Schokken en terugvallende toeren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Innndy

Schokken en terugvallende toeren

Bericht door Innndy » 11 sep 2015, 18:13

Hoi,
Ik ben de trotse eigenaresse van een e36 compact met een nette 290d km er op. De auto heeft altijd goed gereden (op een lekke koppakking na op 275d km, wat ook wel te begrijpen is haha). Alleen recent heeft er zich een probleem ontwikkeld en ik weet niet goed hoe ik het op moet lossen.

Het begon toen ik een keer bij een stoplicht aan het vertrekken was. De auto schokte, toeren vielen terug en mijn ASC lampje ging branden. Na de schok reed hij wel gewoon verder en na een paar minuten ging het ASC lamoje uit en ben ik zonder een centje pijn van Eindhoven naar Antwerpen gereden. Alleen de laatste tijd gebeurt het heel vaak. Het ASC lampje gaat niet altijd branden maar het gebeurt zeer regelmatig dat de toeren terug valken. Kon soms op een ritje van een kwartier 3 x voorkomen. De krukas toerental sensor bleek kapot te zijn, deze is vervangen, maar het was nog steeds. Bougies vervangen maar het gebeurt nog steeds (wel een stuk minder vaak dan eerst) maar het is nog niet over. De bougies waren wel aan de lichte kant qua kleur maar niks zorgwekkends. Ik heb zelf het idee dat het ook met de vochtigheid van het weer in verband staat maar dat kan ik ook totaal mis hebben :P
Ook is vorige winter de accu vervangen want als het erg had gevroren startte hij niet meer.

Nu was mijn vraag, heeft iemand ervaring met dit probleem of weet iemand misschien wat er moet gebeuren om het op te lossen?

Ik wil geen nieuwe kopen maar graag mijn mooie beemertje houden! Ik ben maar een studentje van 22 en ben zo blij met de compact.. Help! :(

BmwE36Touring

Re: Schokken en terugvallende toeren

Bericht door BmwE36Touring » 11 sep 2015, 22:38

Hoi, het is mij(ons) niet duidelijk om wat voor type en bouwjaar de compact is?
Ga er even van uit dat het een benzine is aangezien je een studentje bent ;) (verder niks mee bedoeld)

Ik zou de balg(dat is de luchtslang tussen de luchtmassameter en het blok) nakijken of die misschien gescheurd is.
Wat je ook zou kunnen doen is hier op het forum kijken of er mensen in jouw woonplaats zijn die hem misschien kunnen uitlezen(voor weinig of niks,aangezien je een student bent).

BMW blokken zijn gevoelig voor valse lucht aanzuigen,dat heb ik inmiddels wel geleerd :gek:

Misschien zou je alsnog iemand kunnen vinden van het forum die bij jouw in de buurt woont en die er naar laten kijken :duim:

Succes en houd ons even op de hoogte :duimen:

Vermeld anders ook even uit welke regio je komt!
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<

Maan

Bericht door Maan » 12 sep 2015, 21:53

ASC is een extra gasklep. Zodra het systeem merkt dat je in een slip zit dan stuurt hij de extra gasklep aan waardoor je motor in houd om zo een evt ongeluk tegen te gaan.

Uit me hoofd werkt dit samen met ABS sensoren (verbeter me indien incorrect). Mocht deze verkeerde signalen krijgen zit je dus constant met ASC die ingrijpt en dus alles inhoud.

Laat de auto uitlezen. Mocht het ASC je niks doen dan kan je als probeersel de stekker op de extra gasklep loshalen en het zo opnieuw proberen. Dan kan de extra gasklep niet meer aangestuurd worden.
One life, live it!

Roan Lokhorst

Bericht door Roan Lokhorst » 16 sep 2015, 09:09

ik heb recent het zelfde probleem gehad, bij mij was een vacuüm slang die naar de luchtbalg gaat gescheurd, dicht geducktaped en hij rijd weer prima

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”