Bonkend geluid met draaien
Bonkend geluid met draaien
Hallo,
ik hoor de laatste tijd een soort bonk (kloenk) als ik de auto scherp naar links indraai. Wanneer ik de auto naar rechts draai hoor ik niets. Het lijkt erop dat het van rechtsvoor komt.
Ik heb al een keer het rechter stabilisatorstangetje vervangen (slingersteun) die tussen de stabi stang en de veerpoot verbonden is maar heeft niet geholpen.
ik hoor de laatste tijd een soort bonk (kloenk) als ik de auto scherp naar links indraai. Wanneer ik de auto naar rechts draai hoor ik niets. Het lijkt erop dat het van rechtsvoor komt.
Ik heb al een keer het rechter stabilisatorstangetje vervangen (slingersteun) die tussen de stabi stang en de veerpoot verbonden is maar heeft niet geholpen.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: Bonkend geluid met draaien
- Alle bouten van draagarmen, reactiearmen en spoorstang checken en e.v.t. aantrekken. Controleer visueel op slijtage van rubbers in armen (dit zou ook trillingen geven bij 90 - 130 km/u)
- Controleer op visuele slijtage bovenin schokdemper (zit een lager)
- Zet veel kracht boven op de toren van de schokdemper en hoor of je "klik klik klik" hoort = lagerslijtage
- Controleer de geleiderubbers van de stabi (die geleiden de stabi stang onder je auto door) op "zachtheid". Zachtheid maakt het mogelijk dat de stang soms de onderkant van de auto aantikt.
Met dit lijstje (1 uur werk) heb je al een hoop uitgesloten.
- Controleer op visuele slijtage bovenin schokdemper (zit een lager)
- Zet veel kracht boven op de toren van de schokdemper en hoor of je "klik klik klik" hoort = lagerslijtage
- Controleer de geleiderubbers van de stabi (die geleiden de stabi stang onder je auto door) op "zachtheid". Zachtheid maakt het mogelijk dat de stang soms de onderkant van de auto aantikt.
Met dit lijstje (1 uur werk) heb je al een hoop uitgesloten.
Re: Bonkend geluid met draaien
Oke bedankt! ik zal deze punten een keer nalopen op de brug van een vriend. Ik merk niet echt trillingen op die snelheid.
"Zet veel kracht boven op de toren van de schokdemper en hoor of je "klik klik klik" hoort = lagerslijtage"
Gewoon de auto op de grond en op de bovenkant van de veerpoot (in motorruimte) kracht zetten?
"Zet veel kracht boven op de toren van de schokdemper en hoor of je "klik klik klik" hoort = lagerslijtage"
Gewoon de auto op de grond en op de bovenkant van de veerpoot (in motorruimte) kracht zetten?
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: Bonkend geluid met draaien
Bijvoorbeeld. Bovenop de veerpoot beide handen zetten en met je volle gewicht er op stuiteren.
Wat ook kan is grip krijgen op de karosserie en de auto van links naar rechts torderen.
Wat ook kan is grip krijgen op de karosserie en de auto van links naar rechts torderen.
Re: Bonkend geluid met draaien
Ben benieuwd. Ik heb ditzelfde met exact dezelde wagen ook sinds een paar maanden. Anderhaf jaar geleden heb ik voor de hele mikmak vervangen voor meyle HD (draagarmen/koppelstangen/spoorstangen).
Re: Bonkend geluid met draaien
Ben je er al achter gekomen wat het was? Ik heb het nog niet kunnen achterhalen.
Auto gaat over een maandje weer op APK, dan vraag ik meteen of ze dit kunnen bekijken.
Auto gaat over een maandje weer op APK, dan vraag ik meteen of ze dit kunnen bekijken.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: Bonkend geluid met draaien
@Phantom Dat probleem had ik ook: met een klein beetje draaien naar links was er niets aan de hand maar bij een bocht van 90gr. hoorde je dat geluid en alleen maar links.
Klinkt misschien vreemd en ongeloofwaardig maar bij mij hebben ze uiteindelijk 2 rubbers van de stabilisator voor vervangen en het probleem was over: bleek dat de rubbers versleten waren. Daarnaast begreep ik dat de stabilisator op die bevestigingspunten ook wat dunner was waardoor deze ook vervangen moest worden (iets wat ik tot op heden nog niet heb gedaan).
Voor de rest konden ze in de garage namelijk niets anders vinden. Zie of je hier wat aan hebt.
Klinkt misschien vreemd en ongeloofwaardig maar bij mij hebben ze uiteindelijk 2 rubbers van de stabilisator voor vervangen en het probleem was over: bleek dat de rubbers versleten waren. Daarnaast begreep ik dat de stabilisator op die bevestigingspunten ook wat dunner was waardoor deze ook vervangen moest worden (iets wat ik tot op heden nog niet heb gedaan).
Voor de rest konden ze in de garage namelijk niets anders vinden. Zie of je hier wat aan hebt.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Bonkend geluid met draaien
Hoi,
Dat probleem met de rubbers van de stabilisator, kan heel goed mogelijk zijn!
Ik heb een aantal maanden geleden de draagarmen vervangen ivm een "bonkend" geluid.
Na de montage bleek het geluid niet verdwenen te zijn.
Geen probleem, de draagarmen waren toch aan vervanging toe...
Echter, vandaag de auto even op de brug gehad voor heel iets anders, en bij het trekken aan
De stabilisatorstang, zag ik dat er behoorlijk speling zat tussen het rubber en de stang.
Nu kost dit onderdeel echt niet de wereld, maar er zijn wel twee uitvoeringen van.
Voor mijn 316i bj. 2003, is er een met een doorsnede van 22,5 en een van 24,6mm.
Ik heb nog niet gemeten welke diameters ik nodig heb, maar misschien kan iemand mij
Wel vertellen welke ik nodig heb...
Dat probleem met de rubbers van de stabilisator, kan heel goed mogelijk zijn!
Ik heb een aantal maanden geleden de draagarmen vervangen ivm een "bonkend" geluid.
Na de montage bleek het geluid niet verdwenen te zijn.
Geen probleem, de draagarmen waren toch aan vervanging toe...
Echter, vandaag de auto even op de brug gehad voor heel iets anders, en bij het trekken aan
De stabilisatorstang, zag ik dat er behoorlijk speling zat tussen het rubber en de stang.
Nu kost dit onderdeel echt niet de wereld, maar er zijn wel twee uitvoeringen van.
Voor mijn 316i bj. 2003, is er een met een doorsnede van 22,5 en een van 24,6mm.
Ik heb nog niet gemeten welke diameters ik nodig heb, maar misschien kan iemand mij
Wel vertellen welke ik nodig heb...
Re: Bonkend geluid met draaien
Klopt, staat ook op realoem:
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=31_0405
Een stang type (22,5 mm) is voor voertuigen met sportieve chassis afstemming (m-tech 2 onderstel?) en voor normale voertuigen 24,6 mm stang.
Wat ik eigenlijk raar vind, je zou zeggen dat een dikkere stang juist voor sportiever rijden is.
Edit: Kijk even in je optielijst, als daar 'S226A' staat heb je een sport onderstel.
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=31_0405
Een stang type (22,5 mm) is voor voertuigen met sportieve chassis afstemming (m-tech 2 onderstel?) en voor normale voertuigen 24,6 mm stang.
Wat ik eigenlijk raar vind, je zou zeggen dat een dikkere stang juist voor sportiever rijden is.
Edit: Kijk even in je optielijst, als daar 'S226A' staat heb je een sport onderstel.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: Bonkend geluid met draaien
Sorry voor de late reactie, kijk nog maar incidenteel. Ik heb 3 weken geleden de voorbanden vervangen en sindsdien is het weg. Had er ook last van bij het maken van een scherpe bocht dat de banden overhelden (alsof de banden naast de auto liepen (kan ff geen simpelere manier vinden om uit te leggen )
Bij het vervangen viel de monteur wel op dat er kleine scheurtjes aan de binnenkant van de band zaten. Banden waren 3,5 jaar oud, 40000 km gelopen (profiel nog o.k).
Bij het vervangen viel de monteur wel op dat er kleine scheurtjes aan de binnenkant van de band zaten. Banden waren 3,5 jaar oud, 40000 km gelopen (profiel nog o.k).
Re: Bonkend geluid met draaien
Thanks, zal het eens nakijkenTomba schreef:@Phantom Dat probleem had ik ook: met een klein beetje draaien naar links was er niets aan de hand maar bij een bocht van 90gr. hoorde je dat geluid en alleen maar links.
Klinkt misschien vreemd en ongeloofwaardig maar bij mij hebben ze uiteindelijk 2 rubbers van de stabilisator voor vervangen en het probleem was over: bleek dat de rubbers versleten waren. Daarnaast begreep ik dat de stabilisator op die bevestigingspunten ook wat dunner was waardoor deze ook vervangen moest worden (iets wat ik tot op heden nog niet heb gedaan).
Voor de rest konden ze in de garage namelijk niets anders vinden. Zie of je hier wat aan hebt.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: Bonkend geluid met draaien
Dikkere stang aan de voorkant betekend meer onderstuur. Dat is niet 'sportief'. Vooral in de regen...Phantom schreef:Klopt, staat ook op realoem:
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=31_0405
Een stang type (22,5 mm) is voor voertuigen met sportieve chassis afstemming (m-tech 2 onderstel?) en voor normale voertuigen 24,6 mm stang.
Wat ik eigenlijk raar vind, je zou zeggen dat een dikkere stang juist voor sportiever rijden is.
Edit: Kijk even in je optielijst, als daar 'S226A' staat heb je een sport onderstel.
Een dikkere stang achter is meer overstuur = driften = sportief
Re: Bonkend geluid met draaien
Bedankt voor je uitleg
Heb de 24,6 mm rubbers van de voorste stabilisatorstang bij Offenga besteld, ben benieuwd. Kan sowieso nooit kwaad om ze na 13 jaar eens te vervangen, het zijn ook niet de kosten
Stabilisatorstang achter is dat standaard of een optie?
Heb de 24,6 mm rubbers van de voorste stabilisatorstang bij Offenga besteld, ben benieuwd. Kan sowieso nooit kwaad om ze na 13 jaar eens te vervangen, het zijn ook niet de kosten
Stabilisatorstang achter is dat standaard of een optie?
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]