Veren vervangen (werk is gedaan, thnx allemaal)
Veren vervangen (werk is gedaan, thnx allemaal)
Heb een set eibach pro veren die ik graag zsm onder de auto wil hebben.
Achterkant lijkt me redelijk makkelijk om te vervangen.
Maar hoe pak ik het aan aan de voorkant?
Het is maar 3 cm verlaging. Maar iig beter dan standje jeep.
Achterkant lijkt me redelijk makkelijk om te vervangen.
Maar hoe pak ik het aan aan de voorkant?
Het is maar 3 cm verlaging. Maar iig beter dan standje jeep.
Laatst gewijzigd door audiorick op 22 mar 2015, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-E36 316i (total loss) 2014-2022
-E46 320i(total loss) 2022
E46 325 mtech2 (nog niet total loss
)

Re: Veren vervangen
Voor zou ik de veerpoot eruit halen zijn 6 boutjes, veren in de verenspanner en dan met Luchtol de moer van je schokdempers losmaken
Geef dan op ze minste aan dat je hiervoor wel een veerspanner monteert op de veren!
Anders heb die straks een tophat en veer door ze voorhoofd, er staat uit geveerd alsnog ontiegelijk veel spanning op.
Anders heb die straks een tophat en veer door ze voorhoofd, er staat uit geveerd alsnog ontiegelijk veel spanning op.
Het kan aan mij liggen maar ik krijg die bouten van de veerpoot maar niet los. Is geen beweging in te krijgen.
Denk dat ik t maar ga overlaten aan de garage.
Denk dat ik t maar ga overlaten aan de garage.
)

Voor of achter? Voor de 3 moeren boven losdraaien, niet de middelste want dan is de veerpoot zelf ook gelijk uit elkaar, en van onder de 3 bouten op je fusee eruit, deze kunnen goed vastzitten, soms krijg ik ze zelfs niet los met de slagmoersleutel, ik doe me ratel altijd even verlegen met een stuk buis dan. Achter is het een kwestie van schokbreker los van onderen, arm naar beneden duwen en tegelijkertijd de veer ertussen vandaan halen.
Ik bedoel die van de voorkant aan de onderkant. Morgenochtend ga ik het nogmaals proberen. Hoop dat t nu wel lukt. Hoe lang moet die pijp zijn? Want de bimmer moet echt zsm omlaag nu. (Heeft lang genoeg geduurd)
)

Lengte is belangrijk om grotere hefboom te creeren. Ik geef wat flinke tikken op me ratel met de hand om het een beetje te laten schrikken. Werkte tot nu toe altijd.
One life, live it!
Dat heb ik gebrobeerd maar werkte niet. Nog geen fractie van een milimeter. Zelfs met een hamer was er geen beweging in te krijgen.
Dus of jij hebt armen en handen als mokers. Of mijn bouten zitten wel heel erg vast.
Dus of jij hebt armen en handen als mokers. Of mijn bouten zitten wel heel erg vast.
)

- deepbass909
Die bouten kunnen verschrikkelijk vast zitten. Met een goede hefboom (een meter) en een paar goede rukken moeten de bouten uiteindelijk wel los komen.
Spuit de bouten ook even goed in met kruipolie (WD40 of vergelijkbaar) en laat dat een paar uur intrekken.
Overigens is een ratel niet het beste gereedschap om zoveel kracht mee te zetten, beter kan je een wringijzer gebruiken.
Je trekt toch wel de goede kant op? Omdat je in spiegelbeeld werkt, is de fout snel gemaakt om de verkeerde kant op te trekken.
Spuit de bouten ook even goed in met kruipolie (WD40 of vergelijkbaar) en laat dat een paar uur intrekken.
Overigens is een ratel niet het beste gereedschap om zoveel kracht mee te zetten, beter kan je een wringijzer gebruiken.
Je trekt toch wel de goede kant op? Omdat je in spiegelbeeld werkt, is de fout snel gemaakt om de verkeerde kant op te trekken.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Ik heb een pijp van een halve meter onder werkbank liggen, niet bang zijn dat het breekt bouten zijn 10.9 minimaal
Had de bouten al ingespoten met wd40 maar niet echt de tijd gegeven om in te laten trekken.
Ook heb ik geen ratel gebruikt maar een ringsleutel.
Vandaag poging nummer 2. Heb weer goede moed.
Heb ook de hulp ingeschakeld van mn schoonvader en een maat van hem die apk-meester was voor hij met pensioen ging.
Heb maandag vrij dus lukt t vandaag weer niet hebben we nog 2 dagen.
@ Dennisv32: Ook 10.9 bouten kunnen breken. In sommige situaties zelfs eerder dan 8.8 bouten. (Dat weet ik dan weer wel :p)
Anywho, allemaal alvast bedankt voor het meedenken en hopelijk heb ik later vandaag wat foto's om te showen. Als het een beetje meezit.....
We shall see.
Ook heb ik geen ratel gebruikt maar een ringsleutel.
Vandaag poging nummer 2. Heb weer goede moed.
Heb ook de hulp ingeschakeld van mn schoonvader en een maat van hem die apk-meester was voor hij met pensioen ging.
Heb maandag vrij dus lukt t vandaag weer niet hebben we nog 2 dagen.
@ Dennisv32: Ook 10.9 bouten kunnen breken. In sommige situaties zelfs eerder dan 8.8 bouten. (Dat weet ik dan weer wel :p)
Anywho, allemaal alvast bedankt voor het meedenken en hopelijk heb ik later vandaag wat foto's om te showen. Als het een beetje meezit.....
We shall see.
)

Het is uiteindelijk toch gelukt.
Zie mijn showroom voor het resultaat.
Thnx allemaal.
Zie mijn showroom voor het resultaat.