Auto start, pruttelt, schud en valt uit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
-NRG-

Auto start, pruttelt, schud en valt uit

Bericht door -NRG- » 03 aug 2015, 14:10

Hallo Allen,

De auto stond in de zon geparkeerd en ik had hem even laten draaien met de airco aan. Vervolgens leek hij na een minuut een keer over te slaan, maar verder reed de auto gewoon goed. Daarna ging het motor lampje branden op het dashboard. Vanochtend heb ik de auto uit laten lezen en kwamen de volgende fouten naar voren:

2811 CAN-bus-communicatie - Systeem passief geschakeld
27F3 CAN-signaal timeout
2783 Hittefilm-luchtmassameter - Boven drempelwaarde max.

De garage heeft de meldingen verwijderd en het lampje sprong ook niet terug aan.
In eerst instantie reed de auto prima, tot ik de garage in wilde rijden. De motor liep ineens niet lekker meer en heb de auto nog net kunnen parkeren. Daarna probeerde ik de auto nog eens te starten en hij gaat even aan, pruttelt en trilt en daarna valt hij uit. Hij reageert op dat moment ook niet op het gaspedaal. Geen van de waarschuwing lampjes gaan branden.

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door alleen de luchtmassameter of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt!

X.x.x

Re: Auto start, pruttelt, schud en valt uit

Bericht door X.x.x » 03 aug 2015, 15:49

Misschien kun je aangeven om wat voor type motorblok het gaat.

Als je net iets verder kijkt onder techniek staat ook nog een stuk van mij over schudden en vreemd lopen.
Wellicht dat je daar ook nog iets aan heb, in ieder geval de punten om na te lopen.

Succes!

-NRG-

Bericht door -NRG- » 03 aug 2015, 16:13

Drankje. Het is een 318i met N42B20 blok uit oktober 2002.

Ik had je topic ook gevonden inderdaad, maar wat bij jouw vervangen is is bij mij bij 137.000 al eens vervangen. Ik zit nu op de 164.000km, dus (hoop) dat dit niet zo is.

rob75

Bericht door rob75 » 03 aug 2015, 16:36

Ik heb even op de foutmelding gezocht en kom dan tegen "2811 LoCAN error". Als dat in jouw geval er ook heeft gestaan dan is dit te wijten aan geen communicatie tussen DME en de Valvetronic ECU.
Het overslaan (in eerste instantie) en het niet meer starten zijn daar een gevolg van.
Wat kan helpen is de auto even op contact te laten staan voor het starten zodat de motor herkent dat het Valvetronic systeem niet meer werkt.
De melding van de LMM is te wijten aan een defect in het Valvetronic-systeem.

Als het niet elektronisch is, kan het ook zijn dat de motor van het Valvetronic systeem defect is, waardoor de noodsituatie niet ingesteld kan worden.

Groet,
Rob

ruudje2015

Bericht door ruudje2015 » 03 aug 2015, 19:58

Ik kan er goed naast zitten, maar het lijkt het zelfde te doen als ik had toen ik bij de bandenboer weg wilde rijden, starte even, pruttelen en gaspedaal geen effect, brandstofpomp overleden, heb je die al gecheckt, eveneens was de brandstofpomp relais tegelijk overleden. Ff slang van de inlaat los en remreiniger inspuiten met starten, als hij aanslaat weet je dat het daar gezocht moet worden
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!

-NRG-

Bericht door -NRG- » 03 aug 2015, 20:14

Bedankt voor jullie antwoorden. Kleine update:

Deze avond de luchtfilter en lmm losgehaald, daarna proberen te starten. Auto bleef draaien en hing rond de 1200 toeren, zakte daarna iets terug. Gaspedaal deed echter nog steeds niets, motor klonk wel goed.

Ik ga bovenstaand en mn gaspedaal nog even nakijken

X.x.x

Bericht door X.x.x » 05 aug 2015, 13:40

Kun je eens kijken naar de valvetronic sensor achter je olie dop onder die plastic kap.
Als deze los is, heb je ook dat hij niet reageert op je gas (automaat). Tenminste, dat had ik.
Want las dat andere zonder deze stekker gewoon konden rijden, terwijl bij mijn automaat mijn gaspedaal niet meer reageerde.

BTW ook geen melding wanneer deze stekker los is :)

-NRG-

Bericht door -NRG- » 05 aug 2015, 19:10

Ik heb een scanner gekocht om de auto uit te lezen. Deze gaf aan Foutcode: P1065.
(wat ik even snel vond: P1065 is a valve timing fault, so it will be Vanos related, probably a sensor)

Ik heb deze code weggehaald en de auto start nu weer, ging eerst even op 1200 toeren draaien en zakte daarna terug naar 700 toeren. Ik kan ook weer gewoon gas geven, dat is nu weer in orde. Ik voel als ik gas geef bij 1000 toeren nog een kleine onbalans. Daar maak ik me toch een beetje zorgen over, daarboven loopt de motor echter probleemloos.

Bedankt voor de reacties tot zo ver! Mocht iemand suggesties hebben over bovenstaand hebben, hoor ik het graag :)

Edit:
Ik nijg nu naar het verhaal van Rob75, lijkt het meest overeen te komen. Al zijn ook de kettingspanners e.d. nog niet uitgesloten. Maar die kans lijkt me klein aangezien dat dus relatief recent al gedaan is.

X.x.x

Bericht door X.x.x » 06 aug 2015, 10:19

Onbelans is altijd lastig, kan mechanisch of elektrisch zijn. (3 poten lopen).
Je krijgt geen melding op een bepaalde cylinder, maar wel op je valve timing.
Die sensor (stekker waar ik het over had) kan eventueel kapot zijn. Check meteen even of daar niet toevallig olie in loopt. O ring van de sensor wil wel eens gaan lekken. PS zit er bij wanneer je die sensor zou kopen.

Je kan hem eens starten zonder deze sensor kijken hoe hij dan loopt, puur als test.
Geen even de stekker loshalen en starten.

vegito

Bericht door vegito » 06 aug 2015, 12:38

Ik denk dat je ketting van timing af is.. een bekend probleem. Probeer eerst je ketting spanner te vervangen en check je ketting ook door kleppendeksel eraf te halen kijken of de geleiders nog intact zijn.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

-NRG-

Bericht door -NRG- » 06 aug 2015, 13:11

Er bleek wat olie te lekker uit de pakkingen van de solenoid valves. Deze heb ik nu nieuw besteld, de oude waren compleet uitgehard. De kleppen zelf werken naar behoren, dat heb ik getest door ze op 12v aan te sluiten. Daarnaast voor de zekerheid nieuwe pakkingen voor de nokkenassensor en de sensor van de vanos. Stekker van de vanos was wat vies van olie, mogelijk zorgt dit dus voor de foutmelding. Morgen hoop ik alles binnen te hebben en ga ik alles reinigen en terug plaatsen.

Bedankt voor zo ver!

X.x.x

Bericht door X.x.x » 07 aug 2015, 11:20

het testen met 12 volt, bedoel je niet je injectoren?

-NRG-

Bericht door -NRG- » 07 aug 2015, 21:05

Ik bedoelde die solenoid valves (vanos kleppen). Soort electro magneet die voor de olie druk zorgt om de kleppen in de juiste stand te zetten.

-NRG-

Bericht door -NRG- » 08 aug 2015, 21:17

Even een update:
Ik heb de o-ringen vervangen en niets lekt meer. Ik lijk meer vermogen onderin te hebben, echter draait de motor hetzelfde met als zonder de vanos (die stekker waar x.x.x t over had). Hoewel ik meer vermogen onderin lijk te hebben. Hij zit nu in nood loop. Hier ben ik nog even naar aan t kijken. Heb een kabel en software besteld (DIS). Hoop hiermee het beter uit te kunnen lezen. Mocht iemand nog suggesties hebben in de tussentijd, hoor ik het graag :)

Ik vermoed nu: viewtopic.php?f=33&t=32170 dit probleem. Eerst kon ik de oliedop nog openen, maar nu is deze compleet vacuüm gezogen als de auto draait... zou het nog iets anders kunnen zijn?

-NRG-

Bericht door -NRG- » 17 aug 2015, 15:30

Problemen zijn nog niet opgelost, en ik weet niet echt waar ik het moet zoeken. De stekkers en zekeringen heb ik nagekeken, volgens inpa is het batterij voltage 14 volt als de auto stationair draait. Lijkt me allemaal in orde. Nog steeds heb ik de volgende foutmeldingen. Is het nu electronisch of mechanisch? Hoe kan ik hier achter komen?

De auto start wel maar heeft vermogensverlies, reageert wat traag op het gas, maar komt wel tot 3000 toeren. Dit is na hem een tijde op het contact te hebben laten staan. Na een reset start de auto net, maar pruttelt hij wat, loopt niet goed, loopt hoog stationair en reageert nauwelijks op het gas.

Hieronder het rapport van INPA:

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”