Trillen stationair zo nu en dan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
neville

Trillen stationair zo nu en dan

Bericht door neville » 19 apr 2015, 17:48

Beste mede bmw rijders,

Sinds een dag of twee trilt mijn auto bij stationair draaien.
Dit is zichtbaar aan de versnellingspook en het blok en is voelbaar in de zitting van de stoel.
Heb al veel over dit voorkomende probleem veel zou mogelijk kunnen zijn.

Bij het uitlezen kwam geen foutcode naar voren.
Dacht aan een bobine, maar dat is niet het geval.
Ik lees ook het een en ander over de stelmotor, waar zit deze en hoe is deze te testen.

Ervaringen en tips zijn erg welkom.

Betreft een bmw 328 coupe

B.I.Jager

Re: Trillen stationair zo nu en dan

Bericht door B.I.Jager » 20 apr 2015, 16:19

Dit komt heel bekend voor. Dit doet die van sinds kort ook, maar wel steeds minder. Het begon bij mij na groot onderhoud.
Mijn scanner geeft geen storingen. En ik heb teveel los gehad om te kunnen bepalen waar het nou aan zou kunnen liggen.

Ik heb mijn vanos gereviseerd, dus alle bobines zijn los geweest maar ook de selenoids en nokkenassensor zijn los geweest.
Daarnaast heb ik pakkingen en rubbers vervangen van het oliefilterhuis, gasklephuis, disaklep, stationaire stelmotor en het vacuum verdeelstuk voor de carterventilatie.

Bobines en stationaire stelmotoren zijn echter wel bekende punten die bokken kunnen veroorzaken, maar zonder een storings melding blijft het gissen.

rob75

Re: Trillen stationair zo nu en dan

Bericht door rob75 » 20 apr 2015, 19:00

Ga er maar vanuit dat het in je ontstekingssyteem zit. Als er geen rare dingen zijn met valse lucht (meestal als gevolg dat er een lampje gaat branden) is dat de keuze.
Tegelijkertijd stuur ik je het bos in, doordat je niet weet om welke bobine het gaat. Deze dingen slijten ook, waarbij degene het dichtst tegen het schutbord het eerste gaan. Truukje: koop 1 nieuwe en ruil deze om. Kijk of er een verbetering is en ga dan door met de volgende, of je hebt de goede te pakken.

Vooraf een testje: geef een klein beetje gas (bak in neutraal) en probeer de motor op een constant toerental tussen 2000 en 2500 toeren te houden. Laat de deur open en luister naar geplof in de uitlaat. Ploffen ? -> ontstekingsprobleem.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”