Koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
v/db
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 dec 2013, 13:44

Koelvloeistof

Bericht door v/db » 16 jun 2015, 08:51

Iemand een idee hoe het kan dat de koelvloeistof koud ver onder het koud-niveau staat en de koelvloeistof warm bijna tegen de vuldop aan staat? Gaat om een BMW Z3, maar is wel een vrij algemeen onderwerp denk ik. Ik snap dat de koelvloeistof hoger komt te staan als het warm wordt, maar stel dat de koelvloeistof wordt afgevuld tot het minimumniveau dan zou hij bij eenzelfde stijging in het reservoir overstromen. Iets niet in orde?

FrankyBMW
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:05

Re: Koelvloeistof

Bericht door FrankyBMW » 16 jun 2015, 16:02

Misschien een stomme vraag maar controleer je dit bij een dicht systeem dat dus onder druk staat, of kijk je naar het niveau terwijl de vuldop er af is?
In dat laatste geval is het vrij normaal namelijk.

Gebruikersavatar
noele46
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 mei 2014, 19:26

Re: Koelvloeistof

Bericht door noele46 » 16 jun 2015, 18:37

Bij een e46 staat er op de dop of er vlakbij weet ik zo even niet meer :whistle: hoe het niveau hoort te staan met de dop er af bij warm of koud.
Je hebt een expansievat waar de hete koelvloeistof naar toe kan en het zaakje dus niet eruit stroomt

Gebruikersavatar
Uxcvc
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mei 2014, 08:56

Re: Koelvloeistof

Bericht door Uxcvc » 20 jun 2015, 14:16

Ik zou gewoon zorgen dat het niveau klopt bij een koude motor. Inderdaad logisch dat het hoger komt te staan in warme toestand. Maar mag dan ook onder druk komen te staan, anders zou het ook sneller beginnen koken (meer druk=hoger kookpunt) . Ik denk dus niet dat het een probleem is :)..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”