Anton, BMW F11 520D 2012
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Dat zijn idd erg duren schijven voor een 520d (niet minder waardig bedoeld)ik heb ze op mijn e60 vergroot van 530d naar 535d en die zijn ook erg groot en zijn bij de stealer 250€ p st
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Tja het vermogen van een gechipte 520D ligt ook op bijna op het vermogen van een OEM E60 530D he. De remmerij van deze wagens is sowieso al groter als die van een standaard 530D.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Ja precies, daarom goede remmen wel belangrijk!
Hoe bevalt de tuning Anton?
Mijn ervaring van stage 2 is wel een stuk beter, mijn roetfilter zat dan ook flink vol..
Wel vind ik mijn automaat in de S (sportstand) veel fijner rijden dan in D (ik heb geen sportautomaat in D)
In D heb ik een turbogat wat ik in S niet heb, pakt veel sneller op dan voornamelijk rond 1500 toeren.
Sportautomaat moet wel te coderen zijn... schijnt..
Zit jullie trouwens al in de Faceboek groep van Bart? BMW 5 Serie club...
Hoe bevalt de tuning Anton?
Mijn ervaring van stage 2 is wel een stuk beter, mijn roetfilter zat dan ook flink vol..
Wel vind ik mijn automaat in de S (sportstand) veel fijner rijden dan in D (ik heb geen sportautomaat in D)
In D heb ik een turbogat wat ik in S niet heb, pakt veel sneller op dan voornamelijk rond 1500 toeren.
Sportautomaat moet wel te coderen zijn... schijnt..
Zit jullie trouwens al in de Faceboek groep van Bart? BMW 5 Serie club...
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Mijn automaat is wel de sportautomaat dus hij staat bij mij dan ook bijna altijd in sportstand. Eigenlijk om diezelfde reden als je al aangeeft. De tuning bevalt goed, en mijn wagen heeft gewoon veel te weinig gelopen om al mijn roetfilter te laten verwijderen. Zit nu op 80K dus dat duurt nog wel even.
En nee, ik zit niet op facebook voor de 5 serie. Forum is voor mij afdoende.
En nee, ik zit niet op facebook voor de 5 serie. Forum is voor mij afdoende.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Ik was er idd ook al achter dat je in de S-stand geen turbogat meer hebt... dan is het zeer zeker "Freude am fahren"....
Moet 'm nog steeds gaan laten tunen.... begrijp ik goed dat het laten verwijderen van het roetfilter een stage 2 tuning is? Of is er dan nog meer nodig?

Moet 'm nog steeds gaan laten tunen.... begrijp ik goed dat het laten verwijderen van het roetfilter een stage 2 tuning is? Of is er dan nog meer nodig?
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Tunen is wat mij betreft zeker aan te raden, en roetfilter + EGR delete noemen ze stage 2 en levert zo'n 20 PK op en heeft goede effect op de tuning.
Maar als je roetfilter nog niet vol zit zou ik dat niet doen.
Bij mij was het verschil wel enorm trouwens tussen stage 1 en stage 2, maar dat kan ook komen door het volle roetfilter
Maar als je roetfilter nog niet vol zit zou ik dat niet doen.
Bij mij was het verschil wel enorm trouwens tussen stage 1 en stage 2, maar dat kan ook komen door het volle roetfilter

- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Kom je wel nog glansrijk door de keuring zonder roetfilter?
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Geen probleem, ze kijken via de obd of het roetfilter storing geeft, en dat doet hij niet 

- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Ok, ik dacht dat de roetuitstoot misschien over grenzen heen zou gaan zonder filter.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Na het verwijderen van het roetfilter zal er zeker wel roet te zien zijn lijkt me tijdens het rijden....
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Ja uiteraard zal er bij vol gas geven roet te zien zijn... Roet moet ergens heen ;-)
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Zo, weer terug van 2 weekjes rijden in Italie met de recente bimmer. Dus maar even mijn ervaringen spuien van de afgelopen ruim 5000km's die ik heb gereden.
We beginnen bij het inladen, ik mis de ruimte welke ik bij de E61 had onder de plank achterin. Nu ligt er de accu dus is er geen plek meer voor een reservewiel of wat anders. Je hebt wel het lage gedeelte direct onder de plaat waar ook het compressortje ligt etc. maar toch.
Verder kreeg ik alles prima mee wat al vrij uitzonderlijk is door de hoeveelheid die vrouwlief altijd weer mee weet te zeulen.
Het rijden zelf, wat een comfort. Erg stil en hij glijd werkelijk over de weg. Over normale wegen valt er aan de gechipte 2 liter helemaal geen bezwaar te maken. Hij komt prima mee met het verkeer en bij het even gas geven te zijner tijd ben je vaak nog sneller als het veelvoud op de weg. Het is uiteraard geen 3 ltr. maar toch, ik ben er erg over te spreken. Het vermogen komt sinds de tuning goed vrij en de 200 heeft ie zonder al te veel moeite zo gehaald.
Hij rijd nog comfortabeler als mijn vorige E61 deed. Echt, wat een verschil op dergelijke afstanden.
Het verbruik, ook dit is uiteraard met stappen toegenomen. Even vermelden dat ik op vakantie nooit haast heb en eigenlijk schakellui ben (voor zover mogelijk met een automaat). Binnen bebouwde kom dus langs de riviera wegen in Italie en gemengd snelweg gebruik kom ik op een 1200km met de tank. Ik ben dan wel op de Eco Pro stand aan het rijden wat schijnbaar toch wel nut heeft.
Enkel snelweg rijden en dus constant 130 of sneller, dan haalt hij een 1100km op diezelfde tank van een 65Ltr brandstof. Niet slecht al zeg ik het zelf.
De nadelen:
In de bergen bij haarspeldbochten krijg je de turbolag welke je gaat storen. Het vermogen komt pas in bij de 1800 toeren en dan ook in een keer explosief. Hier heb ik even op moeten leren anticiperen en nu door gedoseerd gas te geven en eventueel handmatig terug te schakelen, is het ook opgelost voor mij. Hier mis je de 6 cil. wel een beetje door.
Parkeren, in Italie is een gemiddeld parkeervak geschikt voor een fiatje 500 of een Vespa scooter. De BMW kon ik werkelijk bijna nergens kwijt. Bij het parkeren op de een na laatste dag helaas de onderkant van mijn M bumper geschaafd op een stoeprand. Dat wordt weer naar de spuiter om dat bij te werken. Meteen een excuses om mijn handgrepen eens fatsoenlijk te laten spuiten. Dan kan dat chroom ook verdwijnen
Enfin, ik zou best nog wel een 3 ltr. willen rijden zoals mijn voorgaande E61. Echter als de twinturbo 2 ltr. die turbolag opdoekt, dan ben ik ook al tevreden. Ik vind de wagen echt lekker door rijden en het comfort maakt zoveel goed. Ik zit hier nu al 21 uur zonder slaap en ben nog fit genoeg om dit gezever te spammen dus dat zegt ook iets na een dag rijden naar huis toe
We beginnen bij het inladen, ik mis de ruimte welke ik bij de E61 had onder de plank achterin. Nu ligt er de accu dus is er geen plek meer voor een reservewiel of wat anders. Je hebt wel het lage gedeelte direct onder de plaat waar ook het compressortje ligt etc. maar toch.
Verder kreeg ik alles prima mee wat al vrij uitzonderlijk is door de hoeveelheid die vrouwlief altijd weer mee weet te zeulen.
Het rijden zelf, wat een comfort. Erg stil en hij glijd werkelijk over de weg. Over normale wegen valt er aan de gechipte 2 liter helemaal geen bezwaar te maken. Hij komt prima mee met het verkeer en bij het even gas geven te zijner tijd ben je vaak nog sneller als het veelvoud op de weg. Het is uiteraard geen 3 ltr. maar toch, ik ben er erg over te spreken. Het vermogen komt sinds de tuning goed vrij en de 200 heeft ie zonder al te veel moeite zo gehaald.
Hij rijd nog comfortabeler als mijn vorige E61 deed. Echt, wat een verschil op dergelijke afstanden.
Het verbruik, ook dit is uiteraard met stappen toegenomen. Even vermelden dat ik op vakantie nooit haast heb en eigenlijk schakellui ben (voor zover mogelijk met een automaat). Binnen bebouwde kom dus langs de riviera wegen in Italie en gemengd snelweg gebruik kom ik op een 1200km met de tank. Ik ben dan wel op de Eco Pro stand aan het rijden wat schijnbaar toch wel nut heeft.
Enkel snelweg rijden en dus constant 130 of sneller, dan haalt hij een 1100km op diezelfde tank van een 65Ltr brandstof. Niet slecht al zeg ik het zelf.
De nadelen:
In de bergen bij haarspeldbochten krijg je de turbolag welke je gaat storen. Het vermogen komt pas in bij de 1800 toeren en dan ook in een keer explosief. Hier heb ik even op moeten leren anticiperen en nu door gedoseerd gas te geven en eventueel handmatig terug te schakelen, is het ook opgelost voor mij. Hier mis je de 6 cil. wel een beetje door.
Parkeren, in Italie is een gemiddeld parkeervak geschikt voor een fiatje 500 of een Vespa scooter. De BMW kon ik werkelijk bijna nergens kwijt. Bij het parkeren op de een na laatste dag helaas de onderkant van mijn M bumper geschaafd op een stoeprand. Dat wordt weer naar de spuiter om dat bij te werken. Meteen een excuses om mijn handgrepen eens fatsoenlijk te laten spuiten. Dan kan dat chroom ook verdwijnen

Enfin, ik zou best nog wel een 3 ltr. willen rijden zoals mijn voorgaande E61. Echter als de twinturbo 2 ltr. die turbolag opdoekt, dan ben ik ook al tevreden. Ik vind de wagen echt lekker door rijden en het comfort maakt zoveel goed. Ik zit hier nu al 21 uur zonder slaap en ben nog fit genoeg om dit gezever te spammen dus dat zegt ook iets na een dag rijden naar huis toe

Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
De ruimte onder de plank achterin gebruik ik nauwelijks, ligt alleen wat gereedschap 
Mooi dat de F11 goed bevalt! Dan weet ik waarvoor ik spaar
(alhoewel dat nog even gaat duren aangezien in okt. ons nieuwe huis gebouwd gaat worden)

Mooi dat de F11 goed bevalt! Dan weet ik waarvoor ik spaar


(alhoewel dat nog even gaat duren aangezien in okt. ons nieuwe huis gebouwd gaat worden)
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
Ik ben momenteel bezig met het inpakken van de Bimmer voor het vertrek naar onze vakantie in de Dordogne en ik kan beamen dat het inderdaad aanzienlijk minder ruim is (3 vouwkratten + koelkist en gasfles van 8,5kg) dan de Passat 3C (6 vouwkratten + koelkist en gasfles van 8,5kg) die ik hiervoor reed, laat staan het vergelijk met de Mondeo uit 2003 ( (8 vouwkratten + koelkist en gasfles van 8,5kg)... en dit is allemaal gemeten tot aan de afdekhoes.... hoger wil ik het liever niet i.v.m. zicht naar achteren en veiligheid van de kids.
Onder de plank in de koffer heb ik wat platte spullen (rackets, tennisballen, shuttles, wat schoenen, wat platte doosjes, etc.) en ook aan de zijkant in de vakken heb ik wel het een en ander aan spullen voor de auto zitten (koffertje met klein gereedschap, rol ducktape, vulsetje voor de banden, bagagenet, veiligheidsvestje... dat soort dingen)
Daarnaast kan je met opgroeiende kinderen ook steeds minder bagage achter de stoelen kwijt i.v.m. beenruimte waardoor ik nu echt wel merk dat qua opbergruimte de Bimmer de minste auto is die ik tot nu toe heb gehad.... maar goed, een nieuwe dakkoffer brengt weer genoeg lucht om de spullen die we mee willen nemen ook daadwerkelijk mee te nemen.
Qua rijden op vakantie ben ik er al een keer mee naar de wintersport gegaan, 2 weken nadat ik 'm had gekocht en zeker voor langere afstanden is het een heerlijke auto, die zeer rustig rijdt inderdaad....
Na de zomervakantie zal ik ook nog wel even mijn bevindingen van de zomervakantie posten...
Onder de plank in de koffer heb ik wat platte spullen (rackets, tennisballen, shuttles, wat schoenen, wat platte doosjes, etc.) en ook aan de zijkant in de vakken heb ik wel het een en ander aan spullen voor de auto zitten (koffertje met klein gereedschap, rol ducktape, vulsetje voor de banden, bagagenet, veiligheidsvestje... dat soort dingen)
Daarnaast kan je met opgroeiende kinderen ook steeds minder bagage achter de stoelen kwijt i.v.m. beenruimte waardoor ik nu echt wel merk dat qua opbergruimte de Bimmer de minste auto is die ik tot nu toe heb gehad.... maar goed, een nieuwe dakkoffer brengt weer genoeg lucht om de spullen die we mee willen nemen ook daadwerkelijk mee te nemen.
Qua rijden op vakantie ben ik er al een keer mee naar de wintersport gegaan, 2 weken nadat ik 'm had gekocht en zeker voor langere afstanden is het een heerlijke auto, die zeer rustig rijdt inderdaad....
Na de zomervakantie zal ik ook nog wel even mijn bevindingen van de zomervakantie posten...
Re: Anton, BMW F11 520D 2012
avdakker schreef:Je ziet ook bij een standaard chip dat de kromming niet lineair omhoog knalt maar meer geleidelijk aan opbouwt. In mijn ogen gebeurt dit eigenlijk altijd al dus.
Turbolag? Of heb je nu juist een plateau rand in je tuning ontdekt? (vanaf een bepaald toerental >1500 ineens een vast percentage verhoging)avdakker schreef:In de bergen bij haarspeldbochten krijg je de turbolag welke je gaat storen. Het vermogen komt pas in bij de 1800 toeren en dan ook in een keer explosief. Hier heb ik even op moeten leren anticiperen en nu door gedoseerd gas te geven en eventueel handmatig terug te schakelen, is het ook opgelost voor mij.
Echter als de twinturbo 2 ltr. die turbolag opdoekt, dan ben ik ook al tevreden.