Motor defect(?)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Shorty_

Motor defect(?)

Bericht door Shorty_ » 22 jul 2015, 21:09

Geachte bimmerlovers,

Ik heb slecht nieuws over mijn auto en dat is dat hij in de garage staat omdat hij defect is.
Afgelopen weekend was ik aan het rijden op de snelweg waarna ik een grote witte rookwolk achter mij zag. Gelijk de auto gestopt maar toen ik hem wilde stoppen gaf hij vanzelf gas. De toeren gingen vanzelf omhoog tot 5 a 6 duizend terwijl ik geen gas gaf. Toen ik de auto stil had gezet viel de motor vanzelf uit.
Toen deed ik de motorkap open en zag dat de koelvloeistof aan het lekken was. ANWB gebeld en die gaf aan dat hij lekte bij de EGR thermostaat en dat de motor op hol was geslagen.
Nu hij in de garage staat is de EGR thermostaat al vervangen. Even een rondje mee gedaan en heeft jammer genoeg niks geholpen, hij blijft lekken. Ook zagen we dat de olie helemaal op was. Mijn monteur zelf gaf eerst aan dat het niet de koppakking was, maar nu geeft hij aan dat de hele motor vervangen moet worden. Hebben jullie enig idee of dit kan kloppen? En is dit het nog waard natuurlijk? Mijn auto heeft al zo'n 330.000 kilometer gelopen, maar het is wel een diesel. Maar ik ben eerlijk gezegd bang dat als ik het laat maken ik het nooit meer voor een goed bedrag kan verkopen omdat de waarde zo erg gaat dalen.

Lang verhaal maar goed hopen kunnen jullie een mede bimmerlover helpen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

streamline

Re: Motor defect(?)

Bericht door streamline » 22 jul 2015, 22:03

Er is ergens in je motor een olielek ontstaan waardoor de motor op de olie is gaan lopen. dit is oncontroleerbaar waardoor de motor opeens veel toeren gaat maken.

Het is de vraag wat voor schade er aangericht is aan het blok, maar ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat deze motor afgeschreven is. Je kunt een gebruikt blok laten monteren, maar geld kosten gaat het toch.

Dan kun je er ook voor kiezen afscheid te nemen van deze en een andere auto te kopen.

Shorty_

Bericht door Shorty_ » 22 jul 2015, 22:13

Wat voor prijskaartje hangt er aan een gebruikt motorblok van wat jullie zo weten? Het gaat om een 2.0 diesel.
Ik kan voor een ander kijken natuurlijk maar was zelf van plan om dan een 320 e90 te halen maar het budget zit er nu niet in. Dus als het voor mij goedkoper is om deze te laten repareren en als het dan een tijd meegaat heb ik dat liever natuurlijk.

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 23 jul 2015, 01:11

informeer eens bij Renoy bv of bij Sterkens in Made wat een gebruikt blok kost .
Varen is fijner dan je denkt

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 23 jul 2015, 17:47

Laten vervangen kost altijd een flinke duit zelf doen is vele malen goedkoper, mits je over het goede gereedschap beschikt. Erg moeilijk is het niet alleen veel erg veel werk.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”