RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
- e46touringedition
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
- Locatie: Moordrecht
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Thanks allemaal voor de reacties....
wat ik al verwachtte is dat de 6 cil. rijders onder ons minder tot niets merken van het aan-uitgaan van de pomp...ergens logisch natuurlijk als je wat meer vermogen en húbraum hebt...
ben er nog steeds niet uit of het nou wel of niet in orde is... ben paar dagen ziek geweest dus niets met/aan de auto gedaan (mag van t weekend weer haar lichaam strelen met mn handschoen )...
Zonder er (te) veel geld aan uit te geven v.w.b. controles en checkups hoop ik nog steeds om wijzer te worden middels dit topic...dus mocht je nog een aanvulling hebben....
wat ik al verwachtte is dat de 6 cil. rijders onder ons minder tot niets merken van het aan-uitgaan van de pomp...ergens logisch natuurlijk als je wat meer vermogen en húbraum hebt...
ben er nog steeds niet uit of het nou wel of niet in orde is... ben paar dagen ziek geweest dus niets met/aan de auto gedaan (mag van t weekend weer haar lichaam strelen met mn handschoen )...
Zonder er (te) veel geld aan uit te geven v.w.b. controles en checkups hoop ik nog steeds om wijzer te worden middels dit topic...dus mocht je nog een aanvulling hebben....
Share driving pleasure.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Heb een 136pk 320D gehad waar het inschakelen van de pomp duidelijk merkbaar was. Nu een X3 3.0D waarbij ik nauwelijks iets bemerk bij inschakelen. Bij de 3 serie ook alles laten nakijken, heb er 1,5ton mee gereden zonder problemen aan de airco.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Ik moet mijn eerdere reactie toch even wat bij stellen. Ik rijd normaal altijd met de CC aan, maar de afgelopen week heb ik de CC bewust uit gezet en heb totaal 650 km gereden.
Het aan en uitzetten tijdens rijden is nog steeds niet merkbaar in toeren, vermogensverlies oid. Maar de effecten van het rijden met de CC uit zijn wel degelijk merkbaar. Ten eerste heeft mijn auto toch merkbaar minder brandstof verbruikt. Normaal zit ik aan de 9 à 9.2 liter op de 100km. Nu was het over 650km 8.1 liter op de 100km met dezelfde ritten als anders. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden met deze BMW.
Daarnaast is ook de impact op het rijgedrag behoorlijk te noemen. De auto is veel feller, trekt veel sneller door en gaat veel mooier door de toeren heen, wat als leuke bijkomstigheid heeft dat de auto nu heerlijk schakelt. De auto bonkt of schokt zelden nog tijdens het laten opkomen van de koppeling, omdat het toeren verloop nu veel soepeler gaat.
Het aan en uitzetten tijdens rijden is nog steeds niet merkbaar in toeren, vermogensverlies oid. Maar de effecten van het rijden met de CC uit zijn wel degelijk merkbaar. Ten eerste heeft mijn auto toch merkbaar minder brandstof verbruikt. Normaal zit ik aan de 9 à 9.2 liter op de 100km. Nu was het over 650km 8.1 liter op de 100km met dezelfde ritten als anders. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden met deze BMW.
Daarnaast is ook de impact op het rijgedrag behoorlijk te noemen. De auto is veel feller, trekt veel sneller door en gaat veel mooier door de toeren heen, wat als leuke bijkomstigheid heeft dat de auto nu heerlijk schakelt. De auto bonkt of schokt zelden nog tijdens het laten opkomen van de koppeling, omdat het toeren verloop nu veel soepeler gaat.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Mijn 318i uit 1999 met auto airco heeft exact hetzelfde en is goed merkbaar.
- e46touringedition
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
- Locatie: Moordrecht
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Hoi E46Roy
En heb jeplannen om er iets aan te doen, of info vergaard hierover?
En heb jeplannen om er iets aan te doen, of info vergaard hierover?
Share driving pleasure.
- e46touringedition
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
- Locatie: Moordrecht
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
dus ook een 6 cil kan deze symptomen geven...ok, thx for the updateB.I.Jager schreef:Ik moet mijn eerdere reactie toch even wat bij stellen. Ik rijd normaal altijd met de CC aan, maar de afgelopen week heb ik de CC bewust uit gezet en heb totaal 650 km gereden.
Het aan en uitzetten tijdens rijden is nog steeds niet merkbaar in toeren, vermogensverlies oid. Maar de effecten van het rijden met de CC uit zijn wel degelijk merkbaar. Ten eerste heeft mijn auto toch merkbaar minder brandstof verbruikt. Normaal zit ik aan de 9 à 9.2 liter op de 100km. Nu was het over 650km 8.1 liter op de 100km met dezelfde ritten als anders. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden met deze BMW.
Daarnaast is ook de impact op het rijgedrag behoorlijk te noemen. De auto is veel feller, trekt veel sneller door en gaat veel mooier door de toeren heen, wat als leuke bijkomstigheid heeft dat de auto nu heerlijk schakelt. De auto bonkt of schokt zelden nog tijdens het laten opkomen van de koppeling, omdat het toeren verloop nu veel soepeler gaat.
Share driving pleasure.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Bij de mijne (325 6-cilinder) is het alleen te merken wanneer ik de knop indruk en de pomp dus voor het eerst aanslaat. Dat lijkt overigens "heftiger" op hele warme dagen wanneer de airco goed moet koelen. Daarna merk ik nog steeds wel wat verschil wanneer de airco nog volle bak aan het koelen is. Is het daarna eenmaal lekker koel in de auto merk ik er niet veel van, niet aan hoe de auto loopt dan. Wel heb ik een lichte afname in vermogen wat (natuurlijk) vooral onderin de toeren te merken is, maar dit is ook omdat ik de auto inmiddels gewoon goed ken na 50.000km. De mensen die met me meerijden zeggen altijd dat ik "niet zo moet zeiken", omdat zij het niet merken...
Verbruik blijft eigenlijk altijd rond de 1 op 11 gecombineerd.
Verbruik blijft eigenlijk altijd rond de 1 op 11 gecombineerd.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
bij mijn e46 318i merk ik het ook wel wanneer de airco in en uitschakeld
( je hoort het lichtjes )
( toerental gaat van +/- 600 na de +/-850-900)
dit is vrij normaal en bij iedere auto wel zo wel merk ik dat mijn toerenteller danst als mijn airco aanstaat vacuumlek ? zijn deze motoren zeer gevoelig voor
( je hoort het lichtjes )
( toerental gaat van +/- 600 na de +/-850-900)
dit is vrij normaal en bij iedere auto wel zo wel merk ik dat mijn toerenteller danst als mijn airco aanstaat vacuumlek ? zijn deze motoren zeer gevoelig voor
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Nou het verontrust me niet. Airco werkt al jaren probleemloos en op 118pk merk je die paar pk verlies gewoon als de pomp inschakeld. Misschien is na verloop van jaren ea wat minder soepel gaan werken (bedoel de magneetkoppeling) maar ik doe er niets aan
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Een airco pomp ronddraaien kost zomaar 10 ... 12 PK.
Daarom gaat er ook altijd een signaaltje van je airco naar de ecu. Airco aan: Motor wordt bijgeregeld (lees beetje gas erbij) Stationair gaat bij veel auto's ook iets omhoog
Als je 100 PK hebt is 10 pk 10%, best wel veel dus. Als je 200 PK hebt is 10 PK nog maar de helft, 5% Ik heb 240 PK en merk er vrijwel niets van maar toch hoor ik het. Hoe meer vermogen, hoe minder je het merkt dus. Dat komt wel overeen met je verhaal van verschillen tussen 4 en 6 cilinders. Met een 8 pitter merk je er nog minder van :-)
Als je een airco inschakelt en je merkt helemaal niets, dan zou ik me pas zorgen beginnen te maken.
my 2 cents anyway
Daarom gaat er ook altijd een signaaltje van je airco naar de ecu. Airco aan: Motor wordt bijgeregeld (lees beetje gas erbij) Stationair gaat bij veel auto's ook iets omhoog
Als je 100 PK hebt is 10 pk 10%, best wel veel dus. Als je 200 PK hebt is 10 PK nog maar de helft, 5% Ik heb 240 PK en merk er vrijwel niets van maar toch hoor ik het. Hoe meer vermogen, hoe minder je het merkt dus. Dat komt wel overeen met je verhaal van verschillen tussen 4 en 6 cilinders. Met een 8 pitter merk je er nog minder van :-)
Als je een airco inschakelt en je merkt helemaal niets, dan zou ik me pas zorgen beginnen te maken.
my 2 cents anyway
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
bij mijn e46 316i merk ik het ook best goed wanneer de airco inschakeld, vooral als ik op een constante snelheid rijd over een bepaalde afstand. Dan voel ik echt een ' schok' als de airco pomp aanslaat.
ik vroeg me ook al af of dit normaal is.
ik vroeg me ook al af of dit normaal is.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Ik merk het met mijn E46 318i ook wel degelijk als de airco ingeschakeld staat. Ietsje minder vermogen maar vooral tussendoor een licht schokje.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
- e46touringedition
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 28 dec 2014, 11:25
- Locatie: Moordrecht
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
De reacties van phantom en maddox zijn precies de symptomen die ik dus ook heb. Constante snelheid en inderdaad merkbaar inschakelen. Ook verbruiksmeter maakt een 'vlucht' richting de 10 l/km.
Hebben jullie er misschien ooit iets aan laten doen of baar laten kijken? Feedback wordt gewaardeerd
Hebben jullie er misschien ooit iets aan laten doen of baar laten kijken? Feedback wordt gewaardeerd
Share driving pleasure.
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Nee ik heb er niet naar laten kijken, aan de hoeveelheid dezelfde reacties te zien lijkt het vrij normaal.
Zo'n airco pomp wordt na verloop van tijd ook wat minder soepel denk ik.
Zo'n airco pomp wordt na verloop van tijd ook wat minder soepel denk ik.
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]
Re: RONDVRAAG/ervaring aircopomp merkbaar aan/uit
Onze 318i had precies hetzelfde. Te lichte motor