N42 Carterventilatie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rm530i
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2015, 07:21

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door rm530i » 13 aug 2015, 07:30

Hallo forumleden .
Ook ik ben bezig geweest om de carterventilatie te vervangen en nu was het redelijk allemaal te doen alleen op het moment dat ik de 2 onderste torx los had en de rest kon ik hem er b8jna uit halen alleen had ik het idee dat hij ergens nog op bleef hangen leek wel op een stalen leiding tegen het schutbord.
Hadden jullie dit ook en zijn er aan de onderkant voorderest nog dingen om los te halen .??
Alvast bedankt mvg rick

rm530i
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2015, 07:21

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door rm530i » 13 aug 2015, 19:58

Niemand???

Gebruikersavatar
francois1994
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 mei 2015, 17:50
Locatie: Born, Limburg

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door francois1994 » 18 aug 2015, 14:26

Hallo,

Ik ga deze week ook de Carterventilatie + slangen vervangen. Ik laat je iets weten hoe het gegaan is. Nog tips voor mij?

Gr
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01

Gebruikersavatar
318isloco
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 sep 2012, 00:40

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door 318isloco » 19 aug 2015, 10:09

Hoi rm530i,

Ik heb deze klus een half jaar geleden gedaan. Hiervoor heb ik deze video goed bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=B5CIFlagOF4 (deel 1 tm 4)

Ik kan je zo niet direct antwoord geven, maar hier zie je precies wat je allemaal los moet maken. Bij mij was het nog wel redelijk geworstel om de hele inlaat eruit te krijgen nadat ik alles los had. Gewoon goed kijken met 2 man, dan moet het geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
francois1994
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 mei 2015, 17:50
Locatie: Born, Limburg

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door francois1994 » 19 aug 2015, 18:40

Hallo.

Klopt het dat ik dan ook 4 nieuwe pakkingen moet halen voor het inlaat gebeuren? Dat moet namelijk wel als je alleen de bovenkant eraf haalt. Maar ik begrijp dus dat ik de hele inlaat eraf moet halen? Ik ga er morgen vroeg aan beginnen.

Gr Francois
BMW E46 318i '99
Suzuki GSF1200 Bandit '01

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door Sjonnie » 09 mar 2016, 21:42

Mijn N42 heeft ook een hoog olieverbruik.
Na vervanging van de pakkingen van het klepdeksel, oliefilterhuis en vacuumpomp is het al wel wat beter geworden,
Maar nu begint in ene de carterpanpakking te lekken!!??

Ik heb ook het idee dat er vrij veel druk in de motor staat als deze loopt.
Zodra ik de oliedop eraf draai blaast deze vrij hard. Dit zou juist moeten zuigen had ik begrepen?
Is het echt zo een zuigende werking dat als je er een doek overheen legt, deze naar binnen gezogen moet worden?
Bij mij blaast ie de doek namelijk iets omhoog...

Als in de achterste leiding welke naar de carterventilatie eraf trek kan ik daar minimaal sludge zien zitten.
Ook aan de peilstok en onder de dop zit een klein beetje. Vermoeden is dus de carterventilatie.

Alleen... Als ik deze vervang, heb ik dan niet met een jaar weer hetzelfde probleem!?
Wat is nu precies de oorzaak dat dit gebeurt? Kan toch niet zo zijn dat ik een BMW niet voor de boodschappenritjes kan gebruiken zoals ik al jaaaaren doe met een Honda!?
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door h3b » 10 mar 2016, 07:50

Beste Sjonnie, blazen is niet goed, hij moet zuigen, en dit duidt dan inderdaad op de carterventilatie. De oplossing voor nu is vervangen in combinatie met een oliewissel. Om sludge te voorkomen zul je naast je korte ritjes ook de motor eens goed warm moeten rijden om het vocht eruit te krijgen. Daarnaast is het raadzaam om, als je alleen korte ritjes rijdt, de olie minimaal 1x per jaar te vervangen ook al zit je nog niet aan je onderhoudsinterval voor je oliewissel. Helaas is de BMW hier wat gevoeliger voor dan andere merken maar uiteindelijk krijgen ze er allemaal last van.
Wat je nog wel kunt doen is de "cold weather" versie van de carterventilatie laten plaatsen. Deze is beter/steviger uitgevoerd. Deze cold weather versie wordt normaal gesproken in de Scandinavische landen geplaatst ivm de lagere temperaturen aldaar, maar zouden er voor moeten zorgen dat je in Nederland minder sludge moet hebben. Deze cold weather versie is echter vaak niet op voorraad in Nederland maar wel leverbaar. In jouw geval zou ik hiervoor kiezen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”