525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rick.deJong
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2015, 19:32

525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door Rick.deJong » 25 aug 2015, 15:31

Hallo mede BMW liefhebbers.

Onlangs heb ik mij voorgesteld als nieuw forum lid en trotse bezitter van een e34 sedan en een e39 touring.
viewtopic.php?f=698&t=45844

Inmiddels zijn we zo'n acht weken verder en wordt het tijd voor een korte update:
Een dag of twee nadat ik me had voorgesteld was de automaatbak in noodloop. We hadden toen een kleine 200km gereden met de nieuwe aanwinst. Redelijke deuk in het vertrouwen.
Uitlezing door dealer conclusie: Automaatbak is FUBAR. Dus: Vervangen. Kostenplaatje incl. olien en werkuren zo'n 4700 euri's. (En dan was het zelfs nog een gereviseerde ruilbak.)
Uiteraard de verkoper gebeld, merkspecialist handelaar, en uitgelegd hoe de vlag erbij hing.
Hij pakte het erg sportief op en is de auto de zelfde dag nog komen ophalen in Z-Limburg (100km rijden) met een auto-ambulance. Een kleine week later had ik hem weer terug, met een andere automaatbak eronder. Nieuwe transmissie-olie etc. De 'originele' bak lagen stukken metaal in en er was geen beginnen meer aan.

Toen moesten we nog op vakantie, en er stond zo'n 1300km enkele reis op de planning.
We zijn beiden nogal avontuurlijk ingesteld, mijn vrouw en ik en we hadden zoiets van; als er niks mis gaat is het geen avontuur dus we wagen het erop.

De heenreis is zo goed als probleemloos gegaan, werkelijk een genot om met cruisecontrol door het centraal massief te zoeven en alleen maar te hoeven sturen. Ik zeg zo goed als, want bij aankomst op bestemming bleek dat onderweg de accu was overgekookt. Die is op vakantie met hulp van de ANWB vervangen en gemeten (laadspanning bij verhoogd toerental bleef max. 13,8V dus ik ga er van uit dat het stomme pech was en de accu gewoon end of life was)
Ook merkte ik op vakantie een twee- of drietal keren dat bij het intrappen van het gaspedaal, wegrijden vanuit stilstand, het toerental inzakte en twee keer zelfs de motor afsloeg. Heel rustig gasgeven en ik kon wel gewoon wegrijden. Dit is iets eenmaligs geweest en is sinds die tijd niet meer teruggekomen.

We zijn nu weer een paar weken thuis en aan het werk en onlangs sloeg de schrik me weer om het hart toen mijn vrouw zei dat ze weer "getriebenotprogramm" in het display had zien staan.
Ik ben zelf op onderzoek gegaan en de auto rijd en schakelt prima, maar soms, zeg maar een op de drie, vier keer bij het afzetten van de motor komt hij met de melding "getriebenotprogramm"
Bij opnieuw starten is de melding weg en zit hij ook niet in de noodloop. Schakelt verder ok voor zover ik kan beoordelen. (gevoel)
Alles in ogenschouw genomen vond ik het toch tijd voor een second opinion en heb ik mijn collega gevraagd of hij met zijn ODB-kastje mijn auto eens wilde uitlezen.
Ik was bang dat ik een beerput van ellende zou opentrekken en dat zou blijken dat ik me gruwelijk miskocht had.
Er kwamen, schrik niet: 22 fouten uit.
Ik ging er vanuit dat er ook opgeslagen fouten instonden en dit was ook het geval, m.n. de verlichting (11 stuks)
Dus na een eerste inspectie hebben we de fouten gereset, en gekeken wat er nog overbleef nadat we vervolgens de motor een tijdje lieten lopen.

Op dit moment zijn er nog de volgende fouten aanwezig:

Motor:
* Activering electrische koelvloeistofthermostaat
* Sensor positie uitlaatnokkenas, signaalfout
* Nokkenassignaal, inlaat

Instrument (instrument (Instrumentencluster) - Diagnose)
* Storing in EGS-signal of EGS-programma
* Regeleenheid; interne fout

Versnellingsbak (EGS (Automatische transmissie) - Diagnose)
* Contact versnellingskeuze

Airbags (Airbag - Diagnose)
* Accu positieve aansluiting isolatie 1; weerstand te laag hoog - Aanwezig
* Crash telegram geheugen, tenminste een telegram opgeslagen - Intermitterend
* Regeleenheid; interne fout - Intermitterend

Multifunctie (Chassis - EHC (Electronische hoogteregeling))
* Fout regulatietijd, eenzijdig

Multifunctie (verlichtingscentrum - LRA (Verticale richting koplamp))
* Unknown fault code

Best wel wat fouten zoals jullie zien en ik ben momenteel een tikje getemperd in mijn enthousiasme voor wat betreft deze wagen.
Waar ik mij het meeste zorgen over maak is die melding "getriebenotprogramm"
Zou dat verband kunnen hebben met de nokkenaspostitiesensoren? Dat inlkaat en uitlaat toerental niet overeenkomen en daardoor de bak "beschermd" moet worden?

Ik ben dankbaar voor elk stukje advies, ook over de andere fouten die in het system aanwezig zijn.

Heren, (en dame wellicht) bedankt voo rjullie tijd en ik wacht gespannen af op jullie reacties!

Mvg, Rick

P.s. de e34 rijd als een trein, handgeschakeld, soepel, heerlijk, wat een tank..>!

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door BrianGT » 25 aug 2015, 16:12

Welkom Rick, ik snap je gespannenheid. Ik zou ook wel even schrikken als ik zo lijst zou zien aan foutmeldingen. Ik heb met een E60 een 10x zo langere lijst gehad. Die is dus ook in onderdelen weg gegaan.
Afbeelding

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door AdE39 » 25 aug 2015, 16:43

Goede avond, beste Rick,

Ja, dat is even slikken, gelukkig een goede garage houder getroffen, die alles netjes heeft opgelost.

Dan al die storing meldingen, het is inderdaad even slikken.
Dat heb ik ook gehad, het bleken bij mijn E39 allemaal oude meldingen, ook zelfs nadat het airbag lampje ging branden.
Daardoor kwam ik al die storing meldingen op het spoor!
Al de storingen gereset, en de meldingen zijn ook nooit meer terug gekeerd, dit is al jaren zo.

En verder, de E39 is een hele fijne reis auto, inderdaad de cruise er op, en banen maar! :duimen:

Ik wens u verder veel genot, en heel veel veilige kilometers toe, met de BMW.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door BartS » 25 aug 2015, 16:52

* Activering electrische koelvloeistofthermostaat
* Sensor positie uitlaatnokkenas, signaalfout
* Nokkenassignaal, inlaat

De laatste 2 zijn een bekend kwaaltje gewoon sensoren vervangen en je auto zal beter rijden, wat je gehad heb met het uitvallen is te wijten aan de nokkenas sensoren.

Die van je thermostaat is niet heel erg geloof ik, standaard als de thermostaat geen signaal krijgt blijft hij open staan bij mijn weten, je auto warmt dus minder snel op.

* Contact versnellingskeuze,

Die wijst er op dat het contactje bij je pook niet helemaal lekker werkt, heb er wel is wat over gelezen dat een vies contactje dit kan veroorzaken, daardoor zal je ook de versnellingsbak melding krijgen gok ik.

Multifunctie (Chassis - EHC (Electronische hoogteregeling))
* Fout regulatietijd, eenzijdig

Gok dat er misschien een balg kapot is van de luchtvering? een goede specialist moet dit voor je kunnen controleren.

Multifunctie (verlichtingscentrum - LRA (Verticale richting koplamp))
* Unknown fault code

Waarschijnlijk heeft of hebben je koplampen niet de automatische hoogteregelaar, het zou dus kunnen zijn dat de koplampen een keer vervangen zijn voor exemplaren zonder terwijl ze er origineel wel er op zaten.

Veel succes!
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door Bart70 » 25 aug 2015, 18:08

Schrikken idd zeg, maar als ik de reactie van BartS zo lees dan kan het allemaal nog best mee vallen, hopelijk is dit ook zo :duim:

Rick.deJong
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2015, 19:32

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door Rick.deJong » 25 aug 2015, 21:15

BrianGT: ik ben niet van plan om de auto in onderdelen weg te doen! Daarvoor ben ik er inmiddels al teveel aan verknocht. Ik ben het zelf met BartS eens, ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
AdE39; bedankt voor het hart onder de riem! Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
BartS: Hulde! (x 3) voor alle adviezen. Ik was zoieso al van plan beide sensoren te gaan vervangen nu ik dit weet.
Maar zeker ook bedankt voor alle andere tips. Ga ik mee aan de slag.

Verder ben ik nog vergeten te vermelden: met de diagnose latptop konden we real-time diverse waarden uitlezen en daar zag ik staan dat de huidige afgegeven accuspanning 16,6V was. Dit lijkt me wat aan de ruige kant. Kan een spanningsregelaar die aan het eind van zijn leven zit, soms wel / soms niet functioneren? Toen ik een nieuwe accu erin kreeg, hebben we de laadspanning bij stationair en bij verhoogd toerental gemeten en daar is hij nooit boven de 13,8V uitgekomen! Nu lijkt het alsof de accu toch weer is overladen?
(Misschien was het OBD kastje niet helemaal jofel meer en werd de batterijspanning van de laptop weergegeven..:-)
Ik dacht dat dit misschien ook verband kon hebben met de eerder genoemde airbag-meldingen.

Nogmaals dank!

mauzzie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2011, 20:50

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door mauzzie » 26 aug 2015, 08:30

Wat een bekend gevoel, al die foutcodes en je hart zinkt in je schoenen. Alsof je een verse stom pin je maag hebt gekregen.

Bij mij is onlangs de vanos gedaan en daarbij kwamen ook beide nokkenas sensoren naar boven. Deze zijn vervangen en de auto loopt niet alleen beter maar ook het schakelen is zoveel soepeler geworden. De systemen praten nu weer lekker dezelfde taal. UItlaatzijde sensor was 79,00 (maar kreeg ik kado van Patrick) en inlaat ik dacht iets van 120. Relatief duur maar als je ziet wat je er voor terugkrijgt.

Succes met de stresslevels.

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: 525i voor het eerst OBD uitgelezen en...

Bericht door hj2 » 26 aug 2015, 15:39

Mooie wagen die E39, maar ook ik heb een laaaaaaange waslijst met reparaties of achterstallig onderhoud....
Nu is de wagen inmiddels betrouwbaar en rijdt geweldig (ook net 1270 km achter de rug :-)

En ja, ik zou idd je spanningsregelaar vervangen, en wel meteen zodat je niet weer een nieuwe accu moet, die dingen zijn niet gratis.
Ook de nokkenassensoren zijn een bekende kwaal, beschouw ze maar als een 'consumable' :-)
Al met al storingen die wel te verhelpen zijn zonder er duizenden tegenaan te gooien gelukkig!

Succes met de jacht naar 0 foutcodes.... :W
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”