
Met dat boren heb ik geen ervaring en ik weet niet eens wat het is. Wel heb ik ervaring met B-merk banden.
Ik rij zomers op dezelfde 135 style breedset als jij. Ook met Bridgestone banden. Wegligging is perfect.
Toen voor de winter een styling 73 set aangeschaft. Achterbanden waren op, vervangen door B-merk : Fulda.
Toen gaan rijden : Weggedrag met name op de achteras was belabberd. Bij snelle spoorwisselingen leek het of ik de auto "kwijt"was. Verschrikkelijk.
Fulda's eraf en A-merk (vredestein) banden erop : Weggedrag terug. Niet zo strak als met de Zomerset natuurlijk, maar voor 17 Inch winterbanden goed genoeg en zo als het hoort.
Voor mij : Nooit geen B-merk banden meer op mijn auto.
Aangezien jou problemen ook begonnen zijn nadat B-mek banden zijn gemonteerd, zou ik een groot deel van je problemen daar in zoeken.
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!