Stabilisatorstang klappert
Stabilisatorstang klappert
Wanneer ik over putdeksel of korte oneffenheden rij hoor ik een klapperend geluid. Waarschijnlijk de stabilisatorstang. Is het vervangen van de lagerbussen makkelijk te doen? Moet dan heel de stabilisatorstang los? Zouden het enkel deze rubbers zijn of kunnen andere rubbers aan de stabi ook voor dat klapperende geluid zorgen?
Re: Stabilisatorstang klappert
Naast de rubberbussen om de stabilisatorstangen zelf, zit er aan weerszijde van de stangen ook nog een verbindingsstang met aan de voorzijde een stang met 2 kogel gewrichten. En aan de achterzijde een stangetje met 2 rubber busjes.
Aan de voorzijde kunnen versleten kogels van deze verbindingsstangen heel erg klapperen.
Het vervangen van de rubbers om de stabilisatorstang zelf, is relatief eenvoudig, want deze zitten in losse beugels geklemd. Ook de verbindingsstangen aan de voorzijde zijn relatief eenvoudig, 2 moeren los draaien en de nieuwe stang plaatsen.
Aan de achterzijde zitten de verbindingsstangen echter onder een hoek op de stabilisatorstang geperst en verlijmd. Deze zitten echt muur- en muurvast. En als je ze eenmaal los hebt, krijg je de nieuwe er al sleutelend onder de auto nooit meer omheen.
Ik heb mijn stabilisatorstang destijds losgehaald en met een perstang de nieuwe stangetjes weer gemonteerd.
Maar aan de achterzijde klapperen ze eigenlijk nooit.
Klapperen aan de achterzijde is dan vaak weer een versleten fuseekogel, welke in de langsdraagarm zit geperst.
Komt het geluid van voor of achter?
Aan de voorzijde kunnen versleten kogels van deze verbindingsstangen heel erg klapperen.
Het vervangen van de rubbers om de stabilisatorstang zelf, is relatief eenvoudig, want deze zitten in losse beugels geklemd. Ook de verbindingsstangen aan de voorzijde zijn relatief eenvoudig, 2 moeren los draaien en de nieuwe stang plaatsen.
Aan de achterzijde zitten de verbindingsstangen echter onder een hoek op de stabilisatorstang geperst en verlijmd. Deze zitten echt muur- en muurvast. En als je ze eenmaal los hebt, krijg je de nieuwe er al sleutelend onder de auto nooit meer omheen.
Ik heb mijn stabilisatorstang destijds losgehaald en met een perstang de nieuwe stangetjes weer gemonteerd.
Maar aan de achterzijde klapperen ze eigenlijk nooit.
Klapperen aan de achterzijde is dan vaak weer een versleten fuseekogel, welke in de langsdraagarm zit geperst.
Komt het geluid van voor of achter?
Re: Stabilisatorstang klappert
Bedankt voor je reactie! Ik ga eens beginnen met de rubbers om de stabilisatorstang zelf. Wanneer ik de stang heen en weer beweeg vanuit de motorruimte voel en zie ik speling. Er zit niet super veel ruimte tussen, maar je voelt dat de stang enigszins, hooguit een paar mm vrij heen en weer kan bewegen zonder het rubber te raken. Wanneer het klapperen dan niet weg is ga ik verder kijken naar de dingen die je hebt genoemd.
Het geluid komt duidelijk van voor. De rubbers om de stang zelf lijken inderdaad makkelijk te vervangen en ze kosten ook niet hoofdprijs.
Het geluid komt duidelijk van voor. De rubbers om de stang zelf lijken inderdaad makkelijk te vervangen en ze kosten ook niet hoofdprijs.
- Tedcabriolet
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 24 nov 2012, 09:17
- Locatie: omgeving Uden Cuijk
Re: Stabilisatorstang klappert
heb hier nog een nieuwe originele set stabilisatiestang rubbers liggen
wilde die er onder zetten maar heb auto nu verkocht
Kun je voor een prikje overnemen
wilde die er onder zetten maar heb auto nu verkocht
Kun je voor een prikje overnemen