Beste mensen,
Vorige week heb ik de bimmer voor de APK weggebracht, hier zijn links-achter de wiellager en bovenste draagarm ("elleboog") vervangen. 5 dagen later rijdt ik op de snelweg, eerste wat me opvalt:
Lampje van traction control springt aan (dat driehoekje die knippert wanneer je door zand slipt)
Lampje van ABS springt aan
Kilometer teller valt weg
En later ontdekte ik dat de digitale 'Range' indicator alle kanten op gaat. Eerste indicatie dus: ABS sensor links achter.
Bij thuiskomst heb ik 'm uitgelezen en gewist. Rij ik een aantal meter, weer de hele meuk door de war. Weer uitlezen, 'Wheel sensor rear-left'.
Hierop heb ik afgelopen maandag de garage gebeld, en geclaimd dat ze hiernaar gingen kijken, vandaag kon ik 'm weer ophalen, maar het ligt 'm niet aan de sensor. Ze hebben een andere sensor getest, maar het probleem blijft aanhouden.
Dus ik begon al te twijfelen of het nu dan toch echt tijd wordt voor een andere ABS module. Een maatje van mij verveelde zich en had dus even het e.e.a geprobeerd met de ABS module los te halen en opnieuw monteren en nog wat andere zaken, vanavond weer uitgelezen, gewist en weer begonnen met rijden, dacht dat het opgelost was, zag geen lampjes, kilometer teller bleef wel weg. Halve straat verder, hele kermis weer aan.
En vanavond bracht ik even een vriendin naar huis, warempel; GEEN lampjes, werkende kilometer teller, werkende brandstofmeter. Rij ik de straat uit, remmen voor de kruising, wtf .. Bij elke lichte willekeurige rem actie voel ik de ABS trillen. Leuk, permanente ABS.
Dacht ik, ik ga even aan de kant stoppen, dan de zekering van de ABS er maar uit. Maar voor ik de kans kreeg sprongen de lampjes alweer aan, kilometer teller weer naar 0, en was de ABS weer afwezig, dus kon ik weer gewoon rijden.
Wat denken jullie, toch echt de ABS module?
Want dit wordt allemaal wel heel vaag en onvoorspelbaar zo.
(Dit vraag ik even omdat de ABS module best prijzig is om te vervangen zomaar op de gok)
ABS probleem
- SubCityZero
ABS probleem
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: ABS probleem
Is volgens mij wel een veel voorkomend probleem bij de E39. Maar om hem zomaar te vervangen is ook weer wat. Ik vrees echter wel dat hier het probleem in zit.
- SubCityZero
Ik ga deze vanavond open trekken, kijken of ik hier een gebroken soldering zie, en dan deze proberen op te lossen. Kapot = kapot, dus kan ik allicht nog een poging wagen. In het beste geval werkt ie eerst weer.Bart70 schreef:Is volgens mij wel een veel voorkomend probleem bij de E39. Maar om hem zomaar te vervangen is ook weer wat. Ik vrees echter wel dat hier het probleem in zit.
Ik laat hier wel even weten wat het resultaat is.
Kan natuurlijk ook gewoon een los contact of iets zijn, maar succes in ieder geval, hopelijk valt het mee !
- SubCityZero
Los contact buiten de module om lijkt me een kleine kans, aangezien het e.e.a los is geweest en opnieuw gemonteerd, en de garage ook de wiel sensor getest heeft met een andere sensor.Bart70 schreef:Kan natuurlijk ook gewoon een los contact of iets zijn, maar succes in ieder geval, hopelijk valt het mee !
En aangezien ik ook vage dingen heb als ineens continu ABS gedrag, en dan weer helemaal niet, etc, lijkt het mij de module die verkeerde signalen afgeeft aan de rest van het systeem.
Als je het hebt over de contacten in de module zelf, ik schat die kans groot in, als het niet te fixen is, dan maar even tijdelijk de ABS zekering eruit (zodat ie niet af en toe de ABS inschakelt) en dan maar even rondkijken.
I'll let you know