waar 535d tunen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: waar 535d tunen

Bericht door Toink » 08 mei 2015, 08:42

In Duitsland (2u vanaf Eindhoven, 1.5u vanaf Venlo) zit Schmickler performance. Hoort in hetzelfde rijtje als hierboven, met een specialisatie voor o.a. BMW Z4. Doet veel aan racerij en fijnafstemming van alle motoren die (ook) in de Z4 geleverd zijn. Mijn sDrive35is is er op maat gechipt. Auto een dag weg, zowel bak als motor volledig maatwerk afgestemd incl. aanvullende koeling en vermogensuitdraai voor/na.

Ze maken eigenlijk geen reclame omdat de agenda bijna altijd vol zit. Ik kon na een half jaar terecht en zou er zo weer heen gaan.

Edgar1234

Re: waar 535d tunen

Bericht door Edgar1234 » 08 mei 2015, 10:10

Bart70 schreef:Dit zijn bijvoorbeeld maatwerk tuners : (Ziptuning is er overigens ook eentje in het lijstje naast Tunex)

Misschien dat er nog meer zijn maar dat weet ik zo even niet.

Hartog (VAG)
JD engineering (VAG)
TVS engineering (VAG)
Rica engineering (Volvo)
Squadra (Fiat, Alfa, Lancia)
RS Tuning (Alle merken maatwerk- 1 auto per dag)
Hartog kan alle auto's en Rica maatwerk? Rica is geen slechte tuner, ontwikkeld zelf software maar werkt ook met standaard software laden en tevens doen ze ook alle merken. Zelfde geldt voor VVT, kan op maat en kan standaard chip, staat ook heel goed bekend. European Tuning is een goed bedrijf voor Volvo en Porsche. Beek hoor je ook veel goede dingen over en ja ook over Tunex hoor je goede dingen en ook minder goede dingen.
Maar hoe meer klanten hoe meer klachten..

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: waar 535d tunen

Bericht door Bart70 » 08 mei 2015, 10:29

Tunex en Ziptuning zijn geen maatwerk tuners, beetje onhandig neer gezet misschien

Edit, vorige post aangepast.

Edgar1234

Re: waar 535d tunen

Bericht door Edgar1234 » 08 mei 2015, 11:03

Over beide hoor je wisselende dingen... maar zijn idd geen maatwerk in de zin van "maatwerk op de auto afgestemd" tuners.

Gebruikersavatar
bjornb
Berichten: 723
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:07
Locatie: Den Haag

Re: waar 535d tunen

Bericht door bjornb » 08 mei 2015, 11:59

Toink schreef:In Duitsland (2u vanaf Eindhoven, 1.5u vanaf Venlo) zit Schmickler performance. Hoort in hetzelfde rijtje als hierboven, met een specialisatie voor o.a. BMW Z4. Doet veel aan racerij en fijnafstemming van alle motoren die (ook) in de Z4 geleverd zijn. Mijn sDrive35is is er op maat gechipt. Auto een dag weg, zowel bak als motor volledig maatwerk afgestemd incl. aanvullende koeling en vermogensuitdraai voor/na.

Ze maken eigenlijk geen reclame omdat de agenda bijna altijd vol zit. Ik kon na een half jaar terecht en zou er zo weer heen gaan.
Maar hebben ze ook een rollerbank? :gek: :tong:


BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: waar 535d tunen

Bericht door BMW530/1976 » 08 mei 2015, 13:48

Rollerbank? Wil je jou scooter chippen Bjorn? :whistle:
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: waar 535d tunen

Bericht door Bart70 » 08 mei 2015, 13:49

En nu stop ik even er mee ;)

Gebruikersavatar
bjornb
Berichten: 723
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:07
Locatie: Den Haag

Re: waar 535d tunen

Bericht door bjornb » 08 mei 2015, 13:58

BMW530/1976 schreef:Rollerbank? Wil je jou scooter chippen Bjorn? :whistle:
Lol :D

Kevinio
Berichten: 83
Lid geworden op: 21 apr 2015, 07:21
Locatie: Helmond

Re: waar 535d tunen

Bericht door Kevinio » 08 mei 2015, 22:42

Blijft mooi om te zien dat alles maar over 1 kam wordt geschoren. En om eerlijk te zijn boeit t niet eens wat voor waarde eruit komt met afstellen, als je maar ziet of je iets aan t verbeteren bent ja of nee is het al prima. Je gaat altijd voor de max, en komt t grafiekje niet overeen met die van een maatje van een andere bank, lekker boeiend.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: waar 535d tunen

Bericht door Bart70 » 10 mei 2015, 08:07

Ik heb nog even wat kontakt gehad, omdat niet alles op internet te vinden is natuurlijk en ik graag zoveel mogelijk, nuttige, info hier plaats.

Hier een in mijn ogen heel eerlijk mailtje van Pedro (Hartog Tuning) die samengevat neer zet hoe het een beetje werkt.

Ik mocht deze citeren van hem :

"Hoi Bart,

Ik ben zelf geen heel actieve forummer, maar ken het BimmerPortal wel, er komen regelmatig klanten weg die goede dingen gelezen hadden of gedeelde ervaringen.
De ervaring leert dat veel mensen het waarderen als je daar informatief en eerlijk over praat, maar ook dat er veel zelfbenoemde deskundigen met teveel tijd blijven "bashen", beter weten, eigenwijs doen, "van een vriend van een vriend gehoord hadden", iets op internet gelezen hadden enz. dat je uiteindelijk in een zinloze discussie terecht komt die 2 verliezers kent: De anonieme forummer en ik als herkenbare "deskundige" die dan afgerekend wordt op "heb je niets beters te doen / tijd teveel ofzo? of leugenaar, of opmerkingen als natuurlijk zeg je dat, het is jou bedrijf enz..
Je kunt aanvoelen wie de meeste schade oploopt.
Op een gegeven moment heb je daar geen zin meer in en laat je discussies lekker gaan en focus je je op zo goed mogelijk werk leveren en laat je het publieke informatieve wat meer achterwege en/of doe je dat in de rechtstreekse communicatie, op deze manier verliezen veel forums langzamerhand deskundige input denk ik. Maar dit terzijde.

Over tuning:

Veel mensen denken; 250 - 1000 per tuning, dat is gemakkelijk geld verdienen, half uurtje of 5 uur, ga ik ook doen.
Helaas is dat meestal niet zo.
Soms heb ik een uuromzet van 400,- dat gebeurt. Klinkt goed!
Net als microsoft windows x.x verkoopt op een schijfje van 10 cent voor 300,- euro. Zo werkt dat met "kennis" verkopen in de vorm van software in dit geval. Het allergrootste deel is research. Als ik 1 tuning op een dag verkoop van 400,- ben ik de overige uren bezig met research, ontwikkelen, testen, dure apparatuur, pand, onderhoudskosten, noem alles maar op. Uiteindelijk rijdt ik privé in een heel betaalbare auto en heb een normaal huis, gaat het kortom niet slecht, maar wordt ik ook niet rijk. Er zijn eenvoudiger manieren om geld te verdienen.

Naast goede apparatuur, software, gereedschap, kennis van software en alle diverse systemen, lectuur enz. heb je vooral veel ervaring en gevoel voor techniek nodig.
Een rollenbank/dyno/waterrem is daarbij een mooie aanvulling omdat dit in veel gevallen veel tijd scheelt in de ontwikkeling. Je kunt een motor ideaal op een bepaald toerental/belasting houden om stap voor stap door de kenvelden te lopen, als je 8 stuks 16x16 mappen (kenvelden) hebt voor bijvoorbeeld de ontsteking dan zijn dit heel veel meetpunten, alleen al voor de ontsteking, die heb je dan ook voor brandstof, nokkenastiming enz. enz. Op de weg is dat lastiger en gevaarlijker meten/afstellen. Als je dan ook met de real-time emulator werkt (live data aanpassen) dan scheelt dat rijden met 2 of 3 beeldschermen om ook nog de aandacht bij te houden.
Deze rollenbank gebruiken wij voor een normale tuning niet vaak, alleen als klanten een vooraf/achteraf meting willen hebben en voor bijzondere projecten/ombouw/grote turbo enz. en voor research.
De maattuning voor een normale straatauto heeft daar simpelweg geen baat bij, wij tunen een 320D op de straat net zo goed als op de bank. Heb je bijvoorbeeld een dipje bij 2300tpm dan zie je dat op de curve, maar voel en meet je dat minstens net zo goed... beter zelfs. Een programma op de bank gemaakt schijf ik altijd na op de weg, je hebt geen lawaai, real-time omgevingsvariabelen, trillingen die je op de bank altijd hebt. Het echte finetunen gebeurt altijd op de weg, kun je dat als tuner niet dan kun je beter iets anders gaan doen of met een lagere standaard genoegen nemen.

Wie zegt dat je een testbank nodig hebt heeft er waarschijnlijk zelf een. Zo'n ding kost veel geld, wat je terug moet verdienen en je kunt je ermee onderscheiden van de rest. Je zegt gewoon dat je het nodig hebt om goed te tunen en meer dan de helft van de concurrentie is uitgeschakeld omdat ze er geen hebben. Commercieel gezien een goede zet.
Wij hebben het de eerste 10 jaar zonder gedaan en gaan nu niet ineens zeggen dat het nodig is; het is handig en je kunt een extra service aanbieden (meten, eventueel vooraf en naderhand). Maakt dat het betrouwbaar? Nee. Een rollenbank, en dat gaat op voor elk meetinstrument, is te manipuleren. Aandrijfverliezen, compensatiefactoren, van alles is instelbaar en heeft rechtstreeks invloed op de meetresultaten. Als ik wil kan ik er 100pk bij manipuleren op de grafiek, of minder. dat kan met elk type/merk bank. Natuurlijk doe ik dat niet, maar dat moet je aannemen, controleren kun je het niet, zo simpel is het nu eenmaal. En het gebeurt helaas wel op grote schaal. Tuners worden door veel mensen afgerekend op getallen, hoger is beter. Bijna iedereen wil een mooie grafiek met 20pk meer dan de concurrent.
Onze insteek is anders, wij hebben een andere filosofie. Wij gaan (tenzij nadrukkelijk afgesproken op eigen risico/racedoeleinden) nooit tot de max. Je kunt rondvragen en de meeste tuners zullen je zomaar 10pk meer beloven. Als dat de doorslag geeft dan mis ik die klus niet. Wij gaan bewust voor een veilige tuning, waarbij de resultaten meestal evengoed al boven verwachting zijn, maar zullen een ruime marge inbouwen. Wij doen niet alleen eenmalig tunen, maar zien onze klanten graag na 5 jaar terug met een andere auto, of voor onderhoud/reparatie. Die tuning hoef ik niet perse te verkopen, de mensen die voor de max. gaan (of denken te gaan) zijn niet onze stereotype klant. Wij willen goed werk afleveren waar we achter staan en niemand overtuigen met onwaarschijnlijke of onveilige resultaten. Het is niet de kunst om die laatste pk's eruit te persen in de software.

Er zijn veel specialisten, zoals bijvoorbeeld MTM voor de vag-groep, die niets anders doen dan 1 merk. Dat is goed. Je kunt simpelweg niet alles weten. Niemand kan alle auto's goed tunen, dat is teveel. Wij doen een aantal merken, voornamelijk Europees, omdat er veel overlap is; meestal een Bosch systeem met commonrail van Bosch of Siemens voor de diesels. Een BMW en Audi schelen qua opbouw en techniek niet veel, kunnen we beide tunen, van een Toyota weet ik niets, compleet anders. Daarmee niet gezegd dat het minder is, maar we hebben er geen verstand van dus doen we het niet, met zo'n auto kun je beter naar iemand anders gaan, en dan niet naar iemand beweert alle merken te kunnen tunen.

Er zijn veel cowboys op de markt die voor een relatief laag bedrag tunen, die kopen een bestand in bij een leverancier voor 50,- euro en zetten dat in een auto voor 250,-. Snel 200,- verdient, half uur werk, volgende. Het is een manier, en vaak werkt het ook nog. Je kunt een gemiddeld programma schrijven dat redelijk werkt. Meer koppel en vermogen, doet het schijnbaar prima. Het is niet geniaal, je hebt eens een foutcode of kapotte turbo, maar het gros doet het redelijk. Soms komt iemand terug, dan maak je hem standaard en ga je verder met de volgende. Veel mensen zijn hier heel enthousiast over. Bij macdonalds is het ook altijd druk. Je gaat met een volle maag terug en je hebt weinig uitgegeven. Maar persoonlijk ga ik liever naar een goed restaurant, waar aandacht aan het eten is besteed, waar je service krijgt, waar je niet ziek van wordt op korte of lange termijn en waarvan je "weet" dat de kwaliteit hoog is, zo werkt het in de tuning ook. Je krijgt voor 250,- niet het neusje van de zalm, maar een vette burger in een deegbal en een volle maag. Het werkt, maar er is beter. Als je dan 30pk gaat tunen is dan die 150,- euro echt belangrijk? In je kostbare auto van 30.000 euro?

Wij werken ook met dealers die onze tuning verkopen, het is een manier om je research rendabel te maken en landelijk te werken. Maar zeker geen cowboys. Gerenommeerde specialisten/dealers die zelf heel goed kunnen meten wat er gebeurt, diagnose kunnen stellen en logbestanden aan ons doorsturen waardoor wij op afstand toch op maat kunnen werken. We verkopen onze kennis niet aan jan en alleman, dat doet geen enkele goede tuner, je kunt alleen overleven door kwaliteit voor een realistisch bedrag te verkopen. Je kunt van MTM, of andere merktuner geen software kopen als budgettuner. Verkopen ze niet, ook niet voor 1000,-

En iedereen maakt fouten, wij ook. Wij zien ook wel eens klanten terug die ergens ontevreden over zijn, dan los je dat op, steek je daar nog eens een paar uur in, of je gaat op zoek naar een probleem in de hardware, lekke klep, defecte sensor, wat het ook is. Service verlenen en weten waar je mee bezig bent, een brug in je werkplaats met kundige monteurs is belangrijker dan een dyno van 100.000..

Dit is geen verhaaltje om zieltjes te winnen, ik zeg vaak dingen waar mensen op afknappen, niet willen horen, of arrogant vinden, dat is niet de insteek. Ik wil ook niet beweren dat we de allerbeste zijn of alles beter weten, maar we streven er naar het zo goed mogelijk te doen op een eerlijke manier en daar ons brood mee te verdienen, met duurzame oplossingen en veel liefde voor het vak."

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: waar 535d tunen

Bericht door Quadrantz » 10 mei 2015, 08:51

Ik vind dat Pedro het goed verwoord heeft (op de mac-donalds en sterren restaurant vergelijking na dan :P), hij komt erg goed over in ieder geval :duim:

Nog steeds ben ik wel van mening dat als de standaard chip die ingekocht word (bij een goed bedrijf) dat dit voor sommige mensen prima is (wat Pedro ook aangeeft). 99% van de tijd cruise ik voornamelijk in de auto (veel snelweg km's) en die 1% vind ik het leuk om wat steviger door te rijden, stoplichtsprintje of vervelende audi's/volvo's eruit te trekken :). Maargoed ik vind het wel belangrijk dat de tuning binnen de veiligheidsmarges blijft wat ik ook gecheckt heb want ik heb weinig zin in kapotte onderdelen (iets risico loop je altijd wel natuurlijk).

Het is dus mijn inziens afhankelijk van je rijstijl en je wensen of je voor een standaard chip moet gaan of voor maatwerk :duim:

Edgar1234

Re: waar 535d tunen

Bericht door Edgar1234 » 10 mei 2015, 09:40

Mooi stukje! Ook klasse van Bart dat hij een expert aan het woord laat :duim:

Gebruikersavatar
W_B
Berichten: 473
Lid geworden op: 18 apr 2011, 13:15

Re: waar 535d tunen

Bericht door W_B » 10 mei 2015, 09:56

Leuk stukje.
En gedeeltelijke waar. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook om in hoeverre je portemonnee toereikend is.
Dat er een verschil zit tussen goedkope en duurdere tuning lijkt me duidelijk. Maar het maakt de goedkopere
tuning niet perse slechter.
Ook heeft de een minder eisen dan de ander.
Zo ken ik mensen die al jaren hun auto na tevredenheid naar de Kwik-fit brengen.
En ik zou er nog geen band laten verwisselen. :+
EN zo is er voor ieder wat wils ;)
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Edgar1234

Re: waar 535d tunen

Bericht door Edgar1234 » 10 mei 2015, 12:39

Gedeeltelijk waar? Jij bent ook expert begrijp ik? Lees het anders nog is :whistle:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Performance en tuning”