Verbetering "HIFI" speaker system F10
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Vandaag de metingen opnieuw gedaan, maar dan nauwkeuriger gemeten met pink-noise per sub-octaaf band.
Op het gehoor had ik de instellingen staan op:
treble: +6 streepjes
bass: -4 streepjes
fader: neutraal
balance: neutraal
Resultaat gemeten met de spectrum analyzer is een redelijk vlakke curve met over het algemeen nog iets te veel laag en te weinig hoog. Rond 125-315 Hz zitten wilde pieken, vooral 160 naar 200 Hz is 7 dB.
Mijn conclusie is dat mogelijk de speaker / scheidingsfilter / demping niet goed ge-designed is !
Het optimale geluid zonder hardware wijzigingen kan je bereiken door de bass op -5 streepjes te zetten en treble op +7. De rest neutraal.
Bij een upgrade zou ik speakers vervangen en demping toevoegen. Een DSP is waarschijnlijk niet nodig.
Op het gehoor had ik de instellingen staan op:
treble: +6 streepjes
bass: -4 streepjes
fader: neutraal
balance: neutraal
Resultaat gemeten met de spectrum analyzer is een redelijk vlakke curve met over het algemeen nog iets te veel laag en te weinig hoog. Rond 125-315 Hz zitten wilde pieken, vooral 160 naar 200 Hz is 7 dB.
Mijn conclusie is dat mogelijk de speaker / scheidingsfilter / demping niet goed ge-designed is !
Het optimale geluid zonder hardware wijzigingen kan je bereiken door de bass op -5 streepjes te zetten en treble op +7. De rest neutraal.
Bij een upgrade zou ik speakers vervangen en demping toevoegen. Een DSP is waarschijnlijk niet nodig.
I was Born to Move Wild .... BMW
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
De status van mijn onderzoek tot zover is dat ik de volgende upgrade als beste optie zie (prijs/kwaliteit)
Stage-1 BAV sound upgrade
Toepassen van "sound deadening" in de deuren
Dit alles zelf uit te voeren a.h.v. instructie video op youtube.
Eventueel later uit tebereiden met betere sub's onder de stoelen en een sub in de achterbak.
Stage-1 BAV sound upgrade
Toepassen van "sound deadening" in de deuren
Dit alles zelf uit te voeren a.h.v. instructie video op youtube.
Eventueel later uit tebereiden met betere sub's onder de stoelen en een sub in de achterbak.
I was Born to Move Wild .... BMW
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Op Bimmerfest.com wordt dit ook als een quick win gezien. Met de BavSound speakers erin lijkt het een wereld van verschil, zelfs voor de stereo audio uitvoeringen. Zal niet lang duren voordat ik zelf ook een setje uit de VS laat overkomen. Free shipping voor de Stage 1 set.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Misschien is het een idee om een "group buy" er van te maken en nog wat extra korting af te dwingen!
Overigens ben ik er van overtuigd dat je ook de demping (sound deadening) moet toepassen in de deuren.
De deurpanelen moeten toch los dus dan is dit ook gemakkelijk mee te nemen. Ik zoek nog wel een goede instructie beschrijving/video voor de F10. (die van de BAV jongens vind ik te beperkt)
Overigens ben ik er van overtuigd dat je ook de demping (sound deadening) moet toepassen in de deuren.
De deurpanelen moeten toch los dus dan is dit ook gemakkelijk mee te nemen. Ik zoek nog wel een goede instructie beschrijving/video voor de F10. (die van de BAV jongens vind ik te beperkt)
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Een meting zoals nu is gedaan is absoluut niet bruikbaar.
Auto akoestiek is erg complex, wat je nu meet kunnen reflecties zijn welke elkaar uitdoven op de plek waar de meetmicrofoon zich bevind, 20 cm verderop kan het beeld totaal anders zijn.
Een meer betrouwbare meting is een magnitude meting, daarbij vergelijk je het gemeten signaal met het oorspronkelijke signaal en kun je ook de timing meenemen in de meting.
De curve moet ook niet vlak worden, dan klinkt het ook gewoon plat, een curve met een afval van ca. 3dB per octaaf wordt algemeen als erg prettig ervaren. En verwacht ook niet dat je 20 kHz gaat halen, de demping in een auto is dusdanig dat 14 kHz al heel netjes is, overigens is dit al erg hoog en voor veel mensen al nauwelijks waarneembaar. De frequenties daarboven hebben echter nog wel heel veel invloed op het geluid, ook al bereiken ze de oren van de luisteraar niet.
Auto akoestiek is erg complex, wat je nu meet kunnen reflecties zijn welke elkaar uitdoven op de plek waar de meetmicrofoon zich bevind, 20 cm verderop kan het beeld totaal anders zijn.
Een meer betrouwbare meting is een magnitude meting, daarbij vergelijk je het gemeten signaal met het oorspronkelijke signaal en kun je ook de timing meenemen in de meting.
De curve moet ook niet vlak worden, dan klinkt het ook gewoon plat, een curve met een afval van ca. 3dB per octaaf wordt algemeen als erg prettig ervaren. En verwacht ook niet dat je 20 kHz gaat halen, de demping in een auto is dusdanig dat 14 kHz al heel netjes is, overigens is dit al erg hoog en voor veel mensen al nauwelijks waarneembaar. De frequenties daarboven hebben echter nog wel heel veel invloed op het geluid, ook al bereiken ze de oren van de luisteraar niet.
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
De meting gaf wel bevestiging van wat ik meende te horen en kan idd verder de prullenbak in.
Geluid over 20 cm kan verschillen, even wat natuurkunde: buik naar knoop van een staande golf is 1/4 golflengte.
Geluid plant zich voort met 300 m/s, ofwel 300 Hz heeft 1/4 golflengte bij 25 cm, bij andere frequenties heb je natuurlijk ook andere afstanden ofwel het wordt complex geheel en zeer plaats gevoelig.Nou heb je in de auto natuurlijk geen vlakke muren waardoor de zaak wat vertroebeld wat gunstig is. Ik heb trouwens pas gemerkt dat het geluid in mijn beleving verbeterd bij open ramen (stilstaan in de file) je heb dan minder last van deur resonanties.
Ik ben ervan overtuigd dat de drop-in replacement van BAV in combinatie met de demping in de deuren de beste keuze is voor verbetering en ga ik dit binnenkort realiseren. Verder is het zaak om te genieten van de muziek en de auto en niet te veel bezig zijn met equalizers, DSP's, frequentie curves en de onhoorbare frequenties. Zet iets op wat altijd lekker klinkt ... Armin van Buuren, ACDC .....
Geluid over 20 cm kan verschillen, even wat natuurkunde: buik naar knoop van een staande golf is 1/4 golflengte.
Geluid plant zich voort met 300 m/s, ofwel 300 Hz heeft 1/4 golflengte bij 25 cm, bij andere frequenties heb je natuurlijk ook andere afstanden ofwel het wordt complex geheel en zeer plaats gevoelig.Nou heb je in de auto natuurlijk geen vlakke muren waardoor de zaak wat vertroebeld wat gunstig is. Ik heb trouwens pas gemerkt dat het geluid in mijn beleving verbeterd bij open ramen (stilstaan in de file) je heb dan minder last van deur resonanties.
Ik ben ervan overtuigd dat de drop-in replacement van BAV in combinatie met de demping in de deuren de beste keuze is voor verbetering en ga ik dit binnenkort realiseren. Verder is het zaak om te genieten van de muziek en de auto en niet te veel bezig zijn met equalizers, DSP's, frequentie curves en de onhoorbare frequenties. Zet iets op wat altijd lekker klinkt ... Armin van Buuren, ACDC .....
I was Born to Move Wild .... BMW
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Ha ha, “I am a problem child”, riding in my “Back in Black” BMW on the “Highway to Hell” en tref daar “Whole lotta Rosie” aan waardoor ik denk “Hell ain’t a bad place to be”, en ben snel vergeten dat ik als techneut met “High Voltage” bezig was, en na een “Thunderstruck” begon te bazelen over equalizers en frequentie curves…. even checken of de moderator wakker is! ACDC is wel erg lekkere muziek voor in de auto.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Hahahahaha, ik ken ze niet allemaal maar als ik Thunderstruck hoor dan vergeet ik altijd even dat er nog meer weggebruikers zijn hahaha
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
De "zoektocht" naar de beste keuze voor een beter geluid in mijn "lowfi-luidspreker" systeem F10 BMW is nog aan de gang en nadert (denk ik) de eind conclusie. En die is om het volgende te doen (hoeft niet tegelijk)
stap 1 : versterker vervangen door Bimmer-tech PP82DSP AMP/DSP (850 euro), voordeel kan je zelf doen 1:1 plug&play, pre-sets voor BMW-F10 en mogelijkheid zelf nog fijn te tunen . Youtube filmpje voor install beschikbaar en is goed zelf te doen naar mijn idee.
stap 2 : speakers vervangen m.n. tweeters en underseat sub. Ik denk dat ik daar het hele setje BAVSOUND voor ga nemen. (1100 euro) - Youtube filmpje voor install eveneens beschikbaar. Is lastiger te doen maar met een beetje geduld lukt het wel.
Alle andere opties die ik bekeken heb zijn niet 1:1 vervangingen maar steeds compromissen of deel oplossingen.
O.a. wat hifi-motive te bieden heeft of ACR-.... alleen denk ik dat Eton beter is qua speaker maar die heeft geen oval tweaters die 1:1 passen
stap 1 : versterker vervangen door Bimmer-tech PP82DSP AMP/DSP (850 euro), voordeel kan je zelf doen 1:1 plug&play, pre-sets voor BMW-F10 en mogelijkheid zelf nog fijn te tunen . Youtube filmpje voor install beschikbaar en is goed zelf te doen naar mijn idee.
stap 2 : speakers vervangen m.n. tweeters en underseat sub. Ik denk dat ik daar het hele setje BAVSOUND voor ga nemen. (1100 euro) - Youtube filmpje voor install eveneens beschikbaar. Is lastiger te doen maar met een beetje geduld lukt het wel.
Alle andere opties die ik bekeken heb zijn niet 1:1 vervangingen maar steeds compromissen of deel oplossingen.
O.a. wat hifi-motive te bieden heeft of ACR-.... alleen denk ik dat Eton beter is qua speaker maar die heeft geen oval tweaters die 1:1 passen
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
De speakers van Hifimotive zijn toch 1 op 1 te vervangen met je hudige speakers?
En waarom een setje BAVSound nemen als je het in hier in Nederland van bijv. Gladen kan kopen incl. advies en service.
Al contact gehad met Hifimotive? Ik weet niet of de auto al klaar is, maar als ik het goed heb zijn ze daar bezig met een eigen F11 uit te rusten met een upgrade zodat er ook consumenten eerst kunnen luisteren voor te kopen.
En waarom een setje BAVSound nemen als je het in hier in Nederland van bijv. Gladen kan kopen incl. advies en service.
Al contact gehad met Hifimotive? Ik weet niet of de auto al klaar is, maar als ik het goed heb zijn ze daar bezig met een eigen F11 uit te rusten met een upgrade zodat er ook consumenten eerst kunnen luisteren voor te kopen.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
Wat ik me trouwens afvraag bij de Bavsound versterker, ik zie wel een optische ingang maar geen MOST ingang?
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Verbetering "HIFI" speaker system F10
De Bavsound (Bimmer-Tech) versterker is een vervanging voor het hifi luidspreker (analoog) systeem niet voor HK Logic7.
De speakers van Bavsound gaan toch incl. alle kosten richting 1250 euro om ze in NL te krijgen, en dan zelf nog moeten inbouwen.Qua prijs denk ik dan toch ook niet ideaal. Dus dat zal dan voorlopig wel blijven hangen op stap 1
De speakers van Bavsound gaan toch incl. alle kosten richting 1250 euro om ze in NL te krijgen, en dan zelf nog moeten inbouwen.Qua prijs denk ik dan toch ook niet ideaal. Dus dat zal dan voorlopig wel blijven hangen op stap 1
I was Born to Move Wild .... BMW