Een vraagje, ik vindt dat mijn snelheidsmeter wel erg veel afwijkt. (+/- 10 km/h, op GPS 11 km/h)
Ik weet dat er altijd een bepaalde afwijking in zit, maar vindt dit wel erg veel..
Iemand hier ervaring mee? of een oplossing??

E39 525d
2001
Heb nu aantal keren gemeten, bij elke snelheid de afwijking..matheeuwissen schreef:Op welke snelheid? Afwijking is vaak gerelateerd aan de snelheid. Daarnaast idd even je bandenmaat bekijken.
De Kelt schreef:Bij motoren gebruiken ze een Speedohealer:
https://www.mpartz.nl/speedohealer-p-20372
Zelf ook ingebouwd in het verleden op mijn motor. Je moet alleen wel weten waar de pulsgever zit. Deze Speedohealer wordt er tussen geplaatst en past de frequentie van de pulsen aan (instelbaar en je kunt ook zo bijvoorbeeld van mijlen naar KM omzetten). Geen idee of dit ook bij BMW werkt.
Is niet alleen de afwijking in de snelheid, maar denk ook aan de afgelegde KM's en beurten. Dus ipv 150.000km die je bijvoorbeeld nu op de klokken hebt, heeft ie er werkelijk 135.000km gelopen (bij zo'n 10% afwijking).
Off-topic:dw70 schreef:Als je op de kilometerteller 100 rijdt, moet je in werkelijkheid tussen de 90 en 98 rijden. Deze maximale afwijking is wettelijk voorgeschreven. Je kilometerteller moet dus voorijlen op de werkelijk gereden snelheid. Men rijdt langzamer op de meter dan in werkelijkheid. Zo ver zo goed.
De meter moet meer aangeven dan de werkelijkheid. En het liefst exact. Maar dat lukt niet. De klant mag nooit de dupe worden als er op het bord staat vanaf hier 120 en hij zou op de snelheidsmeter 120 rijden en dat blijkt te hard te zijn. Daar moet bmw voor zorgen dat dit nooit gebeurt. Vandaar de benadering tussen de 90 en de 100 echte kilometers als de naald op 100 staat. Max 10% afwijking.De Kelt schreef:Off-topic:dw70 schreef:Als je op de kilometerteller 100 rijdt, moet je in werkelijkheid tussen de 90 en 98 rijden. Deze maximale afwijking is wettelijk voorgeschreven. Je kilometerteller moet dus voorijlen op de werkelijk gereden snelheid. Men rijdt langzamer op de meter dan in werkelijkheid. Zo ver zo goed.
Een snelheidsmeter mag nooit te weinig aangeven en maximaal 10% naar boven (eisen type goedkeuring motorvoertuig). Om geen risico te lopen (verschil banden/velgen) kiezen fabrikanten zelf ervoor om deze marge te gebruiken om altijd boven de minimale snelheid te zitten om aan hun type goedkeuring te voldoen. Het is dus geen wettelijk voorgeschreven afwijking (er is alleen een marge die ze kunnen hanteren).