Olie Lampje brand bij optrekken
Olie Lampje brand bij optrekken
Hallo allemaal,
Ik heb een BMW 316ti compact uit 2002 (207K aan kilometers)
nu heb ik het volgende probleem :
Mijn olie lampje brand heel even als ik gas geef/optrek bij het stoplicht, heel soms knippert hij even bij het stationair lopen maar dat is maar zelfden.
er zit genoeg olie in me blok, ik heb hem al laten uitlezen en daar komt niks raars uit. eerst had ik er 5W30 van Castrol inzitten maar daar ging hij slecht op lopen beetje tikkend geluid/ ratel, ik heb de olie vervangen voor 10W60 en toen was de ratel gelijk weg en loopt de motor ook weer een stuk beter alleen het lampje brand nog steeds heel even bij het optrekken daarna niet meer ook op de snelweg heb ik nergens last van.
zijn er mensen die dit probleem hebben gehad of weten wat het is of wat het kan zijn?
Mvg Lex
Ik heb een BMW 316ti compact uit 2002 (207K aan kilometers)
nu heb ik het volgende probleem :
Mijn olie lampje brand heel even als ik gas geef/optrek bij het stoplicht, heel soms knippert hij even bij het stationair lopen maar dat is maar zelfden.
er zit genoeg olie in me blok, ik heb hem al laten uitlezen en daar komt niks raars uit. eerst had ik er 5W30 van Castrol inzitten maar daar ging hij slecht op lopen beetje tikkend geluid/ ratel, ik heb de olie vervangen voor 10W60 en toen was de ratel gelijk weg en loopt de motor ook weer een stuk beter alleen het lampje brand nog steeds heel even bij het optrekken daarna niet meer ook op de snelweg heb ik nergens last van.
zijn er mensen die dit probleem hebben gehad of weten wat het is of wat het kan zijn?
Mvg Lex
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
ik kan me voorstellen dat als je optrekt dat je olie een kant op gaat door de druk waardoor de sensor geen olie meer ziet maar als jij hem helemaal gevuld hebt zou dit niet vpor moeten komen, als je heel langzaam optrekt brandt het lampje dan ook?
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Een veelvoorkomend probleem bij de e46 is dat de olie sensor in je carterpan kapot gaat. Dan geeft hij dit soort storingen. De sensor kost iets meer dan 100€, je moet de olie eerst eruit laten lopen voordat je de sensor kan vervangen. Wel een eenvoudige klus!
Ik denk dat de sensor bij jou kapot is, maar ik ben geen automonteur.
Ik denk dat de sensor bij jou kapot is, maar ik ben geen automonteur.
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
bedank voor de reacties.
heeft iemand wel een problemen gehad met de oliepomp? is dat mogelijk?
of kan de oliepomp het niet zijn?
heeft iemand wel een problemen gehad met de oliepomp? is dat mogelijk?
of kan de oliepomp het niet zijn?
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Voor ik een antwoord geef: welk olielampje brand er? Het gele of het rode?
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
het rode olie lampje brand
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Geel is van het niveau en rood van de druk als die brand zou ik persoonlijk geen meter meer rijden
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Gezien de ratel die verdwenen is met dikkere olie en het feit dat er een oliedrukprobleem is moet je of heel rustig blijven rijden of op zoek naar een nieuw torretje zou ik zeggen. Ik zou adviseren om eens met een analoge oliedrukmeter een rondje te gaan rijden. Dan kun je zien of het bijna einde oefening is of dat je geluk hebt en je sensor niet fris is.
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Kijk nu komen we ergens.
Net als de vorige reactie, is het verstandig eens de druk te laten meten met een drukmeter. Normaal kan dit ook als je de auto stil laat staan. Gewoon meten bij stationair en iemand gas laten geven (rustig) en op toeren meten.
Zo uit mijn hoofd hoort de druk bij stationair ca. 1 bar te zijn en vanaf 2000 toeren 3 bar of hoger te zijn.
Mocht dit niet zo zijn dan heb je of een versleten oliepomp of versleten krukaslagers. In het laatste geval is een ruilmotor denk ik de oplossing.
Succes,
Rob
Net als de vorige reactie, is het verstandig eens de druk te laten meten met een drukmeter. Normaal kan dit ook als je de auto stil laat staan. Gewoon meten bij stationair en iemand gas laten geven (rustig) en op toeren meten.
Zo uit mijn hoofd hoort de druk bij stationair ca. 1 bar te zijn en vanaf 2000 toeren 3 bar of hoger te zijn.
Mocht dit niet zo zijn dan heb je of een versleten oliepomp of versleten krukaslagers. In het laatste geval is een ruilmotor denk ik de oplossing.
Succes,
Rob
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
bedankt voor de reacties,
dat klinkt wel erg heftig, met een ander torretje neem ik aan dat je een andere auto bedoelt?
wat zou een oliepomp los kosten ongeveer? en een krukas of alleen de lagers weet niet of die los kunnen?
een ruilblok is een nieuw motorblok toch? (een tweede hands)
het lampje knippert alleen heel even bij het optrekken voor de rest helemaal niet ook niet bij hoge toeren ofzo alleen bij het optrekken ook niet bij lage toeren rijdend.
dat klinkt wel erg heftig, met een ander torretje neem ik aan dat je een andere auto bedoelt?
wat zou een oliepomp los kosten ongeveer? en een krukas of alleen de lagers weet niet of die los kunnen?
een ruilblok is een nieuw motorblok toch? (een tweede hands)
het lampje knippert alleen heel even bij het optrekken voor de rest helemaal niet ook niet bij hoge toeren ofzo alleen bij het optrekken ook niet bij lage toeren rijdend.
Re: Olie Lampje brand bij optrekken
Torretje = motor
Geen idee wat een oliepompje los kost maar dat kan nooit te gek veel zijn. lagerschalen kosten ook de wereld niet.
Als je echter naar de uren gaat kijken die het kost om de hele zwik te vervangen dan zou ik eens rond gaan kijken of je niet ergens een sloper tegenkomt met een nog goed lopende motor. Dan ben je denk ik goedkoper uit dan wanneer je je eigen motor op gaat frissen.
Tenzij, ik ken jouw type auto niet, je de drijfstanglagers en oliepomp kan vervangen met de motor nog in de auto. Hoofdlagers vervangen met blok er nog in zal niet gaan maar die lopen ook niet zo snel kapot.
Geen idee wat een oliepompje los kost maar dat kan nooit te gek veel zijn. lagerschalen kosten ook de wereld niet.
Als je echter naar de uren gaat kijken die het kost om de hele zwik te vervangen dan zou ik eens rond gaan kijken of je niet ergens een sloper tegenkomt met een nog goed lopende motor. Dan ben je denk ik goedkoper uit dan wanneer je je eigen motor op gaat frissen.
Tenzij, ik ken jouw type auto niet, je de drijfstanglagers en oliepomp kan vervangen met de motor nog in de auto. Hoofdlagers vervangen met blok er nog in zal niet gaan maar die lopen ook niet zo snel kapot.