Trilling en geluid links
- Edward320d
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:39
- Locatie: Oost Nederland
Trilling en geluid links
Goedenavond,
Er is al veel over geschreven en gediscussieerd maar toch wou ik dit probleem met jullie delen. Mijn E60 530d trilt vanaf 80 tot ongeveer 120 km/h. Bij 100 km/h is de trilling het beste voelbaar. Eerste gedachte was uiteraard wielen balanceren maar ik heb het bij zowel de winterset (16 inch continental TS830 ) als bij de Zomerset ( 17 inch michelin primacy 3 Style 138). Zomerbanden zijn nieuw omdat er van die run-flat dingen op lagen. Balanceren wel graan maar helpt dus niet dus verder gezocht. Het stuur trilt maar ook voel ik het in de stoelen. Ik ben een rustige rijder en stoor me er enorm aan omdat de rest van de auto een en al rust is. Het voelt als een hobbel op de band. Als je op een glad wegdek rijdt met dat fluister asfalt dan hoor ik bij lage snelheid al iets wat uiteindelijk een trilling wordt. De banden zijn 100% rond en cup vrij. Met remmen geen getril of geklapper alleen bij constante snelheid is het constant aanwezig. Het komt voor mijn gevoel van de linkerkant. Als naar links stuur is het geluid ook duidelijker dan naar rechts sturen. Als ik 100 rij en ik stuur iets in naar L of R is het trillen ook weg. Dan nog iets vreemds als ik rem en ik sta bijna stil en draai dan naar Links om een bocht te nemen komt er links een vreemd en best hard geluid bij het wiel vandaan. Het klinkt alsof de band het spat scherm raakt maar dat is onmogelijk want hij doet het met minimaal insturen. Hij doet dat niet altijd maar wel 6 van de 10 keer. Als ik de rem loslaat voor ik ga sturen komt het bijna niet voor maar ook dan hoor ik het soms. Dit doet hij dus alleen met de zomerwielen ... Dit om het even makkelijk te houden het is een rubber achtig geluid alsof je in de parkeer garage stuurt een beetje wringend geluid. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verwoorden. Ik zit zelf in de richting van een draagarm of wiellager te denken maar het wiellager is verder stil (zou juist op hogere snelheid meer geluid moeten geven ) en als de wielen vrij hangen hoor of voel ik ook niets bijzonders. De draagarmrubbers lijken nog wel redelijk te zijn. Iemand een idee???
BVD Edward
Er is al veel over geschreven en gediscussieerd maar toch wou ik dit probleem met jullie delen. Mijn E60 530d trilt vanaf 80 tot ongeveer 120 km/h. Bij 100 km/h is de trilling het beste voelbaar. Eerste gedachte was uiteraard wielen balanceren maar ik heb het bij zowel de winterset (16 inch continental TS830 ) als bij de Zomerset ( 17 inch michelin primacy 3 Style 138). Zomerbanden zijn nieuw omdat er van die run-flat dingen op lagen. Balanceren wel graan maar helpt dus niet dus verder gezocht. Het stuur trilt maar ook voel ik het in de stoelen. Ik ben een rustige rijder en stoor me er enorm aan omdat de rest van de auto een en al rust is. Het voelt als een hobbel op de band. Als je op een glad wegdek rijdt met dat fluister asfalt dan hoor ik bij lage snelheid al iets wat uiteindelijk een trilling wordt. De banden zijn 100% rond en cup vrij. Met remmen geen getril of geklapper alleen bij constante snelheid is het constant aanwezig. Het komt voor mijn gevoel van de linkerkant. Als naar links stuur is het geluid ook duidelijker dan naar rechts sturen. Als ik 100 rij en ik stuur iets in naar L of R is het trillen ook weg. Dan nog iets vreemds als ik rem en ik sta bijna stil en draai dan naar Links om een bocht te nemen komt er links een vreemd en best hard geluid bij het wiel vandaan. Het klinkt alsof de band het spat scherm raakt maar dat is onmogelijk want hij doet het met minimaal insturen. Hij doet dat niet altijd maar wel 6 van de 10 keer. Als ik de rem loslaat voor ik ga sturen komt het bijna niet voor maar ook dan hoor ik het soms. Dit doet hij dus alleen met de zomerwielen ... Dit om het even makkelijk te houden het is een rubber achtig geluid alsof je in de parkeer garage stuurt een beetje wringend geluid. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verwoorden. Ik zit zelf in de richting van een draagarm of wiellager te denken maar het wiellager is verder stil (zou juist op hogere snelheid meer geluid moeten geven ) en als de wielen vrij hangen hoor of voel ik ook niets bijzonders. De draagarmrubbers lijken nog wel redelijk te zijn. Iemand een idee???
BVD Edward
BMW E60 530d High Executive
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 jan 2015, 14:48
Re: Trilling en geluid links
trilling schijnt van de cardanas af te komen ik heb het ook
geluid weet ik niet
geluid weet ik niet
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Trilling en geluid links
Ik houd dit topic ook even in de gaten. Ook ik heb bij mijn F10 bij 80-120kmpu een trillen/schudden in stuur en stoelen.
Ik heb de voorste banden al laten balanceren, waar flink wat gewicht op moest. Het is minder geworden, maar nog steeds niet weg. De band liep niet mooi rond, maar aangezien ik het ook in de stoelen voel houd ik er rekening mee dat het ook wat anders kan zijn.
Wat ik tot nu lees:
- Aanlopende klauw
- Cardanas
- Speling in hardy-schijf
- Banden/Velgen
- Rubbers (draagarm/stabilisatorstand)
- ?
Ik heb de voorste banden al laten balanceren, waar flink wat gewicht op moest. Het is minder geworden, maar nog steeds niet weg. De band liep niet mooi rond, maar aangezien ik het ook in de stoelen voel houd ik er rekening mee dat het ook wat anders kan zijn.
Wat ik tot nu lees:
- Aanlopende klauw
- Cardanas
- Speling in hardy-schijf
- Banden/Velgen
- Rubbers (draagarm/stabilisatorstand)
- ?
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Trilling en geluid links
bmw530xdrive. Heb je de banden laten balanceren op een Hunter balanceer machine. Die meten of er ook te veel hoogteslag in de banden zit. Balanceren onder belasting met aandrukrol. Als een band hoogteslag heeft kun je hem nog steeds balanceren op 0, trillingen blijven echter. Wellicht heb je hier iets aan, succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Trilling en geluid links
Niet op een Hunter balanceermachine. Echter was met het blote oog wel wat hoogteslag waar te nemen. Maar ik weet niet of dat ook doorwerkt in de stoelen en bij afremmen.
Weet iemand een goede bandenspecialist met hunter apparatuur in het zuiden van het land (lees zuid-Limburg)
Weet iemand een goede bandenspecialist met hunter apparatuur in het zuiden van het land (lees zuid-Limburg)
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
- Edward320d
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:39
- Locatie: Oost Nederland
Re: Trilling en geluid links
Balanceren lijkt me inderdaad erg bekangrijk echter heb ik de klachten met zowel de zomer als de winter set. Ik wil de auto nog laten uitlijnen mogelijk dat de wiel standen ook aardig wat invloed kunnen hebben. Ook heb ik de bandenspanning met 0,3 bar verlaagd en heb het gevoel dat het iets beter is geworden. Dit zou dus weer wat meer op een hoogteslag kunnen wijzen. Zouden schokdempers nog van invloed kunnen zijn?
BMW E60 530d High Executive
Re: Trilling en geluid links
bmw530xdrive: Ja bij mij werkte dat wel door in de stoelen en dashboard bij bepaalde snelheden maar niet bij remmen. Band rechtsvoor bleek een hoogteslag te hebben. Hunter machine heeft een maximum toegestane hoogteslag van 120, ik weet overigens niet wat dat getal betekend. Tolerantie van mijn band rechtsvoor zat op 115. Daarmee trilde mijn auto duidelijk. Reservewiel er op en er was rust. Balanderen kost circa € 17,50 per wiel. Ik heb dat in Wijchen laten doen bij Kees van Gent (op hun website lees je een toelicht hierop), maar dat is uit je richting. Succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 13 jan 2015, 14:48
Re: Trilling en geluid links
ik heb er bijna 7000 euro aanbesteed 4 bmw specialisten ernaar gekeken zf naar gekeken niemand heeft het gevonden uiteindelijk heb ik hem met zwaar verlies van de hand gedaan.en een citroen gekocht.
Re: Trilling en geluid links
En die Citroën trilt ook?
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic