oververhitten in de file
oververhitten in de file
Dag jongens.
bij deze warme temperaturen heb ik eergisteren in de file moeten aanschuiven en toen begon mijn wagen te oververhitten.
Het betreft een 323Ci van 1999.
Het warmste dat hij kwam was aan het streepje tussen normaal en rood. Toen ik het zag heb ik direct mijn verwarming aangelegd (32° en klein beetje blazer) en toen zakte die direct terug naar 93° waarop die normaal altijd loopt.
Dit lijkt mij een geval van de ventilator die niet draait bij oververhitten?
Omdat ik in de file stond kon ik niet zomaar effe uitstappen en controleren of de ventilator draait.
Ik heb onlangs mijn radiator, expansievat en vuldop vervangen alsook de koelvloeistof uiteraard
hoe kan ik dit controleren zonder uitleesapparatuur?
Mvg, Gianni
bij deze warme temperaturen heb ik eergisteren in de file moeten aanschuiven en toen begon mijn wagen te oververhitten.
Het betreft een 323Ci van 1999.
Het warmste dat hij kwam was aan het streepje tussen normaal en rood. Toen ik het zag heb ik direct mijn verwarming aangelegd (32° en klein beetje blazer) en toen zakte die direct terug naar 93° waarop die normaal altijd loopt.
Dit lijkt mij een geval van de ventilator die niet draait bij oververhitten?
Omdat ik in de file stond kon ik niet zomaar effe uitstappen en controleren of de ventilator draait.
Ik heb onlangs mijn radiator, expansievat en vuldop vervangen alsook de koelvloeistof uiteraard
hoe kan ik dit controleren zonder uitleesapparatuur?
Mvg, Gianni
Re: oververhitten in de file
Op de oprit zetten en laat de motor maar draaien...
Fan moet dan binnen paar minuten aanslaan.
Fan moet dan binnen paar minuten aanslaan.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: oververhitten in de file
Check eerst de fan en de zekering. Vervolgens de temp. sensor die em aanstuurt.
Ooit eens op vakantie gehad met een Z3 Coupe, bleek slechts de zekering te zijn.
Ooit eens op vakantie gehad met een Z3 Coupe, bleek slechts de zekering te zijn.
Re: oververhitten in de file
ik heb gisteren ontdekt dat de fan constant op een lage snelheid draait maar nooit op volle toeren komt.
toen ik de onderste temperatuur sensor loshaalde bleef de snelheid gelijk terwijl die normaal dan op volle toeren moet gaan draaien denk ik?
Mvg
toen ik de onderste temperatuur sensor loshaalde bleef de snelheid gelijk terwijl die normaal dan op volle toeren moet gaan draaien denk ik?
Mvg
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: oververhitten in de file
Waarschijnlijk is de module van de fan kapot. Maar je relais kan ook kapot zijn.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: oververhitten in de file
waar zit de relais hiervan en hoe kan ik deze testen?
Mvg
Mvg
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: oververhitten in de file
Bij de andere relais aan de linkerzijde. Het makkelijkste is om het relais te vervangen met een andere.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: oververhitten in de file
Als de motor koud is kun je de koelfan redelijk goed ronddraaien als de motor uitstaat uiteraard, als de motor op bedrijfstemperatuur is en je zet de motor uit dan moet de koelfan zwaar draaien. Ook te testen met draaiende motor maar dan zou ik een krant of iets dergelijks pakken om te kijken of je de fan kunt tegenhouden bij warme motor. Pak wel een krant die je al gelezen hebt ^_^
Naarmate de motor warmer wordt gaat de fan sneller meedraaien en koelt de motor dan beter, als de koppeling stuk is draait de fan dus niet meer sneller mee maar draait maar wat rond.
TIP, de koelfan heeft linkse schroefdraad als je deze wilt losdraaien
Naarmate de motor warmer wordt gaat de fan sneller meedraaien en koelt de motor dan beter, als de koppeling stuk is draait de fan dus niet meer sneller mee maar draait maar wat rond.
TIP, de koelfan heeft linkse schroefdraad als je deze wilt losdraaien
Re: oververhitten in de file
ik heb geen viscofan volgens mij maar een gestuurde fan met elektromotor?
Mvg
Mvg
Re: oververhitten in de file
GianniD schreef:ik heb geen viscofan volgens mij maar een gestuurde fan met elektromotor?
Mvg
Jij hebt gewoon een viscofan, tenminste, dat zou zo moeten zijn.
Re: oververhitten in de file
Is dat niet alleen bij een automaat?
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: oververhitten in de file
Ik heb ook geen visco op mijn 323
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: oververhitten in de file
Bij mij ook gewoon een elektrische fan m54b22 blok, trouwens kun je toch snel zien.... Zit je fan gemonteerd tegen de radiateur?
Dan is deze elektrisch ......
Dan is deze elektrisch ......
You can't allways get what u want........
Re: oververhitten in de file
zoals ik zei; elektrisch, enkel de automaat heeft visco vast op de waterpomp.
Hoe kan ik mijn ventilator testen?
Hoe kan ik mijn ventilator testen?
Re: oververhitten in de file
is dit zo een geval van complete unit vervangen?