OPGELOST - Raar probleem airco

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Anelski

OPGELOST - Raar probleem airco

Bericht door Anelski » 12 mei 2015, 11:31

Middag BMW-rijders,

Graag jullie hulp met het volgend probleem:

Gisteren de condensor van mijn e61 vervangen omdat vorige week bij het bijvullen van de airco een melding kwam dat er een lekkage zou zitten. Eerst heb ik natuurlijk een paar dagen rondgereden met de tracer in de airco, maar daarmee konden we het lek niet vinden. Wel was het vreemd dat er bij het leeghalen maar 80 gram tracer uitgehaald was, terwijl er 250 inging.

Na het vervangen gisteren hebben we vervolgens de airco onder druk gezet. Begonnen op 9,2 bar en na 35 was de druk 9,0 bar. Een marge wat eigenlijk prima is. Zoals ik begreep.

Echter bij het vacumeren gaf het apparaat weer aan dat er een lek zit. :(
De ventilatie doet t ook niet, hij blaast niet ook als de airco uit is. Dus als ie op handmatig gezet wordt. Hebben jullie nog tips over waar ik naar een lek zou kunnen zoeken? Ik vermoed dat ik het dashboard toch uit elkaar zal moeten halen voor de blower motor en kachelweerstand (dat daar het probleem ook zit), maar ik ben een beetje uit de opties voor plaatsen waar het lek zou kunnen zitten. Want ik kan het me niet voorstellen dat ie een lekkage aangeeft als de blowermotor of kachelweerstand niet goed zijn?

De auto is uitgelezen en geeft geen foutmeldingen aan die er mee te maken zouden kunnen hebben. Wel iets over een raamcondens sensor, maar dat kan er mijns inziens niets mee te maken hebben.

Heel erg bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes,
Anelski
Laatst gewijzigd door Anelski op 04 jun 2015, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

bjornb

Re: Raar probleem airco

Bericht door bjornb » 12 mei 2015, 11:41

De raamcondenssensor is weel deel van het automatische programma. Misschien heb je daar wat aan.

tom_il

Bericht door tom_il » 12 mei 2015, 12:29

Raamcondensator sensor is niet essentieel, airco werkt er zonder ook perfect.

Mij lijkt het eerder dat de airco wegens de lage druk in veiligheid gegaan is, en hier manueel dient uitgehaald worden.Het is wel een groot toeval dat er zowel een lek is als de blower die stuk is. Of was de blower al langer een probleem ?
Hoe is de auto uitgelezen, met officiële BMW apparatuur ? Niet alle apparatuur detecteert namelijk al de foutmeldingen.
525d E61 2007 pre-LCI

Anelski

Bericht door Anelski » 12 mei 2015, 15:22

Hij is met een algemene apparatuur uitgelezen. Ik ga vanavond/morgen het uitlezen met INPA en ISTA.

Kan hij dan via die programma's uit de "noodloop" gehaald worden, Tom? Weet jij ook hoe dat moet?

De blower is ongeveer in dezelfde periode "stuk" gegaan toen er geen al te koude lucht uit de airco kwam.

tom_il

Bericht door tom_il » 12 mei 2015, 17:44

Verder erover nadenken lijkt het raar dat de blower hierdoor niet meer zou werken. Compressor lijkt mij logisch blower niet. Uiteindelijk werkt de verluchting ook zonder airco.
Dan toch de blower zelf, of de bediening maar dit gebeurt zelden, meeste kans is helaas de blower zelf.
Laatst gewijzigd door tom_il op 12 mei 2015, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Edward320d

Bericht door Edward320d » 12 mei 2015, 21:10

Volgens mij is het zo als de blower niet draait gaat de airco uit. Dus dan zou ik eerst zorgen dat de blower weer aan het werk gaat. Overigens niet heel eenvoudig bij te komen maar wel een vaker voorkomend euvel bij deze wagens.
BMW E60 530d High Executive

Anelski

Bericht door Anelski » 12 mei 2015, 21:31

Dank jullie wel voor het meedenken. Maar verklaren jullie antwoorden ook het feit dat er steeds een melding komt dat de airco lek is?

bmw530i

Bericht door bmw530i » 12 mei 2015, 22:12

Bij mijn was de nieuwe condensor op de droger lek, ook kan het overdrukventiel kapot zijn of misschien de pomp lek op de as.
Maar met de tracer zou het toch moeten lukken, anders even met een snuffelaar.
De ventilator zou idd ten alletijden moeten draaien.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

Edward320d

Bericht door Edward320d » 12 mei 2015, 22:29

Ik zou er niet helemaal blind op varen dat als de vacuümtest zegt dat er lekkage is dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Het vacumeren is in de eerste plaats bedoeld om al het vocht uit het systeem te halen en om de olie bij te vullen. Er kan nog best ergens in het systeem een luchtbel zitten die ervoor zorgt dat het vacuüm terug loopt. Je test immers op deze manier het systeem precies andersom dan het gebruikt wordt ( 10 -12 bar overdruk) dus ik zou gewoon nogmaals vacumeren en dan bij voorkeur 20 min en dan nogmaals kijken wat er gebeurt. Als er geen trace sporen zijn en de druktest blijft goed dan mag je aannemen dat het systeem dicht is. Kleine slag om de arm want er wordt met stikstof getest en die moleculen zijn wel groter dan van het aircogas dus theoretisch zou het zo kunnen zijn dat het met stikstof net wel dicht is en dat er toch gas vervliegt.
BMW E60 530d High Executive

Source

Bericht door Source » 12 mei 2015, 22:58

Ik zou eerst je blower maken.
Met die tracer moet je dat lek wel vinden als je dat niet lukt dan heb je niet alles bekeken.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Anelski

Bericht door Anelski » 13 mei 2015, 18:12

Source, heb je nog tips waar te kijken? Behalve condensor en de leidingen eromheen...

bmw530i

Bericht door bmw530i » 13 mei 2015, 23:06

Als je goed leest zijn er al diversen tips gegeven.
En daarmee moet je het gevonden krijgen.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d

Anelski

Bericht door Anelski » 20 mei 2015, 16:58

Even een update:

Afgelopen 2 dagen (in etappen van 2 uurtjes per dag :) ) bezig geweest met het vervangen van de kachelmotor en weerstand. Dus de middenconsole er uit gehaald, alle apparatuur en..... hij doet het :gekdoen: :gekdoen: . Een opluchting!

Nu nog uitvogelen waar het lek van de airco zit want als het goed is zit de tracer er nog in. Hopelijk (als ie lek is) gaat ie laten zien waar.

Wel een ander gek dingetje nadat ik alles teruggezet heb: de radio, Dension, geluid, telefoon/bluetooth doen het wel, maar de Menu-knop en iDrive niet... :'( . Ik ben er zeker van dat ik het stekkertje van de menu-knop weer aangesloten heb, maar dat wordt denk ik nog even checken.

EDIT: Vanochtend even nagekeken, was in de wirwar van de stekkertjes vergeten om de iDrive stekker weer terug te plaatsen. :gek: Menu knop was wel voorzien van functie. Nu doet alles het weer :)!! :gekdoen:

Ik hou jullie op de hoogte van de airco. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Anelski

Re: OPGELOST - Raar probleem airco

Bericht door Anelski » 04 jun 2015, 13:58

Uiteindelijk de nieuwe egel geplaatst en de airco bijgevuld! Nu functioneert alles weer top en kunnen we met genieten van het mooie weer zonder de plekken onder de oksels :)

Bart70
Contacteer:

Re: OPGELOST - Raar probleem airco

Bericht door Bart70 » 04 jun 2015, 13:59

:duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”