Tik in het stuur bij abrupt remmen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
e46touringedition
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
Locatie: Moordrecht

Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door e46touringedition » 01 mei 2015, 15:14

Goedemiddag allen,

Ik heb onlangs mijn draagarmrubbers vervangen ivm trillingen in het stuur bij oneffenheden, maar nu begin ik te merken dat er een tik in het stuur zit als ik abrupt moet remmen. Niet eens bij hard remmen maar wel als je bijv pompend remt of "schrikt" en remt dat je dus iets harder dan normaal remt.

Bij het naderen van een stoplicht/rotonde e.d. is het er niet.
Een soort monteur/kennis zei me dat het stuurkolom kan zijn of fuseekogel, maar uitlijnen van de auto moet ook al aardig helpen.

Nu ben ik niet technisch aangelegd en geloof iedere "kenner" direct op zijn blauwe ogen, maar was toch even benieuwd of er hier mensen zijn die de symptomen (her)kennen en wat bij jullie de oplossing bood alvorens ik de bmw naar een stealer breng.

auto: e46 touring 318i 2003 +- 156dkm...

Thanks voor jullie hulp! :duimen:

gr Mark

Edit: tijdens het remmen blijft de auto wel gewoon rechtdoor lopen, maar de tik is altijd dat het stuur lichtjes naar rechts draait...
Share driving pleasure.

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door hj2 » 01 mei 2015, 16:56

Uitlijnen gaat niet helpen tegen tikken hoor.
Omdat je de draagarmen al hebt vervangen zou ik het inderdaad in je stuurkogels zoeken. Dat zou je moeten kunnen voelen als de wagen met de voortrein omhoog op de brug staat. Misschien ook wel als je zelf (horizontaal) aan het wiel gaat wrikken. Verder zou het ook nog een wiellager kunnen zijn, of erger: het stuurhuis. Sommige types hebben een stelschroef om speling eruit te draaien, met wissellend succes. Anderen hebben helemaal niets om af te stellen en dan moet er een nieuwe (onbetaalbaar) of een revisie (net betaalbaar, maar kost wel een arm en een been) onder. Zoek dan iemand met ervaring en een laag uurtarief, want deze teller gaat dan zeker lopen.

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Flycoo
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011, 15:47

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door Flycoo » 05 mei 2015, 09:21

Eventueel een goed adres voor je.
Eric Steenhuisen van BS engines in moerkapelle.

Schappelijk tarief en zeer kundig in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door Patrickk » 05 mei 2015, 09:26

Ik zou ook eerst de oorzaak zoeken.
Nu uitlijnen en volgende week weer onderdelen vervangen kan je weer uitlijnen....
Even je krik pakken, 1 voorkant opkrikken, het wiel op 9 en 6 uur vast pakken en heen en weer trekken.
Aan de andere kant herhalen en dan weet je alleen hoop meer als je iets hoort tikken.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Mr.Jan
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 feb 2014, 08:30
Locatie: Heerlen - Limburg zuid

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door Mr.Jan » 06 mei 2015, 07:19

Ik zou eens je reactie armen nakijken. Op de triangel zit namelijk een rubberen bus waar de triangel met een soort punt in zit. als deze versleten is zal je bij hard accelereren en of remmen een tik in het stuur kunnen voelen.
Bmw e36 318iS -> 325i Coupé (track tool, Sold)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)
Bmw e46 330i Touring (Sold)
Bmw e39 525i Fl Sedan (Daily)

Gebruikersavatar
e46touringedition
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
Locatie: Moordrecht

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door e46touringedition » 11 mei 2015, 09:28

Thanks voor de tips jongens, ik ga bovenstaande punten eens nalopen en laat weten wat er scheelt...


Was btw dit weekend mn wielen even wassen en merkte toch dat er speling/trilling zat op de voorwielen wanneer je er tegenaan "schopt"....wellicht dat dit meer helderheid geeft in wat er scheelt?

@flycoo: Ben bekend met dat adres :duim: maar thx anyway :zwaai: ..
Share driving pleasure.

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door JorenWDG » 13 mei 2015, 18:42

@mr jan, dat zijn de draagarmrubbers/hydrolagers die topicstarter al vervangen heeft.

Tik in het stuur kan axiaal kogels zijn van de stuurstangen/spoorstangen(binnenste kogels direct na het stuurhuis) of je fuseekogels van je draagarmen, speling kan je checken door tussen het fusee en de draagarm even een steeksleutel oid te zetten en op en neer te bewegen, heb/had zelf ook een tik bij abrupt remmen en sturen , dat is nu een felle kraak geworden, en bij mij zit er speling op de fuseekogels van de draagarmen.

aangezien je draagarmrubbers nu geen speling meer heeft kan het best zijn dat de fuseekogel nu de klappen opvangt en dat hij daarom tikt (dan zat er al speling op)

Gebruikersavatar
e46touringedition
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
Locatie: Moordrecht

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door e46touringedition » 19 mei 2015, 15:44

Hoi Joren,

Mag ik vragen wat het je ongeveer gekost heeft om dat te herstellen?
Of doe je, zoals vele hier ook je onderhoud/reparatie zelf?
Share driving pleasure.

JorenWDG
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2015, 18:19

Re: Tik in het stuur bij abrupt remmen

Bericht door JorenWDG » 27 mei 2015, 12:16

Hallo,

axiaal stuurkogels kosten van B kwaliteit ongeveer 20 euro per stuk, dit is dus de binnenste stang + kogel die aan je stuurhuis uiteinden gaat, buitenste kogels heb ik gelaten, je kan ook een hele spoorstang kopen die zijn zo'n 50 of 40 eur, kogels uit het fusee tikken kan nog wel een vervelend klusje worden zonder goed gereedschap.

draagarmen had ik een tik inzitten, de fuseekogels zitten in een bus in de aluminium draagarm die los zaten, deze heb ik nieuw van Meyle gehaald via Duitsland incl die draagarmrubbers (autoteilemann) voor 290 euro setje. voordeel is dat deze reuze sterk zijn en de kogels los te vervangen zijn (met een pers) en zo'n kogel met bus kost zo'n 30 euro max.

ik doe alles zelf op lagers en rubbers persen na.

een garage zal zo'n 2/3 uur bezig zijn met draagarmen en uurtje met spoorstangen, dus reken maar uit.

groeten

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”