m3 motor in 330ci
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:50
- Locatie: enschede
m3 motor in 330ci
Hallo.
Ik heb een technische vraag.
Ik heb een 330ci van 2000 en nu kan ik voor een hele mooi prijs een m3 motor kopen kompleet met sleutels en alle toebehoren. Ik wil alleen motor veranderen dus versnellingsbak en aandrijflijn wil ik van auto zelf laten.
Is er wel iemand die zo iets eerder heeft gedaan? En is wel zo iets te doen? kan aandrijflijn wel aan?
Ik heb wel ergens gelezen dat versnellingsbak (5 bak) van zo een 330i tot 500pk en ?nm aan kan maar ik weet niet of dat wel zo is. Iemand ervaring er mee?
alvast bedankt
Ik heb een technische vraag.
Ik heb een 330ci van 2000 en nu kan ik voor een hele mooi prijs een m3 motor kopen kompleet met sleutels en alle toebehoren. Ik wil alleen motor veranderen dus versnellingsbak en aandrijflijn wil ik van auto zelf laten.
Is er wel iemand die zo iets eerder heeft gedaan? En is wel zo iets te doen? kan aandrijflijn wel aan?
Ik heb wel ergens gelezen dat versnellingsbak (5 bak) van zo een 330i tot 500pk en ?nm aan kan maar ik weet niet of dat wel zo is. Iemand ervaring er mee?
alvast bedankt
Re: m3 motor in 330ci
Patrick van P Motorsport rijd rond met een gesupercharde 330 met standaard bak geloof ik en die draait meer pk en koppel dan een M3.
Anders is dit wel een leuke thread om te lezen.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=578901
Anders is dit wel een leuke thread om te lezen.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=578901
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:50
- Locatie: enschede
Re: m3 motor in 330ci
Bedankt voor je reactie BartS.
Ik heb het ook overwogen om een g-power compressor op te bouwen maar kwa kosten ben ik duurder uit dan m3 blok. Zal ff met Patrick contact opnemen voor informatie.
Ik heb het ook overwogen om een g-power compressor op te bouwen maar kwa kosten ben ik duurder uit dan m3 blok. Zal ff met Patrick contact opnemen voor informatie.
- Sparco Mr2
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
- Locatie: Ter Apel (groningen)
Re: m3 motor in 330ci
Edgar,
Een m3 heeft een andere (hogere druk) brandstof toevoer systeem, dit is je grootste euvel bij het omswappen van een blok. Want dit is een s54 toch echt nodig.
Het is 'redelijk' te doen een s54 in een m54 auto te hangen, en word in amerika veel gedaan.
Ik heb me er behoorlijk in verdiept om mijn sedan om te bouwen naar m3, maar ga toch eerst maar voor een 330i (heb een 320i)
Want er komt toch nog best veel bij kijken.
Jij wil je bestaande aandrijflijn houden, dit is opzich wel mogelijk want de versnellingsbak bout gewoon aan het S54 blok vast. Waar problemen kunnen onstaan is bij de koppeling, je moet goed uitzoeken (want er is nog al wat variatie) hoeveel splines je koppeling heeft en je primaire as van de versnellingsbak als mede hoe de 'Pilot Bearing' in je vliegwiel zit, of op de krukas. Want anders heb je er nog niks aan.
De rest van de aandrijving houd het krap aan, ik heb plaatjes gezien van een turbo setup op een 330i met minder vermogen als een m3. En die draaide zo een aandrijfas aan gort.
Als je het gaat doen, want dit soort dingen hoor je heel vaak maar komt niks van.
Dus als je het doet super dikke Kudo's !!
En ik wil zeker komen helpen als nodig ik kan vrij veel qua programmeer werk, en moah,,, ben toch aardig verdiept in de E46.
Een m3 heeft een andere (hogere druk) brandstof toevoer systeem, dit is je grootste euvel bij het omswappen van een blok. Want dit is een s54 toch echt nodig.
Het is 'redelijk' te doen een s54 in een m54 auto te hangen, en word in amerika veel gedaan.
Ik heb me er behoorlijk in verdiept om mijn sedan om te bouwen naar m3, maar ga toch eerst maar voor een 330i (heb een 320i)
Want er komt toch nog best veel bij kijken.
Jij wil je bestaande aandrijflijn houden, dit is opzich wel mogelijk want de versnellingsbak bout gewoon aan het S54 blok vast. Waar problemen kunnen onstaan is bij de koppeling, je moet goed uitzoeken (want er is nog al wat variatie) hoeveel splines je koppeling heeft en je primaire as van de versnellingsbak als mede hoe de 'Pilot Bearing' in je vliegwiel zit, of op de krukas. Want anders heb je er nog niks aan.
De rest van de aandrijving houd het krap aan, ik heb plaatjes gezien van een turbo setup op een 330i met minder vermogen als een m3. En die draaide zo een aandrijfas aan gort.
Als je het gaat doen, want dit soort dingen hoor je heel vaak maar komt niks van.
Dus als je het doet super dikke Kudo's !!
En ik wil zeker komen helpen als nodig ik kan vrij veel qua programmeer werk, en moah,,, ben toch aardig verdiept in de E46.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:50
- Locatie: enschede
Re: m3 motor in 330ci
Sparco.
Zo een s54 motor heeft toch een brandstof hogedrukpomp op motor zelf los van wat in tank zit?
Koppeling maak ik mij niet druk om er zijn wel setjes te krijgen die wel op passen.
Mij gaat het om of aandrijflijn wel aan kan? ik heb gisteren paar berekeningen gemaakt wat overbrenging betreft en ik denk zelf dat het wel aan kan. ik heb wel fotos van maar lukt nog niet om bij te zetten. overbrenging van diff van een m3 is 3.64 en onder van mij auto is 2.93 en van een 6 bak van 330i is 3.38.
Overbrenging van versnellingsbakken 330i en m3
330i m3
1ste 4.21 4.23
2de 2.49 2.53
3de 1.66 1.67
4de 1.24 1.23
5de 1.00 1.00
6de ------ 0.83
En over aandrijfassen heb ik ook uitgezocht blijkt dat 330i en 330d zelfde assen gebruiken. En zo een 330d heeft een kopel van 390nm en m3 365nm en 330i 300nm dus die 65nm kan het wel hebben.
En bedankt voor aanbod zal ik zeker aan denken als het zo ver komt
Zo een s54 motor heeft toch een brandstof hogedrukpomp op motor zelf los van wat in tank zit?
Koppeling maak ik mij niet druk om er zijn wel setjes te krijgen die wel op passen.
Mij gaat het om of aandrijflijn wel aan kan? ik heb gisteren paar berekeningen gemaakt wat overbrenging betreft en ik denk zelf dat het wel aan kan. ik heb wel fotos van maar lukt nog niet om bij te zetten. overbrenging van diff van een m3 is 3.64 en onder van mij auto is 2.93 en van een 6 bak van 330i is 3.38.
Overbrenging van versnellingsbakken 330i en m3
330i m3
1ste 4.21 4.23
2de 2.49 2.53
3de 1.66 1.67
4de 1.24 1.23
5de 1.00 1.00
6de ------ 0.83
En over aandrijfassen heb ik ook uitgezocht blijkt dat 330i en 330d zelfde assen gebruiken. En zo een 330d heeft een kopel van 390nm en m3 365nm en 330i 300nm dus die 65nm kan het wel hebben.
En bedankt voor aanbod zal ik zeker aan denken als het zo ver komt
Re: m3 motor in 330ci
Ik denk dat je er altijd veel beter aan doet gewoon een M3 te kopen.
Zal iets duurder zijn maar je hebt de hele rompslomp niet en bij verkoop heb je dan tenminste een echte M3 ipv een zelf omgebouwde 330i, want die zal echt veel minder opleveren.
Het is een investering, maar ik denk dat je uiteindelijk een stuk goedkoper uit bent als dat je gaat ombouwen.
Zal iets duurder zijn maar je hebt de hele rompslomp niet en bij verkoop heb je dan tenminste een echte M3 ipv een zelf omgebouwde 330i, want die zal echt veel minder opleveren.
Het is een investering, maar ik denk dat je uiteindelijk een stuk goedkoper uit bent als dat je gaat ombouwen.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28 jun 2015, 01:51
Re: m3 motor in 330ci
Een volledige M3 is natuurlijk een stuk duurder dan een blok kopen, zeker als dat blok dan ook nog goedkoop is.
Laatst omhoog gehaald door EdgarE46330ci op 16 okt 2015, 20:15.