radiateur vervangen
radiateur vervangen
Beste allemaal,
Van mijn 318I E46 1998, lekt de radiateur boven in de haakse bocht waar bovenste slang opzit, zoals ik het nu kan zien.
Mijn vraag , is de radiateur vrij makkelijk te vervangen?
Verdere Tips welkom.
Hier zie ik dat speciaal gereedschap wordt gebruikt , voor verwijderen ventilator, al is dit wel een ander type wagen
https://www.youtube.com/watch?v=tVnOzH2cLpw
Verder nog een tip waar ik een radiateur kan kopen (geen originele).
Van mijn 318I E46 1998, lekt de radiateur boven in de haakse bocht waar bovenste slang opzit, zoals ik het nu kan zien.
Mijn vraag , is de radiateur vrij makkelijk te vervangen?
Verdere Tips welkom.
Hier zie ik dat speciaal gereedschap wordt gebruikt , voor verwijderen ventilator, al is dit wel een ander type wagen
Verder nog een tip waar ik een radiateur kan kopen (geen originele).
Re: radiateur vervangen
Hallo,
Ik moest vorig jaar ook mijn radiator vervangen. Bij de garage vroegen ze er 280 euro voor incl radiator.
Nu heb ik gewoon bij D parts een prima exemplaar gekocht voor ongeveer 60 euro en zelf gemonteerd.
Er staan veel filmpjes online op youtube hoe je dit moet doen. https://www.youtube.com/watch?v=tVnOzH2cLpw
Je moet goed kijken hoe alles vast zit en de waterslangen willen soms moeilijk eruit, maar ook weer moeilijk erin!
Oplossing: ik had een heel klein beetje zeep over de rubberen ringen gesmeerd en toen gingen ze gemakkelijk er weer in.
Ik had dit nog nooit gedaan, maar was er ongeveer 3 uur mee bezig.
Handig om gelijk mee te pakken: waterpomp, thermostaat, een nieuw expansie vat voor de koelvloeistof + dop
En je kunt bij D parts, winparts, bmw point terecht voor een originele (wel) gebruikte radiator.
Ik moest vorig jaar ook mijn radiator vervangen. Bij de garage vroegen ze er 280 euro voor incl radiator.
Nu heb ik gewoon bij D parts een prima exemplaar gekocht voor ongeveer 60 euro en zelf gemonteerd.
Er staan veel filmpjes online op youtube hoe je dit moet doen. https://www.youtube.com/watch?v=tVnOzH2cLpw
Je moet goed kijken hoe alles vast zit en de waterslangen willen soms moeilijk eruit, maar ook weer moeilijk erin!
Oplossing: ik had een heel klein beetje zeep over de rubberen ringen gesmeerd en toen gingen ze gemakkelijk er weer in.
Ik had dit nog nooit gedaan, maar was er ongeveer 3 uur mee bezig.
Handig om gelijk mee te pakken: waterpomp, thermostaat, een nieuw expansie vat voor de koelvloeistof + dop
En je kunt bij D parts, winparts, bmw point terecht voor een originele (wel) gebruikte radiator.
-
Het stelt niet zo heel veel voor, maar een tip: koop een nieuwe radiator. Vroeg of laat gaan ze doorhangen en dat heb je niet met een nieuwe.
Bedankt voor jullie info
Heb ik speciaal gereedschap nodig? zoals hier voor uitbouwen ventilator
(al is deze niet dezelfde)
Heb ik speciaal gereedschap nodig? zoals hier voor uitbouwen ventilator
(al is deze niet dezelfde)
Nee, je hebt geen speciaal gereedschap nodig zoals in dat filmpje. Dat is om de fan los te halen en die zit bij jou gewoon met een boutjes op de radiator vast. Het filmpje is van een 6 cilinder met visco-koppeling. 4-cilinders hebben een elektrische fan.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
Bedank voor de info, dan kan ik aan de slag.
Toch nog een vraagje , de aftap plug zit deze aan de radiateur , of zit er onder het blok ook (nog) een
vraagbaak is hier wat onduidelijk over.
Toch nog een vraagje , de aftap plug zit deze aan de radiateur , of zit er onder het blok ook (nog) een
vraagbaak is hier wat onduidelijk over.
De aftap plug zit aan de bestuurderskant aan de onderzijde van de radiator zelf als ik het mij goed herinner.
Een lichtblauwe kruiskop plugje.
Een lichtblauwe kruiskop plugje.
-
De M54 6 cilinder heeft onder het uitlaatspruitstuk ook nog een aftapplug, daarmee komt de laatste vloeistof uit het blok. Ik weet alleen niet of de andere blokken dit ook hebben.
Bij het M43TU blok zit onder de uitlaatspruit inderdaad ook nog een aftapplug voor de kvs alleen heb ik deze zelf niet losgehaald voor het vervangen van de radiateur. Dit is wel handig om voor als je bijv. het blok moet openhalen of de kvs wilt vervangen.
Ik had zelf een Behr radiateur (OEM) geplaatst
Succes!
Ik had zelf een Behr radiateur (OEM) geplaatst
Succes!
Laatst gewijzigd door wiren op 10 jun 2015, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb overigens eens Nissens radiator gemonteerd, ook niets mis mee.
Weet iemand waarvoor de klem onder expansie vat dient (kan naar links getrokken worden.)
Kan momenteel de onderkant niet zien.
iets voor vast te zetten soms? Vaatje hang er wat losjes bij.
Heb wel intussen de radiateur (bijna) uitgebouwd en weer gemonteerd, klopt , het is makkelijk zelf te doen.
Bestel nu een nieuwe en dan weet ik waar ik met inbouwen aan toe ben.
Kan momenteel de onderkant niet zien.
iets voor vast te zetten soms? Vaatje hang er wat losjes bij.
Heb wel intussen de radiateur (bijna) uitgebouwd en weer gemonteerd, klopt , het is makkelijk zelf te doen.
Bestel nu een nieuwe en dan weet ik waar ik met inbouwen aan toe ben.
Bedoel je niet dat klemmetje wat de expansievat moet vasthouden?
Boven wordt het vaatje gewoon ingehaakt, de klem zit waarachtig helemaal onderaan
maar echt vaster wordt het er niet op, dus zit deze waarschijnlijk niet goedd erin of zo.
maar echt vaster wordt het er niet op, dus zit deze waarschijnlijk niet goedd erin of zo.
Dat zal hem zijn rechts op de afbeelding,,quick release for.
die zal ik ff in de gaten houden.
die zal ik ff in de gaten houden.