Krukaspoelie 525d/530d
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Op ebay staat ook nog wel eens imitatie van imitatie, dat kan dus betekenen dat je Corteco poulie helemaal niet van corteco komt.
Zelfde als Philips xenonlampen, alleen de naam is van Philips, de rest niet.
Zelfde als Philips xenonlampen, alleen de naam is van Philips, de rest niet.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Van de week een vraag gesteld over de krukaspoelie en vandaag aan de beurt.
Toevallig na het oppompen van de banden (zomer winter wissel) tijdens het sturen een mega verbrande rubber geur. Het sturen ging ook moeizaam. Ik dacht dat ik mijn autoband had opgeblazen
Kwam rook onder de motorkap vandaag. Direct auto uitgezet.
ANWB gebeld en die was er binnen 20 min.
Auto opnieuw gestart en heel licht aan het stuur gedraaid. Conclusie: krukaspoelie versleten.
De teller staat op 250.000 km. Dus topic klopt zeer zeker.
Heel voorzichtig naar huis gereden (10 km) met de ANWB auto achter mij voor het geval dat ik stil kwam te staan. Chapeau voor de dienstverlening
Van de week maar even bij de garage een nieuwe laten opzetten, inclusief multi en airco riem.
Toevallig na het oppompen van de banden (zomer winter wissel) tijdens het sturen een mega verbrande rubber geur. Het sturen ging ook moeizaam. Ik dacht dat ik mijn autoband had opgeblazen

Kwam rook onder de motorkap vandaag. Direct auto uitgezet.
ANWB gebeld en die was er binnen 20 min.
Auto opnieuw gestart en heel licht aan het stuur gedraaid. Conclusie: krukaspoelie versleten.
De teller staat op 250.000 km. Dus topic klopt zeer zeker.
Heel voorzichtig naar huis gereden (10 km) met de ANWB auto achter mij voor het geval dat ik stil kwam te staan. Chapeau voor de dienstverlening

Van de week maar even bij de garage een nieuwe laten opzetten, inclusief multi en airco riem.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Die van mij is vandaag vervangen (E46 320dA) inclusief alle riemen.
Als ik er nog 100km mee doorgereden was en hij was op de snelweg kapot gegaan dan had het heel wat schade kunnen veroorzaken
.
Als ik er nog 100km mee doorgereden was en hij was op de snelweg kapot gegaan dan had het heel wat schade kunnen veroorzaken

Re: Krukaspoelie 525d/530d
Hallo beste BMW vrienden,
Ja, ook zelfs op ebay.de kan men originele onderdelen kopen.
Dus even goed zoeken en kijken, dan koop je geen rommel.
Ik heb het in elk geval nog niet meegemaakt.
En ik koop alles voor mijn BMW via ebay.de dat scheelt mij maar teveel.
Voorbeeld:
Een afneembare trekhaak van Westfalia en een E-set van Jaeger, daar zou ik bij ons een slordige € 1.200,00 voor moeten betalen.
De kabelset met aanhanger module koste 3 jaar geleden al € 260,00
In Duitsland koste deze kabelset slechts € 125,00.
En ja, precies hetzelfde merk Jaeger dus.
Ik kocht de gehele set, Westfalia afneembare trekhaak en de Jaeger E-set voor € 399.90 en incl. BTW en verzendkosten.
Precies zoals BMW ook af fabriek zou monteren, enkel € 800,00 goedkoper..
Wilt u de firma naam hebben, oké dat is Stefan Bertelshofer, in Weichering bij Munchen.
Ik kan u vertellen, dat de service bij Stefan Bertelshofer echt uitmuntend is. Een echte aanrader dus.
Ik heb zoals ik al zei, al vele onderdelen aan de BMW's vervangen via ebay.de
Maar ik zeg er wel bij, kijk wel bij wie u het koopt!
En, inderdaad, kijk ook welk merk de onderdelen zijn.
Bijvoorbeeld:
Voor de ophanging, dan koop ik enkel maar Lemförder. Ook komt Meyle HD ook wel in aanmerking.
Voor de remmen, daar kies ik dan of Brembo voor of Zimmermann.
En zo kan ik nog wel meer merken en onderdelen vernoemen, die erg goed zijn.
Echt niet alles is rommel, wat op ebay.de te koop is, dat ligt gewoon aan u zelf.
Bekijk de prijzen en het onderdeel eens erg goed, zo kunt u echt wel zeggen, dit deugt of niet !
U kan ook voor de Duitse BMW dealers kiezen, ja ook dan zelfs heeft u nog voordeel!
Als het echt aan mij ligt, dan koop ik alles in Duitsland.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn en een zonnig weekend toe, en geniet van het heerlijke weer.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, ook zelfs op ebay.de kan men originele onderdelen kopen.
Dus even goed zoeken en kijken, dan koop je geen rommel.
Ik heb het in elk geval nog niet meegemaakt.
En ik koop alles voor mijn BMW via ebay.de dat scheelt mij maar teveel.
Voorbeeld:
Een afneembare trekhaak van Westfalia en een E-set van Jaeger, daar zou ik bij ons een slordige € 1.200,00 voor moeten betalen.
De kabelset met aanhanger module koste 3 jaar geleden al € 260,00
In Duitsland koste deze kabelset slechts € 125,00.
En ja, precies hetzelfde merk Jaeger dus.
Ik kocht de gehele set, Westfalia afneembare trekhaak en de Jaeger E-set voor € 399.90 en incl. BTW en verzendkosten.
Precies zoals BMW ook af fabriek zou monteren, enkel € 800,00 goedkoper..
Wilt u de firma naam hebben, oké dat is Stefan Bertelshofer, in Weichering bij Munchen.
Ik kan u vertellen, dat de service bij Stefan Bertelshofer echt uitmuntend is. Een echte aanrader dus.
Ik heb zoals ik al zei, al vele onderdelen aan de BMW's vervangen via ebay.de
Maar ik zeg er wel bij, kijk wel bij wie u het koopt!
En, inderdaad, kijk ook welk merk de onderdelen zijn.
Bijvoorbeeld:
Voor de ophanging, dan koop ik enkel maar Lemförder. Ook komt Meyle HD ook wel in aanmerking.
Voor de remmen, daar kies ik dan of Brembo voor of Zimmermann.
En zo kan ik nog wel meer merken en onderdelen vernoemen, die erg goed zijn.
Echt niet alles is rommel, wat op ebay.de te koop is, dat ligt gewoon aan u zelf.
Bekijk de prijzen en het onderdeel eens erg goed, zo kunt u echt wel zeggen, dit deugt of niet !
U kan ook voor de Duitse BMW dealers kiezen, ja ook dan zelfs heeft u nog voordeel!
Als het echt aan mij ligt, dan koop ik alles in Duitsland.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn en een zonnig weekend toe, en geniet van het heerlijke weer.

Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Heeft iemand nog een DIY omtrent het vervangen van de krukaspoelie? Zijn er nog tips of suggesties? Het lijkt erop dat de ventilator er niet af hoeft en dat de bodemplaat verwijderen voldoende zal zijn.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Mmmm....Mijn krukaspoelie is inmiddels ook wel aan vervanging toe. Bij nader inzien wordt dit een van de klusjes die ik ga uit besteden aan de garage. De poelie moet namelijk met 410nm worden aangetrokken. Afgezien van het feit dat ik geen tool heb die dat kan, vermoed ik dat het loshalen ook wel eens zeer lastig kan zijn.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
iets latere reactie van me:tom_il schreef:Wel als er niks spannends aan is waarom gaat hij dan stuk ?
Je kan het altijd proberen maar, de kans dat hij nog sneller stuk gaat is zeer groot. Of ga je ervan uit dat BMW er rommel insteekt ?
je hebt geen idee hoever die autoproducenten hun leveranciers uitknijpen, ook bmw etc.
daar wordt zoveel mogelijk gemarchandeerd met prijs/kwaliteit.
Terugroepactie: BMW roept auto's terug wegens brandgevaar
vrijdag 04 oktober 2013 wegens een probleem met de brandstoffilterverwarming
of
Subject:
Delivery Stop N20 N26 Vacuum Pump Oil Supply
Message Recipients: General Managers, Sales Managers, Service Managers, Service and Parts Directors, Parts Managers, Service Advisors, Shop Foremen
On September 26th, BMW of North America, LLC announced to NHTSA its intention to conduct a voluntary Recall on certain 2012-2014 model year BMW 3 Series, 5 Series, X1, X3 and Z4 models equipped with the N20 or N26 engine, produced from May 2012 to August 2013.
of deze dan
Terugroepactie BMW 3-serie:
Het betreft de BMW 3-serie Geproduceerd tussen december 2001
en maart 2003. BMW roept over heel de wereld 220.000 auto's terug naar de garage de reden van deze terugroepactie is een mogelijk defect aan de airbag (passagierszijde) In Nederland betreft het ongeveer 3500 BMW's
niet oem is niet altijd slecht zakmarzeggen
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Ik heb bijna 10jaar gewerkt bij 2 grote automotive leveranciers. één ervan misschien wel de grootste. En ik weet hoe ze de leveranciers aanzetten tot prijsreducties. Maar ik heb ook meegemaakt welke kwaliteitseisen zij die leveranciers opleggen. Bij niet OEM delen heb je er het raden naar, wat niet wil zeggen dat ze noodzakelijk slecht zijn, maar hoe ga je het weten ?
Maar ondanks die eisen zijn er idd altijd dingen die toch misslopen.
Maar ondanks die eisen zijn er idd altijd dingen die toch misslopen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Krukaspoelie 525d/530d
De poelie zit vast met 4x torque M10. Deze vastzetten met 40Nm, natrekken met 60' (11 23 2AZ) M57coconutssjaakie schreef:Mmmm....Mijn krukaspoelie is inmiddels ook wel aan vervanging toe. Bij nader inzien wordt dit een van de klusjes die ik ga uit besteden aan de garage. De poelie moet namelijk met 410nm worden aangetrokken. Afgezien van het feit dat ik geen tool heb die dat kan, vermoed ik dat het loshalen ook wel eens zeer lastig kan zijn.
M10 met 410Nm, denk dat ie al afgebroken is......
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Je hebt helemaal gelijk. Voor de diesels (zoals het onderwerp van dit topic aangeeft) gebruikt men 4 x m10.
Bij mijn 525i is het helaas een joekel van een bout die zo vast moet. Vandaar.
Bij mijn 525i is het helaas een joekel van een bout die zo vast moet. Vandaar.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Hallo beste coconutssjaakie,
Ik heb ook een 525 i motor in mijn BMW, en deze gaat wel erg makkelijk los met een lucht slagmoersleutel.
Geen enkel probleem, je moet er enkel maar een hebben met deze capaciteit, en uiteraard ook een geschikte compressor.
Anders word het een ¾ ratel of een T-sleutel met verlenging, en dan ook een blokkeer hefboom, om de poulie tegen te houden, ook dan gaat deze knoeperd van een bout erg goed los.
Enkel het vast zetten, daar zal men een echte geschikte momentsleutel voor moeten hebben!
Alles wat vast gezet word in de fabriek, dat kan men altijd los krijgen.
Ik ga er ook niet voor op zij, wat ik los wil hebben, dat gaat ook gewoon los.
Maar er dient wel het juiste gereedschap voorhanden te zijn, daar heb ik erg veel in geïnvesteerd.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb ook een 525 i motor in mijn BMW, en deze gaat wel erg makkelijk los met een lucht slagmoersleutel.
Geen enkel probleem, je moet er enkel maar een hebben met deze capaciteit, en uiteraard ook een geschikte compressor.
Anders word het een ¾ ratel of een T-sleutel met verlenging, en dan ook een blokkeer hefboom, om de poulie tegen te houden, ook dan gaat deze knoeperd van een bout erg goed los.
Enkel het vast zetten, daar zal men een echte geschikte momentsleutel voor moeten hebben!
Alles wat vast gezet word in de fabriek, dat kan men altijd los krijgen.
Ik ga er ook niet voor op zij, wat ik los wil hebben, dat gaat ook gewoon los.
Maar er dient wel het juiste gereedschap voorhanden te zijn, daar heb ik erg veel in geïnvesteerd.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Die van mij heeft het vandaag begeven, op 100km van huis. Heeft iemand ervaring met poelies van het merk Febi Bilstein? Zie ze veel voorbijkomen op internet en in Duitsland zijn ze best betaalbaar t.o.v de prijzen die de Nederlandse shops er voor vragen.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Vaporized schreef:Krukaspoelie hoor je niets aan, je ziet deze ook niet slingeren o.i.d. totdat het kapot is.. Het tjilpen kan een spanrol/omkeerrol zijn.. Ik heb dit ook met uitzetten van de auto, dan is hoor je een kleine tjilp.. Ik kon het eerst niet goed isoleren maar ben er nu wel aardig van overtuigd dat het een spanrol is..
Bij de volgende beurt neem ik em mee als er een nieuwe multiriem op moet.
De krukaspoelie gaat natuurlijk niet in ineens kapot, maar de schade openbaart zich alleen als het begeeft. Je krijgt meldingen dat je stuurbekrachtiging, airco en dynamo niet meer functioneren. Bij elkaar bekeken kan dit alleen een riem of de krukaspoelie zijn.
ik moet je even tegenspreken

je kan namelijk wel je poelie horen , zelfs testen ,
als je poelie kapot is heb je een ratelend geluid, (daarom panikeren de meeste en denken ze aan hun ketting)
het is alsof je een zak met knikkers schud ,,
ik moet de mijne vernieuwen want ik irriteer me enorm aan dit tikkend geluid, maar heb het nog niet kunnen doen want ik weet niet aan welk kant ik de bout moet lossen i.v.m de draairichting,
ik zal proberen een filmpje te posten van toen we hem controleerde, (let niet op het commentaar ) mvg
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Vorige maand onderweg kapotte krukaspoelie (verbrand rubber geur, geen stuurkekrachtiging, allerlei foutmeldingen) Begeleid door de ANWB naar hun techno center Planken Wambuis, Arnhem, daar woon ik gelukkig ook, en kon de auto gerepareerd en al 2 dagen later ophalen. Alleen maar materiaal kosten (330,=)! Prima service van ANWB.
535d E61, M Coupe, 520d G31