Ik ben Rob woon in Amstelveen en na lang wachten heb ik sinds een tijdje mijn eerste BMW, de 120i M Sport.

Januari dit jaar vernam ik via via dat in de 1e week van maart de nieuwe 1 serie zou worden gepresenteerd in München; in Nederland werd de 1 serie officieel bekendgemaakt op de 28e van de maand maart. Met die kennis heb ik nog 2,5 maand moeten wachten om te kijken of mijn keuze zou vallen op een 1 of 3 serie. In de eerste week van maart was het dan zover, ik ontving een 4 pagina tellend document in word met een aantal foto's en korte omschrijving van de specs van de nieuwe 1 serie. Ik was gelijk verkocht!
Geweldig hoe dit model door de ontwerpafdeling van BMW rigoureus onderhanden is genomen. De proporties van de 1 en de strakke gevouwen lijnen aan beide zijdes van de 1 was in het nieuwe model nagenoeg behouden, maar de volledig nieuwe lichtunits voor- en achter is echt smakelijk voor het oog! Het interieur is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar daar had ik eigenlijk geen enkele moeite mee. Vooral door het interieur te voorzien van een M pakket (o.a. de alcantara leder beklede sportstoelen, donkere hemel, M accenten en het M sportstuur) zorgt voor een sportieve en luxe afwerking. Ik hoefde niet meer langer na te denken, de extra ruimte die je krijgt bij een 3 serie inruilen voor een compactere sportievere auto was geen moeilijke keuze... ik kon overgaan naar de configureer-fase van de 1.
In grote lijnen wist ik al vrij snel hoe ik het exterieur van de 1 serie wilde samentellen, een 5 deurs met het M pakket, de donkergrijze metallic kleur Mineralgrau en de 18 inch M velgen 461M dubbelspaak in het donkergrijs (Ferricgrau), zwarte nieren en het onttrekken van alle chrome accenten aan het exterieur.
Bij het bestellen van de auto heb ik wel de tijd genomen om een juiste keuze te maken over het motorvermogen: 118i (136pk/220Nm/8.5 sec) of 120i (177pk/250Nm/7.2 sec). Ik kon voor het eerst een proefrit maken in de 118i automaat model Sport. Jammer genoeg was de demo een automaat en niet handgeschakeld. Ik wilde namelijk wel een 1 serie met een soepele handbak, net even wat leuker en speelser! Maar gelukkig kan je de automaat ook in schakelstand zetten, waardoor je het gevoel van schakelen enigszins kan nabootsen. Zoals gewend van BMW had deze 1 een superieure wegligging, voelt gelijk vertrouwd en het stuurt zo makkelijk. Het vermogen van de auto was meer dan voldoende, ook op de snelweg bij een snelheid van +/- 130 km/h zit er nog voldoende vermogen om door te trekken. Alleen mistte ik soms wat extra koppel onderin voor een wat méér sportiever rij-karakter.
Daarom besloot ik serieus te gaan kijken naar de 120i. Ten tweede had ik met de downgrade naar een 1 serie iets meer budget over bij het samenstellen. Jammer genoeg was er op dat moment in heel Nederland nog geen demo versie van de 120i beschikbaar. BMW stelde voor om een proefrit te maken in de 220i M Sport. De 220i heeft een 2.0 liter blok met 184 pk/270Nm, terwijl de 120i zijn 177pk haalt uit een 1.6 liter met een dubbele turbo. Je weet van te voren dat je de motoren qua rijprestatie niet 1 op 1 kunt vergelijken, maar ik wilde graag +/-180 pk ervaren en kijken of dit desastrues anders rijdt dan de 118i en dus de moeite waard is om voor een 120i te kiezen. De 220i met het M onderstel bracht echt de extra FUN factor mee aan board, net even dat sneller accelereren en toch ook zeker meer vermogen bovenin. Voor mij was dit doorslaggevend om de 1 serie te voorzien van een 120 motor.
Recap: 120i M Sport
Eind juli heb ik de 1 serie mogen ophalen bij de BMW dealer, echt een geweldige auto. De 41pk extra t.o.v. de 118i merk je heel goed! Je hoort het heerlijke afblaasgeluid van de twinturbo. Samen met het M onderstel staat dit garant voor FUN !!!
Verder zit er op deze 1 ook Variabel Sport Steering. De gevoeligheid van sturen wordt aangepast naarmate je de auto in een andere stand zet: comfort/eco/sportstand. In de sportstand voelt het sturen zwaarder aan, wat zeer prettig is in bochtenwerk.