Witte rook onder motorkap en in cabine.
Witte rook onder motorkap en in cabine.
Hallo Allemaal.
Ik heb een week geleden een BMW e46 316ti compact gekocht bj 2002. (zonder garantie of zeer beperkte garantie)
tijdens de proefrit heb ik hem heel even op de brug gehad en zagen we dat de karterpanpakking en de kleppendeksel pakking lek waren.
die heb ik voor de koop laten vervangen.
nu had ik de afgelopen week tijden het rijden al een paar keer dat ik een motor lucht in de cabine rook niet overdreven erg maar wel dat ik zei van hey ik ruik de motor. (geen verbranden lucht maar gewoon een motor lucht)
nu stond ik vandaag even stil met een warme motor (na het rijden) en toen blies mijn climate controle / ventilatie heel even een beetje witte rook mijn cabine in. ik schrok daar best wel van en neem toch aan dat dit niet goed is even als het ruiken van de motor tijden het rijden.
hierna heb ik mijn motor kap geopend en daar kwam aan de bijrijders kant een beetje witte / wit doorzichtige rook omhoog als je voor de auto staat links van de kleppendeksel ik heb gekeken en ik kon niet direct olie ontdekken het was ook niet heel veel rook en het stopte ook weer vrij snel (motor heb ik wel gelijk uit gezet)
zou dit nog oude olie kunnen zijn die er al zat voor dat de kleppendeksel pakking en de karterpan pakking werden vervangen? of is die iets heel anders?
Weten jullie misschien iets meer of ideeën waar ik naar zou kunnen kijken of is dit normaal na het vervangen van lekkende pakkingen?
Alexander
Ik heb een week geleden een BMW e46 316ti compact gekocht bj 2002. (zonder garantie of zeer beperkte garantie)
tijdens de proefrit heb ik hem heel even op de brug gehad en zagen we dat de karterpanpakking en de kleppendeksel pakking lek waren.
die heb ik voor de koop laten vervangen.
nu had ik de afgelopen week tijden het rijden al een paar keer dat ik een motor lucht in de cabine rook niet overdreven erg maar wel dat ik zei van hey ik ruik de motor. (geen verbranden lucht maar gewoon een motor lucht)
nu stond ik vandaag even stil met een warme motor (na het rijden) en toen blies mijn climate controle / ventilatie heel even een beetje witte rook mijn cabine in. ik schrok daar best wel van en neem toch aan dat dit niet goed is even als het ruiken van de motor tijden het rijden.
hierna heb ik mijn motor kap geopend en daar kwam aan de bijrijders kant een beetje witte / wit doorzichtige rook omhoog als je voor de auto staat links van de kleppendeksel ik heb gekeken en ik kon niet direct olie ontdekken het was ook niet heel veel rook en het stopte ook weer vrij snel (motor heb ik wel gelijk uit gezet)
zou dit nog oude olie kunnen zijn die er al zat voor dat de kleppendeksel pakking en de karterpan pakking werden vervangen? of is die iets heel anders?
Weten jullie misschien iets meer of ideeën waar ik naar zou kunnen kijken of is dit normaal na het vervangen van lekkende pakkingen?
Alexander
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Die 'motor lucht' zou idd misschien komen doordat er wat olie gemorst is bij het vervangen van de kleppendekselpakking. Carterpan niet. Maar als de monteur een beetje beheerst zou zijn dan zou hij geen olie gemorst mogen hebben en zo wel dan is het vrij normaal dat weg te halen.
Maar stel wat hij wat heeft gemorst op hete onderdelen zoals de uitlaat, en niet heeft weggehaald, dan zou het kunnen dat je dat even ruikt, echter na 1 goede rit moet dat ook wel over zijn.
Die witte rook zou ik zo geen verklaring voor kunnen geven, maar ik zou allicht de garage nog eens bellen. Ookal heb je geen garantie, sommige garages zijn best behulpzaam. Of heb je hem bij een handelaartje gekocht? Want die doen vaak niets meer.
Maar stel wat hij wat heeft gemorst op hete onderdelen zoals de uitlaat, en niet heeft weggehaald, dan zou het kunnen dat je dat even ruikt, echter na 1 goede rit moet dat ook wel over zijn.
Die witte rook zou ik zo geen verklaring voor kunnen geven, maar ik zou allicht de garage nog eens bellen. Ookal heb je geen garantie, sommige garages zijn best behulpzaam. Of heb je hem bij een handelaartje gekocht? Want die doen vaak niets meer.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Is dit herkenbaar
Misschien staan er wat tips tussen
Misschien staan er wat tips tussen
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Als je voor de auto staat, komt de rook dan van links achteraan de motor? Grote kans dat het afdekkingsplaatje van de koelvloeistof lekt. Is een bekende kwaal. Volgens mij hebben deze auto's een N42 motor met alle bekende nukken.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Ik denk inderdaad oude olie wat op de uitlaat gelekt is, dat brand er nu af.
Tenzij de kleppendeksel nog steeds lek is en olie op de uitlaat gooit.
Tenzij de kleppendeksel nog steeds lek is en olie op de uitlaat gooit.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Hoe zie je interieurfilter eruit?Lex85 schreef:Hallo Allemaal.
[...]
nu had ik de afgelopen week tijden het rijden al een paar keer dat ik een motor lucht in de cabine rook niet overdreven erg maar wel dat ik zei van hey ik ruik de motor. (geen verbranden lucht maar gewoon een motor lucht)
[...]
Alexander
Zonder transport staat alles stil...
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Bedank voor jullie reacties.
Ik ben vandaag nog even gaan kijken en ik kan geen nieuwe olie vinden rond de kleppen deksel, wel zag ik nog oude olie zitten een de zijkant ven me motor blok. (als de motor warm word rook hij nog steeds) vandaag rook ik ook een beetje een verbrande lucht.
ik moet binnen kort mijn wielen wissel naar me zomer banden en ik denk dat ik kijk of ik hem dan ook gelijk op de brug kan zetten en zo veel mogelijk oude olie verwijder van het motor blok.
mijn interieur filter heb ik even bekeken en die ziet er grijs uit. ik zal deze binnenkort vervangen.
ik zag ook dat de water afvoer van de bak waar het interieur filter inzit een heel kort stukje rubberen pijp is die het water een beetje aan de achterkant van de motor ruimte (mogelijk op het motor blok laat lopen) kort krommend stukje rubber met een soort van sluit klepje erop is dit normaal? (ik zie geen andere aansluitingen zitten waar mogelijk iets op aangesloten zou kunnen zitten of had kunnen zitten.
zijn er nog andere dingen die het zouden kunnen zijn of die ik even moet gaan nakijken?
Ik ben vandaag nog even gaan kijken en ik kan geen nieuwe olie vinden rond de kleppen deksel, wel zag ik nog oude olie zitten een de zijkant ven me motor blok. (als de motor warm word rook hij nog steeds) vandaag rook ik ook een beetje een verbrande lucht.
ik moet binnen kort mijn wielen wissel naar me zomer banden en ik denk dat ik kijk of ik hem dan ook gelijk op de brug kan zetten en zo veel mogelijk oude olie verwijder van het motor blok.
mijn interieur filter heb ik even bekeken en die ziet er grijs uit. ik zal deze binnenkort vervangen.
ik zag ook dat de water afvoer van de bak waar het interieur filter inzit een heel kort stukje rubberen pijp is die het water een beetje aan de achterkant van de motor ruimte (mogelijk op het motor blok laat lopen) kort krommend stukje rubber met een soort van sluit klepje erop is dit normaal? (ik zie geen andere aansluitingen zitten waar mogelijk iets op aangesloten zou kunnen zitten of had kunnen zitten.
zijn er nog andere dingen die het zouden kunnen zijn of die ik even moet gaan nakijken?
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Ja, de vacuumpomp achterop de motor kan lekken.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
vanochtend ben ik even gaan checken met een papiertje achter op me motorblok. dus langs de kleppen deksel naar achteren (ongeveer achter het motorblok onder het interieur filter) en daar kwam ik een beetje olie tegen.
op de kop van me motor zeg maar tegen me cabine aan.
daar zit de vacuümpomp als ik het goed heb.
als deze lekt is dit makkelijk te repareren of te vervangen of gaat dit een flinke klus worden die ik moeilijk tot niet zelf kan doen? (zonder brug en zonder garage, langs de weg dus)
nu kwam ik wat dingen tegen over o-ringen en binnen en een buiten o-ringen, weet iemand hier iets meer over of heeft iemand deze reparatie vaker gedaan of gezien? en kan je mij dan uitleggen wat en hoe ik dat moet en waar ik rekening mee moet houden?
m.v.g. Alexander
op de kop van me motor zeg maar tegen me cabine aan.
daar zit de vacuümpomp als ik het goed heb.
als deze lekt is dit makkelijk te repareren of te vervangen of gaat dit een flinke klus worden die ik moeilijk tot niet zelf kan doen? (zonder brug en zonder garage, langs de weg dus)
nu kwam ik wat dingen tegen over o-ringen en binnen en een buiten o-ringen, weet iemand hier iets meer over of heeft iemand deze reparatie vaker gedaan of gezien? en kan je mij dan uitleggen wat en hoe ik dat moet en waar ik rekening mee moet houden?
m.v.g. Alexander
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Hoe goed is je engels?
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f91 ... ir-t89903/
Is op zich te doen.
Succes,
Rob
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f91 ... ir-t89903/
Is op zich te doen.
Succes,
Rob
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Hai,
Nu ben ik even aan het zoeken geweest en op realoem vond ik een oem nummer voor de o-ringen in de vacuümpomp die heb ik besteld / gehaald bij de bmw dealer.
Bij de bmw dealer zeiden ze dat ik die er gewoon in kan plaatsen en dat ik geen sealant of iets nodig heb en dat het dan weer goed moet zijn.
heeft iemand hier ervaring mee? want op internet en op de forums kom ik alleen maar tegen dat bmw de o-ringen niet los zou verkopen voor een vacuümpomp (dat doen ze dus wel), nu ben ik een beetje gaan twijfelen door alle tegenstrijdige berichten wel of geen sealant? en ik vroeg me af waarom niemand anders die zo als bmw het noemt "vacuümpomp seal/repair set" heeft gevonden. want bij de dealer waren ze gewoon op voorraad en hebben een oem nummer voor het setje (euro 11,40) zelfs goedkoper als losse o-ringen.
Is het verstandiger om er toch sealant tussen te doen (zo als in de beschrijving in de link hier boven) of zo als de dealer zegt niet doen?
Nu ben ik even aan het zoeken geweest en op realoem vond ik een oem nummer voor de o-ringen in de vacuümpomp die heb ik besteld / gehaald bij de bmw dealer.
Bij de bmw dealer zeiden ze dat ik die er gewoon in kan plaatsen en dat ik geen sealant of iets nodig heb en dat het dan weer goed moet zijn.
heeft iemand hier ervaring mee? want op internet en op de forums kom ik alleen maar tegen dat bmw de o-ringen niet los zou verkopen voor een vacuümpomp (dat doen ze dus wel), nu ben ik een beetje gaan twijfelen door alle tegenstrijdige berichten wel of geen sealant? en ik vroeg me af waarom niemand anders die zo als bmw het noemt "vacuümpomp seal/repair set" heeft gevonden. want bij de dealer waren ze gewoon op voorraad en hebben een oem nummer voor het setje (euro 11,40) zelfs goedkoper als losse o-ringen.
Is het verstandiger om er toch sealant tussen te doen (zo als in de beschrijving in de link hier boven) of zo als de dealer zegt niet doen?
Re: Witte rook onder motorkap en in cabine.
Je kan het altijd er tussen doen maar als ik het zo zie op de foto zou het eigenlijk niet nodig moeten zijn 
