diesel geur...
diesel geur...
beste forumleden,
Ik heb in het kader van zoveel mogelijk zelf onderhoud doen (maar misschien ben ik nu tegen een grens aan gelopen...) recent mijn dieselfilter vervangen. In de (volledig bekende) onderhoudsgeschiedenis zag ik dat nog niet staan, auto heeft nu 160.000 km gelopen.
Een Mann dieselfilter voor mijn type (530D uit 2008) besteld; Haynes manual voor de zekerheid erbij en de wissel gedaan; leek niet een moeilijke klus. Na plaatsen auto 1 minuut op contact gezet zonder starten en vervolgens wegrijden zonder problemen.
In de twee weken hierna nu een aantal keren een geur bemerkt (ik denk diesel, maar twijfel). Je ruikt de geur als de auto een tijdje flink heeft gereden (gewoon stuk snelweg ofzo) en dan of even stilstaat of langzamer rijdt. Geur komt via de ventilatieroosters naar binnen en "verdwijnt" weer als je weer vaart maakt. Als je uit de auto stapt ruik je ook korte tijd dieselgeur rond de auto.
Gisteren dus opnieuw onder de auto gekeken naar het filter, maar filter lijkt gewoon droog op de aansluitplekken van de slangen. Keek "even snel" dus vergat om ook de auto te starten om te kijken of er onder druk ook lekkage te zien is; dat moet ik misschien nog even doen. Bodemplaten waren droog.
Hoe dan ook: je zou denken: filter vervangen, daarna dieselgeur, moet de oorzaak zijn.
Maar de check van gisteren leverde niks op, of zegt dat niets? En hoe komt de geur dan van onder de auto via de ventilatie in het interieur terecht. En zeggen de droge bodemplaten iets? Of vervliegt diesel meteen zodat je niks op de bodemplaten kan zien (zoals bij olielekkage wel). Geeft een diesellek in het brandstofsysteem een foutmelding in Rheingold Ista-D?
Graag jullie meedenken / hulp / advies, ben bang dat ik anders hem naar de dealer moet rijden, want is geen plezierige situatie, zo met die dieselgeur. Veel dank!
Ik heb in het kader van zoveel mogelijk zelf onderhoud doen (maar misschien ben ik nu tegen een grens aan gelopen...) recent mijn dieselfilter vervangen. In de (volledig bekende) onderhoudsgeschiedenis zag ik dat nog niet staan, auto heeft nu 160.000 km gelopen.
Een Mann dieselfilter voor mijn type (530D uit 2008) besteld; Haynes manual voor de zekerheid erbij en de wissel gedaan; leek niet een moeilijke klus. Na plaatsen auto 1 minuut op contact gezet zonder starten en vervolgens wegrijden zonder problemen.
In de twee weken hierna nu een aantal keren een geur bemerkt (ik denk diesel, maar twijfel). Je ruikt de geur als de auto een tijdje flink heeft gereden (gewoon stuk snelweg ofzo) en dan of even stilstaat of langzamer rijdt. Geur komt via de ventilatieroosters naar binnen en "verdwijnt" weer als je weer vaart maakt. Als je uit de auto stapt ruik je ook korte tijd dieselgeur rond de auto.
Gisteren dus opnieuw onder de auto gekeken naar het filter, maar filter lijkt gewoon droog op de aansluitplekken van de slangen. Keek "even snel" dus vergat om ook de auto te starten om te kijken of er onder druk ook lekkage te zien is; dat moet ik misschien nog even doen. Bodemplaten waren droog.
Hoe dan ook: je zou denken: filter vervangen, daarna dieselgeur, moet de oorzaak zijn.
Maar de check van gisteren leverde niks op, of zegt dat niets? En hoe komt de geur dan van onder de auto via de ventilatie in het interieur terecht. En zeggen de droge bodemplaten iets? Of vervliegt diesel meteen zodat je niks op de bodemplaten kan zien (zoals bij olielekkage wel). Geeft een diesellek in het brandstofsysteem een foutmelding in Rheingold Ista-D?
Graag jullie meedenken / hulp / advies, ben bang dat ik anders hem naar de dealer moet rijden, want is geen plezierige situatie, zo met die dieselgeur. Veel dank!
Re: diesel geur...
Check even je brandstofleidingen onder de bodemplaat, bodemplaat verwijderen en dan zie je de leidingen lopen, ik herinner me dat ik een tijdje een benzinelucht rook af en toe, 2 maandjes daarna bleken de leidingen doorgerot te zijn, bekend euvel bij de E61, staat verder los van je filter maar kan gewoon toeval zijn of tussen je oren zitten dat je het nu ineens ruikt omdat je het filter verwisseld hebt en de geur nu ineens wel oppakt. Leidingen lopen aan de bestuurderkant boven de bodemplaat.
Ik neem aan dat hier geen verschil in zit van diesel t.o.v. benzine, correct me if i'm wrong.
Ik rook het dan wel alleen na het rijden, bij stilstaan, niet onder het rijden, maar even checken kan geen kwaad
Ik neem aan dat hier geen verschil in zit van diesel t.o.v. benzine, correct me if i'm wrong.
Ik rook het dan wel alleen na het rijden, bij stilstaan, niet onder het rijden, maar even checken kan geen kwaad

Re: diesel geur...
Heb je niet toevallig ook je roetfilter verwijderd? 
Daar schijn je ook een behoorlijke diesel meur van te krijgen.

Daar schijn je ook een behoorlijke diesel meur van te krijgen.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: diesel geur...
Of in diesel gestaan , evt met tanken dat het nu op je vloermat zit?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: diesel geur...
Bedankt voor het meedenken!
Roetfilter zit er nog gewoon in; in de diesel gestaan kan altijd, maar het treedt herhaaldelijk op, bij meerdere ritten op meerdere dagen in twee weken tijd. En dat is het er 90% van de rit niet, behalve op de momenten zoals ik ze hierboven beschreef....
Ik bedenk me nu nog wat anders: ik heb een maand of twee rondgereden met teveel olie: heb voor het eerst zelf oliebeurtje gedaan, waarbij blijkbaar teveel olie gevuld. Het oliepijl was 2-3 mm boven de maximaal op de peilstok. Ik dacht eerst dat dat niet veel teveel zou zijn en het vanzelf wat zou dalen, maar nu het twee maanden later nog evenveel was, heb ik er rond 600cc uitgehaald, daarmee kwam het peil op de stok ongeveer milimetertje onder max. Kan twee maanden met die hoeveelheid teveel olie schadelijk zijn? Kan dit iets te maken hebben met het "geurverhaal"?
Maar toch, boerenverstand zegt: voor het eerst opgevallen na filterwissel, ligt voor de hand dat het daar iets mee te maken heeft... Ga in elk geval nog eens kijken, nu ook met check brandstofleidingen. Hoe zie je aan een leiding dat ie doorgerot is?
En klopt deze redenatie: als je de auto op een brug hebt en de bodemplaten verwijderd en je start dan de auto, dan zou je (vanwege het hogedruksysteem) toch heel snel eventuele lekkages voor / achter / bij het filter moeten merken? Gaat niet met kleine druppeltjes lijkt me, maar onder hoge druk..?
Roetfilter zit er nog gewoon in; in de diesel gestaan kan altijd, maar het treedt herhaaldelijk op, bij meerdere ritten op meerdere dagen in twee weken tijd. En dat is het er 90% van de rit niet, behalve op de momenten zoals ik ze hierboven beschreef....
Ik bedenk me nu nog wat anders: ik heb een maand of twee rondgereden met teveel olie: heb voor het eerst zelf oliebeurtje gedaan, waarbij blijkbaar teveel olie gevuld. Het oliepijl was 2-3 mm boven de maximaal op de peilstok. Ik dacht eerst dat dat niet veel teveel zou zijn en het vanzelf wat zou dalen, maar nu het twee maanden later nog evenveel was, heb ik er rond 600cc uitgehaald, daarmee kwam het peil op de stok ongeveer milimetertje onder max. Kan twee maanden met die hoeveelheid teveel olie schadelijk zijn? Kan dit iets te maken hebben met het "geurverhaal"?
Maar toch, boerenverstand zegt: voor het eerst opgevallen na filterwissel, ligt voor de hand dat het daar iets mee te maken heeft... Ga in elk geval nog eens kijken, nu ook met check brandstofleidingen. Hoe zie je aan een leiding dat ie doorgerot is?
En klopt deze redenatie: als je de auto op een brug hebt en de bodemplaten verwijderd en je start dan de auto, dan zou je (vanwege het hogedruksysteem) toch heel snel eventuele lekkages voor / achter / bij het filter moeten merken? Gaat niet met kleine druppeltjes lijkt me, maar onder hoge druk..?
Re: diesel geur...
Bedoel je niet dat je verbrande dieselgeur ruikt? Want dan denk ik dat je uitlaatspruitstuk gescheurd is.
Komt vaak voor bij deze types en dat ruik je wanneer je stilstaat. Wanneer je rijdt merk je er vrijwel niets van.
Mvg ddv
Komt vaak voor bij deze types en dat ruik je wanneer je stilstaat. Wanneer je rijdt merk je er vrijwel niets van.
Mvg ddv
"_______"
Re: diesel geur...
Er is een verschil in diesel of olie geur
denk dat je het hebt over verbrande olie geur.
1 druppel op je uitlaat stinkt behoorlijk.
het hoeft dus geen giga lekkage te zijn.
het moet wel te zien zijn middels verkleuring op die plek.
Heb het ooit met mn subaru gehad.
was idd maar 1 druppel en alleen onder zware belasting.
kwam bij mij van een lekke pakking.
Als het diesel geur is dan moet je zoeken bij een lekkende verstuiver of je dieselpomp.
denk dat je het hebt over verbrande olie geur.
1 druppel op je uitlaat stinkt behoorlijk.
het hoeft dus geen giga lekkage te zijn.
het moet wel te zien zijn middels verkleuring op die plek.
Heb het ooit met mn subaru gehad.
was idd maar 1 druppel en alleen onder zware belasting.
kwam bij mij van een lekke pakking.
Als het diesel geur is dan moet je zoeken bij een lekkende verstuiver of je dieselpomp.
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: diesel geur...
Tja, ik heb helaas niet een super getrainde neus op auto gebied. Diesel, verbrande diesel, olie, verbrande olie, ik weet het niet precies. Duidelijk is wel dat het inderdaad met name na langere / zwaardere belasting optreedt en niet bij kortere ritten (<30 minuten).
Ben met de auto bij een BMW specialist geweest (Auto Gulberg) die voor me hebben gekeken: diesel filter en leidingen zijn in orde, geen lekkage op bodemplaat. Heeft ook kort naar uitlaatspruitstuk gekeken (dwz van onderen en via motorkap, hij vond dat alles er droog uit zag...).
- als het nu een druppel olie op de uitlaat zou zijn, zou je dat dan niet alleen buiten de auto moeten ruiken (ik ruik het zeker ook in de auto). En welke pakking bedoel je met "lekke pakking" (sorry voor de beginnersvraag..). En hoe kom je daarachter?
- als het toch het uitlaatspruitstuk zou zijn, hoe kom je daar achter, of weet je dat pas bij de daadwerkelijke vervanging? Ik dacht trouwens dat je dan echt uitlaatgeuren ruikt...
Thanks voor de hulp!
Ben met de auto bij een BMW specialist geweest (Auto Gulberg) die voor me hebben gekeken: diesel filter en leidingen zijn in orde, geen lekkage op bodemplaat. Heeft ook kort naar uitlaatspruitstuk gekeken (dwz van onderen en via motorkap, hij vond dat alles er droog uit zag...).
- als het nu een druppel olie op de uitlaat zou zijn, zou je dat dan niet alleen buiten de auto moeten ruiken (ik ruik het zeker ook in de auto). En welke pakking bedoel je met "lekke pakking" (sorry voor de beginnersvraag..). En hoe kom je daarachter?
- als het toch het uitlaatspruitstuk zou zijn, hoe kom je daar achter, of weet je dat pas bij de daadwerkelijke vervanging? Ik dacht trouwens dat je dan echt uitlaatgeuren ruikt...
Thanks voor de hulp!
Re: diesel geur...
lekke kleppendeksel of koppakking.
dat ruik je zowel buiten als in de auto.
bij was het een koppakking maar absoluut minimaal.
alleen bij lange ritten en zwaardere belasting rook je het goed.
Ik heb er nog lang mee gereden (kleine 50.000) om hem vervolgens in te ruilen.
zoals gezegd, een hele kleine lekkage naar buiten toe.
olieverbruik was nog steeds 1 liter op 40k
dat ruik je zowel buiten als in de auto.
bij was het een koppakking maar absoluut minimaal.
alleen bij lange ritten en zwaardere belasting rook je het goed.
Ik heb er nog lang mee gereden (kleine 50.000) om hem vervolgens in te ruilen.
zoals gezegd, een hele kleine lekkage naar buiten toe.
olieverbruik was nog steeds 1 liter op 40k
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: diesel geur...
Vanmiddag nog even een lange rit gemaakt: je ruikt het inderdaad alleen kort bij stilstaan voor stoplicht ofzo, nooit tijdens rijden. In totaal 1-2x sinds 3 weken buiten de auto geroken; verder eigenlijk alleen binnen. De geur heeft iets van diesel, maar of het verbrande of onverbrande diesel is, durf ik niet te zeggen.
@ddv: zelf ook gehad? hoe bevestig je zo'n vermoeden? of komt dat pas als je het uitlaatspruitstuk aan het vervangen bent?
Hoop uiteraard eerder op uitlaatspruitstuk dan op koppakking of kleppendeksel. Uitlaatspruitstuk is blijkbaar veel voorkomend probleem bij E60/E61, dus ik hoop dat ik de statistiek mee heb.
@rens914: en hoe weet je nu dat het koppakking of kleppendeksel is? lekke koppakking geeft toch ook koelvloeistof verlies en stijgende oliepijl of niet?
@ddv: zelf ook gehad? hoe bevestig je zo'n vermoeden? of komt dat pas als je het uitlaatspruitstuk aan het vervangen bent?
Hoop uiteraard eerder op uitlaatspruitstuk dan op koppakking of kleppendeksel. Uitlaatspruitstuk is blijkbaar veel voorkomend probleem bij E60/E61, dus ik hoop dat ik de statistiek mee heb.
@rens914: en hoe weet je nu dat het koppakking of kleppendeksel is? lekke koppakking geeft toch ook koelvloeistof verlies en stijgende oliepijl of niet?
Re: diesel geur...
oja, auto uitgelezen, enige belangrijke melding was "glow plug 1", maar enige relatie met bovenstaande lijkt me niet waaarschijnlijk, toch?
Re: diesel geur...
Kijk eens onder de afdekkap van je motorblok. Alle verstuivers zijn onderling met elkaar verbonden middels een retourslangetje. Dit slangetje (hier een voorbeeld) bevat de diesel die niet gebruikt is, en brengt het weer terug naar de tank.
Er zit hier een stukje tussen dat lijkt op vacuumslang en zie je waarschijnlijk snel of die lekt. En dat ruik je dan binnen en buiten de auto.
Er zit hier een stukje tussen dat lijkt op vacuumslang en zie je waarschijnlijk snel of die lekt. En dat ruik je dan binnen en buiten de auto.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: diesel geur...
Gescheurd uitlaatspruitstuk was bij mij goed te zien als ik mijn motorkap open deed en kortstondig gas gaf. Dan kwam er een klein rookpluimpje te voorschijn ter hoogte van de turbo.
Mvg ddv
Mvg ddv
"_______"
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: diesel geur...
De dieselgeur klacht had ik ook bij een E39, bleek het probleem te zijn wat knakkel beschrijft.
Re: diesel geur...
bedankt voor de tips!
@knakkel: heb onder de afdekkap gekeken, maar vind het lastig om het door jouw bedoelde slang te onderscheiden: je bedoelt, denk ik, nummer 1 op de link die je gaf en op dat overzichtsplaatje is het wel duidelijk, maar iets dergelijks zie ik bij mij niet direct terug. Zou je hem op dit plaatje willen aanwijzen, met name het gedeelte dat zou kunnen lekken?
http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E90-E91-E ... 1012967430
Dank!
@knakkel: heb onder de afdekkap gekeken, maar vind het lastig om het door jouw bedoelde slang te onderscheiden: je bedoelt, denk ik, nummer 1 op de link die je gaf en op dat overzichtsplaatje is het wel duidelijk, maar iets dergelijks zie ik bij mij niet direct terug. Zou je hem op dit plaatje willen aanwijzen, met name het gedeelte dat zou kunnen lekken?
http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E90-E91-E ... 1012967430
Dank!