Welke velgen onder mijn 318i van 2001?
Welke velgen onder mijn 318i van 2001?
Ik zie een heel mooi overzichtstopic met wat voor velgen, ET waardes en banden eenieder heeft, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het hele BMW auto gebeuren is voor mij nieuw en heb mijn eerste miskoop gedaan..
Ik heb gisteren een set styling 166 (replica's) in 8J x 18 met een ET waarde van 35 gekocht. Achter lopen ze net een beetje buiten de spatbordrand en jawel, bij de eerste de beste drempel was het al raak.
Er zijn zoveel velgen te vinden en ik heb er een aantal waarvan ik zeg, die vind ik mooi, maar hoe bepaal ik nu precies of ze onder mijn auto passen? Je hebt van die lijstjes onine waar je kan ingeven 'E46' maar vervolgens zit wat ik mooi vind er niet tussen, of het is voor een M3 waarbij als ik de maten aanhoud voor achter ze volgens mij zeker tegen de carrosserie aanlopen. Is er een makkelijke methode om te voorkomen dat mij dit bij een volgende aankoop weer gebeurt? Als iemand hier licht over kan laten schijnen, graag.. Anders moet ik het misschien maar bij mijn 15 inch houden en nieuwe banden laten monteren
Ik heb gisteren een set styling 166 (replica's) in 8J x 18 met een ET waarde van 35 gekocht. Achter lopen ze net een beetje buiten de spatbordrand en jawel, bij de eerste de beste drempel was het al raak.
Er zijn zoveel velgen te vinden en ik heb er een aantal waarvan ik zeg, die vind ik mooi, maar hoe bepaal ik nu precies of ze onder mijn auto passen? Je hebt van die lijstjes onine waar je kan ingeven 'E46' maar vervolgens zit wat ik mooi vind er niet tussen, of het is voor een M3 waarbij als ik de maten aanhoud voor achter ze volgens mij zeker tegen de carrosserie aanlopen. Is er een makkelijke methode om te voorkomen dat mij dit bij een volgende aankoop weer gebeurt? Als iemand hier licht over kan laten schijnen, graag.. Anders moet ik het misschien maar bij mijn 15 inch houden en nieuwe banden laten monteren
Re: Welke velgen onder mijn 318i van 2001?
ET waarde is hier het magische begrip. Dat geeft aan hoe diep je velgen vanuit het hart gezien naar binnen staan. De e46 heeft achter standaard iets van ET50. Dit betekend dat ze 50mm naar binnen staan vanuit het hart van de velg.
Velgen voor de M3 zitten meestal rond een ET25, wat wil zeggen dat ze dus zo'n 2,5 cm verder naar buiten staan dan een gewone e46 velg op jouw auto (dit is wat versimpeld, maar hiermee kom je een heel eind). Jouw velgen met et35 staan dus ook al zo'n 1,5 cm verder naar buiten dan hoort. Als je zorgt dat de velgen niet te breed zijn en geen te lage et waarde dan zit je goed.
Velgen voor de M3 zitten meestal rond een ET25, wat wil zeggen dat ze dus zo'n 2,5 cm verder naar buiten staan dan een gewone e46 velg op jouw auto (dit is wat versimpeld, maar hiermee kom je een heel eind). Jouw velgen met et35 staan dus ook al zo'n 1,5 cm verder naar buiten dan hoort. Als je zorgt dat de velgen niet te breed zijn en geen te lage et waarde dan zit je goed.
De velgen die er af komen zijn 15 inch met een ET waarde 34. Dan zou je denken dat 35 niet zo'n groot verschil is, of heeft dat te maken met verschil tussen 15 en 18 inch.. of wellicht de breedte van de band. Ik ging natuurlijk wel van 195 naar 225 breed. Volgens de gebruikshandleiding adviseert BMW bij 18 inch 8Jx18 en een ban van 225 breed. Het was handig geweest als ze in dat boekje ook de ET waardes hadden vermeld
Heb je een sedan of coupe/cabrio?
Ik dacht dat een coupe al meer ruimte voor bredere had dan een sedan.
Ik dacht dat een coupe al meer ruimte voor bredere had dan een sedan.
Sedan. Zit met name een beetje op deze site te kijken http://felgenkatalog.auto-treff.com/
ik zelf heb styling 193 onder mijn touring zitten dit is 18 inch 8j achter 8.5j met et 34 om 37 en heb nergens last van.. maar mijn auto is dan ook niet verlaagd??
- martinus83
Ik snap niet hoe 8x18 et35 bij jou kan aanlopen?
Ik heb een touring, ongeveer 50/30 verlaagd met 18x8 et37 velgen en geen enkel probleem met aanlopen, ook niet met 3 volwassenen achterin. Heb bandenmaat 225/40-18
edit: weet je die breedte en et38 zeker? de originele zijn namelijk heel anders qua formaat
Series Model Except Size Use ET
5er E60+ M5 4x4 8,5x19 front ET 12
5er E60+ 4x4 9,5x19 back ET 28
http://www.bmwstylewheels.com/bmw/166
Ik heb een touring, ongeveer 50/30 verlaagd met 18x8 et37 velgen en geen enkel probleem met aanlopen, ook niet met 3 volwassenen achterin. Heb bandenmaat 225/40-18
edit: weet je die breedte en et38 zeker? de originele zijn namelijk heel anders qua formaat
Series Model Except Size Use ET
5er E60+ M5 4x4 8,5x19 front ET 12
5er E60+ 4x4 9,5x19 back ET 28
http://www.bmwstylewheels.com/bmw/166
Nog een voorbeeld :
Ik heb ook een sedan ( met M-sportonderstel , dus iets lager) waar de volgende maat nu onder ligt;
*18 inch
* Voor : 8j ET 47 bandenmaat 225-40-18
* Achter : 8,5j ET 50 ( dus breder ) Bandenmaat 255-35-18
Dit zijn OEM BMW / Origineel BMW velgen.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Gr Oempf
Ik heb ook een sedan ( met M-sportonderstel , dus iets lager) waar de volgende maat nu onder ligt;
*18 inch
* Voor : 8j ET 47 bandenmaat 225-40-18
* Achter : 8,5j ET 50 ( dus breder ) Bandenmaat 255-35-18
Dit zijn OEM BMW / Origineel BMW velgen.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Gr Oempf