Hoog oliepeil 520d 2006
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Edwin,
Die van JvK wordt ook niet warm. Thermostaat is al besteld.
Rij anders dit weekend even bij me langs...dan check ik die van jou ook.
Als het roetfilter vol is, moet je inderdaad de oorzaak achterhalen. Als je door oorzaak hebt, is echter nog steeds het roetfilter vol. Ik vind verwijderen nog steeds de beste oplossing. Edwin heeft dit naar volle tevredenheid laten doen, net als vele andere BMW rijders.
GJ
Die van JvK wordt ook niet warm. Thermostaat is al besteld.
Rij anders dit weekend even bij me langs...dan check ik die van jou ook.
Als het roetfilter vol is, moet je inderdaad de oorzaak achterhalen. Als je door oorzaak hebt, is echter nog steeds het roetfilter vol. Ik vind verwijderen nog steeds de beste oplossing. Edwin heeft dit naar volle tevredenheid laten doen, net als vele andere BMW rijders.
GJ
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Dat verhaal is mij ook ter oren gekomen tijdens de reparatie in Kroatie waar mijn roetfilter ook ineens vol zat door een foutieve reparatie, maar behalve de gloeistiften schijnen ook de wervelkleppen aangestuurd te worden tijdens regeneratie. naderhand is hier in NL bij de dealer dat nogmaals bevestigd.Kuupertie schreef:Sommigen zullen mij hier tegenspreken, maar volgens Erwin werken de gloeispiralen mee tijdens regeneratie. De motortemperatuur wordt maximaal opgevoerd. Vandaar dat de automaat tijdens het regenereren ook vaak later schakelt. Als je gloeispiralen dus niet werken, gaat er iets mis met je regeneratie, waardoor je roetfilter langzaam vol loopt. Door het vollopen van je roetfilter, blijft je auto regenereren. Dit gebeurt met behulp van diesel, welke vervolgens in je carter beland.
Ik zal hier ongetwijfeld een paar dingen fout uitgelegd hebben (klok / klepel) en de bekende mensen zullen me gaan verbeteren....maar in grote lijnen komt het hier op neer.
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Wervelkleppen ?? Sorry maar dit zien ik niet, en betwijfel ik zeer sterk.
Bij hoge toeren gaan die dingen open, en maar liefst want dan is de druk hoog en is het risiko dat ze afbreken nog groter. Wervelkleppen zijn er om de cylinder beter te laten vullen in lage toeren, verband met regenratie is mij niet duidelijk.
Gloeibougies helpen wel even tijdens opwarming van de motor de eerste seconden dat is om deze vlotter te laten lopen.
Trouwens EGR help ook voor de opwarming van de motor, de warmere uitlaatgassen warmen het koelwater op in de EGRkoeler.
Bij hoge toeren gaan die dingen open, en maar liefst want dan is de druk hoog en is het risiko dat ze afbreken nog groter. Wervelkleppen zijn er om de cylinder beter te laten vullen in lage toeren, verband met regenratie is mij niet duidelijk.
Gloeibougies helpen wel even tijdens opwarming van de motor de eerste seconden dat is om deze vlotter te laten lopen.
Trouwens EGR help ook voor de opwarming van de motor, de warmere uitlaatgassen warmen het koelwater op in de EGRkoeler.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Er is mij een uitleg gegeven (in Kroatië) over het hele probleem met de regeneratie en de werking hiervan, bij de dealer hier nagevraagd, zij bevestigde dat verhaal. Door met de wervelkleppen te sturen tijdens regeneratie beïnvloed je wel de cilindervulling dus ondenkbaar is het niet.
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Ik beweer dat ook niet Fuseekogel,
Alleen heb ik geleerd zeer sceptisch te zijn wat bij de dealer verteld word.
Als je diep op iets ingaat zijn ze dikwijls niet voldoende op de hoogte en krijg je verhalen niet volledig correct zijn, heb het zelfs opgegeven om hier tegenin te gaan.
Uiteindelijk krijgen zij een algemeene opleiding van BMW, sommige van die documenten zijn op het net te vinden en die heb ik doorgenomen, daarin word zo diep niet gegaan, dit is meestal ook niet nodig voor hun.
Je ziet dit ook op de fora waarin "dealer verteld dit en dat" en al te dikwijls is dit niet volledig correct.
Spijtig, want waar moet je dan nog terecht ?
Alleen heb ik geleerd zeer sceptisch te zijn wat bij de dealer verteld word.
Als je diep op iets ingaat zijn ze dikwijls niet voldoende op de hoogte en krijg je verhalen niet volledig correct zijn, heb het zelfs opgegeven om hier tegenin te gaan.
Uiteindelijk krijgen zij een algemeene opleiding van BMW, sommige van die documenten zijn op het net te vinden en die heb ik doorgenomen, daarin word zo diep niet gegaan, dit is meestal ook niet nodig voor hun.
Je ziet dit ook op de fora waarin "dealer verteld dit en dat" en al te dikwijls is dit niet volledig correct.
Spijtig, want waar moet je dan nog terecht ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Kan iemand uitleggen hoe er diesel in de olie terecht kan komen tijdens regeneratie i.g.v. slecht roetfilter? Lost het in de oilie van de cilinderwand op? En tevens bij een inwendig lekkende hogedrukpomp? Deze wordt toch gewoon door ketting aangedreven?
Heb bij mijn auto de EGR thermostaat vervangen maar mijn motor blijft nog steeds op 69 graden hangen. Je hoort toch zelden dat het aan de hoofdthermostaat ligt? Ik lees in TIS dat een voorwaarde voor regeneratie = >75°C motortemp.
Heb bij mijn auto de EGR thermostaat vervangen maar mijn motor blijft nog steeds op 69 graden hangen. Je hoort toch zelden dat het aan de hoofdthermostaat ligt? Ik lees in TIS dat een voorwaarde voor regeneratie = >75°C motortemp.
F10 N57N
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Vervang die hoofd thermostaat maar, zeker weten dat het daar aan ligt. Die maakt wel degelijk veel uit.
Wat de lekkende hogedruk pomp, die wordt inderdaad door de ketting aangedreven maar inwendig wordt natuurlijk de diesel met hoge druk op je injectorrail gezet. Binnenin schijnen pakkingen te zitten die kunnen gaan lekken. Nooit zelf gezien maar van een BMW mechanieker gehoord dat zij als diverse pompen vervangen hebben omdat het gestegen pijl gewoon diesel was wat bij de olie zat. Vraag er maar eens na bij een diesel specialist
Mvg,
Vincent
Wat de lekkende hogedruk pomp, die wordt inderdaad door de ketting aangedreven maar inwendig wordt natuurlijk de diesel met hoge druk op je injectorrail gezet. Binnenin schijnen pakkingen te zitten die kunnen gaan lekken. Nooit zelf gezien maar van een BMW mechanieker gehoord dat zij als diverse pompen vervangen hebben omdat het gestegen pijl gewoon diesel was wat bij de olie zat. Vraag er maar eens na bij een diesel specialist
Mvg,
Vincent
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Heb inmiddels ook een paar ervaringsgevallen; 9 van de 10 is hoofdthermostaat
@ Lowkey...ik weet niet precies hoe het kan; maar mijn Volvo had exact hetzelfde. Die had een te lang regeneratieproces, dat niet vaak genoeg plaats vond. Na het aanpassen van de software; vaker en minder lang, was alles goed. Helaas had deze dunne olie destijds mijn stoters en tuimelaars laten slijten.
@ Edwin...geen angst. Rij maar langs en ik kijk je temp na.
@ Lowkey...ik weet niet precies hoe het kan; maar mijn Volvo had exact hetzelfde. Die had een te lang regeneratieproces, dat niet vaak genoeg plaats vond. Na het aanpassen van de software; vaker en minder lang, was alles goed. Helaas had deze dunne olie destijds mijn stoters en tuimelaars laten slijten.
@ Edwin...geen angst. Rij maar langs en ik kijk je temp na.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Dag kuupertie,ik zie deze reacties nu pas,sorry voor mijn late reactie.
Heb inderdaad ook via mijn geheim menu de temperatuur afgelezen en deze komt tot max 73 graden.
Dus ook mijn thermostaat moet vv worden.
kan ik zo tegelijk met jvank doen.....toch wel heel typisch dat we met dezelfde auto exact dezelfde problemen hebben.
Maar doordat onze autoos nooit de temperatuur van 90 graden hebben gehaald de laatste tijd,heeft de auto ook niet geregenereed.....dus dat kan daardoor naar mijn mening niet het probleem zijn van het hoge oliepeil.
Heb inderdaad ook via mijn geheim menu de temperatuur afgelezen en deze komt tot max 73 graden.
Dus ook mijn thermostaat moet vv worden.
kan ik zo tegelijk met jvank doen.....toch wel heel typisch dat we met dezelfde auto exact dezelfde problemen hebben.
Maar doordat onze autoos nooit de temperatuur van 90 graden hebben gehaald de laatste tijd,heeft de auto ook niet geregenereed.....dus dat kan daardoor naar mijn mening niet het probleem zijn van het hoge oliepeil.
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
Regenereren begint vroeger, ik meen op 70°C, uitleg is op het forum te vinden. 90°C is wel heel hoog.
Als regeneren niet de oorzaak is zit je met een lekkende injector.
Als regeneren niet de oorzaak is zit je met een lekkende injector.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Hoog oliepeil 520d 2006
een slecht werkende termostaat laat vaak nog wel een motortemeratuur van 73 graden toe, ga je echter hogere snelheden rijden dan gaat de temp lager worden.
de auto gaat wel regeneren maar slechts heel kort, en elke weer heel kort zorgt nu voor de ellende in de DPF.
Mvg,
Vincent
de auto gaat wel regeneren maar slechts heel kort, en elke weer heel kort zorgt nu voor de ellende in de DPF.
Mvg,
Vincent