BMW E46 330d van Jos
Re: BMW E46 330d van Jos
Ik ben ook totaal geen voorstander van schoonmaken, gewoon een nieuwe plaatsen, kost ook niet de hele wereld
Re: BMW E46 330d van Jos
Ik ben ook zeer zeker een voorstander van vervangen.
Na het zien van het luchtfilter heb ik daarom ook meteen een afspraak gemaakt voor een grote onderhoudsbeurt.
Een specialist bij mij in de buurt heeft de auto van onder tot boven nagekeken.
Gelukkig kwamen er vrij weinig eigenaardigheden naar voren.
Meest 'spannende' zaak was het vinden van:
- 2 kapotte PDC sensoren.
- Vervuilde versnellingsbak-olie (hetgeen vrij vreemd is, deze zou eigenlijk niet zo vies moeten zijn)
- Keerring turbo was aan vervanging toe
Naast het 'normale' werk dus niet veel extra's hoeven laten doen (dat was gelukkig ook mijn verwachting), uiteindelijk is het volgende vervangen:
- standaard zaken die bij een grote beurt horen (olie, luchtfilter, verschillende checks)
- brandstoffilter vervangen
- diesel additief (cleaner toegevoegd)
- luchtfilter vervangen
- ter voorzorg de versnellingsbak-olie vervangen en bak laten spoelen (de olie die er af kwam was vrij vervuild door wat voor reden dan ook, gelukkig was de olie alleen vuil, er zat geen slijpsel of andere rommel in)
- remvloeistof vervangen
- handrem af laten stellen
- interieur filter vervangen
- turbo keerring vervangen
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, er stond nogal wat op het lijstje.
Die PDC sensoren heb ik nog niet laten vervangen, had voor mij niet de hoogste prio.
Kortom, m'n Bimmer kan er voor nu weer even tegen!
Nu de technische staat weer op order is ga ik me op wat leuke mods richten!
Na het zien van het luchtfilter heb ik daarom ook meteen een afspraak gemaakt voor een grote onderhoudsbeurt.
Een specialist bij mij in de buurt heeft de auto van onder tot boven nagekeken.
Gelukkig kwamen er vrij weinig eigenaardigheden naar voren.
Meest 'spannende' zaak was het vinden van:
- 2 kapotte PDC sensoren.
- Vervuilde versnellingsbak-olie (hetgeen vrij vreemd is, deze zou eigenlijk niet zo vies moeten zijn)
- Keerring turbo was aan vervanging toe
Naast het 'normale' werk dus niet veel extra's hoeven laten doen (dat was gelukkig ook mijn verwachting), uiteindelijk is het volgende vervangen:
- standaard zaken die bij een grote beurt horen (olie, luchtfilter, verschillende checks)
- brandstoffilter vervangen
- diesel additief (cleaner toegevoegd)
- luchtfilter vervangen
- ter voorzorg de versnellingsbak-olie vervangen en bak laten spoelen (de olie die er af kwam was vrij vervuild door wat voor reden dan ook, gelukkig was de olie alleen vuil, er zat geen slijpsel of andere rommel in)
- remvloeistof vervangen
- handrem af laten stellen
- interieur filter vervangen
- turbo keerring vervangen
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, er stond nogal wat op het lijstje.
Die PDC sensoren heb ik nog niet laten vervangen, had voor mij niet de hoogste prio.
Kortom, m'n Bimmer kan er voor nu weer even tegen!
Nu de technische staat weer op order is ga ik me op wat leuke mods richten!
Re: BMW E46 330d van Jos
Goed bezig !
Re: BMW E46 330d van Jos
Na de grondige inspectie ook maar eens het uiterlijke vertoon onder de motorkap onder handen genomen.
In de loop der jaren (en met de nodige kilometers) heeft deze diesel-reus flink wat vuil onder de motorkap verzameld.
Ik ben zelf gepassioneerd detailer/poetser/schoonmaak-autist*, * doorhalen wat niet van toepassing is maar de motorruimte was voor mij nog een beetje onontgonnen gebied. Een keer de afdekkap van de motor afstoffen en wat kunstof oppoetsen heb ik bij de Golf enkele malen uitgevoerd, ik ben nu alleen wat grondiger aan de slag gegaan.....
Allereerst de staat voordat ik met het poetsen begon:
Blegh
Vies
Smerig
Vuil
Ik heb van jongs af aan altijd geleerd dat water en de motorruimte geen goede combinatie zijn. Toch ben ik eens op internet gaan uitzoeken hoe je het beste de motorruimte kunt behandelen en 9 van de 10 keer komt daar toch water aan te pas. De hogedrukspuit kon deze keer mooi in de garage blijven staan, de tuinslang was echter wel benodigd.
Eerst heb ik een rol met van die dikke plastic boterhamzakken genomen. Vervolgens heb ik alles waar ook maar een kabel, contactje of stekker aan zit goed afgeplakt. Met wat plastic en duct tape kom je dan een heel eind.
Bij mijn favoriete webshop wat APC besteld (All Purpose Cleaner). Met de juiste mengverhouding is dit een perfecte reiniger voor de motorruimte.
Na alles ingespoten te hebben ben ik met verschillende borstels aan de slag gegaan om alle plekjes te kunnen bereiken en de APC 'in te borstelen'. Daarna was het tijd voor de tuinslang.... voorzichtig op de sproei-stand alles nat maken en de elektrische delen zoveel mogelijk vermijden.
Ten slotte heb ik alles even laten drogen en het kunststof behandeld zodat dit er weer als nieuw uit ziet. Het resultaat ziet er dan als volgt uit:
Niet slecht al zeg ik zelf! Flink wat werk, maar het resultaat mag er zijn!
In de loop der jaren (en met de nodige kilometers) heeft deze diesel-reus flink wat vuil onder de motorkap verzameld.
Ik ben zelf gepassioneerd detailer/poetser/schoonmaak-autist*, * doorhalen wat niet van toepassing is maar de motorruimte was voor mij nog een beetje onontgonnen gebied. Een keer de afdekkap van de motor afstoffen en wat kunstof oppoetsen heb ik bij de Golf enkele malen uitgevoerd, ik ben nu alleen wat grondiger aan de slag gegaan.....
Allereerst de staat voordat ik met het poetsen begon:
Blegh
Vies
Smerig
Vuil
Ik heb van jongs af aan altijd geleerd dat water en de motorruimte geen goede combinatie zijn. Toch ben ik eens op internet gaan uitzoeken hoe je het beste de motorruimte kunt behandelen en 9 van de 10 keer komt daar toch water aan te pas. De hogedrukspuit kon deze keer mooi in de garage blijven staan, de tuinslang was echter wel benodigd.
Eerst heb ik een rol met van die dikke plastic boterhamzakken genomen. Vervolgens heb ik alles waar ook maar een kabel, contactje of stekker aan zit goed afgeplakt. Met wat plastic en duct tape kom je dan een heel eind.
Bij mijn favoriete webshop wat APC besteld (All Purpose Cleaner). Met de juiste mengverhouding is dit een perfecte reiniger voor de motorruimte.
Na alles ingespoten te hebben ben ik met verschillende borstels aan de slag gegaan om alle plekjes te kunnen bereiken en de APC 'in te borstelen'. Daarna was het tijd voor de tuinslang.... voorzichtig op de sproei-stand alles nat maken en de elektrische delen zoveel mogelijk vermijden.
Ten slotte heb ik alles even laten drogen en het kunststof behandeld zodat dit er weer als nieuw uit ziet. Het resultaat ziet er dan als volgt uit:
Niet slecht al zeg ik zelf! Flink wat werk, maar het resultaat mag er zijn!
Re: BMW E46 330d van Jos
Gisteren samen met een vriend op bezoek geweest bij van Laarhoven BMW in Eindhoven.
Ik had een uitnodiging ontvangen om de nieuwe 7 serie en de X1 te komen bekijken.
Zo'n nieuwe 750 Li met alle toeters en bellen er op is toch echt wel een plaatje joh!
Nog heel even achterin gezeten, ruimte genoeg om de beentjes te strekken!
Daarna ook nog even in de i8 gezeten.... nou ja gezeten.. je kruipt er meer in.
Heel mooi om de carbon constructie te zien, mooi stukje techniek.
Deurtje dicht
Eerder op de dag nog even een mooi plaatje geschoten:
Was een leuk dagje!
Ik had een uitnodiging ontvangen om de nieuwe 7 serie en de X1 te komen bekijken.
Zo'n nieuwe 750 Li met alle toeters en bellen er op is toch echt wel een plaatje joh!
Nog heel even achterin gezeten, ruimte genoeg om de beentjes te strekken!
Daarna ook nog even in de i8 gezeten.... nou ja gezeten.. je kruipt er meer in.
Heel mooi om de carbon constructie te zien, mooi stukje techniek.
Deurtje dicht
Eerder op de dag nog even een mooi plaatje geschoten:
Was een leuk dagje!
Re: BMW E46 330d van Jos
I agree , moet ik ook maar eens gaan doen
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 okt 2015, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: BMW E46 330d van Jos
Net even alles gelezen. mooie auto !
Ben sinds eind vorig jaar ook overgestapt naar een diesel, is echt een kopie van deze.
Heb na lang zoeken een nederlandse gevonden met 170 op de klok.
Alleen jij hebt een handbak, hoe bevalt de motor/handbak kombi?
Rijden heerlijk he. Moet nog even een nieuw topic aanmaken maar zie de verschillen/ overeenkomsten
Ben sinds eind vorig jaar ook overgestapt naar een diesel, is echt een kopie van deze.
Heb na lang zoeken een nederlandse gevonden met 170 op de klok.
Alleen jij hebt een handbak, hoe bevalt de motor/handbak kombi?
Rijden heerlijk he. Moet nog even een nieuw topic aanmaken maar zie de verschillen/ overeenkomsten
- Spoiler: Laat zien
Re: BMW E46 330d van Jos
Hey Jaapi!
Bedankt voor het compliment, jouw 330 ziet er ook erg mooi uit!
Een Nederlandse 330d (e46) met minder dan 200.000 km is moeilijk te vinden, zeker in nette staat!
Ik wilde daarnaast graag een handbak, dat maakte mijn zoektocht nog wat lastiger.
Vandaar ook dat ik uitgeweken ben naar Duitsland.
In principe is de 330d een perfecte reisauto.
Ruim... comfortabel... bergen koppel... en eigenlijk hoort dat dus gecombineerd te worden met een automaat (zoals veel, zo niet alle Nederlandse kopers gedaan hebben).
Echter vind ik de combi van de 3.0 diesel en de handbak ook een heerlijke.
De koppeling gaat vrij zwaar en de versnellingsbak is typisch BMW - trefzeker maar de bak heeft een ferme hand nodig. Ik moet bekennen dat ik niet weet hoe de automaat in de e46 presteert, maar de handbak past in mijn ogen ook goed bij de auto. Je kunt er op die manier wat sportiever meer rijden. File rijden is echter geen pretje door de zware koppeling en de eerste versnelling is erg kort (eigenlijk alleen geschikt om op te trekken).
Wellicht dat we een keertje elkaars auto kunnen testen
Bedankt voor het compliment, jouw 330 ziet er ook erg mooi uit!
Een Nederlandse 330d (e46) met minder dan 200.000 km is moeilijk te vinden, zeker in nette staat!
Ik wilde daarnaast graag een handbak, dat maakte mijn zoektocht nog wat lastiger.
Vandaar ook dat ik uitgeweken ben naar Duitsland.
In principe is de 330d een perfecte reisauto.
Ruim... comfortabel... bergen koppel... en eigenlijk hoort dat dus gecombineerd te worden met een automaat (zoals veel, zo niet alle Nederlandse kopers gedaan hebben).
Echter vind ik de combi van de 3.0 diesel en de handbak ook een heerlijke.
De koppeling gaat vrij zwaar en de versnellingsbak is typisch BMW - trefzeker maar de bak heeft een ferme hand nodig. Ik moet bekennen dat ik niet weet hoe de automaat in de e46 presteert, maar de handbak past in mijn ogen ook goed bij de auto. Je kunt er op die manier wat sportiever meer rijden. File rijden is echter geen pretje door de zware koppeling en de eerste versnelling is erg kort (eigenlijk alleen geschikt om op te trekken).
Wellicht dat we een keertje elkaars auto kunnen testen
Re: BMW E46 330d van Jos
Dat is even geleden....
Dat is inderdaad een hele tijd geleden.
Gaat stiekem toch meer tijd in zitten dan je denkt, zo'n eigen woning.
Niet dat ik helemaal niets aan de BMW heb gedaan, maar je hobby komt dan toch even op een lager pitje staan.
Gelukkig zit het grootste werk aan de woning er op en kunnen we ons weer focussen op de grootste hobby, d'n Bimmer.
Grote voordeel is dat ik nu een eigen parkeerplek voor de BMW heb en dat ik de afgelopen maanden geen 1x heb hoeven krabben. Zo'n carport is helemaal fantastisch!
De afgelopen maanden is er gelukkig wel het een en ander gebeurd.
Allereerst heb ik voor het invallen van de (naar nu blijkt - zachte) winter de gehele onderkant van de auto laten behandelen. Mijn vaste garagemonteur heeft de hele auto aan de onderzijde behandeld en deze kan er de komende jaren tegenaan. De hele onderkant is voorzien van tectyl en ook de kokerbalken zijn met een speciaal gereedschap behandeld. Op deze manier kan de boel niet gaan roesten en hoef ik me hier dus niet druk om te maken.
Inspectie na het aanbrengen van de tectyl
Daarnaast ben ik zelf ook aan het sleutelen geweest.
Ik merkte het al bij de aankoop van de auto en in de loop der maanden is het er niet beter op geworden:
Ontzettend
Vervelende
Piepende
Krakende
#$%^&&*
Herrie
Makende
Achterklep
Gasdempers
Gelukkig heb ik online voor een leuk prijsje 2 nieuwe gasdempers op de kop kunnen tikken.
Na het monteren is het vervelende geluid gelukkig verdwenen!
Setje gasdempers
Hier een filmpje waarbij de achterklep de deur van een spookslot imiteert:
https://youtu.be/pKBRozxqz1E
Wat een vreselijk irritant geluid!
En zo klinkt het openen en sluiten van de achterklep na het vervangen van de gasdempers:
https://youtu.be/xIFlOG_wHDU
Dat is veel beter
Tot de volgende update!
Dat is inderdaad een hele tijd geleden.
Gaat stiekem toch meer tijd in zitten dan je denkt, zo'n eigen woning.
Niet dat ik helemaal niets aan de BMW heb gedaan, maar je hobby komt dan toch even op een lager pitje staan.
Gelukkig zit het grootste werk aan de woning er op en kunnen we ons weer focussen op de grootste hobby, d'n Bimmer.
Grote voordeel is dat ik nu een eigen parkeerplek voor de BMW heb en dat ik de afgelopen maanden geen 1x heb hoeven krabben. Zo'n carport is helemaal fantastisch!
De afgelopen maanden is er gelukkig wel het een en ander gebeurd.
Allereerst heb ik voor het invallen van de (naar nu blijkt - zachte) winter de gehele onderkant van de auto laten behandelen. Mijn vaste garagemonteur heeft de hele auto aan de onderzijde behandeld en deze kan er de komende jaren tegenaan. De hele onderkant is voorzien van tectyl en ook de kokerbalken zijn met een speciaal gereedschap behandeld. Op deze manier kan de boel niet gaan roesten en hoef ik me hier dus niet druk om te maken.
Inspectie na het aanbrengen van de tectyl
Daarnaast ben ik zelf ook aan het sleutelen geweest.
Ik merkte het al bij de aankoop van de auto en in de loop der maanden is het er niet beter op geworden:
Ontzettend
Vervelende
Piepende
Krakende
#$%^&&*
Herrie
Makende
Achterklep
Gasdempers
Gelukkig heb ik online voor een leuk prijsje 2 nieuwe gasdempers op de kop kunnen tikken.
Na het monteren is het vervelende geluid gelukkig verdwenen!
Setje gasdempers
Hier een filmpje waarbij de achterklep de deur van een spookslot imiteert:
https://youtu.be/pKBRozxqz1E
Wat een vreselijk irritant geluid!
En zo klinkt het openen en sluiten van de achterklep na het vervangen van de gasdempers:
https://youtu.be/xIFlOG_wHDU
Dat is veel beter
Tot de volgende update!
Re: BMW E46 330d van Jos
stukken beter zo ...
Welke producten heb je gebruikt voor het tectyleren? Wil het bij mijn bmw ook nog (deels) doen.
Voorkomen is beter als genezen
Welke producten heb je gebruikt voor het tectyleren? Wil het bij mijn bmw ook nog (deels) doen.
Voorkomen is beter als genezen
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: BMW E46 330d van Jos
Is inderdaad beter zo Richel88,
Het tectyleren is met Noverox gebeurd.
Auto behandelen, dagje laten uitharden (buiten met goed weer of liever nog in verwarmde garage) en je kunt er weer een aantal jaar tegen.
Het tectyleren is met Noverox gebeurd.
Auto behandelen, dagje laten uitharden (buiten met goed weer of liever nog in verwarmde garage) en je kunt er weer een aantal jaar tegen.
Re: BMW E46 330d van Jos
altijd die achterklep he, alle e46's hebben zelfde geluid als de kofferbak open doet hahahah.
Mooi he zo'n eigen parkeerplek, geen deukjes van anderen en natuurlijk krabben.
Denk dat ik de onderkant ook maar is ga doen van de zomer voor volgende winter. Behoud is alles
Ziet er netjes uit!
Mooi he zo'n eigen parkeerplek, geen deukjes van anderen en natuurlijk krabben.
Denk dat ik de onderkant ook maar is ga doen van de zomer voor volgende winter. Behoud is alles
Ziet er netjes uit!