520i ventilator
520i ventilator
Hallo,
Ik heb sinds kort een BMW 5 F11 520i gekocht bij de BMW dealer. De auto rijdt prima.
Wat mij wel opvalt is dat de ventilator vrij veel geluid maakt. Daarnaast springt deze aan tijdens het rijden. Het lijkt wel als ik een stuk gereden heb, de motor vervolgens uit zet, en een tijdje later weer start de ventilator ook weer aan gaat voor een aantal minuten.
Ik heb altijd Audi gereden waarbij de ventilator aan ging zodra ik de motor uitgezet had.
Is het normaal dat de ventilator zoveel geluid maakt zodat je deze hoort tijdens het rijden?
Thx
Ik heb sinds kort een BMW 5 F11 520i gekocht bij de BMW dealer. De auto rijdt prima.
Wat mij wel opvalt is dat de ventilator vrij veel geluid maakt. Daarnaast springt deze aan tijdens het rijden. Het lijkt wel als ik een stuk gereden heb, de motor vervolgens uit zet, en een tijdje later weer start de ventilator ook weer aan gaat voor een aantal minuten.
Ik heb altijd Audi gereden waarbij de ventilator aan ging zodra ik de motor uitgezet had.
Is het normaal dat de ventilator zoveel geluid maakt zodat je deze hoort tijdens het rijden?
Thx
Re: 520i ventilator
Je hebt een f11 met een N20 motor met start stop automaat ga ik vanuit. Deze ventilatoren gaan soms draaien terwijl je het niet verwacht, dit is bijvoorbeeld om de dynamo te koelen na regenereren als je bij een stoplicht aangekomen bent. Ik ken diverse klachten van deze auto's en BMW nl zegt dat het een product eigenschap is en dat er niets aan te doen is.
Re: 520i ventilator
Ik heb na 1?5 jaar zonder problemen een toen 3 jaar oude f11 gereden, toen hij dit probleem kreeg. Alsof er een lager stuk was.
Nieuwe ingezet, maar vrijwle hetzelfde euvel.
Wat nu?
Nieuwe ingezet, maar vrijwle hetzelfde euvel.
Wat nu?
Re: 520i ventilator
Het probleem is inmiddels opgelost. De ventilator ging draaien omdat uiteindelijk bleek dat de waterpomp kapot bleek te zijn.
In de oudere bmw 5 series was het rechter metertje in het dashbord naast de km teller de watertemperatuurmeter, maar die ontbreekt in deze F 10 en F11 serie. De daar geplaatste meter geeft de olietemperatuur aan. Staat ook een oliekannetje op vermeld. De waterpomp wordt daarbij ook niet aangedreven met een snaar, maar is geheel elektrisch en als die niet meer goed werkt voel je dat aan de slangen aan weerszijden van die waterpomp.
Nadat die was vernieuwd stopte het overnatig draaien van die ventilater.
Terzijde: Servicechef van Bmw dh wilde mijn garagist, die daar te rade ging, niet helpen, omdat de bmw was geimporteerd uit Duitsland!!!
In de oudere bmw 5 series was het rechter metertje in het dashbord naast de km teller de watertemperatuurmeter, maar die ontbreekt in deze F 10 en F11 serie. De daar geplaatste meter geeft de olietemperatuur aan. Staat ook een oliekannetje op vermeld. De waterpomp wordt daarbij ook niet aangedreven met een snaar, maar is geheel elektrisch en als die niet meer goed werkt voel je dat aan de slangen aan weerszijden van die waterpomp.
Nadat die was vernieuwd stopte het overnatig draaien van die ventilater.
Terzijde: Servicechef van Bmw dh wilde mijn garagist, die daar te rade ging, niet helpen, omdat de bmw was geimporteerd uit Duitsland!!!
Re: 520i ventilator
Dank voor je terugkoppeling! Altijd leerzaam.
Maar er ging (nog) geen waarschuwingslampje branden, begrijp ik. Met een defecte waterpomp zou je dat toch op z'n minst verwachten.
Maar er ging (nog) geen waarschuwingslampje branden, begrijp ik. Met een defecte waterpomp zou je dat toch op z'n minst verwachten.
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)
Re: 520i ventilator
Hallo bimmers,
Ik heb eveneens dezelfde (F10 bj 2012) klachten, overmatig geluid van koelventilator. Op advies van de monteur de ventilator vervangen. Kosten incl. materiaal 500,=. Euvel niet verholpen!
Inmiddels een diagnose laten stellen: Melding: Kenveld thermostaat defect of kabel defect/los.
Ga nu beraden wat te doen?
Evt. suggesties zijn welkom.
Gr. Gio
Ik heb eveneens dezelfde (F10 bj 2012) klachten, overmatig geluid van koelventilator. Op advies van de monteur de ventilator vervangen. Kosten incl. materiaal 500,=. Euvel niet verholpen!
Inmiddels een diagnose laten stellen: Melding: Kenveld thermostaat defect of kabel defect/los.
Ga nu beraden wat te doen?
Evt. suggesties zijn welkom.
Gr. Gio
Re: 520i ventilator
Hallo,
Dit probleem heb ik ook helaas op onze 520i van 2012. De ventilator draait zodra ik ergens afrem en gaat dan op volle toeren aan de bak. Bij deze temperaturen heel vreemd, De hele zomer geen last gehad.
Naar een hoop gegoogle moet het 1 van de volgende dingen zijn, thermostaat, waterpomp, of de radiateur flaps.
Volgens mij kun je de waterpomp controleren door in het expansie vat te kijken (vlak nadat je de auto hebt gestart en het water dus nog koud is). Hier zie je dan een straaltje water rond pompen. Thermostaat zou je aan de slangen kunnen voelen? Iemand al ervaring met defecte radiateur flaps? (De lamellen achter de nieren die open en dicht kunnen). Bij de dealer de winter check gedaan en het storings geheugen uitgelezen, de computer gaf iets aan met de flaps, dit was echter 1 x voorgekomen een tijd geleden. en kon het in hun ogen niet zijn. Iemand tips welk hoe te werk te gaan om de schuldige (flaps, waterpomp, thermostaat) in 1 x op te sporen?
Alvast bedankt.
Dit probleem heb ik ook helaas op onze 520i van 2012. De ventilator draait zodra ik ergens afrem en gaat dan op volle toeren aan de bak. Bij deze temperaturen heel vreemd, De hele zomer geen last gehad.
Naar een hoop gegoogle moet het 1 van de volgende dingen zijn, thermostaat, waterpomp, of de radiateur flaps.
Volgens mij kun je de waterpomp controleren door in het expansie vat te kijken (vlak nadat je de auto hebt gestart en het water dus nog koud is). Hier zie je dan een straaltje water rond pompen. Thermostaat zou je aan de slangen kunnen voelen? Iemand al ervaring met defecte radiateur flaps? (De lamellen achter de nieren die open en dicht kunnen). Bij de dealer de winter check gedaan en het storings geheugen uitgelezen, de computer gaf iets aan met de flaps, dit was echter 1 x voorgekomen een tijd geleden. en kon het in hun ogen niet zijn. Iemand tips welk hoe te werk te gaan om de schuldige (flaps, waterpomp, thermostaat) in 1 x op te sporen?
Alvast bedankt.
Happy F10 driver
Re: 520i ventilator
Hallo Henkie61 e.a.
Na een jaar heb ik laten uitlezen.
Uit de diagnose zijn er 2 storingen vastgesteld;
1) Kenveldthermostaat
2) positie sensor radiator lamellen.
Bij demontage bleek dat een scheur radiator lamellen was.
Gehele unit vervangen en Kenveldthermostaat vervangen.
NB. Check ook Of de lamellen open en dicht gaan? Ken je kijken door de nieren heen.
Suc6 Gio
Na een jaar heb ik laten uitlezen.
Uit de diagnose zijn er 2 storingen vastgesteld;
1) Kenveldthermostaat
2) positie sensor radiator lamellen.
Bij demontage bleek dat een scheur radiator lamellen was.
Gehele unit vervangen en Kenveldthermostaat vervangen.
NB. Check ook Of de lamellen open en dicht gaan? Ken je kijken door de nieren heen.
Suc6 Gio
Re: 520i ventilator
Hoi Gio,
Bedankt. Ja lammeren gaan netjes open en dicht. Goeie tip van de kernveld thermostaat. Als ik daarop Google dan klopt het wel ongeveer met mijn klachten. Waterpomp moet ook goed zijn aangezien ik een straal water in het reservoir zie als de motor loopt. Het vreemde blijft echter dat er geen storingen worden aangegeven bij de dealer zodat je nu een beetje op de gok onderdelen gaat vervangen.
Mvg, Henkie.
2-11-2017, gisteren de Bimmer nogmaals uitgelezen, dikke storing nu op de thermostaat. Besteld en gaan we dinsdag vervangen. Laat ik dan nog even horen of dit bij mij het euvel verhelpt.
Bedankt. Ja lammeren gaan netjes open en dicht. Goeie tip van de kernveld thermostaat. Als ik daarop Google dan klopt het wel ongeveer met mijn klachten. Waterpomp moet ook goed zijn aangezien ik een straal water in het reservoir zie als de motor loopt. Het vreemde blijft echter dat er geen storingen worden aangegeven bij de dealer zodat je nu een beetje op de gok onderdelen gaat vervangen.
Mvg, Henkie.
2-11-2017, gisteren de Bimmer nogmaals uitgelezen, dikke storing nu op de thermostaat. Besteld en gaan we dinsdag vervangen. Laat ik dan nog even horen of dit bij mij het euvel verhelpt.
Happy F10 driver
Re: 520i ventilator
Thermostaat vervangen. Het brullen van de ventilator is voorbij, slaat nog wel aan bij stilstand, maar zeer kort en zachtjes.
Wat ik vreemd vind is dat de ventilator eerder aanslaat dan dat de thermostaat open gaat, althans als ik aan de slangen van de radiateur voel. Heeft iemand hier nog een verklaring voor?
Wat ik vreemd vind is dat de ventilator eerder aanslaat dan dat de thermostaat open gaat, althans als ik aan de slangen van de radiateur voel. Heeft iemand hier nog een verklaring voor?
Happy F10 driver
Re: 520i ventilator
dank voor het delen. zelfde probleem van hard draaiende ventilator vooral goed te horen tijdens stationair draaien. F11 benzine 2013 100dkm. thermostaat kapot. vervangen en probleem opgelost.