Olieafscheider/Ontluchtingseenheid vervangen/installeren

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Jazza

Olieafscheider/Ontluchtingseenheid vervangen/installeren

Bericht door Jazza » 19 jun 2015, 14:39

Naar aanleiding van een duits forum heb ik een een olieafscheider/filter ingebouwd in mijn E61 diesel.
Hiervan wil ik jullie graag op de hoogte brengen waarna iedereen voor zich kan beslissen om dit wel of niet toe te passen.

Kort samengevat: Veel diesels met name de M57TÜ en M57TÜ2 motoren hebben op den duur last van olielekkage rond het inlaatspruitstuk en de swirlflaps (drallklappen).
De zuigerringen zijn niet 100% dicht waardoor er altijd een klein beetje oliedamp terechtkomt in de karter. Deze oliedamp creeert hier een onderdruk. Deze druk moet weg en hiervoor is de (ontluchtingseenheid)olieafscheider ingebouwd met een drukventil. Na door de (ontluchtingseenheid)olieafscheider zijn geweest gaat de damp richtging de turbo. (ik hoop dat ik het allemaal goed begrepen/vertaald heb)

Wanneer er dus geen filter in de ontluchtingseenheid zit betekent het dat deze oliedamp allemaal richting je turbo en inlaat gaat.
Nu verschilt het per motor welke of er een filter inzit ja of nee.
In mijn geval was dat dus niet het geval, de behuizing is gewoon leeg.

Verder is er ook nog een zogenaamde PUMA masnahme. Dat is van bmw zelf, die erkennen het probleem dat je een olieafscheider kan inbouwen bij lekkage rond het inlaatspruitstuk.

Al mijn credits gaan naar met name BMW veruckter op het duitse forum. Ik had moeite met pdf te uploaden dus bij deze link:

PDF BESTAND OLABSCHEIDER te downloaden bij post bmw verruckter
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=11

PUMA MASNAHME te downloaden bij post van zinnik
http://www.motor-talk.de/forum/bmw-r6-d ... ml?page=47

PDF BESTAND AIRFILTER CHANGE van cappy0815
http://www.bimmerboard.de/BMW/Luftfilte ... 20Zyl..pdf
of
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... ce0f03e938

PRODUCT COMPLETE FILTER BEHUIZING
http://www.car-parts24.com/OElabscheide ... e38-e53-X5

Het vervangen heb ik gedaan via de airfilter change pdf. Goed te doen, alleen alles in elkaar en uit elkaar halen had ik zo'n 2 uur werk.
Nadien deze vervangen te hebben moet om de 30.000 tot 50.000 km alleen het filter vervangen worden

Nu heb ik verder niet heel veel verstand van auto’s dus ik weet niet of alles klopt, ik ben benieuwd naar de reacties.

bjornb

Re: Olieafscheider/Ontluchtingseenheid vervangen/installeren

Bericht door bjornb » 19 jun 2015, 17:55

Mooie uitleg. Die motoren zijn enkel LCI motoren denk ik? Goede nieuwe input! Hiermee kun je voorkomen dat je je swirl flaps eruit moet halen of zie ik dat verkeerd?

Jazza

Bericht door Jazza » 19 jun 2015, 18:14

Motortypes zijn
.) M57-Motor - 199x bis 2003/2004
.) M57TÜ-Motor - 2003/2004 bis teilweise September 2005 und März 2007 im E60
.) M57TÜ2-Motor - ab September 2005 im 530d und ab März 2007 im 525d, sowie 535d

Dus het kan denk ik ook pre-lci zijn, maar ik weet niet cker wanneer die precies beginnen. Kwa swirl flaps veranderd er alleen dat er minder olie in dit gebied komt. Wat ik begrijp is dat bij het swilflap mechanisme het vaak lekt. Wanneer je de swirl flaps verwijderd heb en afgedekt heb denk ik dat je van de lekkage in dit gebied geen last meer heb. Desondanks krijg je dan nog steeds olie in je turbo etc.

tom_il

Bericht door tom_il » 19 jun 2015, 19:40

BMW heeft bij in in de eerste jaren van de E60 de het filterelement dat ook in de E39 zat vervangen door een cycloonfilter (die ik in mijn wagen heb) omwille van de problemen met het filterelement dat soms zo vol olie zat dat de carteronluchting dicht zat. In LCI hebben ze de cycloonfilter er volledig uit gelaten en is de behuizing leeg.
Wat hier voorgesteld word is terug het oude filterelement te plaatsen.
Dit zal helpen om de olie op te vangen maar kan er dus ook voor zorgen dat de ontluchting kan verstoppen.
Maw als je terug het oude filterelement zet is het zaak om dit tijdig te vervangen of je hebt terug de oude problemen.

Ben er eigenlijk niet van overtuigd dat de olie van de onluchting door de turbo gaat, ik meen dat de aansluiting met het inlaattraject achter de turbo zit. Moet ik eens terug checken in mijn wagen.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 19 jun 2015, 22:02

Ontluchting is idd door de turbo.
Of het oude type plaatsen een goed idee is ben ik niet 100% van overtuigd.
Als de ventilatie verstopt dan heb je pas problemen.
525d E61 2007 pre-LCI

bjornb

Bericht door bjornb » 20 jun 2015, 07:44

De topic starter geeft aan dat het om de 30 a 50k km vervangen moet worden. Ik vermoed dat je dan safe zit?

tom_il

Bericht door tom_il » 20 jun 2015, 08:25

Geen idee, dat zal van motor tot motor afhangen.
Als je dit opvolgt dan zal dit idd vermoedelijk OK zijn.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey

Bericht door Lowkey » 21 jun 2015, 14:38

Waarom dan niet gewoon de vortex afscheider plaatsen ipv het oude filtertype? Waarom zit er bij lci geen afscheider meer in?
F10 N57N

Jazza

Bericht door Jazza » 21 jun 2015, 19:04

In de bmw PUMA masnahme word aangegeven om de 30.000 km te wisselen. Tussen 30.000 en 50.000 km is de mening in het duitse forum. Als je safe wil zitten is het dus om de 30.000km.
Kwa filters kan ik tot nu toe alleen vinden dat de oude filter beter is als de nieuwere cycloon filter. (maar de cycloon filter is meer onderhoudsvrij.

Zie. http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopic.php?t=2729

Verder word dit ook vermeld in de PDF oelabscheider aangegeven (link in eerste post). Waarin staat dat mensen nog steeds last kregen van olie lekkage rond het inlaatspruitstuk.

Waarom er geen afscheider meer in de LCI zit zou ik niet weten overigens

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”