Motorblok naar de ratten?
Motorblok naar de ratten?
Hi Allen,
Slecht nieuws! en ik vrees voor een historisch vroege exit van mijn '99 E36 compact.
Mijn pas gekochte wagen stond al bijna bij de garage voor een check-up. (uitlijnen en motor uitlezen. zie vorige berichten)
Ik merkte dat hij nogal warm kon worden en tot die tijd heb ik er zo min mogelijk in gereden en zodra hij maar iets over de helft kwam heb ik de heater aan gezet op standje 4, raam open.
Gisteren werd hij echt te heet, enkel nog koude lucht uit de heater, direct naar de kant gezet.
Laten afkoelen en proberen te starten. Stationair heel weinig vermogen en in z'n 1 rijden werkte al helemaal niet.
hij maakte niks. (lager dan stationair draaien, net aan blijven.)
Ik heb hem uit gezet en heb m'n pa gebeld om me te slepen.
Ik denk al te weten dat m'n blok naar de ratten is, maar mijn kennis en expertise is zeer beperkt. Ik hoop van jullie iets meer info te kunnen krijgen over wat te doen en wat het kan zijn.Tips en tricks zijn welkom. Naast de keeling was de auto motorisch helemaal goed.
Ik heb hem bekant een maand en was er erg blij mee.
Wie kan me helpen?
Thanks,
TA
Slecht nieuws! en ik vrees voor een historisch vroege exit van mijn '99 E36 compact.
Mijn pas gekochte wagen stond al bijna bij de garage voor een check-up. (uitlijnen en motor uitlezen. zie vorige berichten)
Ik merkte dat hij nogal warm kon worden en tot die tijd heb ik er zo min mogelijk in gereden en zodra hij maar iets over de helft kwam heb ik de heater aan gezet op standje 4, raam open.
Gisteren werd hij echt te heet, enkel nog koude lucht uit de heater, direct naar de kant gezet.
Laten afkoelen en proberen te starten. Stationair heel weinig vermogen en in z'n 1 rijden werkte al helemaal niet.
hij maakte niks. (lager dan stationair draaien, net aan blijven.)
Ik heb hem uit gezet en heb m'n pa gebeld om me te slepen.
Ik denk al te weten dat m'n blok naar de ratten is, maar mijn kennis en expertise is zeer beperkt. Ik hoop van jullie iets meer info te kunnen krijgen over wat te doen en wat het kan zijn.Tips en tricks zijn welkom. Naast de keeling was de auto motorisch helemaal goed.
Ik heb hem bekant een maand en was er erg blij mee.
Wie kan me helpen?
Thanks,
TA
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Motorblok naar de ratten?
Als er geen warme lucht uit de heater komt, wil dat vaak zeggen dat er geen kvs in je systeem zit, of heel weinig. Je koppakking zal er iig tussenuit liggen schat ik zo.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Motorblok naar de ratten?
heb gister meteen gekeken. kon er 1,5 L bij gooien. saignant detail is wel dat ik twee weken geleden hem helemaal ontlucht/ bijgevuld heb. Hier zat dus duidelijk iets niet goed. Heeft de overhitting gister mogelijk meer schade aangericht?
Re: Motorblok naar de ratten?
Kvl op peil brengen en dan het kvl systeem afpersen.Niet gelijk alles losgooien eerst diagnose stellen.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Re: Motorblok naar de ratten?
Dit klinkt redelijk vergelijkbaar met mijn eerst bmw. Een afgerachte e36 komt wel eens voor en ik had ook zo1 gekocht. Er ging vanalles aan kapot of was dusdanig versleten of slecht onderhouden en kan zomaar een domino effect hebben. Als jou auto in het verleden eens te heet is geweest dan beschadigd dat vanalles, maar hoef niet meteen kapot te gaan. Je motorblok kan iets vervormd zijn waardoor de koppakking snel stuk kan gaan, waardoor je via de cilinders koelvloeistof aan het verbranden bent. Interne onderdelen zoals je thermostaat kunnen slecht tegen te veel hitte, als die beschadigd is dan kan die geblokkeerd raken op een punt waarbij de koelvloeistof niet goed gekoelt kan worden. In mijn geval ging ook de waterpomp impeller kapot, deze zijn vaak van plastic en zijn vatbaar voor teveel hitte, dat merk je ook aan het gebrek aan warme lucht uit je ventilatie.
Alles valt te repareren natuurlijk alleen als ik je forumberichten lees dan zou ik even goed nadenken over de euros die je eraan wil verspijkeren,,,
Alles valt te repareren natuurlijk alleen als ik je forumberichten lees dan zou ik even goed nadenken over de euros die je eraan wil verspijkeren,,,
Re: Motorblok naar de ratten?
Tja dat is de grote afweging natuurlijk. Ik baal er enorm van, maar heb niet de indruk dat de BMW echt afgetrapt was. Mototrisch klonk ze erg goed. geen haperingen of getik oid. De warmte was een probleem.
De afweging is dus straks na de diagnose, of ik nog ga investeren, of hem naar de sloop kan brengen bij wijze van spreken.
De afweging is dus straks na de diagnose, of ik nog ga investeren, of hem naar de sloop kan brengen bij wijze van spreken.
Re: Motorblok naar de ratten?
Toen mijn oude 316 ook oververhit raakte klonk en reed hij ook normaal, en de 2 weken erna nog steeds, tot ie stuk ging...
Misschien wel een idee om de auto nog eens goed laten nakijken, en afwachten wat de geschatte reparatiekosten zijn.
Hopelijk valt het mee
Misschien wel een idee om de auto nog eens goed laten nakijken, en afwachten wat de geschatte reparatiekosten zijn.
Hopelijk valt het mee