Achterwisser van 3 serie op 5 serie?

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
ricardo964

Achterwisser van 3 serie op 5 serie?

Bericht door ricardo964 » 13 mar 2015, 14:31

Ik ben heel blij met mijn E61 maar de achterruitenwisser vind ik erg lomp.

Mijn vorige auto, een Audi A4 had ook zo'n lompe achterwisser en die heb ik vervangen door een slanker exemplaar van een Q5.

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om de wisser van een E91 (vorige model 3) of F31 (huidige) te plaatsen? Deze vind ik een stuk mooier! Maar misschien is dit achterraam wel kleiner dat ie maar de helft wist? En is de aansluiting anders?

Als het mogelijk is, welke vinden jullie dan mooier? E91 of F31?
E91 recht en strak, de F31 iets gebogen met het achterraam.

Afbeelding
Afbeelding

Bart70
Contacteer:

Re: Achterwisser van 3 serie op 5 serie?

Bericht door Bart70 » 13 mar 2015, 21:01

De wisser van een E61 hoort op een E61 en in mijn ogen dus niet lelijk, een wisser die er niet op hoort vind ik dan lelijk, maar dat is mijn mening, origineel is ten allen tijde het mooiste met dit soort dingen.

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 14 mar 2015, 00:06

Bovenste van de 2 zou ik kiezen. :duim:

ricardo964

Bericht door ricardo964 » 14 mar 2015, 18:47

Bart70 schreef:De wisser van een E61 hoort op een E61 en in mijn ogen dus niet lelijk, een wisser die er niet op hoort vind ik dan lelijk, maar dat is mijn mening, origineel is ten allen tijde het mooiste met dit soort dingen.
Het is niet alleen dat ik het mooier vind maar ze wissen ook beter (al gebruik ik de achterwisser nauwelijks :) )

Maar ik was benieuwd of het vaker gedaan werd of het wel kan.

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 14 mar 2015, 18:49

Aha, geen idee eerlijk gezegd, ik heb eerlijk gezegd ook geen klagen over mijn achterwisser ;)

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 14 mar 2015, 21:15

Ik vraag me af of een wisser van een 3 serie beter wist dan die van een 5 serie.
Als je vindt dat de jouwe niet goed wist gewoon voor een nieuwe gaan van een 5 serie.
Vind je die van een 3serie mooier, die proberen te plaatsen.

Wauw, ik zou adviseur van de koning moeten worden.
Of zijn alle vraagstellingen in het leven niet zo makkelijk???

Bjorn525d

Bericht door Bjorn525d » 14 mar 2015, 22:05

En als je nu een combi wilt van beter en mooier, welke ruitenwisser blijft dan over adviseur?

Ontopic: effe opzoeken (wellicht duitse/Amerikaanse forums) en mocht het mogelijk zijn, gewoon doen. Dat maakt in mijn optiek de tuning scene zo leuk, zo veel dezelfde types auto, maar geen 2 dezelfde.

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 14 mar 2015, 22:16

Nou dat is het hem juist.
Ik kan me niet voorstellen dat een wisser van een 3 serie beter zou zijn dan die van een 5 serie.
Ik denk meer dat het valt of staat met de tijd dat een wisser al op een auto zit.
Dus blijft er als argument over, welke vind je mooier.

En die vraag kan ik alleen voor mezelf beantwoorden en dat had ik gedaan door voor de bovenste te kiezen. ;)

En verder kan ik me heel erg vinden in je laatste zin, met als aanvulling dat je vooral moet doen met je auto wat je zelf mooi vind en niet "wat het meest word geaccepteerd door de scène".

Wing

Bericht door Wing » 14 mar 2015, 22:30

De wisser van de E61 buigt iets naar beneden net als bij de F31. Als je de wisser van de e91 zou plaatsen ben ik bang dat hij te hoog links staat en rechts te ver door gaat vegen. Ik schat in dat het verder zou passen. Het zou mij namelijk verbazen dat ze een ander as-diameter kiezen. Dat is vaak een standaard diameter volgens mij.

Wel is de wisser volgens mij duidelijk korter. Dus je veegt een heel stuk kleiner schoon. Aangezien het maar een wisser is ga je behoorlijk wat zicht missen. Als de lengte bijvoorbeeld 10 cm korter zou zijn dan mis je over de hele sweep 10 cm. Dat is behoorlijk wat. Ik kan mij herinneren dat Mercedes met de introductie van de 190 de een asymetrisch draaimechanisme had ontwikkelt om de hoeken van de voorruit beter te benaderen. Dus als ik eerlijk ben zou ik het origineel laten omdat je anders een behoorlijk stuk zicht kwijt raakt. Maar het is uiteraard een eigen keuze.
F31 320DA en E88 120i cabrio

ricardo964

Bericht door ricardo964 » 16 mar 2015, 20:45

De wisser van de 3 serie is een aerotwin/flatblades wisser, dat betekent dat de druk op het raam door een metalen veer/strip in het wisserblad veroorzaakt wordt. Bij de 5 serie is het nog een oudere ruitenwisser waarbij de wisser zelf van rubber is en door metalen pootjes tegen het raam gedrukt wordt waardoor deze niet gelijkmatig druk op het raam uitoefent.

Maar ik idd denk dat de 3 serie wisser veel te kort is. Ik ga het eens opmeten als ik naast een 3 touring sta geparkeerd :)

tom_il

Bericht door tom_il » 16 mar 2015, 21:03

Mooie uitleg.
Heb bij Bosch gewerkt waar ze deze ruitenwissers maken.
Zou niet durven zeggen dat het oud systeem geen gelijkmatige druk uitoefenen.
De aero's worden oa gebruikt omdat ze lager zijn en minder wind pakken.
Aero's kunnen ook op conventionele armen geplaatst worden. Of deze bestaan voor achteraan de E61 weet ik niet.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Styling”