Aankoop E46 323 cabrio

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Iet

Aankoop E46 323 cabrio

Bericht door Iet » 24 aug 2015, 17:55

Goeden middag allen.

Vandaag een E46 cabrio gekocht uit 2000. 323 ci executive met een handbak.

Kenteken 79lvxh.

Kent iemand deze auto wellicht?

Is een goudkleurige met crème leer interieur.

Kan er ook iemand vertellen waar ik op moet letten bij deze auto?

Bouwjaar 2000
82k kilometers.

Merkte dat de airco niet lekker koelde. Misschien kwestie van afvullen?

gaat om deze auto

http://i61.tinypic.com/2rc234p.jpg
http://i62.tinypic.com/1628q4n.jpg

E34V8

Re: Aankoop E46 323 cabrio

Bericht door E34V8 » 24 aug 2015, 18:07

Bij de vroegere E46 met 6 cilinder scheurt de achterophanging makkelijk uit.

Foto:
Afbeelding

Dat gaat onder wettelijke garantie vallen als de auto bij een bedrijf (dus niet particulier!) is gekocht. Zo snel mogelijk laten checken en als jouw ophanging aan het uitscheuren is, direct de verkopende partij op de hoogte stellen dat je dit op wettelijke garantie gaat spelen. Het maakt niet uit of je de auto garantieloos hebt gekocht. Iedere auto heeft wettelijke garantie.

Is dat niet het geval, ga je denken aan standaardzaken BMW:
- Draagarmen, fusees en overige rubbers van ophanging
- Kromme remschijven (vibraties tijdens hard remmen)
- Verder het automatisch dak omdat het een cabrio is
- Werkt de visco koppeling nog goed (zeker op warme dagen)

Daarnaast nog standaardzaken voor iedere auto:
- Klopt de onderhoudshistorie? Zo niet, wat lijkt versleten / aan vervanging toe
- Wat maakt slijtage geluid
- Wat wil ik sowieso laten vervangen voor mijn eigen zielrust

Wat de A/C betreft:
- Laten leeghalen
- Droger vervangen (niet duur en meestal zeer makkelijk te bereiken)\
- Laten afvullen

Als dat niet werkt en er is geen lek geconstateerd, moet je kijken of er een weerstandsgeschakelde hulpventilator is en of deze nog werkt. Weerstanden willen wel eens doorfikken.

Omdat de auto richting de 100.000 gaat, komt de waterpomp met riemen en rollen er aan. Tenzij je weet dat deze al eens eerder is vervangen. Als je de pomp laat aanpakken, is dat een mooie gelegenheid om het koelsysteem onder druk te laten zetten zodat het voor 99% leegloopt. Oude koelvloeistof heeft vaak nog een mooie rode of blauwe kleur maar verliest zijn koelende eigenschappen. Ik heb nu al bij 2 auto's ervaren dat een complete vloeistofwissel d.m.v. druk zetten de koeling enorm kan verbeteren.

Iet

Bericht door Iet » 24 aug 2015, 18:17

Bedankt voor de tip. Breng de auto zsm naar mijn garage, diagnose service in Leerdam. Hij kan de hele auto voor me nakijken.

Heb bij de proefrit hard geremd een aantal maal en auto remt goed en kaarsrecht. Merk wel dat rechtsachter waarschijnlijk de demper aan het eind van zijn leven is.

Enige ervaring met airco's die al 1,5 jaar niet gedraaid hebben? Auto heeft 1,5 jaar in een showroom gestaan en toen we de auto starten liep de motor goed stationair. Geen bijgeluiden te horen. Zoals een bmw 6 cyl hoort te zijn. Airco koelde niet. Kan dit te maken hebben met dat deze afgevuld moet worden? Daarnaast wat bijgeluiden in de ventilator van de airco? Wellicht door het lange stilstaan?

Wat mij opviel was dat de elektrische kap prima werkte maar dat wanneer de kap open is de plaat niet geheel sluit. Enig idee wat dit kan zijn?

Voor de rest lijkt het me een mooie auto met relatief kleine gebruikssporen.

Alle tips uiteraard welkom.

Nogmaals bedankt.

Gert Iet

E34V8

Bericht door E34V8 » 24 aug 2015, 18:43

Wat de A/C betreft:
- Laten leeghalen
- Droger vervangen (niet duur en meestal zeer makkelijk te bereiken)\
- Laten afvullen

Als dat niet werkt en er is geen lek geconstateerd, moet je kijken of er een weerstandsgeschakelde hulpventilator is en of deze nog werkt. Weerstanden willen wel eens doorfikken.
A/C gewoon van voor tot achter aanpakken en met bovenstaande beginnen.

Je hebt een visco en een elektrische ventilator. Belangrijk is te bepalen welke geluid maakt. De visco test je door bij een lekkere warme motor (30+ minuten lekker poken) met een krant de visco proberen te stoppen. Krijg je de visco gestopt = visco kapot.

Verder bij stilstand:
- Remvloeistof doen
- Olie doen

Dat van het dak moet je me even toelichten. Het elektrische stoffen dak werkt... maar de hardtop sluit niet goed aan?

Iet

Bericht door Iet » 24 aug 2015, 18:47

De afdekplaat valt niet goed in de vergrendeling. Alsof het systeem het niet helemaal goed aanhaalt. De kap sluit wel goed en vergrendelt goed aan de voorkant. (Weet niet hoe je dat noemt)

E34V8

Bericht door E34V8 » 24 aug 2015, 18:50

Dat systeem werkt met hal sensoren. Mogelijk moet dat opnieuw ingeleerd worden of met wat schroefjes worden bijgesteld i.v.m. lang stilstaan / verzakking. Een goede garage met universele uitlees/codeer apparatuur kan de inleerprocedure meestal wel starten.

Iet

Bericht door Iet » 24 aug 2015, 18:54

OK dat is duidelijk. Ook dat kan ik meteen na laten kijken bij mijn bmw man. Eventueel kan ik het toch voor het moment met de hand vergrendelen als ik het goed heb?

Visco lijk ik niet te horen. Dacht dat het meer uit de ventilatieopeningen kwam dus dichterbij het interieur. Dus lijkt mij meer bij de elektrische ventilator vandaan te komen?

E34V8

Bericht door E34V8 » 24 aug 2015, 19:33

Dan heb je het denk ik over de ventilator van de kachel. Deze kan wat lawaai maken door stilstand. Dan loopt hij wat minder gesmeerd. Het probleem is dat je hier volgens mij moeilijk bij kunt. Mocht het je wel lukken er een beetje bij te komen, krijg je misschien net de naald van een bus WD40 erbij om hem te smeren.

Heb laatst de kachelmotor van een 190 uit 1983 gesmeerd op deze wijze. Liep weer perfect.

Iet

Bericht door Iet » 24 aug 2015, 20:04

Bedankt voor de expertise en tips

Iet

Bericht door Iet » 25 aug 2015, 17:52

Auto heeft schade gehad. Heeft tussen april 2013 en januari 2014 een ingenomen kenteken gehad en weer gekeurd door rdw. Heb geen idee momenteel wat de schade ingehouden heeft en hoe deze gerepareerd is.
Ga in ieder geval met Tjeerd van diagnose service in Leerdam (mijn steun en toeverlaat als het op e46 kennis aankomt) kijken wat de staat van de auto is in de ogen van een kenner.

Zouden jullie me sowieso afraden om zo'n auto te kopen of afgaan op de mening van een expert?

Jullie mening word gewaardeerd.

Iet

Bericht door Iet » 26 aug 2015, 19:00

Aankoop geannuleerd. Geen vertrouwen in een scadeauto zonder de juiste historie???

jantje.vlaam

Bericht door jantje.vlaam » 27 aug 2015, 22:18

Stond deze in Oss? Daar had ik ook nog interesse in gehad.

Iet

Bericht door Iet » 28 aug 2015, 06:11

Yep. Stond in Oss.

e46touringedition

Bericht door e46touringedition » 28 aug 2015, 09:25

Ik denk dat je juist gehandeld hebt in deze...

ansich een schadeauto aankopen is niets mis mee, mits je weet wat de schade heeft ingehouden, waar deze is gerepareerd, hoe die is gerepareerd etc...

alle info omtrent de schade die altijd onstaat, zeker met herkeuren RDW is dan bekend...zodra er iets niet bekend is....walk away...

Vroeger kocht mijn pa altijd schade auto's...maar knapte deze wel zelf op....dus op zich niets ergs...mits je alle ins and outs weet over de reparatie etc...
Share driving pleasure.

Iet

Bericht door Iet » 28 aug 2015, 09:33

Yep. Zo sta ik er ook in. Als er openheid is kun je er wat mee.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”