M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilstaan.
M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilstaan.
In eerste instantie startte de auto soms wat minder als hij koud was, een klein dotje gas en alles was weer fijn. Alleen sinds er octaan 100 in de tank zit (nu nog half restanten van de vakantie bij de ring) start de auto voor mijn gevoel op 3 cilinders als hij een tijdje stil heeft gestaan, een paar keer gas geven en hij loopt weer perfect. Daarna merk je ook niets meer en heb ik naar mijn mening vol vermogen. Start je hem voor een 2de keer nadat hij weer goed loopt is er niks meer aan de hand. Dit ook een paar uur later. het probleem doet zich echt alleen voor als er minimaal een nacht overheen is gegaan.
Nu zijn er een paar onderdelen die ik denk dat de veroorzaker kunnen zijn:
- Bobine
- Bougie (Zijn nieuwe bij de swap ingegaan 2.000km geleden)
- Bougiekabels
- Injectoren vies?
- Sludge op een klepveer zag ik langs komen op het internet
- een Lambda sonde die niet helemaal lekker meer is (al is het verbruik erg netjes)
- Benzine een te hoog octaan getal?
- Vocht
Benzinefilter kan ik uitsluiten aangezien die nieuw is.
Aangezien sommige onderdelen aardig aan de prijs zijn, zoals bobine pack en lambda sonde. Ben ik niet van plan om alles voor de zekerheid te vervangen.
Als ik de ecu uitlees staan daar geen foutcodes in.
Verder verbruikt het blok geen olie dus een compressie probleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk
*EDIT* zie dat bobinepack van mijn 1.6 (bosch) ook gewoon in de 1.9 hoort dus deze kan ik alvast vervangen. helaas omdat de 1.6 een 8 klepper is kan ik de bougiekabels niet overzetten.
Net de bobine's overgezet start en rijd goed nu wachten tot morgen ochtend.
Nu zijn er een paar onderdelen die ik denk dat de veroorzaker kunnen zijn:
- Bobine
- Bougie (Zijn nieuwe bij de swap ingegaan 2.000km geleden)
- Bougiekabels
- Injectoren vies?
- Sludge op een klepveer zag ik langs komen op het internet
- een Lambda sonde die niet helemaal lekker meer is (al is het verbruik erg netjes)
- Benzine een te hoog octaan getal?
- Vocht
Benzinefilter kan ik uitsluiten aangezien die nieuw is.
Aangezien sommige onderdelen aardig aan de prijs zijn, zoals bobine pack en lambda sonde. Ben ik niet van plan om alles voor de zekerheid te vervangen.
Als ik de ecu uitlees staan daar geen foutcodes in.
Verder verbruikt het blok geen olie dus een compressie probleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk
*EDIT* zie dat bobinepack van mijn 1.6 (bosch) ook gewoon in de 1.9 hoort dus deze kan ik alvast vervangen. helaas omdat de 1.6 een 8 klepper is kan ik de bougiekabels niet overzetten.
Net de bobine's overgezet start en rijd goed nu wachten tot morgen ochtend.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Lijkt mij op een lekkende injector te wijzen.
Als iemand anders start, ruik je dan benzinelucht bij de uitlaat bij het starten op 3 cilinders?
Als iemand anders start, ruik je dan benzinelucht bij de uitlaat bij het starten op 3 cilinders?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
nog niet geprobeerd maar hij ruikt naar startverrijking net zoals elke andere auto, niet overdreven veel bezine lucht oid.
Ik zal het even proberen als er een maatje bij is!
Vanochtend startte hij op 4 cilinders, hij zocht wel even toerental voor een milliseconde maar het gaat al stukken beter dan eerst. Ook zojuist even injector cleaner gehaald en in de tank gegooid.
Ik zal het even proberen als er een maatje bij is!
Vanochtend startte hij op 4 cilinders, hij zocht wel even toerental voor een milliseconde maar het gaat al stukken beter dan eerst. Ook zojuist even injector cleaner gehaald en in de tank gegooid.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Die van mij loopt heel rauw en moeilijk als die steenkoud is, in de winter dan ook soms op 3 cilinders voor 5 sec, is gewoon de aard van het beestje denk ik. Me vorige iS deed het ook en toen lopen zoeken en spullen lopen vervangen maar het is nooit weg gegaan.
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Ben ook niet van plan er veel geld tegen aan te smijten, even kijken of deze goedkope dingen wat doen zoniet dotje gas en hij doet het goed bij starten.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Het kan ook zijn dat er een klein gaatje in je koppakking zit. ik heb dat eens gehad en wat er gebeurde dat na een tijdje beetje kvs in de cilinder lekt en wanneer je de auto start dan loopt hij slecht tot de kvs eruitgewerkt is. dit gaat sneller als je ff gas geeft. iig je merkt er niks van verder tot de volgende keer dat ke de auto tijd laat staan.
Je kan dit misschien controleren of er ook enorme overdruk in je koelingsysteem zit. Zodra je motor even tijdje laat lopen en zodra deze uit is de dop van kvs even losdraaien en observeren of er meer lucht uitkomt dan hoort (ik weet dat er dan wel wat lucht uitkomt maar in dit geval was het expansietankje gevult met lucht en nadat ik de dop eraf draaide kwam de kvs weer in het tankje tot normaal niveau)
Je kan dit misschien controleren of er ook enorme overdruk in je koelingsysteem zit. Zodra je motor even tijdje laat lopen en zodra deze uit is de dop van kvs even losdraaien en observeren of er meer lucht uitkomt dan hoort (ik weet dat er dan wel wat lucht uitkomt maar in dit geval was het expansietankje gevult met lucht en nadat ik de dop eraf draaide kwam de kvs weer in het tankje tot normaal niveau)
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Op het moment Start hij al weer stukken beter als hij koud is sindsdien niet meer op 3 cilinders gestart.
Wat jij opnoemt zou ook het probleem kunnen zijn al hoop ik het niet. Het niveau in mijn expansievat blijft normaal ook op hoge druk.
Wat jij opnoemt zou ook het probleem kunnen zijn al hoop ik het niet. Het niveau in mijn expansievat blijft normaal ook op hoge druk.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Vandaag even gestart en meteen naar de uitlaat gelopen hierbij ruik ik de standaard startverijking stank maar bijvoorbeeld mijn alfa stonk meer bij startverijking. Tevens was mijn KVS niveau wel wat gedaald maar dat kan ook komen door het hele korte ontluchten wat ik tussendoor heb gedaan (was niet nodig) deze hou ik even in de gaten. Als hij slecht start dan komt er geen witte rook of andere rare pufjes uit de uitlaat dus dat er kvs in de cilinder zou zitten durf ik ook niet te constateren.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Auto start met de dag slechter gisteren sloeg hij niet aan daarna na 5 seconde geprobeerd en toen met moeite. Rijd nog steeds perfect eenmaal als hij op 4 cilinders loopt. geen vermogen verlies of inhouden.
Vandaag nogmaals uitlezen kijken of er errors bij zijn gekomen
Vandaag nogmaals uitlezen kijken of er errors bij zijn gekomen
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Een rotte injector lees je niet 1, 2, 3 uit...
Wat ook nog kan is een hangende klepstoter (niet leuk)
Of een rotte koelvloeistoftemperatuur sensor waardoor je mengsel niet klopt bij een koude start (wel uit te lezen)
Het is zeer zeker niet de aard van het beestje natuurlijk.
Wat ook nog kan is een hangende klepstoter (niet leuk)
Of een rotte koelvloeistoftemperatuur sensor waardoor je mengsel niet klopt bij een koude start (wel uit te lezen)
Het is zeer zeker niet de aard van het beestje natuurlijk.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Nee ik weet dat ze wat chagerijnig zijn bij de start maar dit begint extreem te worden. Begint nu wel steeds meer een benzine lucht te hangen bij start verrijking dus ik denk ook een rotte injector.
Tevens is het nu niet meer na een dag maar na een uurtje of 3, dan start hij weer als een natte krant.
Weet het niet zeker maar ik dacht gelezen te hebben dat er 2 cilinders een misfire hadden. beide een andere keer bij het starten. Misschien is de hele injector rail aan vervanging toe? (hoop het niet duur grapske dan ga ik gewoon kijken voor een m50/52b25 )
Tevens is het nu niet meer na een dag maar na een uurtje of 3, dan start hij weer als een natte krant.
Weet het niet zeker maar ik dacht gelezen te hebben dat er 2 cilinders een misfire hadden. beide een andere keer bij het starten. Misschien is de hele injector rail aan vervanging toe? (hoop het niet duur grapske dan ga ik gewoon kijken voor een m50/52b25 )
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Ik las op een poolse website waar mijn foutcodes ook voor kwamen dat iemand zat te denken aan een verstopte katalysator (in beste pools van google translate) nu ligt de gehele uitlaat van de 316 er nog onder dus ook de kat
Zie hier de foutcodes en de smoothnes van de cylinders (dit was net na starten)
Zie hier de foutcodes en de smoothnes van de cylinders (dit was net na starten)
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Draai nu gewoon eens je bougies eruit en kijk of je brandstof ruikt in 1 van de cilinders
Kun je uitlezen welke cilinder niet meedoet met de koude start? Zo ja wissel dan de injector eens om met een andere cilinder en kijk of het probleem mee verhuist.
Allemaal gratis en geeft je veel info
Kun je uitlezen welke cilinder niet meedoet met de koude start? Zo ja wissel dan de injector eens om met een andere cilinder en kijk of het probleem mee verhuist.
Allemaal gratis en geeft je veel info
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Mijn vrienden zeiden dat ik de bougies lekker moest laten zitten. Vandaar. Ik zal beide dingen van de week uitvoeren en kijken of ik daar iets uit vind.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: M44B19 lijkt op 3 cilinders te starten na een dag stilst
Bougies gecontroleerd cylinder 1 had een klein beetje benzinelucht (niet in de cilinder zelf) en olie maar niets dat je zegt dat er iets lekt. vooral omdat de misfire op 2 en 3 zijn geloof ik niet dat dat het probleem is. tevens zijn 2 en 3 gewoon schoon.
Misschien Lamda of nokkas?
Misschien Lamda of nokkas?
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|