[E46] M3 cabrio SMG 2003

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Beros

[E46] M3 cabrio SMG 2003

Bericht door Beros » 02 jun 2015, 21:59

Sinds kort ben ik in het bezit van een origineel Nederlandse M3 cabrio uit 2003 (pre-fl) met SMG bak. Ik heb de auto gekocht van de tweede eigenaar, die hem ruim 9 jaar in bezit heeft gehad. De km stand is ongeveer 120k km. De auto is nog helemaal origineel en zo ga ik hem in principe ook laten.

Het rijden met de SMG was maar heel even wennen. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor een handbak, maar de SMG is leuk speelgoed. Het volautomatisch kunnen rijden is prettig voor de file en in druk (stads)verkeer, de rest van de tijd schakel ik het liefst handmatig. De M3 is voor mij een heel mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Ik heb ook in eerste instantie met name naar 330's gekeken en daarin miste ik iets: het zescilindergeluid komt bij lage toeren niet zo mooi uit de verf als ik zou wensen (met de standaarduitlaat), de besturing is erg indirect en het vermogen zit behoorlijk bovenin het toerengebied wat i.c.m. de vijfbakken waarin ik reed de auto niet supersnel maakt. Met 1560kg is een 330 cabrio ook gewoon een zware jongen. Als auto voor erbij wilde ik wel iets specialers dan mijn dagelijkse auto (Alfa GT V6) en dat was de 330 niet. De M3 is wat dat betreft echt een stuk spectaculairder. Met name qua vermogen, geluid, uitstraling.. Een genot om in te rijden. Ook hier nog wel die indirecte besturing; in bochten kun je de flippers niet goed gebruiken omdat je zoveel moet overpakken. Het comfort valt me erg mee, de auto is niet spijkerhard (standaard 18 inch) en prima dagelijks bruikbaar en voor lange afstanden. Met de kap open en het windscherm is het heerlijk toeren, ook bij lagere temperaturen moet dit wel lukken dankzij de goede verwarming en stoelverwarming.

Belangrijkste opties:
- Carbonschwarz met Zimt leder
- Harman Kardon
- Lendensteun
- PDC
- Xenon
- Verwarmde voorstoelen
- 16:9 Navi
- Regensensor

Bij aankoop was met name het interieur aan een poetsbeurt toe. Dit is al enorm opgeknapt nadat ik er flink wat uurtjes in heb gestoken en het klepje van de asbak is vervangen. Uiteraard heb ik ook het leer schoongemaakt en ingevet. Ook de buitenkant heb ik helemaal onder handen genomen, met uitgebreid wassen, kleien, PB black hole en Collinite 845. Een keer polijsten zou nog wel veel toe kunnen voegen, de lak is weliswaar in goede staat maar vertoont wel behoorlijk wat swirls.

Technisch is de auto goed bijgehouden. Er is geen achterstallig onderhoud en de recalls zijn uitgevoerd. Op het wensen- en to do lijstje staat voorlopig:
1. herstellen blanke lakbeschadiging (ca. 3cm blanke lak losgelaten a.g.v. hogedrukspuit) - spot repair?
2. beschadiging binnenkant kap laten repareren
3. middenconsole met autotelefoon vernieuwen danwel vervangen voor unit met bluetooth en SD/USB aansluiting
4. reflector achterklep vervangen
5. langere termijn: leer/stiksel bestuurdersstoel herstellen, gebruikssporen rond :///m: logo stuur wegwerken, polijstbeurt

De foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het poetsen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als iemand nog tips heeft voor goede adressen voor de verbeterpunten 1-3 dan hoor ik het graag. De blanke lakbeschadiging zou ik het liefst aanpakken met een spot repair en niet hele panelen hoeven overspuiten. Verder wil ik graag zsm moderne connectiviteit toevoegen (BT en SD/USB aansluiting). Hiervoor is vast veel op het forum te vinden, maar specifieke tips zijn altijd welkom. :duim:

Hansvlaa

Re: [E46] M3 cabrio SMG 2003

Bericht door Hansvlaa » 02 jun 2015, 22:11

Wat een prachtige M! Ik weet het, want heb precies dezelfde ;) . Dezelfde leeftijd en kleurstellingen. Alleen al wel BT. Heel veel plezier ermee! Kom je nog naar Bimmerfest komend weekend?
E46 M3 cabriolet
G31 520d touring
BMW Cruise Bike..
-------------------------
Goede herinneringen: E21 320/6 - E21 323i - E30 318i cabrio - E39 525TDS - E39 530d touring - E61 535d touring - E93 335i cabrio - E46 330Ci cabrio - F11 520d touring

francois1994

Bericht door francois1994 » 03 jun 2015, 22:17

Gave bak zeg! Vooral lekker met het weer komende dagen.. :)

Over het usb/aux verhaal kun je kijken op motrade.nl, daar hebben ze verschillende interfaces voor de Bmw. Heb vandaag toevallig de mijne ook ingebouwd. Werkt perfect!

Veel rijplezier!
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01

Ovanjole

Bericht door Ovanjole » 03 jun 2015, 22:26

Hele mooie wagen!
Veel plezier ermee, en succes met de aandachtspuntjes! :///m:

Danishbmw

Bericht door Danishbmw » 04 jun 2015, 12:42

Cabrio en M = :duimen:

Zit de :///m: type aanduiding wel op de goeie plek, lijkt zo hoog?
M3 e46 Individual Estoril Blue| Eissenman sport 4x76| KW v2 | Porsche 4pot klauwen | csl schijven | powerflex zwart in subframe/diff/RTABS | Michelin cup +

Martijn.

Bericht door Martijn. » 04 jun 2015, 20:05

Hele mooie M3 !!

Veel plezier ermee, maar dat zal zeker lukken.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Beros

Bericht door Beros » 08 jun 2015, 23:13

Bedankt voor de leuke reacties!

Het logo op de achterklep lijkt inderdaad te hoog te zitten, als ik dit zo vergelijk met plaatjes op internet. Scherp, was mij nog niet opgevallen. De achterklep is ooit overgespoten en blijkbaar is het logo niet op de goede plek teruggeplakt. Het spuitwerk zelf is trouwens ook niet al te netjes gedaan, er zitten ook wat strepen op waar ik even een poetser naar ga laten kijken. Misschien laat ik dat nog wel een keer opnieuw spuiten.

Na een paar honderd kilometer begon het SMG lampje even te branden, daar ga ik ook naar laten kijken. De computer gaf als suggestie het vervangen van een relais. Hopelijk is het daarmee opgelost. Verder zitten er scheurtjes in de multiriem, werd niet opgemerkt bij de aankoopkeuring.. :s -_- :nee: Hopelijk komen er verder geen onaangename verrassingen meer aan het licht.

Verder ben ik me een beetje aan het worstelen door alle radio upgrades. Ik kom uit op Grom BT2 of een Dension Gateway. Weet iemand precies welk type ik hiervoor moet hebben? Ik wil in ieder geval een USB poort (die liefst ook Android telefoons herkent) en een BT mic/streaming audio. Aansluiting in het dashboard om te voorkomen dat er allemaal kabels van de kofferbak naar voren gelegd moeten worden. Ik heb dus een 16:9 navi met HK audio en cd-wisselaar. Heeft iemand vaker met dit bijltje gehakt?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”