Mijn naam is Binne Jager en woon in de regio Heerenveen. Sinds een week of 3 ben ik de eigenaar van een '98 BMW E46 328i EXE in staalblauw met 158.000km op de teller.
Ik ben altijd gefascineerd geweest door de E46 en E39 modellen. Mede doordat mijn vader al zo'n 40 jaar BMW monteur is bij de dealer in Heerenveen(dat scheelt dus ook mooi met onderdelen

Ik heb al weer een antal auto's versleten sinds ik in '98 mijn rijbewijs heb gehaald.
* '86 Nissan Sunny
* '98 Mitsubishi Galant met tegelijkertijd als 2e auto een '91 Suzuki Alto en later een '98 Golf III.
* '01 Suzuki Alto 3
* '98 Mitsubishi Galant
* '10 Suzuki ALto 5
Na 4 jaar een nieuwe Suzuki Alto gereden te hebben toch de knoop door gehakt en van super zuinig naar super dorstig gegaan.
Er zijn natuurlijk wel een paar dingetjes met de 328i :
* de remmen waren droog en lieten een luide knak horen bij het aanremmen. Deze heb ik inmiddels rondom schoongemaakt en opnieuw ingevet. Ook was er van een remblok linksvoor een voering dwars door de midden gescheurd(Ferodo blokken)Links en rechts heb ik dus vervangen, nu OEM.
* de veer links achter was zeer dubieus. En beide zijn vervangen door aftermarket. Maar daardoor staat ie nu wat te laag en is de vering mij net wat te stug. Deze gaan dus ook vervangen worden door OEM.
* lekkage van het stuurbekrachtigings potje. Opgelost door de dop aan te draaien.
* Er is een lichte olielekkage, de onderplaat is namelijk nat.
Daar wordt volgende week naar gekeken.
* de arreteer pen van de 5e versnelling blijft in koude toestand hangen. Hierdoor komt de pook dus niet terug in de midden positie.
Volgende week gaat de bak er achter weg om de lagerbus van deze pen te vervangen.
Dan kom ik meteen bij het laatste en welbekende punt:
* een bonk vanachter, bij het iets te snel willen schakelen. En bij het inzetten van de achteruit of 1e versnelling.
Het bonken is dus min of meer te reguleren door heel gecontroleerd te koppelen(de drukregelaar zijn werk laten doen). Maar doordat het allemaal nog wat nieuw voor me is, hoor je dus toch nog regelmatig die bonk.
De carrosserie/chassis hebben we, voor zover mogelijk al gecontroleerd op scheuren, maar we hebben niets kunnen vinden dat zelfs maar lijkt op een scheur

De hardyschijf wordt in ieder geval vervangen tijdens het demonteren van de bak.
Daarnaast worden de koppeling + vliegwiel, het tussenlager en de subframe/diff rubbers gecontroleerd. Normaal zou ik preventief ook meteen de koppeling vervangen. Maar door het 2massa vliegwiel wordt dat een €1000 gok.

We hebben de beschikking over een brug, dus mocht er wat mis zijn met de koppeling/vliegwiel, dan gaat de bak er gewoon nog een keer achter vandaan.
Maar daarover later meer.
Bij deze nog een paar pics.


