ruis/dynamo ruis na aansluiten versterker.

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
nijske

ruis/dynamo ruis na aansluiten versterker.

Bericht door nijske » 25 apr 2015, 15:05

hoi allemaal.

ik heb momenteel het bekende bmw probleem, na het aansluiten van een versterker voor de mid/high komt er een ruis over de speakers en gevolgd door een dynamo ruis na starten.

ik heb het volgende aan mijn audio systeem gedaan:

een pioneer ts-wx77a (active subwoofer) geinstalleerd. hierbij had ik het signaal met een high low converter omgezet dit had ik gedaan met een converter van caliber, en dit signaal had ik van de versterker voor de subwoofers onder de stoelen afgetapt. dit ging allemaal vlot en hierbij kwamen geen storingen. dit spreekt redelijk voor zich aangezien hij geen hoge frequenties krijgt.

vervolgens heb ik high low converter van mosconi gebruikt en deze achter de radio geplaatst. http://www.navishop.nl/mosconi-hla-dual ... 13271.html
de link van de High Low converter.

in de winkel hadden ze me verteld dat je hiermee geen signaal ruis krijgt of een dynamo ruis.
ik had deze aangesloten volgens schema alle min kabels op de kleur/bruin aansluitingen van de radio gesoldeerd en netjes weggewerkt. de + en - ook van de radio unit genomen. en natuurlijk de remote naar de versterker toe.

ik had de rca kabels los door mijn interieur heen gelegd voor evt. storingen te voorkomen zoals inductiespanningen.
en de versterker zit op een houten plank geschroefd voor evt. massa problemen te voorkomen.

vervolgens de wagen gestart en daar was de dynamo ruis.

uitgevoerd:
rca kabels gecontroleerd. (andere sets geprobeerd) storing blijft aanwezig.
versterker gewisseld. (nu draaiende op rockford fosgate) storing aanwezig geen verschil.
high ingang signaal van radio staat op minimaal storing minder maar nog aanwezig
versterker gain laag, treble laag, bas laag, netjes mogelijk uit proberen te filteren maar nog aanwezig
ground loop gemaakt van versterker en radio. totaal geen nut gehad.

nu een beetje ten einde raad evt. iemand met zelfde probleem en oplossing?

het betreft een CCC unit -_- in de bmw e60

alvast hartelijk dank

Rob

Jack-e60

Re: ruis/dynamo ruis na aansluiten versterker.

Bericht door Jack-e60 » 25 apr 2015, 22:06

Paar kleine tips(ik heb in het verleden in de hifi gezeten op proffesionele schaal)

Maak een goed massapunt voor je versterker(Ergens op de bodemplaat oid zo kort mogelijke kabel, en metaal heel goed kaalschuren)

Probeer eens een dubbel of zelfs drie dubbel geisollerde rca kabel. Let hierbij op de looprichting van de kabel! Meestal aangegeven met pijlen of de tekst richting de versterker.

Probeer ook vanaf een origineel massapunt van de auto(ook weer zo kort mogelijk) een extra massa naar je voorversterker(cic/ccc) te leggen.

Hoe dik is je voedingskabel?

Laatste tip die ik kan geven qua afstellen is dit goed doen. Bijna iedereen gooit het volume van de radio open en gaat dan aan de gains van de eindversterker draaien tot deze gaat nekken dat is dus fout!

Zet de gains van de eindversterkers ongeveer 80 procent open. ga dan met de volume van je headunit spelen en aan de hand daarvan kun je het laatste beetje met je eindverstker gains gaan spelen.

Hoor graag of je wat aan mijn tips hebt :)

Jack-e60

Bericht door Jack-e60 » 25 apr 2015, 22:08

Ps.

nog een tip,

haal de voeding van je hi/low converter niet bij je headunit weg maar even netjes onder je dashboard of zekeringkast vandaan :)

nijske

Bericht door nijske » 28 apr 2015, 10:01

jack-e60 bedankt voor de tips!!!!

ga er binnenkort weer aan beginnen had nog wel even gekeken naar mijn RCA kabels en heb ze inderdaad verkeerd om liggen. was me nog niet opgevallen dat daar pijlen opstaan.

de massa van de eindversterker zit achter op een origineel massa punt van bmw (gewoon goede stevige) verders ga ik dus nog even massa van de radio aanpakken en deze ook naar een orgineel punt in de auto bijleggen.

toch had ik nog een klein vraagje om verwarring te voorkomen.

op de orginele sterker van mijn CCC unit heb ik het high signaal afgetapt, maar nou begin ik te twijfelen of ik wel de goede kabel aan massa gelegd had.

Afbeelding
nou had ik dit schema aangehouden dus ging er eigenlijk vanuit dat het zo hoorde. en hieruit had ik dus gehaald dat alles met een bruine kleur op de draad massa was.

alvast hartelijk dank en ik laat het weten zodra ik er weer aan ga beginnen.

BMWilly

Bericht door BMWilly » 02 mei 2015, 21:54

Belangrijkste om mee te beginnen:
Plaats de H/L converter niet achter de radio maar bij de versterker. En wel om twee redenen:

1. Het High Level signaal dat uit je radio komt is krachtig en gebalanceerd en daarmee vele male beter bestand tegen storingen dan een low level (ongebalanceerd) signaal.
2. Zoals Jack-E60 al aangeeft is je H/L converter nu met de massa aangesloten bij je radio. Spanningsverschillen tussen de massa van je H/L converter (voorin) en de versterker achterin de auto worden nu alsnog hoorbaar. Als je de H/L converter op dezelfde massa aansluit als je versterker dan zou het opgelost moeten zijn.

Als je het echt goed wilt doen gebruik je (zelf gemaakte) getwiste speakerdraden naar achteren toe. Daarvoor neem je gewoon twee draden van ca. 0,75 mm2 en die zit je in je accuboormachine en bijvoorbeeld de bankschroef. Bedenk dat op 6 meter de boel dan een meter korter wordt door het twisten, dus knip hem ene stuk langer af als dat je eigenlijk moet hebben.

Succes :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”