bij mijn e46 coupe komt er enkel koude lucht uit de roosters, oftewel het knopje in het dashboard tussen de middelste roosters om warm/koud te zetten doet niks.
ik heb het rooster er al even uit gehad, ik had gedacht dat die kabel los zou zijn gebroken maar deze zat er gewoon nog aan en lijkt goed te functioneren.
is dit een bekend probleem, waar moet ik vervolgens naar gaan kijken?
Koelvloeistof op niveau? Een defecte kachelkraan is een bekende euvel van de E46. Heb dit ook al een keer gehad maar dan juist alleen maar warme lucht uit de ventilatieroosters (kachelkraan vast in geopende stand).
als je kachelkraan defect is heb je helemaal geen warme lucht meer lijkt me, het enige wat niet werkt is de roosters in je dash, boven en onder komt wel warme lucht uit
Rij er nu al een tijd mee, KVS niveau is goed, climate control werkt goed zolang ik de dash-roosters allemaal dicht zet, dan lijkt het me niet de kachelkraan (dan zou ik helemaal geen warme lucht moeten krijgen toch?)
hoe werkt die knop in het roosten met die kabel precies? dan kan ik dat onderdeel gaan checken.
tevens merk ik nu in de winter dat de motor pas langzaam op temperatuur komt (na 10km binnendoor rijden staat de wijzer pas in het midden) en dan de tempmeter terug loopt tot een kwart vóór het midden als ik vervolgens na 10-15km de verwarming vol aanzet. lijkt me niet de bedoeling?
Wat je opschrijft zijn typische symptomen van een kapotte thermostaat. De thermostaat sluit in dit geval niet goed waardoor de motor te veel gekoeld wordt en dus langzaam op warmt. Als het winter is dan staat ook de kachel nog eens aan en dan wordt er meer warmte afgetapt dan de motor levert dus daalt je motor temp.
Ik denk als je de thermostaat vervangt dat je problemen grotendeels opgelost zijn.
Ter referentie: de 6cil in mijn auto is na 3-4km warm (kvs) terwijl de kachel ook vol aan staat (laatste 2 km zijn snelweg, 100km/h)
De kachelkraan is simpel te testen. Je komt er redelijk eenvoudig bij. Er zit een stekkertje op, als de auto uit staat, en je trekt het stekkertje eraf zou je als je goed luistert een plop moeten horen van de klep die weer open schiet.
Dus m.a.w.: Als je sowieso de kachelkraan wilt uitsluiten, laat het stekkertje er voor een rit eraf en kijk of het warm wordt.
bij gebrek aan tijd en aankomende apk heb ik de garage het even uit laten zoeken
inderdaad kapotte thermostaat, de roosters bleek dat de bowdenkabel bij het kachelhuis een verbindingsstang voor de luchtschuiven aan moet sturen, die verbindingsstang bleek los te liggen